stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Raadsel rondom geboorte Johannes Tromp (1814 Rotterdam)

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Anna Tromp geeft 15 juli 1814 het levenslicht aan haar zoon Johannes. Johannes vinden we terug in Leeuwarden in 1851 alwaar hij trouwt met Antje Kleisma. De huwelijkse bijlagen geven aan dat de geboorte van Johannes op 15 juli 1814 in Rotterdam heeft plaatsgevonden.

Echter, Johannes blijkt vijf dagen na zijn geboorte te zijn overleden ....

In Rotterdam kan ik geen andere geboortes vinden van Anna, wie weet raadt met dit raadsel?

BVD

Hans

Het is goed mogelijk dat deze Johannes (bijvoorbeeld) in 1816 is geboren, en dat de geboorte niet is aangegeven. In de beginjaren van de Burgerlijke Stand werd deze instelling niet door iedereen serieus genomen, als een restant uit de tijd van de franse bezetter, die vroeg of laat weer afgeschaft zou worden. Bij het opzoeken van de geboorteakte kwam dus die van zijn voorgangertje tevoorschijn. Het is maar een theorie, maar goed mogelijk. Ik heb wel vaker gezien, dat kinderen in die periode niet werden aangegeven; met name in de grote steden en bij onechte kinderen.

Ook is het mogelijk, dat deze Johannes (ook weer bijvoorbeeld in 1816) in een andere plaats is geboren. Wat is er bekend over de levensloop van Anna?

Jan Clavaux

In Rotterdam kan ik geen andere geboortes vinden van Anna, wie weet raadt met dit raadsel?

Johannes had blijkbaar in ieder geval minstens 1 broer, want hij is "uit hoofde van broederdienst finaal" vrijgesteld voor de Nationale Militie.
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:939X-SYHM-2

Zijn moeder Anna is vóór april 1848 overleden.
 

geboorteakte Johannes : https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:939V-1V9M-4Z

Willem Hak

Zou dit Anna zijn?
Johanna, onecht
Moeder     Jaantie Tromp
Plaats     Rotterdam
Datum doop     31-01-1798
Geboortedatum     27-12-1797
Opmerkingen     Oosterkerk; kind: onegt
Wonende     Karresteeg
Bron     DTB Rotterdam Doop gereformeerd

EDIT: NEE. Want Johannes had dus een oudere broer.

@Willem Hak, dit roept nog wat vragen op. 1) Waarom wordt een man opgeroepen voor militaire dienst, die volgens de BS na vijf dagen is overleden? en 2) Waarom pas in 1848?

Jan Clavaux

Dank voor het meedenken Jan Clavaux en Willem Hak!

@Jan Clavaux, ik meen dat de gevonden Johanna (Anna) wel zou kunnen passen, ook indien Johannes een oudere broer had. Stel dat die oudere broer in 1812 geboren is, toen was Anna 14 - is biologisch mogelijk, niet? Ik heb verder nog weinig over de levensloop van Anna (volgens de geboorteakte van Johannes was zij naaister, wonende aan de Goudschen Singel P58?).

De zoektocht gaat verder.

BVD

Hans

Er is ook een ANTJE Tromp overleden in Rotterdam, Pest en dolhuis 12/5/1817. Zij was 24 jaar en geboren te Papendrecht (FS image 262).

Zou ook nog kunnen, toch?

a.m. van kalken

Het is opvallend, dat het overlijden van Anna Tromp niet in de huwelijksbijlagen van 1851 zit. Verder heetten de drie geëchte dochters geen van allen Anna. Dan zou je denken, dat Johannes zijn moeder al vroeg uit het oog is verloren, en dat hij bijvoorbeeld is opgegroeid in een weeshuis. Dat klopt dan vervolgens niet met de broederdienst. In de beschikbare documenten staan denk ik meer fouten, dan alleen de verkeerde geboorteakte, maar hoe het wel zit begrijp ik nog niet...

Jan Clavaux

Papendrecht hervormd: Annigie 14/8/1791, ouders Teunis Tromp en Jannigie Wilschut.

a.m. van kalken

Denk dat ik het heb: Op 17/6/1813 bevalt Antje Tromp (naaister, wonende Schiedamschen Cingel) van een kind van het mannelijk geslacht welke de voor en achternaam krijgt: Johannes Eckhals.

Akte 18 juni (FS image 296).

 

gr. anna

a.m. van kalken

Jan Clavaux

Waarschijnlijk is deze Johannes een jaartje later overleden en verwart met de pasgeboren andere Johannes. En nu ben ik benieuwd naar Eckhals.

a.m. van kalken

Wat een mooie vondst Anna, veel dank! Meer mogelijke suggesties betreffende het gezin Tromp X Wilschut hier.

MVG

Hans

Zowel de Digitale Stamboom Rotterdam als WieWasWie vermelden foutief, dat het om een meisje ging. Foutmelding (2x) doorgegeven.

Die meneer Eckhals vind je nooit meer terug. Dat was een soldaat of een passagierende matroos, wiens naam ook nog eens verkeerd verstaan zal zijn.

Jan Clavaux


Bij mijn onderzoek naar de Stamboom van mijn vader kwam ik uit bij Anna Tromp. Daar kwam ik uit bij dit forum, is er inmiddels meer informatie gevonden?

Willy Dikken Tromp




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!