stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Jan Been (Beenen) die gehuwd was met Jantje Jacobs van der Poll.

Mijn speurwerk loopt al enkele jaren dood bij Jan Been (Beenen) die gehuwd was met Jantje Jacobs van der Poll. Jantje (ook Jantie) is geboren op 7 oktober 1688 te Hurwenen (Bommelerwaard) als dochter van Jacob Mehrtens van der Poll en Jantje Teunisse. Maar waar kwam Jan vandaan??? Zijn er forumbezoekers die meer ervaring hebben dan ik en wellicht nog een idee hebben hoe ik verder kan komen? Bij voorbaat hartelijk dank!

Gerard Beenen

Beste Gerard,

Voordat ik adviseer het oud-rechterlijk archief eens door te pluizen heb ik een tip. Bij mijn zoektocht naar de oudste voorouder (1580) verliep het zoeken wat gemakkelijker door de volgende citeerwijze aan te houden. Zo weten ook forumleden iets over de mogelijke bronnen die je al hebt geraadpleegd.

Voorbeeld:
Jan Been Beenen J.M. van Breda huwt (Gaardersarchief) (NG) 20-1-1718 Hurwenen met Jantje Jacobs van der Poll, J.D. van Hurwenen, ged. 7-10-1688 (NG) Hurwenen, dr. van Jacob Mehrtens van der Poll en Jantje Teunisse, begr. 29-8-1750 Vianen.
Uit dit huwelijk:
1. Jan Been, ged. 21-3-1720 (NG) Hurwenen, dooppeet Trijntje Been Beenen en Jan Teunisse, begr. 20-8-1720 Hurwenen.

In jouw voorbeeld:
Jan Been Beenen J.M.? van ? huwt (is de bron het Gaardersarchief of het trouwboek?) (NG? RK?) ??-??-??? ............? (plaats) Jantje Jacobs van der Poll, J.D.? van Hurwenen?, geb.? of ged.? 7-10-1688 Hurwenen, dr. van Jacob Mehrtens van der Poll en Jantje Teunisse.
Uit dit huwelijk:
??, doopgetuigen?

En je kunt ook vermelden tot wanneer de doop- en trouwboeken van Hurwenen gaan of waar Jan later gaat wonen. Bezat hij onroerende goederen? Is er iets bekend over zijn broers of zussen? Betreft het een geslacht die in een bepaalde provincie blijft, of vertrekt er een broer naar het Noorden en gaan de overige gezinsleden hem achterna? Dat laatste trof ik in mijn onderzoek aan. Twee personen die 62 jaar geleden in een onderzoek voor dood werden gehouden, bleken nog getrouwd te zijn elders in het land en pas 80 jaar na hun vermoedelijke overlijdensdatum te zijn overleden.

Met vriendelijke groet,

René

René

Beste René,

hartelijk dank voor je uitgebreide beantwoording en advies.
Hieronder de gegevens volgens de blijkbaar wat meer gestandariseerde methode. Veel is er van deze Jan Been(en) helaas niet bekend. Niet waar hij vandaan kwam noch waar hij eventueel heenging. Ook de gerechtelijke en militaire archieven geven geen informatie. De streekarchivaris is op mijn verzoek ook enkele keren aan het zoeken geweest, maar helaas....
Ik denk dat ik het echt van een "geluksschot" moet hebben, maar wie weet heeft iemand op dit forum de sleutel of een idee hoe ik verder kan komen.

