stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Teunis Schenk

L.S.,

Uit het huwelijk van Arij Schenk met Maria de Jong wordt twee keer een zoon Teunis geboren.

De eerste te Rotterdam op 28-12-1792.

Deze overlijdt in of voor 1798, want dan wordt de tweede geboren (vermoedelijk ook te Rotterdam).

Van deze tweede Teunis is mij verder niets bekend.

D.S. Rotterdam heeft geen verdere informatie.

Kan iemand van u mij iets verder daarmee helpen?

Dank u bijvoorbaat.

Met vriendelijke groeten,

c. schenk

Even een domme vraag: Als je geen doop hebt gevonden in Rotterdam waaruit blijkt dan dat hij überhaupt heeft bestaan?

Annemarie57

Ik vind dat helemaal geen domme vraag hoor Annemarie, maar hier het antwoord.

Op Genealogie Online wordt door de "Stamboom Visser" het huwelijk vermeld van Arij Schenk met Maria de Jong.

Blijkbaar heb ik de stamboom niet goed bekeken, want nu vind ik wel de geboorte van deze tweede Teunis.

Namelijk: geboren te Rotterdam op 28-12-1798.

Sorry !!

Ik heb hem echter niet zien staan op DS Rotterdam.

Ondanks dat heb ik nog niet het overlijden van Teunis (1)

Van Teunis (2) heb ik dat ook nog niet.

Als er dus meer te vinden is van deze twee ..... dan graag.

Dank je wel.

c. schenk

Arij Schenk en Maria de Jong trouwen in 1780.

Ik heb de volgende kinderen gevonden:

1. Wilm (Overschie) 10/10/1781

2. Teuntje                 03/04/1783

3. Willem                  31/10/1784

4. Johannes             01/01/1786

5. Teuntje                 14/10/1787

6. Johannes             27/12/1789

7. Neeltje                 08/06/1791

8. Teunis                 28/12/1792

9. Arij                      28/04/1795

Vader Arij Schenk overlijdt op 4 juni 1800, begraven 7 juni Laat 4 minderjarige kinderen na. Kikkersteeg.

Mvrg, anna

a.m. van kalken

Op digitale stamboom is in ieder geval die doop niet te vinden. Ook niet als ik alleen de dopen opvraag tussen 1-12-1798 en 31-12-1798 ongeacht familienaam/doopnaam.

Nu zou je nog kunnen verwachten dat bij een eventueel huwelijk via de huwelijksbijlage een akte van bekendheid is overlegd waaruit zijn geboorte blijkt. Maar die stamboom Visser geeft geen huwelijk......

Het lijkt me dat contact opnemen met de samensteller van de betreffende stamboom de enige mogelijkheid is om erachter te komen waar die doop dan gevonden is. Het kan natuurlijk zijn dat er nog een doopboek ontbreekt in de D.S. Rotterdam.

Annemarie57

Annemarie,

Ik heb de samensteller om een reactie gevraagd.

Ik laat het je t.z.t weten.

Met vriendelijke groeten,

c. schenk

Annemarie,

Op mijn verzoek heeft de samensteller (notabene een forumlid) gereageerd.

Haar antwoord was nogal vaag, dus heb ik opnieuwe de vraag gesteld, waarvan

zij dit gegeven heeft gehaald.

In afwachting daarvan,

met vriendelijke groeten,

c. schenk

Het is misschien wel een beetje te veel toeval dat beide teunissen op dezelfde dag zijn geboren en op dezelfde dag zijn gedoopt, alleen dan met 6 jaar verschil. Waarschijnlijk een foutje van de maker van de betreffende stamboom. Ik denk dat er maar een Teunis is...

Jos van Rijssel

Annemarie,

Naar aanleiding van mijn herhaalde verzoek aan de samensteller van haar stamboom en mijn vraag, waar zij het gegeven van die tweede Teunis gevonden heeft geeft zij mij het volgende antwoord:

" ik heb het ergens gevonden want anders zou ik het niet plaatsen ".

Wat moet je daar nou mee?

Ik zie ook wel wat in het antwoord van Jos van Rijssel.

Heb jij nog een andere mening?

Met vriendelijke groeten,

c. schenk

Hahaha. Waarom dacht je dat ik doorvroeg Knipogen. Vooralsnog lijkt het erop dat Jos gelijk heeft. Geen doop- geen huwelijk - geen overlijden. Noemen ze dat niet een spookburger?

Annemarie57

Jos,

Bedankt voor jouw reactie.

Lees ook nog even de daarna geplaatste berichtjes.

Met vriendelijke groeten,

c. schenk

Prima Annemarie.

Luid en duidelijk.

Met vriendelijke groeten,

c. schenk

Er staan wel meer foutjes in. Arij Schenk zou zijn geboren in 1747, hij trouwt in 1776 met Trijntje Boot en dochter Maria wordt geboren in 1755.

Net als Annemarie vind ik het ook wel apart dat de tweede Teunis op dezelfde datum gedoopt is. Misschien een foutje in het jaartal.

Als vader Arij in 1800 overlijdt, laat hij vier minderjarige kinderen na.

Ik heb zeker vier begraven van kinderen van Arij Schenk uit de Raamstraat gevonden:

Teuntje (1787) # 22/5/1789, 1 3/4 jaar Raamstraat

Jan (=Johannes 1786) #27/5/1789, 3 jaar Raamstraat

Neeltje (1791) #6/7/1791 Raamstraat

Jan (= Johannes 1789) # 18/12/1796 Raamstraat

De eerste Wilm (1781) moet zijn overleden, want in 1784 wordt er weer een Willem gedoopt.

Dan houd ik (zonder de tweede Teunis gerekend) vier kinderen over.

Mvrg, anna

a.m. van kalken

Uit het huwelijk van Arij Schenk / Trijntje Boot zou er ook nog een Marijtje geboren moeten zijn, althans wordt dit zo door de samenstelster vermeld

Maar evenals bij die Teunis is ook daar de geboorte-(doop)dtum niet bekend.

Is hier soms sprake van "een grote duim".

c. schenk


Annemarie57




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!