stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte familienamen in NL » Stamboom Ponjee (limburgse tak) geb. omstreeks 1672

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Ik ben geinteresseerd in de stamboom van de Ponjee's  (limburge tak). Er is een stamboom die terug gaat naar Maximilianes Punier, met de vermelding dat hij geboren is rond 1672.Wat mij intrigeert is waarom de exacte geboortedatum niet bekend is; is deze verre voorvader ooit uit het buitenland naar Nederland getrokken? En waarom was de achternaam toen anders?
En zijn er mogelijkheden om te onderzoeken wie zijn(groot)ouders zijn geweest en waar ze vandaan kwamen?

Anton Ponjee, Helmond

AJM Ponjee

De oudste bronvermelding, die ik zo gauw kon vinden:

Kerkelijk huwelijk  Bergen  07-01-1723     
Bruidegom                Maxmilianus  Punier
Bruid                    Margaretha  Claes
Getuige bij het huwelijk        Godefridus  Jans
Getuige bij het huwelijk        Hermannus  ten Dijck

In alle publicaties op internet wordt een naar mijn indruk incorrect geboortejaar (1672 dus) gegeven: https://www.genealogieonline.nl/kwartierstaat-gijs-en-frank-edelbroek/I145.php Iemand die in 1723 trouwt, zal normaal gesproken rond 1700 geboren zijn.

__________

Aanvulling

Bij zijn begrafenis op 26-9-1747 is vermeld, dat hij 45 jaar is. Kennelijk heeft iemand dat gelezen als 75. Dan kom je inderdaad uit op 1672, maar hij is dus geboren rond 1700. De leeftijd 45 is een ruwe schatting van de pastoor; alle leeftijden in het begraafboek zijn deelbaar door 5.

Jan Clavaux

vervallen

Jan Clavaux

Het was even puzzelen, maar ik heb hem gevonden, hoor. Zijn enige zoon Georgius is naar zijn opa vernoemd:

Deutschland Geburten und Taufen

Name Maximiliaen Ponye
Gender Male
Christening Date 02 Feb 1696
Christening Place KATHOLISCH,GOCH,RHEINLAND,PRUSSIA
Father's Name Georgii Ponye
Mother's Name Gertrudis Schamman

Jan Clavaux

Nog een paar zusjes, en dan vind ik het wel welletjes voor vandaag:

Name     Anna Maria Pinie
Gender     Female
Christening Date     31 Jan 1704
Christening Place     KATHOLISCH,GOCH,RHEINLAND,PRUSSIA
Father's Name     Georgii Pinie
Mother's Name     Gertrudis Seammans

Name     Catharina Pinice
Gender     Female
Christening Date     25 May 1705
Christening Place     KATHOLISCH,GOCH,RHEINLAND,PRUSSIA
Father's Name     Georgii Pinice
Mother's Name     Gertrudis Schamans

Name     Maria Ponie
Gender     Female
Christening Date     12 Feb 1700
Christening Place     KATHOLISCH,GOCH,RHEINLAND,PRUSSIA
Father's Name     Georgii Ponie
Mother's Name     Gertrud Schammans

Name     Maria Punier
Gender     Female
Christening Date     12 Nov 1701
Christening Place     KATHOLISCH,GOCH,RHEINLAND,PRUSSIA
Father's Name     Georgii Punier
Mother's Name     Gertrudis Schapers

P.S. met dank aan de index op het doopboek van Goch: https://familysearch.org/search/records/index#count=20&query=+batch_number:C96064-1

Jan Clavaux

Het RK doopboek van Goch over de periode 1669-1695 is - voor zover ik kan nagaan - helaas verloren gegaan.
Dat geldt ook voor het RK trouwboek over de periode 1669-1750.

Jan Clavaux

De doopgetuige Dibelius Hendriks in Bergen op 5-6-1723 is zijn zwager, gehuwd met Agnes Peters Claessen, zus van Margaretha (Peters) Claessen.

Margaretha is niet, zoals in publicaties wordt beweerd, gedoopt in Bergen.

Jan Clavaux

Beste Jan,

Wow, wat veel en leuke informatie en zo snel! Hartelijk dank daarvoor. maar het levert  ook weer des te meer vragen op, in de genealogie ben ik nog niet erg ervaren. 

