stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Nederland (personen) » http://www.nationaalarchief.nl/dtb/zuid-holland.jpg


Profiel afbeelding

"Bij Genlias (Leeuwarden) kost een kopie huwelijksakte 10 Euro."

Ik heb verscheidene gratis kopieen via Allefriezen en het HCL (en dan heb ik het nog maar over de Friese sites en niet FS). Ik neem maar aan dat je het ook over de bijlagen hebt ???

Ozlady

Alleen de huwelijksakte!

Jacobus

Ik begreep onlangs al van een ander onderwerp dat het Amsterdams archief veel voor je betekent en dat je het daarom hier in bescherming neemt, dus laat ik het hier maar bij ....

Ozlady

@Hans,

Kun je wel in familysearch via http://www.genver.nl/fs/indexnh.htm  ?

mvg-Ben

Ben Wegman

Dat slappe tijdschrift Donald Duck in een kaft? Alleen in een leesmap bij de kapper! En zeker niet eerder dan 1952.

Mijn CDtjes staan in het volle WAV-formaat op een externe 1.5 Gb harde schijf. Betekent dat ik nu een enorme stapel (gekopieerde) CDs voorhanden heb waartoe ik heel makkelijk toegang heb. Zo'n schijf kan kapot gaan, dus moet er nog een back-up versie komen. Ik verlies er uiteindelijk niets aan.

Dat terwijl ik vroeger mijn LPs - en later CDs - zo netjes op alfabetische volgorde zette. Ik hield zelfs nog bij waar ik ze gekocht had en hoeveel ik ervoor betaald had. Wat ik me zo herinner U2s Boy 21 okt 1980 en ik geloof dat het Fl 21.95 was.

De inhoud blijft dus in feite hetzelfde, alleen zijn de zoekmethode, opslag en toegang wat meer van deze tijd.

De klapper die op de site van het Zuidhollands Archief staat zou je - wat mij betreft - kunnen vergelijken met een handgeschreven inventarisatielijstje van mijn LPs. Heel leuk toen, maar toch echt niet meer van deze tijd en zeker niet iets om online te zetten. Het klopt allemaal wel en het is allemaal uiteindelijk wel te vinden, maar zoiets online zetten als je zoekfaciliteit is professioneel gepruts een Rijksarchief niet waardig.

De muziek waarom het draait is in de tussentijd hetzelfde gebleven, het wordt alleen op een andere manier afgespeeld.

Hans Hoekveld

Dank je, Ben! Ga ik zoeken! Familysearch lag er nog niet zo heel lang geleden een tijdje uit, dus dat wordt een hernieuwde kennismaking. Ook interessant (van http://www.genver.nl/fs/fsindex.htm): "Limburg volledig aangepast; de DTB is nu rechtstreeks bereikbaar"

Hans Hoekveld

@ Ben:

Trouwens... Is er een reden dat dat van familysearch af gehaald wordt en niet van het nationaalarchief?

Hans Hoekveld

@ Ben

En het antwoord is: het een is van voor 1811 en het ander van erna.

Doh!

Hans Hoekveld

@Hans,

Het eerste bericht begon over een lelijk plaatje op de site van het Nationaal Archief. Met heel af en toe een reactie van een ander forumlid op het onderwerp.

Tussendoor zie ik allemaal berichten langskomen, die volgens mij helemaal geen betrekking meer hebben op het oorspronkelijke onderwerp. Ik kan het mis hebben !!!

Is nu FamilySearch of een afgeleide site aan de beurt ?

Jakkes

Familysearch kom ik mementeel verder nergens mee, maar het lijkt erop dat ik (van) alles toegestuurd krijg door Liesbeth :o)

Jan van Wijk gaf het overlijden van zijn vrouw, Willempje van Eijzeren, zelf aan. Willempje was dus zeker geen weduwe, zoals ik al die tijd voor waar had aangenomen:

Bron Burgerlijke stand - Overlijden / Archieflocatie Nationaal Archief (Rijksarchief Zuid-Holland) / Algemeen Gemeente: Leerdam /
Soort akte: Overlijdensakte /
Aktenummer: 47 /
Aangiftedatum: 16-08-1814 / Overledene Willempje van Eijzeren /
Geslacht: V /
Overlijdensdatum: 15-08-1814 /
Leeftijd: 44 / Vader Arie van Eijzeren / Moeder Maaijke NN / Partner Jan van Wijk /
Relatie: Weduwe /

Jan van Wijk is volgens akte 47 "oud vijftig jaar", dus in 1818 zou hij dan 54 zijn en dan is het dus niet deze Jan van Wijk die overlijd in 1818. Of wel?

