stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Nederland (personen) » Zwaneveld x Zandvliet


Profiel afbeelding

Op Genlias vind ik 6 kinderen van Cornelis Zwaneveld x Maria Zandvliet

Op FS heb ik de stukken gevonden
in alle gevallen schrijft de ambtenaar de naam van de vader als Zwaneveld
in alle gevallen ondertekent de vader met Zwaaneveld

De kinderen zijn geboren tussen 1827 en 1845 in Lisse.
Helaas kan ik het huwelijk van Cornelis en Maria niet vinden
Noch de geboorte van Cornelis (ca 1795)

Ik heb alle variaties al geprobeerd, denk ik:  Zwaneveld met 1A, 2A's, met Z, S, met D, T

Ik heb gezocht op Genlias, Digitale Stamboom,
en ik heb op FS de film met huwelijken 1811-1842 in Lisse bekeken (en de index van die film naar Genver gemaild)

Heeft iemand nog een goede tip?

Jan_K.

Jan

de bronbewerking St.Agatha Lisse:

"Zwaneveld, Cornelis, geb. Leimuiden 26-10-1794, metselaarsknecht, tr. met Maria Zandvliet"

is het enige wat van het echtpaar erin staat.

groeten, Frans

Frans Angevaare

Dankjewel, Frans!

waar vind je deze bron?

heb je er ook een datum bij?

groeten

Jan

Jan_K.

De doop moet te vinden zijn via het NA, district XII. Ik zie wel een Cornelis in 1794 gedoopt worden, niet in oktober, maar in augustus (26-8-1794). Het is dus niet duidelijk of dit de goede is. De ouders waren Petrus en Barbara van Rhijn. Dat echtpaar was in Leimuiden getrouwd op 29-4-1792 en zoon Cornelis werd gedoopt in Rijnsaterwoude. Had Cornelis kinderen Barbara en Petrus????

niepoort

Die Petrus (Pieter) is vermoedelijk op zijn beurt de zoon van Knelis Jans Swanevelt en Martijntje Jansse Langevelt, gedoopt Rijnsaterwoude 14-4-1766. Groot gezin! Enfin, kijk maar eens in district XII.

Van Petrus en Barbara overigens alleen een kind Cornelis te vinden. Een van de ouders is dus mogelijk kort na de geboorte overleden of het gezin is naar elders verhuisd.

niepoort

@Niepoort

de kinderen die ik heb gevonden zijn:

1827 Barbera
1829 Agatha
1835 Pieter
1838 Johannes (met foutje in de datum op genlias)
1842 Arie
1845 Hubertus

groeten

Jan

Jan_K.

@Niepoort

goeie tip! bedankt

ik heb inmiddels het DTB Leimuiden gevonden

http://beeldbank.nationaalarchief.nl/na:col1:dat678107

maar ik zie helaas geen geboorte/doop van Cornelis

op

http://beeldbank.nationaalarchief.nl/na:col1:dat682266

staat er wel een Cornelis

 

ik weet nog niet hoe ik dat moet interpreteren

Jan_K.

Ik snap je probleem niet helemaal. De eerste datum is de huwelijksdatum (waar een fout in zit, want als je in de trouwregisters kijkt op Zwanevelt zie je dat het 1792 is ipv 1782. Je kunt de huwelijksinschrijving zien via NA, zoeken op plaats, Leimuiden  boek 17.I, pag 74.  En de tweede datum is de doop van Cornelis. (Rijnsaterswoude boek 8.III, pag. 53). Alleen dus niet in Leimuiden, maar in R = Rijnsaterwoude, en in augustus.

En nu ik de namen van de kinderen van Cornelis gezien heb, ben ik er van overtuigd dat dit ook inderdaad de juiste Cornelis + ouders is.

niepoort

@Niepoort

dankjewel

ik ben nog niet heel handig met deze DTB bij het NA

Jan_K.