Jouw opmerking dat enige zoon Georgius van Maximilianus Ponjee (Punier) naar zijn grootvader is vernoemd is waarschijnlijk een aanname maar als die klopt  dan ben ik toch een stapje verder gekomen. En dan is de herkomst van onze voorvaders opeens Duitsland en niet Frankrijk zoals alom in de familie gedacht  werd.

Je geeft aan dat - voor zover je kunt nagaan - de geboorte-, doop- en overlijdenregistraties in Goch verloren zijn gegaan. Is dat dan de waarschijnlijke reden dat er geen geboorte- of doopdatum vermeld is  bij die grootvader Georgii? Dat zou dan iets van 1670 moeten zijn denk ik.
Leuk dat je nog wat zussen hebt gevonden van Maximilianus , dus dochters van die Georgii. Wat mij opvalt en verbaast als ik naar hun gegevens kijk is dat hun achternaam en ook van de erbij vermelde vader  steeds anders is:  resp. Ponye, Pinie, Pinice, Pony en Punier. Zijn dat verbasteringen, ging dat vroeger zo? Ik mag toch aannemen dat het steeds om dezelfde vader gaat. Zo ook bij de moeder, daar kom ik achtereenvolgens tegen: Schamman, Schammans, Seammans, Schamans en zelfs Schapers.  

Enneh, hoe kom je eigenlijk aan dat copietje uit het overlijdenregister van het overlijden van Maximilianus? Kan het nergens terug vinden en ook moeilijk lezen maar als ik naar de achternaam kijk zie ik iets van Poigni oid.

Denk je dat er mogelijkheden zijn om verder te zoeken, b.v.  door gewoon maar eens  naar het stadskantoor van Goch te gaan?

Wel eens vaker op internet gezocht en dan zie ik een tak in Rotterdam en omgeving met exact dezelfde achternaam Ponjee, maar dan wel hervormd in plaats van katholiek. Ik zou verwachten dat bij zo’n weinig voorkomende achternaam die twee takken ergens zouden moeten samenkomen maar dan begrijp ik het verschil in godsdienst weer niet. Enig idee?

Wel veel vragen, maar je hoeft ze allemaal natuurlijk niet te beantwoorden hoor. Misschien kun je me tips geven om verder te “graven”.

 

Nogmaals dankt voor de al uitgebreide informatie.

Met vriendelijk groet,

Anton Ponjee, Helmond

AJM Ponjee

Beste Anton,

zoals ik hierboven al aangaf, ontleen ik de dopen aan een index (gemaakt door de mormonen, die de kerkboeken ook hebben verfilmd). In die index zitten ongetwijfeld leesfouten. Verder zie je, dat de pastoors van zowel Goch als Bergen geen flauw idee hadden hoe je deze naam schreef, en wellicht wisten Maximilianus en zijn vader dat zelf ook niet.

De originele kerkboeken van Bergen zijn hier te bekijken: http://zoekakten.nl/plaatsen.php?id=LB|0893|, de RK kerkboeken van Goch bevinden zich hoogstwaarschijnlijk in het Bistumsarchiv Münster: http://wiki-de.genealogy.net/Goch#Archive_und_Bibliotheken

Bergen en Goch grenzen aan elkaar, dus zo gek is het niet, dat ze "uit Duitsland" kwamen.

Tenzij er in het stadsarchief van Goch nog iets bijzonders over Georgius te vinden is, komt het me voor, dat het spoor hier gewoon dood loopt wegens een hiaat in de kerkboeken. Die dingen gebeuren; ooit houdt het op.

groeten, Jan.

PS. De door jou genoemde Rotterdamse familie stamt ongetwijfeld af van Maximilianus Punier uit Bergen. Deze inschrijvingen zeggen genoeg:

Dopeling     Leonardus Georgius Ponjée
Vader     Maximilianus Ponjée
Moeder     Clementia Voortmans
    Leonardus Georgius Ponjée
    Maria Ponjée
Plaats     Rotterdam
Datum doop     24-05-1808
Bron     DTB Rotterdam Doop rooms-katholiek Houttuin

Overledene     Maximilianus Ponjee , leeftijd 47 jaar
Vader     Leonardus Ponjee
Moeder     Geertruida van der Klef
Echtgenoo/te     Clementia Voortmans
Plaats     Rotterdam
Datum overlijden     05-07-1818
Opmerkingen     akte nr. 1510
Geboren te Offerden (= Afferden, bij Bergen, Limburg)
Bron     Rotterdam 1818 b054v

Jan Clavaux

Je moet inderdaad in gedachten houden dat een naam in de eerste plaats een gesproken woord was, en het opschrijven daarvan slechts een weergave.