Het gaat om:
Jan Been(en) j.m. geb. ?? te ??, relatie met Jantje Jacobs van de(r) Poll, geb. 07-10-1688 te Hurwenen (bron klapper DTB Driel) dr van Jacob Mehrtens van de(r) Poll en Jantje Teunisse.
Uit deze relatie:
1 Jacobus Beenen, geb. 03-12-1713 te Hurwenen (bron: klapper DTB Driel)
2 Peeter Beenen, geb. 25-02-1717 te Hurwenen (bron: klapper DTB Driel) geh.11-11-1740 te Rossum met Femy van der Poel
3 Marike Beenen, geb. 03-01-1723 te Hurwenen (bron: klapper DTB Driel)
4 Joanna Beenen, geb. 03-10-1728 te Hurwenen (bron: klapper DTB Driel)
5 Jacobus Beenen, geb. 21-10-1731 te Hurwenen (bron: DTB Driel)
6 Cornelis Beenen, geb. 27-06-1734 te Hurwenen (bron: DTB Driel) begraven 26-03-1791 te Driel (bron: DTB Driel) Ondertrouw op 08-02-1759 te Driel, gehuwd op 04-03-1759 te Driel met Jenneke van der Burg, geb. op 07-10-1742 te Driel (bron DTB Driel)

De familie was gereformeerd.

Nogmaals hartelijke dank en vriendelijke groet,
Gerard Beenen

Gerard Beenen

Hallo Gerard
Als je het helemaal goed wil doen raad ik je aan van de geboorte data's DOOP data's te maken, zo ook met de overlijdens data's, dit zijn BEGRAAF data's, na 1811 worden het pas geboorte en overlijdens data's (burgerlijke stand). Voor 1811 zie je op de akte's heel soms de geboorte data staan, maar daarnaast ook de doop data. Het is van groot belang als je gaat publiceren, omdat andere mensen dan foute gegevens over kunnen nemen.
Deze fout heb ik in mijn eerste stamgegevens ook gemaakt, doorgewinterde genealogen hebben mij daarop attent gemaakt, het veranderen van die gegevens hebben mij heel veel tijd gevergd. Ik wens je veel succes bij het snorren, groetjes Paula Hartman

Paula Hartman

Ik sluit mij geheel bij Paula aan. De data kunnen écht geen geboortedata zijn. Eén keer een treffer, dat geluk kun je hebben. Maar zoveel geboortedata is onmogelijk! Tip: wees consequent. Houd of alle namen in de doopinschrijving aan of vermeld tussen haakjes alle mogelijke naamsvarianten in latere akten of inschrijvingen. Leg daarover wel verantwoording af in je onderzoek! Ook de voorlopnullen kun je beter weghalen. Kijk eens op http://www.ngv.nl naar de richtlijnen voor publicatie. En verder is de klapper bij gebrek aan het trouw- of doopboek natuurlijk prima. Maar de klapper komt als bron pas nadat de doop- en trouwboeken zelf niet voorhanden zijn. In klappers worden namelijk veel fouten gemaakt. Soms ontdek je dat een kind toch niet bij de ouders past (denk bijv. aan de getuigen).

Het echtpaar is niet gehuwd in Hurwenen. Is daar niets van in de Gaardersarchieven en in het trouwboek van te vinden? Was zij al lidmaat in Hurwenen? Komt hij op een gegeven moment ook Hurwenen binnen als lidmaat?

René

Hoi,

Volgens de gegevens bij het huwelijk zou Jan Beenen uit Breda zijn gekomen. Ik heb gezocht op de site van ISIS Breda (http://www.isis.breda.nl) en vond de volgende doop:

Jacobus Beens
vader op dinsdag 25 september 1691 Breda

Plaats: Breda
Bron: GA Breda
Gezindte: rk
DTB-nr: 14a, fol: 180
Naam kind: Joannes
Datum doop: 1691-09-25
Man/Vrouw: m
Naam vader: Jacobus Beens
Naam moeder: Maria van Doren
Naam peter: Joannes Tousaint
Naam meter: Jacoba van Berghen
Opmerkingen: RK Dopen Nieuwstraat


Hier in Brabant werd het oudste kind uit een gezin vrijwel altijd vernoemd naar de grootvader van vaders kant. In dit geval zou je dus verwachten (als Jan inderdaad uit Breda en dus Brabant kwam), dat zijn vader Jan moet hebben geheten. Bovenstaande doop betreft een Joannes (=Jan), zoon van Jacobus, met een achternaam die ook nog eens zou kunnen kloppen. Het is op basis van deze gegevens nog lang niet zeker, maar wel een mogelijkheid.

