stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Genealogie Benoorden (Steenwijk)

Wie kan mij verder helpen aan het voorgeslacht van Aaltje Alberts Benoorden.

Aaltje Alberts Benoorden, j.d. van Steenwijk (1695), huwde Hoogeveen 1 maart 1695 met Hendrik Goverts Sterken, gedoopt Meppel 12 september 1666, wieldraaier te Hoogeveen (1693, 1694), overleden voor 1 november 1737, zoon van Govert Hendricks en Arentien Geerts. Hij was weduwnaar van Hendrikje Geerts. Aaltje Alberts Benoorden woonde in 1731 weer te Steenwijk en overleed eveneens voor 1 november 1737. 
Uit het huwelijk Sterk(en)-Benoorden werden tenminste 5 kinderen geboren, te weten: Johanna (ca. 1701), Swaantje (ca. 1701), Clasina (ca. 1709), Harmina (ca. 1712) en Albert (ca. 1713). Al deze vijf kinderen trouwden in Amsterdam. Van deze kinderen heb ik overigens helaas niet de dopen kunnen vinden in Hoogeveen.

De ouders van Aaltje Alberts Benoorden zijn mij niet bekend. Wanneer mensen meer weten - of te weten komen - over haar voorgeslacht dan hoor ik het heel graag...

Zij zal gerelateerd zijn aan de volgende Albert Benoorden, maar ik betwijfel of dit haar vader is:
Albert Benoorden, geboren Steenwijk ca. 1626, wonende 'in de Oudebrug' te Amsterdam (1652), begraven Amsterdam (Nieuwe Kerk en Engelse Kerk 14 april 1682),
huwde Amsterdam 4 oktober 1652 met Cornelia Somer (alias Neeltje Soomer), geboren Amsterdam ca. 1630, begraven aldaar (Nieuwe Kerk en Engelse Kerk) 29 december 1700, dochter van Jan Jansz. Somer en waarschijnlijk Lijsbeth Putter. Uit dit huwelijk werden geboren: Liesbethje (1653), Johannes (1655), Lysabeth (1657) Gerrit (1660), Jacob (1662), Cornelis (1664), Anna (1668), Catharina (1670) en Nicolaas (1674).
Een dochter Aaltje heb ik niet gevonden.

Op 19 april 1719 werd een Albert Benoorden begraven in Steenwijk. Dit zou de vader kunnen zijn van Aaltje Alberts Benoorden, maar dat hoeft niet. Het zou bijvoorbeeld ook een broer of neef kunnen zijn. 

PS Er leefde in de zeventiende eeuw in Amsterdam nog een andere familie Benoorden. Deze familie, met als Nederlandse stamvader Jan Benoorden (ca. 1623-), is afkomstig uit Holstein. Die familie heeft niet mijn interesse, ik houd mij aanbevolen voor informatie over de familie Benoorden uit Steenwijk. 

ik ben benieuwd :-)

vr. gr.
Derk

Derk Jordaan

Dag Derk,

Het voorgeslacht rechtstreeks vinden in Steenwijk zal niet lukken, denk ik.
Daarom nemen we een omweg, via haar kinderen, om te zien of dat wat oplevert.

Aaltje Alberts Benoorden, alias Ale Bloemen, en Hendrik Goverts Sterken hadden aantoonbaar de volgende vijf kinderen:

Doopboek Hoogeveen:
1. M.....ijn   00-00-1699
2. Govert    gb.  ± 1707
3. Klasijn    12-05-1709
4. Harmina 03-07-1712
5. Albert Hendriks 02-09-1714

Er kunnen theoretisch vanaf 1695 nog 5 kinderen geboren zijn,
in 1695, 1697, 1701, 1703, 1705
Het doopboek is dermate gedegenereerd, dat van de beginjaren veel gegevens verloren zijn.

We gaan er ook van uit, dat er enkele kinderen met de moeder naar Steenwijk gegaan zijn.

De familie Sterken had, zoals veel Drenten, een band met Amsterdam.
Daarom zoeken we de eventuele huwelijken daar.

Gevonden te A'dam de huwelijken van: Clasina, Harmina, en Albert Sterken.
Ook na te gaan de namen Swaantje Sterken en Anna Sterken.