Pastoor: Hoe heet u?
G.P.: Jörg Ponjee. (of iets dergelijks.)

Dan vraagt de pastoor vervolgens niet: "Hoe schrijf je dat?" Maar latiniseert de voornaam (Georgius) en zet die in de genitivus (Georgii). En schrijft de achternaam op in een of andere spelling die min of meer de klanken van 'Ponjee' weergeeft.

Vandaar.

Kasper Ludeman

Hallo Jan,

Toch nog even  een vraagje. In dit forumbericht  meldt je dat je mijn verre voorvader Maximilianus Punier in 1723 getrouwd is met Margeretha Claes in Bergen. In een volgend bericht meld je dat Maximiliaen Ponye in 1696 in Goch geboren is. Het betreft volgens jou wel delfde persoon?
Als ik jou linkje naar FamilySearch volg kom in wel bij Maximiliaen Ponye uit Goch uit en ik zie dat zijn vader blijkbaar Georgii Ponye  (gehuwd met Getrudis Schamman) was en dat er een dochter Maria Ponie was. Maar dar er meerdere dochters (met verbasterde achternamen) en volgens jou ook een zoon Georgii zou zijn kan ik nergens terug vinden. Heb jij misschien abonnementen op genealogische sites waardoor je meer kunt zien?

Zo zie ik ook de doopgetuige Dibelius Hendriks in Bergen op 5-6-1723 waarover je schrijft nergens terug. Je meldt dat die Dibelius Hendriks zijn zwager is, gehuwd met Agnes Peters Claessen, zus van Margaretha (Peters) Claessen.
Is dan Margaretha Claessen dan weer dezelfde als Margaretha Claes?

Overigens wel aardig te vermelden dat wij in het voorjaar op vakantie o.a. in Salt Lake City waren en met hulp van (meerdere) mormonen ruim een halve dag besteed hebben om in mijn familiegeschiedenis te duiken. En helaas niets verder gekomen. Dan heb jij in kortere tijd (denk ik) toch meer resultaten boven tafel gekregen.

groet, Anton

AJM Ponjee

Anton,

de in 1696 gedoopte Maxmilianus is uiteraard dezelfde, die in 1723 in het aangrenzende Bergen trouwde. Met zo'n zeldzame voornaam en achternaam kan het werkelijk nauwelijks gaan om twee verschillende personen. Verder is de vernoeming van Georgius naar zijn opa een extra aanwijzing, zo er nog twijfel mocht bestaan.

Voor Goch kun je de door mij al eerder vermelde link gebruken: https://familysearch.org/search/records/index#count=20&query=+batch_number:C96064-1

Voor Limburg raad ik je verder aan http://www.allelimburgers.nl/wgpublic/aanwezige_bronnen.php?clearsession=1&gdwt=Nederlands

Voor Bergen de door mij al eerder vermelde link http://zoekakten.nl/plaatsen.php?id=LB|0893|

succes!

Jan Clavaux


LS

In Zoeklicht bij Zilver (NGV, ed. Nijmegen 1995) op p. 153 trof ik eens in de TRANSCRIPTIE van de verpondingen van 1649-1650 te WINSSEN een (summiere) vermelding aan aldus:" Jan Gerritsen PONJE daer hij woont 4 hont, geestimeert den mergen tegens 8 gl. 10 st -10 gld" Dat is alles. Mogelijk heeft Winssen een behulpzame dorpsgenealoog met internet die een en ander in lokale samenhang kan overzien, bv via gezinsstaten van Winssen dorp of Winssen-Rijks in het land Maas en Waal, resp inv.nr 355 en 356 van onderstaand archief 0003.

Het origineel is als  scan downloadbaar vanaf Inv 0003 Staten van het Kwartier van Nijmegen en hun Gedeputeerden en dus online ter inzage hier

https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=210&miadt=37&miaet=1&micode=0003&minr=1837766&miview=inv2&milang=nl

Geen oudere Ponje mij bekend nu dan deze Jan Gerritsen te Winssen (Gld) in 1649 gegoed.

mvg

Hans

Hans van de Griend







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!