stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Gerritje Spreij, geboren 1844 te Zwammerdam??

Hopelijk kan iemand mij helpen met een probleem dat niet zo eenvoudig lijkt of misschien staat er ergens iets fout in de registers. Ik ben op zoek naar een Gerritje (of Gerrigje?) Spreij, dienstbode bij mijn overgrootvader Jacobus Roest in Den Haag vanaf 1873 en geboren op 1 februari 1844 te Zwammerdam (vlg. de gemeentelijke registratie in Den Haag). 

Volgens de Haagse gemeentelijke administratie is zij naast dienstbode ook zijn behuwd zuster. Inderdaad was Jacobus Roest getrouwd met Neeltje Spreij (huwelijk 22 april 1857 te Zwammerdam; Neeltje overleed op 14 februari 1871). 

Na het overlijden van Neeltje vertrok Jacobus Roest (1830-1898) naar Elburg, waar hij een spekslagerij had in 1871-1873. Gerritje (of Gerrigje)Spreij vergezelde hem daarheen als dienstbode om op de kinderen te passen. Ze kwam samen met hem terug naar Den Haag in 1873, na zijn faillissement in Elburg.

Als Gerritje werkelijk een zuster zou zijn geweest van zijn eerste vrouw Neeltje Spreij, dan zou ze dezelfde ouders gehad moeten hebben (nl. Jan Spreij, 1796-1869 en Willemiena van Harberden, 1802-1873). Van een dergelijke persoon, geboren op 1 feb 1844 uit deze zelfde ouders is in Streekarchief Hollands Midden op internet geen spoor te vinden. Wel van een gelijknamige persoon, Gerritje Spreij, geboren 1 februari 1840 te Zwammerdam, met andere ouders, nl. Teunis Spreij en Neeltje van Leeuwen. Deze is op 4 augustus 1870 naar Den Haag uitgeschreven.

Kan het zijn dat er in de Haagse gemeentelijke administratie zo'n combinatie van fouten staat (onjuiste geb. datum en onjuiste kwalificatie behuwd zuster)? Mij lijkt het sterk. De Gerritje die ik zoek is op 28 oktober 1876 in Den Haag uitgeschreven en weer naar Zwammerdam vertrokken, waar ik haar niet terugvind.

Frits Roest

Bevolkingsregister was vaak gebaseerd op wat de mensen zelf vertelden niet op akten. Dus wellicht hebben ze een leugentje om bestwil verteld om de een of andere reden? Het lijkt me niet dat een ambtenaar moedwillig iets heeft gedaan

Annemarie57

Ingetrokken

zoekakten.nl

Misschien is dit een optie?

http://www.groeneveld-delft.nl/tng/getperson.php?personID=I133224&tree=tree1

Naam Gerrigje Spreij 
Geboren 1 feb 1840 

Zwammerdam Zoek alle personen met gebeurtenissen in deze plaats 

Janny Bijsterveld

Of misschien deze optie:

Neeltje Spreij, geboren Zwammerdam, 09-03-1844 ?

Mvrgr.

c. schenk

Beste Frits,

De Neeltje, die met Jacobus Roest was getrouwd overleed te Zwammerdam inderdaad op 14-01-1871. Volgens de overlijdensakte(nr.4) was zij toen 35 jaar. Haar geboorteplaats is volgens diezelfde akte Alphen.

Misschien moeten we hiervoor in Alphen zoeken.

Mvrgr.

c. schenk

Nog een aanvulling:

Neeltje en Jacobus hadden een dochter.

Op 05-03-1866 wordt te Zwammerdam geboren Cecilia Klazina Roest.

Mvrgr.

c. schenk

Ze kregen in ieder geval  kinderen te Zwammerdam. Ga het huwelijk zoeken en de huwelijks bijlagen bekijken   Enig idee waar ze gehuwd zijn? Huwelijk hier onder. Bijlagen verloren gegaan.

Cecilla Roest 1858
Jan 1860
Klaas 1862
Nicolaas 1864
Cecillia Klasina 1866
Nicolaas 1870

Elisabeth

 
 

Helaas de huwelijks bijlagen zijn er niet meer, verloren gegaan.