Albert Sterken, van Steenwijk, ondertrouwt 01-11-1737 A'dam.
Ik heb zijn huwelijk even uitgewerkt en dat blijkt een goede bingo te zijn.
DTB 580 / folio 85v, image 573

Mvrgr,

henk elsinga

Dit is de transcriptie van de ondertrouw te Amsterdam van Albert Sterken van Steenwijk:


Huwelijksaangiften NdG Amsterdam 1735-1739:
Den 1 November 1737  [DTB 580, folio 85v, image 573]
Compareerden  als vooren Albert Sterken, van Steenwijk,
oud 24 Jaar, inde Linde St ouds doot, Geasst.
met Sijn Swager Dirk Feijken     &    Johanna
Boekstal
van Am, oud 23 jaar op de O.Z.
Agterburgwal, Geasst. met haar vader Christoffel Boekstal,
Versoekende  hare drie Sondaagse uytroepingen, omme .....etc.
 
w.g.        X        IJohanna Bockstal

henk elsinga

De conclusie die uit bovenstaande transcriptie getrokken kan worden luidt:

De Swager van Albert Sterken wordt vermeld, dus zit daar de naam van een zuster aan vast.
De naam Dirk Feijken is een verbastering van Dirk Fijten of Fieten = een Hoogeveense naam.
Dirk Hendricks Fijten was getrouwd met Anna Sterken.
Hier rolt vervolgens weer een nieuwe huwelijkstranscriptie uit.

henk elsinga

Beste Henk Elsinga,

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik 'was' er inderdaad even niet, ik had helaas geen wifi aan boord van mijn vlucht van Kuala Lumpur naar Amsterdam... Maar ik moest wel lachen door met uw muziekje te arriveren op Schiphol, dank daarvoor. 

Terug naar de inhoud. Fantastisch dat u de dopen heeft gevonden van een deel van de kinderen van Hendrik Goverts Sterken en Aaltje Alberts Benoorden. Zoals ik had aangegeven was mij niet gelukt die dopen te vinden, dus dat vind ik prachtig :-) Over de nakomelingen Sterken heb ik wel meer informatie vergaard, alleen om te voorkomen dat men dubbel werk gaat doet stel ik gerichte onderzoeksvragen en probeer ik zo volledig mogelijk te zijn in het verstrekken van relevante informatie inzake de onderzoeksvraag. Ik hoop dat ik gezien mijn vraag daar in geslaagd ben; anders mijn excuus.

De kinderen van Hendrik Goverts Sterken en Aaltje Alberts Benoorden zijn duidelijk (voor een deel) gedoopt in Hoogeveen. Bij de trouwinschrijvingen worden zij genoemd 'van Steenwijk', waardoor inderdaad de conclusie mag worden getrokken dat zij tijdelijk of grotendeels hebben gewoond in Steenwijk, de geboorteplaats van moeder Aaltje Alberts Benoorden. Zoals ik in mijn vraag heb aangegeven trouwden de 5 kinderen in Amsterdam; die aktes zijn mij natuurlijk bekend. Over de twee kinderen die mij onbekend waren, Govert Sterken en M....ijn Sterken, is mij op dit moment nog niets bekend. Daar zal ik mij later - na mijn powernap om van tijdzone over te schakelen - mee bezig houden

Terug naar de vraagstelling: informatie over het voorgeslacht Benoorden of de oudste generaties van het geslacht Benoorden in Steenwijk. Dat deze familie zich langere tijd in Steenwijk en Amsterdam heeft opgehouden mag blijken uit de door mij aangehaalde Albert Benoorden (Steenwijk ca. 1626-Amsterdam 1682). Hij liet tussen 1653 en 1674 kinderen dopen in Amsterdam en zou qua datum/patroniem de vader kunnen zijn van Aaltje Alberts Benoorden. Helaas echter heb ik geen doop van een dochter Aaltje gevonden en is er (vooralsnog) onvoldoende aanleiding om te denken dat zij een dochter is van betreffende Albert Benoorden en Cornelia/Neeltje Soomer. Daarnaast zou de in 1719 in Steenwijk begraven Albert Benoorden goed een 'kanshebber' kunnen zijn; maar wie was die man? getrouwd? kinderen? Wat was zijn relatie met Albert Benoorden (1626-1682) in Amsterdam?