Bron Burgerlijke stand - Overlijden / Archieflocatie Nationaal Archief (Rijksarchief Zuid-Holland) / Algemeen Gemeente: Leerdam /
Soort akte: Overlijdensakte /
Aktenummer: 40 /
Aangiftedatum: 17-11-1818 / Overledene Jan van Wijk /
Geslacht: M /
Overlijdensdatum: 16-11-1818 /
Leeftijd: 70 / Vader NN / Moeder NN / Partner

Als Adriana van Es zijn nog levende moeder zou zijn geweest, dan zou daar toch zeker de naam van bekend zijn geweest? Toch? De akte zelf geeft alleen aan "zeventig jaren, getrouwd geweest". En als zijn vermeende moeder Adriana van Es 89 was toen ze overleed:

Bron Burgerlijke stand - Overlijden / Archieflocatie Nationaal Archief (Rijksarchief Zuid-Holland) / Algemeen Gemeente: Schoonrewoerd /
Soort akte: Overlijdensakte /
Aktenummer: 2 /
Aangiftedatum: 05-02-1825 / Overledene Adriana van Es /
Geslacht: V /
Overlijdensdatum: 03-02-1825 /
Leeftijd: 89 /
Overlijdensplaats: Schoonrewoerd / Vader / Moeder / Partner / Nadere informatie Weduwe van Johannes van Wijk /

Hoe oud was ze dan toen ze beviel van Jan... 11? 12?

Hans Hoekveld

Hoi Jakkes!

Tja... Dat is het leuke van zo'n thread. Je begint ergens mee en je eindigt met iets heel anders. Een soort online gesprek. Dat verwatert het oorspronkelijke misschien wel wat, maar zo gaat dat nu eenmaal.

Ik begrijp de bedoelingen van Familysearch niet precies alhoewel het ontstaan van het archief misschien moet worden gezien in het licht van de jaren na de Tweede Wereldoorlog en de McCarthy jaren in de USA. Maar leuk dat ze gegevens die misschien destijds niet met juiste gedachte erachter zijn opgeslagen dan zo worden vrijgegeven.

En dat betekent dan niet dat ik die sub-site van het Zuidhollands Archief geen kneuterig gepruts vind! Dat vind ik het nog steeds.

Hans Hoekveld

Ik begin er steeds minder van te snappen. Ik signaleer een vorm van wartaal.

Toevallig heeft er iemand vanavond op deze site een vereenvoudigde toelichting geplaatst over de beweegredenen van de Mormonen. Die is duidelijk anders dan hetgeen jij veronderstelt.

Welke sub-site bedoel je in relatie met het ZuidHollands Archief ? Het ZuidHollands Archief heeft toch geen relatie met FamilySearch.

Jakkes

Wartaal? Ik? Dat zullen de vrijdagavondse paprika chips zijn. Een teveel aan...

Ik probeerde een reactie te geven op je opmerkingen eerder, waarbij je familysearch aanhaalde. Misschien is mijn veronderstelling niet correct, maar het is ook niet meer dan een veronderstelling. Je hoorde mij niet zeggen dat het zo was!

Ik bedoelde de sub-site op het NationaalArchief van het Zuidhollands Archief.

Hans Hoekveld

Hans

Ik denk dat er toch een foutieve bijlage bij zit. toegv. De aangevers hebben blijkbaar een foutief

leeftijds jaar opgegeven. Hij zou van ca. 1764 zijnn.

In de akte van het overlijden van Willempje staat hij was 1 van de aangevers oud 50 jaar en kleermaker van beroep.

Mvg

Elisabeth


Een foutieve bijlage bij het huwelijk van de dochter van Jan van Wijk. Maar die dochter zou toch wel geweten hebben wanneer haar vader was overleden?

In ieder geval was hij dus nog "alive" in 1814 en kleermaker in Leerdam en voor altijd kleermaker af  in 1831...

Hans Hoekveld







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu