stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Nederland » Connectie tussen families Jonglez en Jongelie


Profiel afbeelding

vervallen.

Jacobus

Nou als je het alllemaal zo netjes had uitgepluisd en dhr. Jongelie vraagt waar je dat kan vinden dan zet je toch even de linkjes erop? Toch niet zo heel moeilijk? Alles wat ik deed. Kunnen anderen er ook even aan refereren, zonder 't op te hoeven zoeken. Anders moet je zoiets maar tussen jullie tweeen even emailen. Dan moet je het niet op een forum op het internet doen. Lijkt me zo. Is ook wat meer privé en gewoon gezellig.

En zo'n arrogante houding zoals hierboven maakt 't alleen nog maar erger. Zoals ze in 't Engels zeggen: "It stinks".

Zoals gezegd, jullie zijn een stelletje betweters en weten alles beter dan wie ook: "Ze zijn gehuwd geweest". Jullie hebben er echter (nog) helemaal geen enkel bewijs van! Helemaal niets. Twee kinderen samen hebben betekent niet dat je dan ook meteen getrouwd bent.

Maar goed... Jullie weten beter. Toch? En niet in discussie gaan nu, want dan doen jullie niet meer. Daar zijn jullie met zijn tweeen heel publiekelijk mee opgehouden!

Groetjes! En Jan, nogmaals bedankt voor het opzoeken bij http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/30787/0.

PS. Ik heb jáááren en jáááren niet in Nederland gewoond en ben gewoon niet meer niet gewend aan dit nogal typisch Nederlands, kneuterige, betweterige gedrag. Typisch Hollands zelfs, zou ik zeggen.

Dat het niet "uitgepluisd" is, maar "uitgeplozen" was ik ook vergeten.

Hans Hoekveld

Zou Roose in plaats van een voornaam wellicht een verbasterd patroniem zijn? Dan zou je dus bij die Roger uit kunnen komen. En haar achternaam zal officiele ook wel anders zijn dan Macmarin of Macmoreij. Voor een dominee of ambtenaar in die tijd waren dat natuurlijk heel lastige namen om goed te spellen, zeker als de naamdragers zelf niet konden lezen/schrijven.

niepoort

Hallo Liesbeth,

Anna kon wel lezen en schrijven.

Hier nog een keer haar keurige handtekening:

Hoewel je het nooit mag uitsluiten, kan ik me niet voorstellen, dat je met

een dergelijke zeldzame achternaam in 1820 in de stad nog een patroniem gebruikt.

Het niet voorkomen van haar achternaam in de doopakte zal, zoals

je zegt, inderdaad aan de dominee (Ds Muilman, voordien predikant in Koedijk)

hebben gelegen.

Overigens is Rose in Schotland niet alleen een voornaam, maar ook een achternaam.

Het hele raadsel zal opgelost worden, als haar overlijdensakte opduikt.....

groeten, Jan.

Jan Clavaux

Beste mensen,

Jammer dat vanwege mijn simpele vragen een cyber-ruzie moest ontstaan. Ophouden daarmee alstjeblieft.

 

Zoals eerder gezegd, zijn er een aantal mysteries, waar ik een oplossing voor zoek:

-         Waar zijn Louis Jonglée en Anna (ook: Agnita) Roose MacMarin getrouwd? Waar is hun huwelijksakte?

-         Waar is Anna Roose ( de toevoeging MacMarin wordt soms weggelaten) overleden? Niet in Deventer, want dat heb ik diepgaand onderzocht. Waar is haar overlijdensakte?

-         Waarom ging Anna van Den Haag naar Deventer? Had ze familie daar? In Wilp (gemeente Voorst), dus onder de rook van Deventer,  vond ik wel Wilhelmina en Aaltjen Roose, maar een familierelatie kon ik niet vinden. De familienaam Roose komt overigens veel voor in Zeeland.

-         In Zuid-Schotland vond ik in het district Dumfries nog enkele MacMarins, maar ook daar liep het spoor snel dood.

 

Wel wil ik nog even aangeven, waarom ik geloof in een link tussen de Jonglez-familie (afkomstig uit Lille/Tourcoing) en de Jongelie-familie.

- De Waalse kerk: leden daarvan waren geloofsvervolgden uit Frankrijk

Tussen 1590 en 1667 vinden we in de registers van de Waalse Kerk de namen Jongle, Jonglé, Jongleu en Jongleur. De uitspraak van Jonglé in het Nederlands is exact hetzelfde als Jonglez in het Frans. Verder betekent ??jonglez? ?jongleren? en dan is Jongleur als vertaling niet onlogisch.