Graag houd ik mij dus aanbevolen voor informatie over de zeventiende eeuwse Benoorden's afkomstig uit Steenwijk; een lastige vraag blijkbaar wegens de vele hiaten in dtb's, maar misschien dat mensen los zijn op de oud-rechterlijke archieven van die omstreken en mij kunnen voorzien van tips. Of dat een illusie is zal op dit forum blijken ;-) Uw tip dat Aaltje Alberts Benoorden ook werd geschreven als Ale Bloemen is interessant; Benoorden en Bloemen wijken flink af. Wat zou daar het verhaal achter zijn? Daar zal ik binnenkort proberen mee verder te komen. 

nogmaals dank voor uw aanvullingen en tips!

mvg,
Derk

PS Wanneer ik uitgeslapen ben zal ik een andere forumbericht aanmaken voor de familie Fieten; ik stam namelijk af van het echtpaar Fieten-Sterken en heb over die familie ook nog wat vraagtekens.

Derk Jordaan

Dag Derk,

Hieronder staat het gezin van van Anna Sterken en Derk Hendriks Fijten:
De transcripties van de DTB-boeken Amsterdam bevatten nog wel eens fouten.
Zo worden de letters f en de staf-es nogal eens door elkaar gehaald.
Dan staat er Sitten of Sieten of Slobbe.
Voor Sterken kan men ook Starken schrijven, dat is Drents dialect, maar Stirken is gewoon fout.

Mvrgr,
Henk Elsinga

1.2.9.2. Anna Sterken, geboren ±  1701 Hoogeveen, dochter van Hendrik Goverts Sterken en Aaltje Alberts;
zij ondertrouwt op 22 oktober 1728 te Amsterdam  als Anna Sterk, van 't Hoogeveen, 27 jr, wonende Amsterdam, met Dirk Hendrikse, van 't Hoogeveen, 28 jr, wonende Amsterdam; hij is verder bekend als:
Derk Hendriks Fijten, geboren ± 1700 te Hoogeveen, zoon van Hendrick Alberts Fijten, schipper met een praem en Haasjen Derx.
 
 Kinderen gedoopt te Amsterdam;
 1. Aaltje 18-11-1729 Noorderkerk, d.v. Dirk Vietten en Anna Sterkken; getuigen Jan Sterken en Swaantje Sterkken.
 2. Hasina 21-01-1731 Noorderkerk, d.v. Dirk Fietten en Anna Sterken; getuigen Albert Fitten en Swaantje Sterken.
 3. Grietje 12-10-1732 Noorderkerk, d.v. Dirk Fijten en Anna Sterken; getuigen Pieter Brouwer en Klasina Starken.
 4. Hendrik 30-11-1735 Noorderkerk, z.v. Dirk Fiten en Anna Sterken; getuigen Albert Sterken en Anna Kranevelt.
 5. Hendrik 09-01-1737 Noorderkerk, z.v. Dirk Fiten en Anna Sterken; getuigen Albert Sterken en Harmina Sterken.
 6. Jan 22-03-1739 Noorderkerk, z.v. Dirk Fiten en Anna Sterken; getuigen Albert de Graaf en Harmina Sterken.
 7. Dirkjen 14-01-1742 Noorderkerk, d.v. Dirk Fiten en Anna Sterken; getuigen Roelof Pieters en Heijltje Flobbe.
 

henk elsinga

Beste Henk,

dank voor de aanvullingen. Ik had de ouders van Dirk Hendriks Fieten nog niet ontdekt, dus fantastisch! Wellicht ter aanvulling; Dirk Fieten werd 20 augustus 1741 begraven op het Karthuizer Kerkhof in Amsterdam, wonende in de Lindestraat bij de Noordermarkt, en zijn weduwe Johanna Sterke werd 18 april 1784 begraven op het Karthuizer Kerkhof, wonende op de Angeliersgracht.

U bent zo te zien ook geinteresseerd in de familie Sterken, daarvoor zal ik hieronder mijn bevindingen van dat geslacht delen.

I mogelijk Hendrick Goverts, huwde N.N. In het haardstedegeld-register van Meppel komt voor in de jaren 1692-1695 "Hendrick Govers wedue, f 1-00-00". Relatie met II enkel gebasseerd op voornaam en patroniem, dus enkel speculatie.

