stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Familie Reeders in Nederland en daar buiten

Ik ben nu 3 weken bezig met een stamboom Reeders en er waren 3 grote zones in Nederland: Zeeland, en Utrecht heb ik met elkaar kunnen. Utrecht heeft links met Indonesië en Zuid-Afrika. Amsterdam heeft links met Duitsland. Mijn NL stambomen zijn inmiddels uitgelopen naar het buitenland.

Momenteel zoek ik alleen op Reeders en Reders, tenzij iemand me overtuigt ook te gaan zoeken op Reder, Reeder en de Reder. Ik zoek meer dan alleen losse gegevens. Dus vader en moeder en kinderen met geboorte- en sterfjaartal, zodat ik deze kan verbinden met andere (losse) takken.

Stambomen onder bewerking: Stamboom. Ik heb de volgende sites veelal doorzocht: www.archieven.nl en www.genealogieonline.nl , www.wiewaswie.nl en delpher.nl.

Laatste update: 31 oktober 2015 (134 KB)

F. Reeders

Deze? Jochem Reeders, varentman, 38 jaar, van Hamburg, Keijsersstraat, ondertrouwt op "Saturdach" 10.2.1691 in Amsterdam met Dorothe Tomas (eerdere man: Roelof Jans), van Oostrijsz, op Uijllenburg. Image 320. DTB 697.

U moet meer finesses geven!

G.Karssenberg

Misschien kunt U wat meer gegevens geven bv data, voornamen, plaatsen enz

ik zie bv in het Amsterdams Stadsarchief deze Archiefkaarten

 

        kaarthouder :

        Reeders, Johannes Jacobus Franciscus

  • geboortedatum:20-12-1910

 

  • kaarthouder:

    Reeders, Johannes Jacobus Franciscus

  • geboortedatum:1932

Renee

Ik heb mijn beginpost aangepast met links e.d.

Van Duitsland heb ik alleen deze gegevens:

Maria Mechtild Margaretha (Nigtelda) Reders + Casparus Ludgerus Theodorus Wegmann, huw. 1753 Bocholt Duitsland:
- Harmannus Josephus (Kaspers) (1754-1819)
- Franciscus Joseph Anton Wilhelmus Caspars (1760-)

F. Reeders

Hierbij een linkvia Familysearch Pilot fam. Reeders America en South Africa

Elisabeth

Ger van het Bolscher

Uit Geneanet Stamboom Ad Verschoor.

Bocholt kan ook Bookholt of Bokeloh zijn zoals in deze stamboom vermeld staat !!!!!

M  Caspar Ludger Theodorus Wegmann

(Kasper Wegmann)

 

 Huwelijken, kinderen, de kleinkinderen en de achterkleinkinderen

 Notities

Aantekeningen

Waarschijnlijk komt Caspar Wegman uit Heede,Emsland, evenals de andere Wegman families die zich in Groningen vestigden,Het kan zijn dat Bocholt is verward met Bokeloh net boven Heede, Deze fout komt meerdere malen voor in de Groningse Archieven.

Het kan ook zijn dat hiermee Bookholt wordt bedoeld net onder Schoonebeek,Drenthe. Moelijk leesbare tekst. Heede word in de Groninger Archieven ook vaak vermeld als Hei,Heije,Hee,of Haije, phonetische weergave van het in Plat Deutsch uitgesproken Heede.

 

 Bronnen

  • Persoon, gezin: Familysearch IGI Record.
  • Huwelijk: Familysearch,IGI Record

Ger van het Bolscher

Bedankt allemaal voor de reakties. Ik heb mijn beginpost weer aangepast en ook de Amsterdam link erbij gezet. Ik zal aan een buitenlandse boom beginnen en ik ga ook kijken of ik het ga archiveren m.b.v. de software Gramps (gratis en voor zowel Mac als PC)

Als ik snel kijk op de Amerikaanse link dan concludeer ik dat deze boom oorspronkelijk in Zuid-Afrika begint voor 1870.

F. Reeders

Onderaan links in uw Amsterdamse tak staat Angenis Reeders vermeld, getrouwd met Pieter Nolet.

Omdat dit voorouders van mij zijn, heb ik indertijd hun afstamming uitgezocht. Angenis Reeders werd gedoopt 24 maart 1756 (Nieuwe Kerk) in Amsterdam als dochter van Jan Rijnders en Aaltje Kok. Dit echtpaar kwam uit Zwolle , en is daar getrouwd 1748, de vader wordt bij het huwelijk Jan Rieters genoemd en bij zijn doop Jan Dirk Rieters, zijn verdere voorouders heten Rieters. Jan Dirk werd begraven als Jan Dirk Reeters.