- Dan is er de connectie met textiel. De Jonglez-familie is gelieerd geweest met de familie Masurel. Er is een Francois Masurel-Jonglez (1855-1894) geweest, die een grote textielfabriek in Tourcoing beheerd heeft. Ook de diverse Jongle?s (of hoe hun achternaam ook geschreven mocht worden) hadden een verbinding met textiel: boratwerker, passementwerker, kleermaker.

- Een Jacques Jongleu, (castawerker; wat is dat?) aangenomen in de Waalse Kerk te Amsterdam op 20 maart 1621, is geboren in Lille. Hij is de weduwnaar van Claire Le Estiefnette, en huwt op 14 sept. 1625 voor de 2e keer, nu met Sara Snijders, geboren te Antwerpen. Ook Sara is dus uitgeweken naar het Noorden. Overigens, het is interessant te weten dat talrijke leden van de Masurel-familie eveneens zijn gevlucht naar Nederland. Die naam komt hier vaak voor.

 

Het is lang verhaal, maar hopelijk bied dit aanknopingspunten voor verder onderzoek. Alle hulp daarbij is welkom. Bij voorbaat dank.

 

K. Jongelie

Hallo Kees,

ik ben oprecht blij, dat je je door het een en ander niet hebt laten afschrikken,

en we pakken de draad gewoon weer op.

Je schrijft, dat je in Deventer diepgaand onderzoek hebt gedaan naar

Anna Roose MacMarin.

Voor de goede orde, in een bericht van vorige week doe ik de suggestie

om de volkstellingen en het bevolkingsregister van Deventer te bestuderen,

om het overlijdensjaar van Anna dichter te kunnen benaderen en eventuele

andere aanwijzingen te kunnen vinden.


Kun je aangeven of je dat zelf ook al hebt gedaan?

Verder zou een tweede huwelijk, in Deventer, niet lang na 1800, en vóór 1812,

tot de mogelijkheden behoren.

Het aangaan van een nieuw huwelijk door een jonge moeder met één kind

is een logische stap.

Heb je de DTB-boeken van Deventer in die periode ook bekeken?

groeten, Jan.

PS een castawerker moet gelezen worden als: caffawerker

       http://www.onserfgoed.com/Oude-beroepen-C.html

       maar zover zijn we voorlopig nog niet...

PS(2) Hoe kom je aan de voornaam Agnita?

Jan Clavaux

Beste Jan,

Anna Roose moet overleden zijn tussen 1822 en 1856. In 1822 kwam haar naam nog voor in de lijst van Hervormde Lidmaten 1820 - 1823 bij Paasschen 1822 en woonde zij in de Polstraat in Deventer. Van een tweede echtgenoot is niets bekend. Die zou dan toch ook wel zijn vermeld?

In 1856, toen haar zoon Pieter Lodewijk voor de tweede maal trouwde, was zij overleden. Ik heb uitvoerig gespeurd in de archieven van Assen, Zwolle, Deventer en Arnhem. Maar geen overlijdensakte gevonden. 

Overigens ben ik erg blij, dat ik nu weet wat een caffawerker is. Ook dit was lang een mysterie. In elk geval een link met 'textiel'', maar dat vermoedde ik al. 

K. Jongelie

Hallo Kees,

en heb je de onderstaande bronnen ook bekeken?

(volkstelling 1795 vervalt uiteraard)

Zo niet, dan loont het de moeite om daar iemand naar te laten kijken.

groeten, Jan

Jan Clavaux

Hans Hoekveld

Niet er teveel op rekenen dat er een connectie tussen de twee families is, Kees... Ik had een Roomse Zwolse voorouder, Bernard Charlé, waarvan twee kinderen in Leiden gingen wonen. En er is inderdaad een Leidse Roomse familie met zo ongeveer die naam, dus het was goed mogelijk dat er een connectie was. Heb ik die familie helemaal uitgezocht en ik kon ik er helemaal geen connectie mee vinden. Voor het hele relaas: http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/26766/0 en http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/27184/0

Heeft-ie Limburgse wortels! Terwijl de naam bij het huwelijk van zijn vader daar als (patroniem?) Caroli was. En die naam schijnt dan weer iets typisch Roermonds te zijn, maar daar ben ik nog niet verder achterheen gegaan.

Maar zonder een ingeving van maurice martens zat ik nu nog - tervergeefs, zou ik zo denken - te zoeken.

Bestaan er kerkelijke begraafregisters voor Deventer voor de periode ná 1820, dus buiten de Burgerlijke Stand? Of eventuele doopregisters van de kinderen van Lodewijk Pieter waarbij zij heel goed als getuige zou hebben kunnen optreden (hij was haar enige zoon). En als Anna Roose als lidmaat in de Hervormde Gemeente was opgenomen dan moet zij op een gegeven moment op één of andere manier zijn in- en uitgeschreven, zou je zo denken.

Hans Hoekveld

Hans,

nu ik lees, dat ze ook Agnita werd genoemd

begin ik ook in je theorie te geloven dat zij

dezelfde zou kunnen zijn als Anneeske MacMary

die in Den Haag trouwde in 1803.

Ik ben nooit te beroerd om mijn mening bij te stellen

als blijkt, dat ik het fout kan hebben.

Binnenkort ga ik in ieder geval in het haagse archief

kijken of ik nog iets over die Carême kan vinden.

groeten, Jan.

Jan Clavaux

Geen probleem, Jan. Ik heb de naam Careme gegenliast en er kwam één kind naar voren die geboren werd en al weer snel overleed. In 1812, als ik me niet vergis.

Ik heb trouwens even de Polstraat in Deventer gegooglemapd en dat is niet een onaanzienlijke straat:

http://www.google.com/search?client=gmail&rls=gm&q=polstraat+deventer&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&hl=en&tab=wi&biw=1257&bih=651

en ook vlakbij de Grote Kerk daar:

http://www.google.com/search?client=gmail&rls=gm&q=polstraat%20deventer

Op de lijst van de ledematen van 1822 wie stonden er boven (en onder haar registratie)? Is dat bekend?

Hans Hoekveld

Als Anneeske dezelfde is als Agnita dan had er bij het huwelijk in 1803  niet mogen staan dat de bruid een jongedochter was, maar had er moeten staan "weduwe van .....". Foutje van de dominee????

niepoort

@ niepoort : Als Anneeske dezelfde is als Agnita dan had er bij het huwelijk in 1803  niet mogen staan dat de bruid een jongedochter was, maar had er moeten staan "weduwe van .....". Foutje van de dominee????

Ik heb eerder daar een mogelijkheid over weergegeven. Tot zover is er nog geen bewijs dat de ouders van Lodewijk Pieter ooit getrouwd zijn geweest. Alleen dat zij zijn ouders zijn. Dus de mogellijkheid dat de moeder een jongedochter, dus een niet eerder gehuwde vrouw, was staat dus open.

Hans Hoekveld


@Hans, jij schrijft:

 

Van de namen die op de verklaring van 14 april 1820

(huwelijksbijlagen: https://www.familysearch.org/search/image/show#uri=https%3A//api.familysearch.org/records/pal%3A/MM9.1.i/dgs%3A004648839.004648839_00239)

is Martinus van Gog(h), schoenmaker, wel te vinden, maar zijn overlijden niet. Of dat van zijn vrouw. 

 

Deze ?  Maria  Z(S)wanenburg overleden 07-07-1859. Martinus Johannes van Gogh overleden 26-05-1858.

Maar heeft u dan wel gegevens van Jan Heinrich Slaman gevonden ? Die kan ik namelijk niet vinden.

 

@ K Jongelie.

Misschien een mogelijkheid ?

De doopgetuige Hendrica Casparie zou ook ( na de achternaam te hebben opgezocht ) van  Duitse afkomst kunnen zijn. Veel van de getuigen bij het eerste huwelijk ( de verklaring van overlijden ) o.a Johannes Scheffer, Martinus van Gog(c)h, Jan Heinrich Slaman lijken van Duitse afkomst.

Hieronder nog een vroege akte van een Jongelie. ( bron Gelders archief )

Wat mij ook opvalt : het signalement van Louis : blond haar en blauwe ogen,  je zou toch wat anders verwachten van een Fransman en een Schotse dame.

Op de site van het Geldersarchief krijgt u 408 hits met de naam Roose.  Er waren boerderijen  o.a  in Olst met de naam Roose.  Lastig is de naam Macmarin.

@Algemene vraag: 1: Wie weet waar de plaats Hametroht ligt ? Geboorteplaats van Johannes Scheeffer. Vraag 2: Zou Louis geen voogd gehad hebben, hij was ongeveer 3 jaar toen zijn vader overleed...

 

 

 

 

 

 

00-11-1619

Doesburg

Doesburg

Henrick Calckar, van

Jan Calckar, van

Fenneken Drentler, te

Nederduits Gereformeerd

Gerrit Erkelens, van

 

Gesken Gesger, van

 

Trijntgen Glaesers

 

Hilleken Jongelie

 

Melcher Werden, van

0176 Retroacta Burgerlijke Stand

487.1

77

6

 

 

 

 

 

Gerry








Dit onderwerp is gesloten, omdat de gebruiker die dit onderwerp startte zich heeft uitgeschreven. U kunt dus niet meer reageren.