II Govert Hendricks, huwde 1e Meppel 20 februari 1650 met Janien Henricks, overleden 1653-1655, huwde 2e Meppel 23 juli 1654 met Arentien Geerts, overleden in of na 1694.
uit het eerste huwelijk werd gedoopt te Meppel:
- Aeltien Goverts, gedoopt 2 maart 1653.
uit het tweede huwelijk werden gedoopt te Meppel:
- Jeesien Goverts, gedoopt 5 december 1655
- Janien Goverts, gedoopt 28 juni 1657
- Gerrit Goverts, gedoopt 7 november 1658
- Jannis Goverts Sterken, gedoopt  11 april 1660, schipper met 1 praem te Hoogeveen (1691/1693), overleden na 11 april 1721, huwde Hoogeveen 1 september 1687 met Jantjen Claessen.
- Theodorus Goverts, gedoopt  25 augustus 1661
- Coenraet Goverts, gedoopt 18 februari 1663, kaagschipper (1693), overleden na 24 juni 1732, huwde (ondertrouw Amsterdam 19 september 1693) met Hilletje Jans Sonnevanger, geboren Meppel circa 1664, dochter van Jan Sonnevanger en Luytie Martens.
- Albert Goverts, gedoopt 28 mei 1665, varensman (1690), huwde 1e (1e proclamatie Hoogeveen 1 december 1690, ondertrouw Amsterdam  30 december 1690) met Geertje Cornelis, geboren Amsterdam circa 1666, huwde 2e met Baartje Jacobs.
- Hendrik Goverts Sterken, gedoopt 12 september 1666, wieldraaier te Hoogeveen, overleden voor 1 november 1737, huwde 1e Hoogeveen 1 mei 1691 met Hendrikjen Geerts, huwde 2e (ondertrouw Steenwijk 17 maart 1695) met Aaltje Alberts Benoorden, geboren Steenwijk, overleden vermoedelijk aldaar tussen 1731 en 1737.

voornaamste bronnen:
stadsarchief.amsterdam.nl
drenlias.nl

Ik heb bewust de kinderen van Jannis, Coenraet, Albert en Hendrik Goverts (Sterken) weggelaten om de zoektocht niet nog breder te maken. Kinderen van Johanna Fieten-Sterken, Swaantje Brouwer-Sterken, Albert Sterken, Clasina Pieterse-Sterken en Harmina de Graaf-Sterken zijn mij eveneens bekend en om dezelfde reden weggelaten.

De families Fieten en Sterken hebben blijkbaar beiden gemeen dat zij verschillende schippers leverden. Ben benieuwd naar verdere aanvullingen en eventueel correcties betreffende de oudste generaties :)

mvg
Derk

Derk Jordaan

Dag Derk,
 

Deze familie heeft mijn belangstelling, dat hebt u goed gezien, ik stam o.a. af van Govert Hendricks en Arentien Geerts.

Er is nog iets bijzonders met Coenraet Goverts de kaagschipper.
In het doopboek staat hij vermeld als Coenert Bleku.
Dit kan duiden op de naam Bléque (deze naam komt voor in Lorraine).
Het gebeurde regelmatig, dat er oudere familieleden werden vernoemd, die we niet kunnen plaatsen.
Door zo'n volledige vernoeming werden ze dan geëerd en het was ook goed voor een eventuele erfenis.

De plaats Hoogeveen was een veenkolonie met veel schippers.
Die transporteerden de turf over de Zuiderzee naar Holland.
Dus waren er veel Hoogeveeners in Noord Holland.
Ik zeg wel eens: de voordeur van Hoogeveen stond in Amsterdam.

Mvr gr,

Henk Elsinga

-----------------  

1.2.7. Coenraet Goverts, gedoopt 18 februari 1663 te Meppel als Coenert Bleku, zoon van Gofert Henricks en Arentien Geerts;
hij trouwt ± 1688 met
Hilletje Jans Sonnevanger, ook Heijltje Jans,

henk elsinga

hi Henk,

dank voor de achtergrondinformatie. De band met Amsterdam is door de huwelijken inderdaad duidelijk; leuke benaming 'de voordeur van Hoogeveen stond in Amsterdam'.