Deze familie lijkt mij niets met de familie Reeders te maken te hebben.

Het echtpaar Rieters/Kok had ook een dochter Elisabeth, zij trouwde onder de achternaam Reeders met Anthony Berger  in 1774 in Amsterdam.

Hun dochter Johanna trouwde ook in Amsterdam in 1784:  Jannes Arents van Dalfsen, oud 28 jaar op 't Smallepad, zijn moeder Johanna Mertens te Dalfsen
Johanna Reeders van Zwolle, 32 jaar op de Nieuwendijk, ouders dood, geass. met haar zuster
Elisabeth Reeders op het Smallepad

Ik zag in de ondertrouwregisters nog deze ondertrouw: 18-05-1810

naam bruidegom:[de] Bruijn, Hendrik         naam bruid:Reeders, Dorothea Margaretha

 Deze Dorothea Margaretha is de dochter van mijn voorvader Casper Re(e)der uit Flensburg en zijn vrouw Johanna Fransina Kambel . De achternaam wordt meestal zonder s geschreven

Mieke Meijlink

Dag,

Links boven stamboom Amsterdam;

Lodewijk Reeders en Catharina v Nimwegen

hun huwelijk in 1799; http://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-31145-26608-73?cc=2037985&wc=SM9S-3Y8:1293193204,382015502,382636801

hij 33 jaar bij haar geen leeftijd, ze komen van Orsoy? zou niet weten welke plaats dat is, maar misschien biedt dat aanknopingspunten.

 

vr.gr. Anne

vries

Orsoy

Orsoy is sinds 1 januari 1975 een stadsdeel van de stad Rheinberg. Het ligt aan de linkeroever van de Nederrijn. Vertaald betekent het woord Orsoy zoiets als "Paardeweide". Wikipedia

Ger van het Bolscher

@Ger bedankt.

Zal inderdaad Orsoy inDuitsland zijn, volgens ovelijdensakte d.d. 28-4-1847 overleden op 26-4-1847 geboren in Orsoi Pruisen.

http://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-266-12419-140-9?cc=2020117&wc=MCLQ-TW5:341651501,341663501

vr.gr. Anne

vries

Mieke,

Het gebruik van verkeerde achternamen is dat een dwarse ambtenaar die z'n fouten niet meer wilt verbeteren? Of kan het zijn dat Jan Reeders schuilging onder de naam Reijnders of andersom vanwege schuldeisers of ruzie met z'n ouders? Misschien was Jan geadopteerd door Reijnders en was zijn biologische naam Reeders.

je maakt het me niet gemakkleijk ;-) Frank

F. Reeders

Verkeerde achternamen zou ik het niet willen noemen, men vond een precieze spelling van de namen voor de Burgelijke Stand werd ingevoerd, niet zo belangrijk. Vooral in de Amsterdamse doopregisters zie je heel veel uiteenlopende variaties op voor-en achternaam. De dames Reeders/Rieters waren alledrie analfabeet dus de koster of dominee of stedelijke autoriteiten hadden de namen ook alleen van horen zeggen.  Misschien sprak de familie met een oostelijk accent.

Angenis ging op 19-05-1785 in ondertrouw met J.G.H. Schumacher met de achternaam Rieters. Echter de a.s. bruidegom verdronk voor het huwelijk, zodat het niet door ging. Op 18-08-1785 ging Angenis onder de achternaam Reeders in ondertrouw met Pieter Nolet.

Mieke Meijlink


Door deze link kon ik het vermoeden nu linken. Met de combinatie van Gerhard (+ leeftijd) die het overlijden van Lodewijk samen met en J.A. (Jan Arnoldus) ondertekende had ik ook een sterfdatum.

Kan ik ervan uitgaan dat de Amsterdamse boom begint in Duitlsland?

Bij de site wiewaswie.nl heb kan ik slechts de eerst 4-5 pagina's doorzoeken en daarna krijg ik de boodschap de zoekpoging te verfijnen. Is er mogelijkheid gewoon door te bladeren? Nu moet ik b.v. als ik op Reders zoek met jaartal dan voor elke 25 jr mijn zoekpoging aanpassen om verder te kunnen gaan.

Op site kwam ik ook een schipper tegen die zout vervoerde met als thuishaven in St. Petersburg, Rusland.

F. Reeders




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!