stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Cornelis Cornelis Neven opgehangen in 1702 te Breda

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Ik zou graag willen weten of ik de juiste aannames heb gemaakt.

In de criminele vonnissen van Breda (R 113 -47, R128-15 en R144-11) staat het volgende: Cornelis Cornelis Neven, geboren in Princenhage en oud 21 a 22 jaar. Hij heeft te Overveld meervoudige diefstal met braak gepleegd. Hij wordt daarvoor op 21 juni 1701 gegeseld, gebrandmerkt en daarna voor eeuwig uit de stad Breda en de Baronie verbannen. Als hij nogmaals gesnapt wordt zal hij door infractie ter dood veroordeeld worden.

In januari 1702 steelt hij weer, ditmaal in Etten, te Leur en Princenhage. Hem wordt meervoudige diefstal met braak in vereniging ten laste gelegd. (R 113-47) Omdat hij bij het vorige vonnis al te horen heeft gekregen dat hij ter dood zal worden veroordeeld als hij weer in de Baronie wordt aangetroffen, wordt hij op 4 april 1702 opgehangen.

Ik probeer te achterhalen wie zijn ouders zijn. Nu zijn vanwege de gevechten rond Breda tijdens de tachtig jarige oorlog niet alle DTB’s meer aanwezig of onvolledig ingevuld. Echter omdat hij Cornelis Cornelis heet, moet zijn vader ook Cornelis heten. In het Doop- en trouwboek van Princenhage heb ik het volgende aangetroffen, c.q gereconstrueerd: Allereerst zegt een van de personen waar hij heeft ingebroken en op Overveld woont dat hij Cornelis kent. Dat zou mooi zijn want zijn vader (zie hieronder) woont op Overveld, dus moet Cornelis daar opgegroeid zijn.

Cornelis Jan Neven tr. Te Princenhage op 26 januari 1676 met Marijke Cornelis Spijckers, waaruit:

1.      NN, geb. Princenhage 6.october 1676,

2.      Jansen Cornelias, geb. Princenhage 1 februari 1678,

3.      Jansen Eijken, geb. Princenhage 12 maart 1680,

4.      Joannes, geb. Princenhage 10 februati 1683,

5.      Nicolaas, geb. Princenhage 2 december 1686,

6.      Lecia Cornelis Jan, ?

Kan de veroordeelde no. 2 zijn? Verder verklaart Cornelis Cornelis dat jij te Hellevoetsluis in dienst is geweest in de compagnie van de broer van kapitein Narron. Heeft iemand informatie over deze compagnie of Narron? Het is altijd spannend om informatie te ontvangen voor het familiearchief. Iedereen die wil helpen deze puzzel op te lossen, van harte dank.

A. Neeven

Van regimenten uit die tijd is vrijwel geen archiefmateriaal bewaard gebleven, en het meeste is gereconstrueerd aan de hand van met name de DTB-registers.
In de specialistische genealogische literatuur is geen kapitein Narron bekend.
Zie het standaardwerk: http://members.home.nl/riandirksen/captains_tot_1715.htm (deze pagina heeft nogal wat tijd nodig om te laden)

Omdat alle beetjes kunnen helpen:
Het enige aanknopingspunt, dat ik zelf kan vinden is het huwelijk van een zekere Stephanus Narons in de garnizoensstad Breda op 12-8-1693. Omdat het een RK huwelijk was, zijn er helaas geen verdere bijzonderheden vermeld. Aangezien deze Stephanus geen kinderen liet dopen in Breda is het verleidelijk om te veronderstellen dat hij een passant, in casu een militair, was
. Vervallen, met dank aan de opmerkzaamheid van Willem Hak.

Veel succes verder met deze mooie puzzel!

Jan Clavaux

huwelijk van een zekere Stephanus Narons in de garnizoensstad Breda op 12-8-1693


14-08-1693 werd Margareta, dochter van Stephanus Marcus en Clara Beekx, RK te Breda gedoopt.
Narons is een transcriptiefoutje.
Clara werd op 12-08 bediend, op 19-08 gezalfd.

Willem Hak

Bedankt, Willem!

Ik kon het origineel niet controleren, omdat de website van Breda er op dat moment uit lag, maar ik had natuurlijk kunnen uitwijken naar Familysearch Blozend

Aangepast en foutmelding gedaan bij Archief Breda.

Jan Clavaux

In de specialistische genealogische literatuur is geen kapitein Narron bekend.


Zou het een leesfoutje kunnen zijn ?

Is er een afbeelding van de vermelding ?

Willem Hak

Jan Clavaux

Met dank aan Jan, R 113 -47 is hier image 94, de andere 2 zie ik zo gauw niet.
 

Peter S

Goedenavond. Ik heb al deze stukken en nogmaals doorgelezen. Kwam tot de ontdekking dat ik een foutje heb gemaakt. Het moet zijn hellevoet sluis bij de broer van kapitein Warron en niet Narron. Misschien doet dit wat licht schijnen over bij wie Cornelis gediend heeft. 

A. Neeven

Wat een doolhof.

Inventarisnummers 128 en 144 staan zo te zien niet online: http://archieven.stadsarchief.breda.nl/detail.php?nav_id=1-2&id=2460142&name=Detail%20Verzamelbeschrijving en kapitein Narron zie ik niet in inventarisnummer 113.

Update: Warron dus.

Jan Clavaux

"Warron" zal wel van alles kunnen zijn, bijvoorbeeld Warren. Er was een kapitein Warren wiens reis [2de kolom boven] naar Cap de Bon Esperance in 1698 gemeld werd, of zie Google "capiteyn warren". Dit is maar een schot in het duister.

Peter S

Ik heb al deze stukken en nogmaals doorgelezen


Linkjes naar R128-15 en R144-11 ?

Willem Hak


Warrou(x) wellicht ?

Er was een Pierre Jandain/Jaudin de Warroux [kapitein], in 1727 opgevolgd door Huibert Warroux [Kapitein Luitenant van de Mineurs].

(Pierre Jandain/Jaudin de Warroux was in 1706 luitenant, in 1710 kapitein-luitenant)

Willem Hak




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!