stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » familienaam Steenis

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

wil graag meer weten over mijn familienaam Steenis 

als u een tip voor mij heeft dan kunt u bij mij terechtgekomen 

vriendelijke groet Mw. ME Steenis

ME Steenis

Volgens http://www.meertens.knaw.nl/nfb/ komt de naam Steenis voornamelijk voor in de Betuwe.

Meer info die van het Meertens Instituut komt:

verklaring:
Waarschijnlijk een variant van Van Steenis zonder voorzetsel. Toch moeten we rekening houden met verwarring met het patroniem Stienis(sen).


kenmerken:

toponiem patroniem vormverandering

BertKoor

Welkom op dit forum,

U zou kunnen zoeken op bv

www.stamboomzoeker.nl

https://www.wiewaswie.nl/personen-zoeken/uitgebreid-zoeken/

groet Renee

Renee

De familie Van Steenis (en Van Steennis) kan teruggevonden worden in Nederland's Patriciaat, jaargangen 34 en 35, daarin is hun genealogie opgenomen. Ik heb echter geen enkele Steenis (zonder voorzetsel) in mijn bestand, dus de verwantschap is helemaal niet zeker. (met voorzetsel zijn mijn voorouders, inderdaad in de Betuwe).

Op Wiewaswie.nl vond ik 106 pagina's vol met Steenis (zonder voorzetsel). Ik denk dat het beste is daar je voorouders terug te vinden. Bijvoorbeeld de huwelijksakte van je grootouders, dan wel overgrootouders. Van daaruit kun je ouders van bruidspaar vinden, huwelijksakte daarvan heeft weer ouders van dat bruidspaar, etc. etc. Mocht je begin 19'e eeuw rondom Betuwe uitkomen, dan is een verwantschap waarschijnlijk, anders inderdaad een verbastering.

Maarten Brandts Buijs

De familie Steenis komt ook voor in Branbant

http://www.bhic.nl/index.php?id=10004

Elisabeth

Ik heb een Marijke Steenis gedoopt op 17-01-1676 in Dubbeldam kind van Hermen Steenwijck  & Grietje Fransz / Ook bekend als:     Engeltie van Thiel     Marijken trouwde, 41 of 42 jaar oud, in 1718 in Dubbeldam (Dordrecht) ? met Teunis Bellaart, 41 of 42 jaar oud. Teunis is geboren in 07-1676 in Dordrecht (ZH). Hij is gedoopt op 30-07-1676 in Dordrecht (ZH) [bron: Archiefnummer: 11 Doop-, trouw- en begraafboeken van Dordrecht Inventarisnummer: 1-7]. Teunis is overleden op 06-11-1771 in Dordrecht (ZH), 95 jaar oud. Teunis is weduwnaar van Engeltje (Jennike) Tiel (Thiel) (geb. 1685), met wie hij trouwde in 1706 in Dordrecht (ZH). Ook bekend als:     Teunis Belaart/Bellaart/Belaert/Belaarts/Bellaert    

Frans de Wit

Ik heb de naam (van) Steenis een aantal malen in mijn stamboom: http://www.genealogieonline.nl/stamboom_schook/

Wim Schook

En inmiddels is er dan de genealogie van ALLE Steenis/Steenes'sen.

mvg, Hubert van Steenes

Hubert van Steenes

I.p.v. dat je er gelijk even de link bij zet, bij je mededeling, dan had ik kunnen kijken, toch?

Frans de Wit

Eventjes google-en

https://www.genealogieonline.nl/stamboom-van-alle/

Foto van Hubert van Steenes

De publicatie Stamboom van Alle STEENIS/STEENES'sen is samengesteld door Hubert van Steenes (neem contact op).

Jan Achterberg

Stamboom van Alle STEENIS/STEENES'sen
...
In accordance with my firm belief, that well established genealogical data should be freely available and accessible, I utterly and completely revoke any and all claim to copyright protection for anything that appears on my family-tree. So feel free to copy anything you see here.


En dat laatste zal (helaas) ook hier weer ongetwijfeld (klakkeloos) gebeuren.

Het is al heel vaak op dit forum vermeld : *eerst* e.e.a. zelf controleren (a.d.h.v. originele inschrijvingen / akten) !!!
En (ook) bij deze publicatie zeker noodzakelijk, want er staan - jammer genoeg - nogal wat fouten in.