Als je de doopgetuigen bij de dopen van de kinderen van Jan en zijn vrouw zou kunnen vinden, en dan de gegevens van de rest van het gezin van Jacobus Beens en Maria van Doren erbij zoekt op de site van ISIS Breda, dan kun je mogelijk meer verbanden leggen. Zo waren doopgetuigen heel vaak broers en zussen van de ouders van de dopelingen. Als de afstand de groot was om voor de doop op en neer te reizen, dan werden vaak plaatsvervangend getuigen ingezet, waarbij toch de broers en zussen als getuigen konden blijven staan.

Hopelijk kom je met deze gegevens weer ietsje verder. Het allermooiste zou zijn als je EN links via doopgetuigen zou kunnen leggen, EN nog gegevens in rechterlijke archieven e.d. zou kunnen vinden.

Groeten,
Inge

Inge Schepers

Beste Paula, Inge en René,

Heel hartelijk dank voor jullie reacties. Ik heb weer wat nieuwe aanknopingspunten en ook weer heel wat geleerd.
Voor wat betreft de geboortedata heb ik mij gebaseerd op het onderzoek dat op mijn verzoek is verricht door de streekarchivaris. Ik ging ervan uit dat die toch de juiste gegevens zou verschaffen. Ik ga de kopietjes van de aktes nog eens heel goed bekijken, maar ik verlaat me graag op jullie deskundigheid. Fantastisch zo'n forum waar mensen elkaar willen helpen!

Vriendelijke groet,
Gerard

Gerard Beenen

Beste Gerard,

Ik plaats dan wel grote vraagtekens bij de deskundigheid van de archivaris als deze niet het verschil tussen een doop- en geboortedatum weet!

Met vriendelijke groet,

René

René

Hallo Inge Schepers
je bent op zoek naar informatie rond om Scheepers

waarmee kan ik je helpen

Frans Scheepers

Ik wil het toch even opnemen voor de archivaris: er zijn wel degelijk gemeenten die twee data vermelden: de geboortedatum en de doopdatum. Net als bij trouwen: de ene gemeente geeft maar 1 datum (dan denk ik: is dit de inschrijvingsdatum of de trouwdatum?) en bij andere twee.

Ik geloof dat zeeland twee data bij geboorten geeft. (niet altijd natuurlijk, maar in een bepaald tijdvak). Dus het is best mogelijk dat het geboortedata zijn. Verder: neem je een precieze geboortedatum die staat in een overlijden wel of niet over? Of moet je de inschrijving zelf eerst gezien hebben?

(Ik kijk het altijd na, maar als ik zelf iets heel anders vind, blijf ik eerst nog verder zoeken naar meer info). Tot de tijd dat ik nog niet gezcoht hebt laat ik de datum wel staan, om die voor 1811 te gebruiken voor een indicatie van de leeftijd.

zwenny

Hallo Gerard!
Mij viel net de naam "van de POLL" op bij het lezen van uw verzoek.
Mehrten Fre(de)rickse van de POLL, gehuwd voor/of 1654 ws. te Hurwenen, met Jantie ROELOFSE, zijn voorouders van mijn man.
Wij hebben voor jaren de dopen van hun 11 kinderen gevonden in Hurwenen, RBS 532.2 deel I en II (NG) en ook vrij veel huwelijken van de kinderen.
Jacob is ged. Hurwenen op 11-11-1660 en gehuwd te Opijnen op 01-04-1686 (NG) met Jantje TEUNISSE, jd. van Meteren, procl. gehad tot 21 maart 1686 te Hurwenen, RBS 532.2 deel II pag.251.
Helaas heb ik niet meer gegevens, heb alleen vermerkt, dat ze 5 kinderen hadden, ged. in Hurwenen.
Ik heb toen 3 aantekeningen overgeschreven uit het doop en trouwboek van Hurwenen, RBS 1004.1 (FK).
1) "Sommige werde gedoopt op an deze plaetsen als ROSSUM, OPPIJNEN, etc. Enige vermissingh van de gedoopten die hier zijn gedoopt dogh weijnige".
2) tussen 24-04-1687 en 11-02-1688 "De kinderen die in onse kerk behooren en op andere plaatse bij apsentie van predekers gedoopt werde en sijn hier niet aangetekendt, tot nogh toe".
3) 1672-1675: Proclamaties hier gehad: "sijn door den overvall der fransen vermist".