De vernoeming 'Bleku' is inderdaad frapant. Mij doet deze naam ook denken aan de geslachtsnaam De Blecourt. Deze hugenoten vluchtten rond 1568 noordwaarts, waarvan een tak zich in de Noordelijke Nederlanden heeft gevestigd. Afijn, welke familie de aanleiding is voor deze interessante naam is nog onbekend. Is er een oud-rechterlijke archief van Hoogeveen bewaard gebleven?

Met de Fieten's ben ik niet veel verder gekomen dan enkel het huwelijk van Hendrik Alberts (Fieten) en Haasjen Derks: zij gingen 4 maart 1688 in ondertrouw te Meppel en trouwden dat jaar in Hoogeveen. Hendrik Alberts was afkomstig uit Hoogeveen en Haasjen Derks uit Meppel. Ondanks dat van Meppel wel dtb's uit die periode bewaard zijn gebleven, heb ik van beiden geen dopen gevonden. Ook de dopen van hun kinderen heb ik niet gevonden.

Interessant is het huwelijk van Albert Fijten en Hendrickien Derks te Hoogeveen in februari 1692. De relatie van Albert Fijten met Hendrik Alberts (Fieten) is mij nog niet duidelijk; uit het huwelijk Albert en Hendrickien werd in ieder geval Hendrik niet geboren. De achternaam Fijten zal mogelijk verbasterd zijn van het Friese patroniem Feites?

Heeft u nog meer aanvullende informatie?

mvg
Derk

Derk Jordaan

Dag Derk,

De vraag: is er een oud-rechterlijk archief van Hoogeveen ?

Er zijn Schultenarchieven in het Provinciaal archief te Assen.
Omdat Hoogeveen twee juridicties kende, zijn er twee Schultenarchieven, het archief van Zuidwolde en het archief van het Huis Echten.
Voor het Hoge Recht had men een Rechtbank voor "De Landschap Drenthe", genaamd de Etstoel.
Hier werd recht gesproken door de Drost en 24 Etten.
De Etten waren Eigenerfde Boeren, welke aan strenge kwalificaties moesten voldoen.
De Drost was een Riddermatige en dit college werd nog aangevuld door een Jurist, tevens Schrijver.
Het archief van de Etstoel is digitaal verkrijgbaar tegen betaling. 

Uit het huwelijk Albert Fijten met Hendrickien Derks, zijn geen nakomelingen bekend.
Albert was toen al ongeveer 60 jaren oud.
Dit moet een tweede huwelijk zijn geweest.

Daarvoor woonde Albert Fijten een tijdlang in Veendam.
Hij had daar kinderen bij een zekere Phie Jansen.

De stamvader van de familie Fijten was Vijt Hendrikcks, soldaet te Coevorden onder Capitain Hessel van Eisma. Hij trouwde in 1628 te Meppel met Nelje Alberts (maar niet op 1 januari en niet met Hilje, zoals het archief foutief online heeft vermeld).
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-33845-6486-2?cc=2037882

Vijt Hendricks is geboren ± 1600 en zijn vrouw Nelle Alberts idem.
Kinderen bekend zijn:
1. Jacobje geb. ± 1630
2. Albert geb. ± 1632
3. Annichje geb. ± 1634
4. Aaltje geb. ± 1636
5. Geesje geb. ± 1638

Albert had tenminste twee kinderen, die te Hoogeveen opduiken:
1. Lummichje Alberts Fijten geb. ± 1660
2. Hendrik Alberts Fijten geb. ± 1663, trouwt 1688

De vraag: is Vijt afgeleid van de Friese naam Feijtse ?
Ik denk het niet, Vijt, Fijt, Veijt en Feijt is een Germaanse of een Slavische naam.
De zondagse naam is Sint Vitus.
Daar is ook een dansje van bekend, maar dat kun je beter niet hebben.

Tot slot: heb ik nog meer informatie ?
Dat denk ik wel.

Mvrgr,

Henk Elsinga 

 

henk elsinga

Dank voor de reactie en de tips mbt het archief van de etstoel. Ik zie dat er in totaal 14 cd's met index van de etstoel zullen worden uitgebracht door De Vries en Homan. Zij vragen 25 euro per cd wat neer komt op een bedrag van 350 euro. Hoe mooi werk zij ook verrichten, dit bedrag ga ik nooit betalen aangezien slechts een heel klein deel van mijn voorgeslacht uit Drenthe afkomstig is. Weet u toevallig of die cd's inzichtelijk zijn in het Centraal Bureau voor Genealogie?

