stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Opzoekvraag in Naarden: Ik ben op zoek naar Jan Henriette Aulman geboren 12-05-1829 in Naarden

Wie zou voor mij iets op willen zoeken in het archief van Naarden? Ik ben op zoek naar Jan Henriette Aulman geboren 12-05-1829 in Naarden. Mocht u tegen andere Aulman familieleden in dit archief aanlopen, dan ben ik uiteraard zeer geinteresseerd.

Alvast hartelijk dank.

Michelle Aulman

Michelle

Zoek je de ouders, zijn/haar overlijden?

In je vraag zit vermoedelijk een fout. Klopt de plaats van geboorte? Ik heb in de 10 jaren tafel van Naarden gekeken en daar is geen geboorte van Aulman tussen 1823 en 1832

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-9778-8264-0?cc=1831469&wc=10727712

Je kunt zelf zoeken in Naarden via http://www.genver.nl/nh/0425.htm Waar mogelijk de 10 jarentafel gebruiken.

Wat is de bron van jouw info?

mvg-Ben

Ben Wegman

Hoe komt U aan deze datum en plaats? Ik kan de akte niet vinden op Familysearch. Dat is dus vreemd. Tenzij ik met mijn neus gekeken heb natuurlijk. En klopt  de merkwaardige combinatie van een jongensnaam en een meisjesnaam wel?

niepoort

boekdeelE 1 - 1  bladzijde239 

straatKalverstraat 

voornaamJan 

vadersnaamHenriette 

achternaamAulman 

geboortedatum1829-05-12 

geboorteplaatsNaarden 

burgelijkestaatOngehuwd 

geloofNederlands Hervormd 

beroepdienstbode  ingekomen1852-01-04 

  vertrokken1852-01-06   

Ik denk dat dit de bron is van jouw info? Verdooner bevolkingsregister Amsterdam 1852   Misschien heb ik iets over het hoofd gezien

Ben Wegman

Wel op Stamboomzoeker een Jan Hendrik Aulman gevonden, geboren 9-9-1829 in Amsterdam

niepoort

Ik heb het inderdaad uit de bron die Ben noemt. Jan Hendrik bestaat inderdaad ook. De gegevens van Jan Hendrik zijn mij bekend.

Michelle

Er zit volgens mij een foutje in de naam. De originele inschrijving in het bevolkingsregister lees ik als Jan Hendrikse en niet Henriette. 

Dan zou toch deze persoon ook in aanmerking kunnen komen, echter ik heb de inschrijfdata van hem nog niet vergeleken met die van de andere Jan

naam:

Aulman, Jan Henderik

geboortedatum:1829

geboorteplaats:Amsterdam

buurtcode:Q

buurtnummer:0

beroep:knecht

overige gegevens:ongehuwd, Nederlands-Hervormd

Archief van het Bevolkingsregister

Bevolkingsregister 1851-1853: NL-SAA-22080593

Ben Wegman

Ben Wegman

Ik heb opgezocht Aulman, jan in Amsterdam 1853

Ik hoop dat het tabelletje goed blijft staan. Jan Henriette vertrekt 01-06-1852 volgens het bevolkingsregister naar de Jodenbreestraat. De Jan die in de tabel staat woont in de Jodenbreestraat sinds 01-06-1852.  Het zou dus dezelfde kunnen zijn.

 

Kalverstraat

Jan

Henriette

Aulman

1829-05-12

Naarden

Ongehuwd

Nederlands Hervormd

dienstbode

1852-01-04

1852-01-06

 

Jan

Henderik

Aulman

1829-00-00

Amsterdam

Ongehuwd

Nederlands Hervormd

knecht

1852-01-06

 

Haringpakkerssteeg

Jan

Hendrik

Aulman

1829-09-09

Amsterdam

Ongehuwd

Evangelisch Luthers

bediende

   

Jodenbreestraat

Jan

Hendrik

Aulman

1829-08-05

Amsterdam

Gehuwd

Nederlands Hervormd

bakkersknecht

1852-01-06

 

Controleer de gegevens eens door te zoeken op Aulman bij http://dave-verdooner.net/dave/1852_53_list.php

Ben Wegman

Ik denk inderdaad dat het om Jan Hendrik gaat. Nu zie ik ook staan dat hij op een gegeven moment gehuwd zou zijn. Een huwelijk is bij mij niet bekend. Zou dit ook een foutje zijn?

Michelle

Michelle, ben bang dat je de verkeerde hebt,Jan van 12 mei is degene die je zoekt.En als ik het goed zie is zij  4 januari 1852 overleden en 6 januari begraven, net als Jan Henderik en Jan Hendrik??

En ik vermoed dat de 1-6 en 6-1 door elkaar haalt; 1-6 is 6 januari zover ik weet.anders zou het jaartal er ook achter, en niet er voor staan.Het kunnen geen broer en zus zijn, chronologisch, wel familie.Hoop dat ik het fout zie trouwens....

Ton Bakker

Waar haalt u de overlijdens resp begraafdata vandaan? De data die in mijn bericht  Ben Wegman | 13 sep 2012 | 19:14 staan komen uit het bevolkingsregister en betreffen in dit geval de inschrijvingdatum op een bepaald adres en resp. de uitschrijving.

mvg-Ben

Ben Wegman

Hoi Ben, hoe moet je de data lezen?? 1852-01-06 en bij Jan Henriette; 1852-01-04 [1 april of 4 januari?] 1852-01-06 Bij de geschreven akte is de geboortedatum tenslotte 12 mei 1829 en in de lijst; Kalverstraat Jan Henriette Aulman 1829-05-12 Groeten, Ton

Ton Bakker

Januari.

Kijk maar naar het staatje dat op het stadsarchief te vinden is als je zoekt op Aulman

Aulman, Jan Hendrik - 05-08-1829
Aulman, Jan Hendrik - 09-09-1829
Aulman, Jan Henriette - 12-05-1829


Je ziet talrijke variaties door schrijffouten, leesfouten en onjuiste vermeldingen.

Ik vermoed dat alle personen een en dezelfde zijn.


mvg-Ben

Ben Wegman


Ben, volgens de Amsterdamse lijst is Jan Henriette de enige die in Naarden is geboren.Zouden de anderen familieleden kunnen zijn, neven bijvoorbeeld?En Jan Hendrik van 9-9 is Evangelisch Luthers,wat in die tijd een kleine groep was. En orthodoxer dan de Nederlands Hervormden. Buitenbeentje dus.

Zou dus ook kunnen betekenen dat de naam Aulman Duits is van origine, omdat Evangelisch Luters een van origine Duitse stroming is;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelisch-Lutherse_Kerk_in_het_Koninkrijk_der_Nederlanden

1851; http://amsterdameo.ngv.nl/amsterdam-br-1851-a.htm

Aulman: 11xAsd, 1xD, 1xNH, 13xZH [een van Duitse afkomst dus]

Ton Bakker




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!