Geeft niets hoor. Aldoende leer je steeds weer een beetje bij. Ik heb zelf wat dat betreft ook nog een heel lange weg te gaan.

niepoort

@Niepoort

ik heb met je uitleg de inschrijving gevonden.

ALS dit de juiste Cornelis is dan verklaart het ook waarom hij consequent met Zwaaneveld ondertekent (2A's)

@allen

dit zou dan wel een fout in de registratie bij het huwelijk betekenen

is deze verklaarbaar?

Leimuiden vs Rijnsaterwoude -- het ligt slecht enkele kilomters van elkaar verwijder

26/10 vs 26/08 -- nu is oktober wel de 8e (octo) maand maar is dat niet te vergezocht?

Jan_K.

Zowel de kerkregisters als de BS (althans in de beginfase) wemelen van de fouten. Dat octo uit een latijnse (?) inschrijving door iemand is vertaald in october lijkt me helemaal niet zo vreemd. Of er is "gewoon" een schrijffout gemaakt. Aangezien dag en jaar wel kloppen en de kinderen van Cornelis netjes zijn vernoemd naar Barbara en Pieter/Petrus, mag je er denk ik echt van uitgaan dat jouw Cornelis hun zoon is. En Cornelis wist waarschijnlijk toen hij trouwde wel dat hij in/bij  Leimuiden geboren was, maar niet dat hij in het buurdorp Rijnsaterwoude gedoopt is.

Ik zou over het hoe en waarom verder maar niet te veel piekeren.

Ook over de spelling van zijn naam moet je je maar niet  druk maken. Je ziet het bij Barbara ook: de ene keer heet ze Barbara van Rhijn, dan weer Rheijn en de voornaam ook Barthie. Dat laatste zal wel haar roepnaam geweest zijn

niepoort

mee eens

het is aannemelijk (een wat steviger bewijs zou leuk zijn ...)

ik zit nu te stoeien met die DTB op NA

Jan_K.

Jan

zit ik uitgebreid een antwoord te schrijven op je vraag van 09:22, valt bij het versturen ervan de verbinding met de server weg. Nog een keer geprobeerd.

De bronbewerkingen van de St.Agathakerk in Lisse zijn uitgegeven door de afdeling Rijnland van de NGV. Zijn nog ouderwets op papier gedrukt, maar wel handig.

Zoals ik al zei is wat er van Cornelis instaat, het enige. Geen trouwdatum dus, hetgeen zal betekenen dat de bewerkers geen huwelijk (voor de kerk) in Lisse hebben gevonden.

De registers van de kerk zijn doorgenomen, en soms is de BS geraadpleegd voor bijv. de afkomst van niet-Lissenaren. Maar als je geen BS-huwelijk daar hebt gevonden, zullen ze de geboortedatum van Cornelis misschien uit het Bevolkingsregister hebben. Kan gemakkelijk een schrijffoutje in zitten.

Opvallend is wel dat ze van Maria Zandvliet ook niks hebben: als er één naam typisch Lis is, is dat toch wel Zandvliet.

Nog wat over Cornelis' ouders: ze zullen in Leimuiden hebben gewoond, vandaar dat hun huwelijk ook voor het gerecht van Leimuiden (officieel Leijmuiden en Vriesecoop) is voltrokken. De RK inwoners van Leimuiden behoorden tot de parochie Rijnsaterwoude, vandaar dat Cornelis in die kerk is gedoopt.

Voor zijn huwelijk zou je in tweede instantie (als Lisse niet lukt) dan toch ook in Leimuiden moeten wezen, want waar Maria vandaan kwam weten we ook niet. Had je haar overlijden wel gevonden?

Net als Liesbeth zou ik me maar niet druk maken om die twee A's. Cornelis heeft het zeker een keer zo geschreven is daarbij gebleven. Zo ben ik ook aan mijn twee A's gekomen. De broer van mijn opa schreef het altijd met één A.

groeten, Frans

Frans Angevaare


De ouders van Maria heetten, op grond van de namen van de kinderen, vermoedelijk Agatha en Johannes.

niepoort







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!