Wat ik nog in onze gegevens gevonden heb, is:
Pietje BEENEN, geb.Driel (Kerkdriel) 21-08-1850, overl.Driel 24-01-1938, dochter van Arie BEENEN (schipper) en Margrita LODIES.
Pietje huwd Driel 22-10-1875 a.17 met Katharinus van den ANKER, geb.Driel 27-04-1850. Ze hadden 10 kinderen, geb. te Driel.
Misschien heeft u hier iets aan, helaas heb ik niet meer gegevens over de naam BEENEN.
Met vriendelijke groet,
Christine Bohne.

Christine Bohne

Christine, heel, heel hartelijk dank.
Ik heb die gegevens tot nog toe niet kunnen vinden, maar heb nu weer een perfect gedocumenteerd aanknopingspunt. Geweldig!

Gerard Beenen

Hallo Gerard!
Bedankt voor de pluim.
Ik heb net nog een beetje speurwerk gedaan bij Genlias over Arie BEENEN.
Hij is geb. in (Kerk)driel 19-06-1823, overl.Driel a.16 op 21-02-1905, 81 jaar;
tr.Driel a.4 op 13-05-1848 met Magrita LODIS, hij was arbeider, maar in 1859 en 1875 schipper, in 1895 visscher, zijn ouders waren Peter BEENEN en Klazina van OOSTRUM.
Peter BEENEN, geb.Driel 03-06-1784, overl.Driel a.16 op 11-02-1849, arbeider,
tr.Haaften a.5 op 09-06-1822 met Klazina van OOSTRUM, geb.Haaften 1793, hij is dan weduwnaar van Johanna SCHUNGEL, overl.Driel a.56 op 25-12-1821, 40 jaar;
de ouders van Peter zijn Cornelis BEENEN en Jenneke van der BURGH, gehuwd voor 1760 ( doop Jantje).
Peter BEENEN had oa. een zoon Johannes, geb.Driel 18-11-1817, overl.Driel a.30 op 21-05-883,gehuwd.
Mogelijk dat de vader van Cornelis de Johannes is die u zoekt, maar de zoon Johannes kan ook naar zijn moeder genoemd zijn.
Deze data heb ik van Genlias overgenomen.
Mocht u de namen met de gegevens van de kinderen van Mehrten Fred.van de POLL willen hebben, laat het mij dan weten. Het is een kleine moeite om ze over te schrijven.
Ik kan me zo revancheren voor al die hulp, die ik van medegenealogen via deze forumsite gekregen heb.
Veel succes verder bij het zoeken.
Met vriendelijke groet,
Christine Bohne.

Christine Bohne

Hallo Gerard!
Ik heb net ontdekt dat ik er een typfout gemaakt heb.
Het overl. van Johannes BEENEN moet zijn Driel a.30 op 21-05-1883, die 1 is weggevallen.
Mijn excuus hiervoor.
Christine.

Christine Bohne


Dag Christine,

Wederom heel hartelijk dank. En ik zou dolgraag de gegevens over de kinderen van Mehrten Fred. van de Poll willen hebben.

Hartelijke groet,
Gerard

Gerard Beenen




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!