 

Huwelijksakte Huwelijksakte Jacobus Roest en Neeltje Spreij, 22-04-1857, Zwammerdam
Aktedatum:
 

22-04-1857

Aktenummer:
 

2

Huwelijksdatum:
 

22-04-1857

Huwelijksplaats:
 

Zwammerdam

Bruidegom:

Jacobus Roest

Vader bruidegom:

Klaas Roest

Moeder bruidegom:

Cecilia de Haan

Bruid:

Neeltje Spreij

Vader bruid:

Jan Spreij

Moeder bruid:

Willemiena van Harberden

Getuige:

Evert Kwakernaak

Leendert Spreij

Johannes Blok

Jacob Spreij

Opmerkingen:
 

afkondigingen 12-04-1857 en 19-04-1857 te Zwammerdam

Soort akte:
 

Huwelijksakte

Gemeente:
 

Zwammerdam

Toegangsnummer:
 

114.1.06 Archief van de ambtenaar van Burgerlijke Stand van Zwammerdam, 1811- 1964

Inventarisnummer:
 

9

Elisabeth

Geboorte van Neeltje

Neeltje Spreij

Geboortedatum

04-08-1835

Geboorteplaats

Alphen en Rietveld

Geslacht

Vrouw

Vader

Jan Spreij

Moeder

Willemiena van Harberden

Gebeurtenis

Geboorte

Datum

04-08-1835

Gebeurtenisplaats

Alphen en Rietveld

Elisabeth

Hier worden twee echtgenoten genoemd.   Dit bekend?

Aangever  
Overledene Jacobus Roest , 67 , spekslager
echtgenoo/te van               Klaasje Bakker
Vader Klaas Roest
Moeder Cecilia de Haan
Aangever  
echtgenoo/te van  
echtgenoo/te van Neeltje Spreij
 
Plaats 's-Gravenhage
Datum overlijden 16-04-1898 
 
 
 
 
    's-Gravenhage Overlijden 1898 serie , Akte 1077
 
 

Kan in Elburg geen registratie van hem vinden als inwoner. alleen een vermelding van ingekomen en uitgaande. 

 

Hij huwde inderdaad voor de 2e maal

Bruidegom Jacobus Roest , 45 , winkelier
Vorige partner bruidegom Neeltje Spreij
Vader van de bruidegom Klaas Roest , -
Moeder van de bruidegom Cecilia de Haan , -
Bruid Klaasje Bakker , 20 , zonder beroep
Vader van de bruid Jan Bakker , -
Moeder van de bruid Hasijna de Bruijn , vroedvrouw
Getuige Arie Bakker , 23 , laarzenmaker
Getuige Dirk Adrianus Bakker , 25 , zonder beroep
Getuige Cornelis de Bruijn , 30 , huisschilder
Getuige Jan Spreij , 27 , timmerman
 
Plaats 's-Gravenhage
Huwelijksdatum 11-10-1876
 
 
 
 
    's-Gravenhage Huwelijken 1876 Akte 704
 

Dit echtpaar kreeg nog een aantal kinderen in Den Haag

Elisabeth

Dit komt van Myhertige

Jacobus Roest. ... Hij was in Elburg met dienstmeisje Gerritje Spreij (geb. 1 feb 1840 te Zwammerdam; zij was op 4-8-1870 uitgeschreven naar Den Haag.

Mogelijk zijn het nichtjes

Elisabeth

Beste mensen, hartelijk dank voor het meedenken. Om mijn vraag niet te lang te maken had ik me beperkt in het geven van informatie. Ik ben al wat langer met deze zaak bezig en weet al vrij veel van de twee huwelijken van mijn overgrootvader en de kinderen. Het gaat mij in dit geval dus alleen om die Gerritje of Gerrigje Spreij, die op 1-2-1844 geboren moet zijn en niet op 1-2-1840. Ik neig dus steeds meer naar de conclusie, gezien de overeenkomende geboortedag 1 februari, dat er toch maar één persoon was, maar blijf toch aanhikken tegen de term 'behuwdzuster' in de registratie in Den Haag. Ook vind ik vreemd dat de door mij gezochte op 28 oktober 1876 is uitgeschreven naar Zwammerdam, terwijl de andere (die van 1840) juist in omgekeerde richting op 4 augustus 1870 van Zwammerdam naar Den Haag werd uitgeschreven. Een raadsel!

Frits Roest

Beste Frits,

Ik sluit mij aan bij Elisabeth W.S nichtjes /Behuwdnichtje!!

Kan uitgezocht worden toch?

Janny Bijsterveld


Gerritje Spreij is op 04-08-1870 vanuit Aarlanderveen uitgeschreven naar Den Haag en niet vanuit Zwammerdam.

Geregistreerde:Spreij, Gerritje

Registratiedatum: 1869-1880
Registratieplaats: Aarlanderveen
Voornaam: Gerritje
Achternaam: Spreij
Geboortedatum: 01-02-1840
Geboorteplaats: Zwammerdam
Beroep: dienstmeisje
Religie: NH
Vertrokken: 04-08-1870 's-Gravenhage
Adres: wijk 5 nr. 47

Registratiedatum: 1869-1880
Registratieplaats: Aarlanderveen
Pagina: S/12
Toegangsnummer: 111.1.07 Archief van de gemeente Aarlanderveen, 1811-1917
Inventarisnummer: 899

Zie hier voor de inschrijving in het dienstboden- en knechtenregister van Aarlanderveen. Gerritje Spreij is vermeld op regel 12.

Johanna C.




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!