stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Maria Hubertina Eijma(e)l dochter van J.L.Eijmael en A.M. Meijs

Hallo,

Ik stoot op iets wat ik niet begrijp. 

Het betreft

Maria Hubertina Eijma(e)l  dochter van J.L.Eijmael en A.M. Meijs

Geboren 3-7-1852 Hulsberg zie https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:939F-1M93-JP?i=455&cc=2026214

Huwelijk 16-11-1875 Hulsberg zie https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:939F-19R3-7?i=120&cc=2026214  met Jan Cornelius Kockelkoren

Huwelijk 03-10-1878 Wijnandsrade zie https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:939F-519J-H?i=430&cc=2026214 met Joannes Josephus Quaedackers

Overlijden 30-09-1890 Voerendaal zie http://www.allelimburgers.nl/wgpublic/feit_more.php?search_fd0=788936&search_fd10=323

Overlijden 31-01-1882 Hoensbroek zie https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:939F-1SWK-Q?i=458&cc=2026214

 

Ik vind nergens iets dat ze twee keer getrouwd zou zijn en zelfs als dat het geval zou zijn dan kan ze toch niet op twee momenten overlijden.

Kun iemand zijn licht hier over laten schijnen?

Alvast dank,

Jan

Jan Meys

Die van 1891 was een Maria Catherina, misschien een zus?

788936
Type Overlijdensaangifte
Bron Voerendaal, Genlias overlijden
Feit datum 30-09-1891
Plaatsnaam Voerendaal
Geneatomen
Overledene Eijmael, Maria Catharina Geboorteplaats=Hulsberg
Leeftijd=42
Plaats van overlijden=Voerendaal
Relatie=echtgenote
Vader van de overledene Eijmael, Jan  
Moeder van de overledene Meijs, Maria  
Partner van de overledene Kokkelkoren, Jan Kornelis
 

Het kan zijn dat bij het huwelijk per ongeluk het verkeerde geboorte certificaat is aangeleverd (zusje?) Dat gebeurde wel vaker en de ambtenaar hield zich aan de namen in de geboorte akte die werd aangeleverd. Veel mensen konden zelf niet goed lezen en schrijven dus er was vrijwel geen controle.

 

Ook bij de geboorte van een kind werd ze vermeld als Maria Catharina:

644333
Type Geboorte-aangifte
Bron Voerendaal, Genlias geboorte
Feit datum 25-04-1878
Plaatsnaam Voerendaal
Geneatomen
Geborene Kockelkoren, Maria Helena  
Vader van het kind Kockelkoren, Jan Cornelis  
Moeder van het kind Eijmael, Maria Caharina

Annemarie57

Op  uw eigen site...https://www.genealogieonline.nl/stamboom-meijs/I500445.php

Maar toch duidelijk zussen Maria Hubertina Eijmael   huw. Jan Cornelis Kokkelkoren

P/S Alleen ovl. zussen klopt niet !!!!

Bericht aangepast

Janny Bijsterveld

N.v.t. Was u eigen Site..

Janny Bijsterveld

Opgelost?

Annemarie57

Opgelost vraagt u. Ja en nee, Ik weet niet hoe alle limburgers aan de voornaam Maria Catharina komt, daar waar de originelen (FamilySearch) Maria Hubertina hanteren. Maar aangezien ik voorlopig niets beters heb, houd ik het daar op. Dus ja, sluit maar.

Iedereen nog dank voor het meedenken.

Jan Meys

Jan Meys

Dat weet ik uiteraard ook niet, maar fouten zijn menselijk, zowel bij ambtenaren die de verkeerde geboorteakten gebruikten als bij vijwilligers die indexeren

Annemarie57

Dus als Maria Catharina per ongeluk het geboortebewijs van haar zus Maria Hubertina bij haar huwelijk inleverde dan wordt zij in de huwelijksakte Maria Hubertina genoemd, da's logisch. Maar zij en haar man wisten dat ze Maria Catharina heette en die naam geeft haar man dan weer keurig op bij de geboorte van de kinderen en haar overlijden. Controle was er niet. Dat verklaart alles toch keurig?

In onze huidige tijd met identificatie en automatisering, burgerservicenummers etc misschien moeilijk te begrijpen, maar in die tijd was alles nog anders......

Annemarie57

Ja dat is een uiterst plausibele verklaring, dank je. 

Jan Meys


Soms is het minder raadselachtig dan het lijkt. Vooral niet tè moeilijk denken en alle akten bekijken hoe ze genoemd worden. Mijn eigen voormoeder trouwde als Alida, maar bij alle kinderen & bij haar overlijden heette ze Antonia........... Dergelijke fouten blijken veel voor te komen.

Annemarie57




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!