Waarschijnlijk ten overvloede, maar ik ben in het lidmatenboek van Hoogeveen de volgende familieleden Fijten tegengekomen:

1682: Geesjen Fijten, Aaltjen Fijten en Annighje Fijten.
Op 25 december 1682 werd lidmaat Albert Fijten.

St. Vitus komt mij bekend voor; ik was vroeger leerling aan het St. Vituscollege in Bussum. 

Afijn. Ik houd mij uiteraard van harte aanbevolen voor aanvullingen mocht u meer gegevens willen delen.

Fijn weekend,

mvg
Derk

Derk Jordaan

Dag Derk,
 

Ik heb me even verdiept in de boeken van Steenwijk.
Dat geeft toch enige informatie, bijvoorbeeld het overlijden van Aaltjen Alberts Benoorden
en het overlijden van haar ouders:
In 1762 is nog een Hendrina Benoorden overleden te Steenwijk.

Mvrgr,

Henk Elsinga

-----------------------

Den 5  September 1732 te Steenwijk is Aaltjen Sterken overluit; Jura betaalt ƒ.3-0-0
Een weduwe werd vaak aangeduid met de naam van haar overleden man.
Het overluiden was bedoeld om de demonen te verdrijven en kond te doen aan het volk.
Het vond meestal plaats direct na het overlijden, maar soms ook nog tijdens de begrafenis.

http://www.benhartman.nl/begrafenisrituelen/luiden-van-doodsklok/#Dedoodsklokenhetgebruikervan
 
N.B. De ouders van Aaltjen Alberts Benoorden woonden te Steenwijk en  zijn daar overleden.
Het begraafregister geeft maar enkele personen aan met de naam Benoorden:

1719 Steenwijk
Den 19 April is Albert Benoorden overluit, Jura bet. ƒ.3-0-0
 
1722 Steenwijk
Den 30 Aug: is d' Wed. van Albert Benoorden overluit, Jura bet. ƒ.3-0-0

-----------------------
 

henk elsinga

Beste Henk,

dank voor deze aanvulling. Aangezien deze Albert Benoorden getrouwd was en tot zijn overlijden in 1719 in Steenwijk woonde zal deze Albert inderdaad de vader zijn geweest van Aaltje Alberts Benoorden. Top!

Wanneer ik ervan uitga dat Aaltje Alberts Benoorden ten tijde van haar huwelijk (1695) tenminste 18 jaar oud was en meeneem dat zij bij de geboorte van haar jongste kind (1714) maximaal 42 jaar oud was, schat ik dat zij geboren zal zijn tussen 1672 en 1677. Het geboortejaar van haar vader zal vermoedelijk rond 1640 a 1650 hebben gelegen.

In het burgerboek van Steenwijk tref ik een Jan Benoorden. Hoewel er geen exacte datum staat vermeld waarop hij de daarvoor benodigde 3 goudguldens heeft betaald, zal dit gezien de opbouw van het boek zijn geweest in 1644 en tenminste tussen 1644 en 1646. Daar hij op dat moment zeker meerderjarig is geweest, moet zijn geboorte tenminste (ver) voor 1626 hebben gelegen. Vermoedelijk een generatie voor Albert Benoorden (-1719) dus en waarschijnlijk een generatie-genoot van Albert Benoorden (Steenwijk ca. 1626-Amsterdam 1682).

Zoals bekend werd veelal de oudste dochter vernoemd naar de moeder van de moeder, de oudste zoon naar de vader van de vader, de tweede dochter naar de moeder van de vader en de tweede zoon naar de vader van de moeder. Vanzelfsprekend ging deze regel niet altijd op, maar is wel goed om in het achterhoofd te houden. De 9 kinderen van Albert Benoorden (Steenwijk ca. 1626-Amsterdam 1682) zijn bekend; zijn oudste dochter Lysbethje Benoorden (1653-) werd vernoemd naar zijn schoonmoeder Lysbeth Putter. Zijn oudste zoon werd Johannes genoemd en zal denkelijk vernoemd zijn naar Albert's vader (d.i. speculatie).