Een voorbeeld van fouten uit deze publicatie :

Bij Peter van Stenis, die in 1773 met Jenneke de Joode trouwde en in 1782 met Jantje Jeurling, is in deze publicatie foutief vermeld dat hij op 22-01-1747 gedoopt zou zijn als zoon van Dirk Peterse van Stenis en Jantje Meijerse van der Merkt.
Hij was echter een zoon van Willem Peterse, broer van Dirk, en Roelofke Blom.   *)
Het is deze Peter die op 11-02-1773 - dan wonende (en schout) te Herwijnen - in het doopboek van Gellicum meerdere (daarin ontbrekende) geboorten/dopen liet noteren, "uit een oud bijbeltje van zijn vader", waaronder die van hem zelf op 30-08/04-09-1746.
[ Peter's tante Neeltje (Peterse van Stenis, zus van Willem en Dirk, getrouwd met Willem Meijerse van der Merkt, een broer van haar schoonzuster
  Jantje) liet op 22-10-1774 daarin eveneens een paar ontbrekende geboorten/dopen van haar kinderen noteren ]
- Uit de namen van de kinderen van deze Peter is al op te maken, dat hij een zoon is van Willem en Roelofke en niet van Dirk en Jantje -

De Peter gedoopt op 22-01-1747, zoon van Dirk Peterse van Stenis en Jantje Meijerse van der Merkt, trouwde in 1778 met Fransijntje van Haarlem.
Bij deze Peter (x Fransijntje van Haarlem, d.v. Gerrit en Elisabeth Bre(e)mke) is in deze publicatie dan weer foutief vermeld dat hij gedoopt zou zijn op 30-01-1735, als zoon van Willem Peterse en (diens eerste vrouw) Aarke Claasse van der Pijl.
Ook bij deze Peter, die met Fransijntje van Haarlem trouwde, is (eveneens) uit de namen van hun kinderen weer op te maken, dat bij hem een vader Willem en moeder Aarke niet bepaald voor de hand liggen.
Deze Peter (x Fransijntje van Haarlem) was (dus / wel) een zoon van Dirk Peterse van Stenis en Jantje Meijerse van der Merkt
De Peter (z.v. Willem en Aarke) uit 1735 zal w.s.< 1746 zijn overleden.

etc, etc....


*) Toev. :
    Overigens was de vader van Roelofke Peterse Blom niet zoals in deze publicatie vermeld een Peter, maar Gerrit Blom, haar moeder was Anna
    Coenen.

Willem Hak


Beste Jan,

Allereerst dank voor je opbouwende kritiek op mijn genealogie. Dat is nu juist wat iedere genealoog nodig heeft om te kunnen exceleren. Ook ben ik erg verheugd, dat je het met mijn lijfspreuk, nl.: "Vertrouwen is goed, maar controle is beter!". Jammer alleen dat zoveel informatie en handigheden worden afgeschermd door allehande Hoofd- & Sub-abonnementsdomeinen. Dat is m.i. een zinloze vercommercialisering door derden van in essentie vrije en openbare informatie. Maar met enig creatief gegoochel kom je daar vaak toch wel aan.

De basis van mijn brede STEENIS/STEENES-genealogie vormen de data verzameld tot 2004 door mijn broer Theo (1951-2004). In onze Van Steenes rechte stamlijn en kwartierstaat ben ik inmiddels vergevorderd met de algehele controle van bronnen, akten, akten- & documentenkopieën van gegevens. Verder uitgebreid met de levenden nationaal en internationaal voor zover vindbaar en/of te koppelbaar. Voor zover bijgewerkt ververs ik de site regelmatig vooral met gevonden en gecontroleerde bronnen (en vooral bronvermelding is een zwak punt van de meeste publicisten). Mijn site is laatstelijk veverst op 27-11-2017.

Controle van zijtakken van 'onze' stamlijn zijn nog nauwelijks gecontroleerd met uitzondering van die gevallen waarbij bronnen van registers zijn vermeld. Deze zijtakgegevens zijn veelal verzameld en aangereikt door andere onderzoekers en door hen aan Theo aangereikt. Opmerkingen en aanwijzingen zijn daarom van harte welkom om naast de nog uit te voeren controle ter harte te nemen. Correcties/aanvullingen zullen dan (na controle!) worden doorgevoerd. Voorlopig zal mijn algehele controle van die zijtakken nog even moeten wachten. Mijn huidig winterproject is digitaliseren van ca10.000 familie/reisfoto's/dia's, antiek en hedendaags.

Met hartelijke dank voor je attente inbreng en bericht mij als nodig opnieuw voor evt. correctie/aanvulling.

Met vriendelijke groet,
Hubert van Steenes.

Hubert van Steenes




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!