Met een vlinke slag om de arm, zou de stamboom van de oudste generatie's Benoorden er als volgt uit kunnen zien (dit moet dus nog worden gestaafd):

I mogelijk Johannes Benoorden, geboren rond 1600 (ruime schatting).
waarschijnlijk vader van :
- Albert Benoorden, geboren Steenwijk circa 1626, overleden Amsterdam 1682 (zie in post hierboven meer informatie over zijn gezin).
- Jan Benoorden, volgt II

II Jan Benoorden, geboren tenminste (ruim?) voor 1626, verkreeg het burgerschap van Steenwijk 1644 (of tenminste tussen 1644 en 1646). 
vermoedelijk vader van:

III Albert Benoorden, geboren Steenwijk tussen 1640 en 1650 (ruime schatting), overluid Steenwijk 19 april 1719, huwde met N.N., overluid Steenwijk 30 augustus 1722.
Ouders van tenminste:
- Aaltje Alberts Benoorden, geboren Steenwijk tussen 1672 en 1677 (redelijk betrouwbare schatting), overluid Steenwijk 5 september 1732, huwde Hendrik Goverts Sterken etc. etc.
- Hendrina Benoorden, overleden Steenwijk 1762

Daarnaast over Hendrina Benoorden:
Zij woonde volgens de volkstelling van Steenwijk 1748 in de Woldstrate als kostganger in bij het gezin Gerrit Alberts Doevelaer en Margaretha Sterken (kinderen: Albert, Hendrina en Gerhardus Doevelaer). Gerrit Alberts Doevelaer en Margaretha Sterken gingen op 13 augustus 1719 in ondertrouw te Steenwijk; hij afkomstig uit Zwolle en zij afkomstig uit Steenwijk. Margaretha Sterken moet daarmee wel een dochter zijn van Hendrik Goverts Sterken en Aaltje Alberts Benoorden. Mogelijk is zij identiek aan M....ijn (Sterken) die werd gedoopt als kind van dit echtpaar in 1699 te Steenwijk. In dat geval zal Hendrina Benoorden een (ongehuwde) tante zijn geweest.

Ik ga met deze inzichten verder puzzelen. Mocht u nog wat te binnen schieten, van harte welkom uiteraard.

mvg
Derk
 

Derk Jordaan


Beste Derk en anderen,

in mijn voorgeslacht kom ik Jacobien Fijtens tegen.

ik vermoedde al dat zij een dochter was van Vijt Hendricks en Hilje (of beter Nelje) Albers.

Van Jacobien heb ik een trouwinschrijving gevonden:

Meppel, 28-1-1666, Collectie Xerokopieen DTOB, boek 90 (ondertrouw- en trouwboek, 1625-1681), pagina 206
Huwelijkdatum: 28-1-1666;
Bruidegom: Lambert Harmens, Jongeman; woonplaats: Meppel
Bruid: Jacobjen Fijttens, Weduwe, weduwe van Otte Jans; woonplaats: Hoogeveen
NB: getrouwd te Hogeveen.

Otte Jans en Jacobien Fijten kregen een zoon :  Jan Otten (* ca 1655  kollumerzwaag, + ca 1723 hoogeveen). Jan was schipper met een praam en woonde van 1691 tot 1694 in het zuidwoldiger rot, Hoogeveen. Hij was getrouwd met Trijne Harms.


Meppel, 1-1-1725, Collectie Xerokopieen DTOB, boek 92 (ondertrouw- en trouwboek, 1718-1741), pagina 207
Huwelijkdatum: 1-1-1725;
Bruidegom: Jacob Hemkes, weduwnaar van Trijntje Dircks; woonplaats: Meppel
Bruid: Trijntje Harmens, Weduwe, weduwe van Jan Otten; woonplaats: Hogeveen
NB: huwelijksdatum niet bekend.

Jan Otten en Trijne Harms kregen een dochter: Luttien Jans Otten (* ca 1680 Hoogeveen).

Mogelijk zie jij (of anderen) nog meer aanknopingspunten, zodat we elkaar verder kunnen helpen.

 

met vriendelijke groet,

Jan Fernhout

jan fernhout




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!