stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Informatie gevraagd over mijn voorvader Willem Mulder uit Huissen/Gelderland, geb. 1690

Mijn stamboom van de familie Mulder eindigt (tot nu toe) bij mijn vooroudersader Willem Mulder:

Willem MULDER
Geboren in 1690
Overleden ?

Gehuwd met Johanna HENDRIX (Geboren en overleden ?)
Kinderen:
Theodora MULDER 1714 in Huissen - Overleden ?
Hermanus MULDER 1716 in Huissen - Overleden ?
Wilhelmus MULDER 1717 in Huissen - Overleden?

Waar kan ik dat verder uitzoeken (online), of hoe kom ik meer te weten over diens kinderen (overlijdensdatum en plaats)?

Alvast bedankt voor de info.

Arthur Mulder

Hebt u al via www.zoekakten.nl (dan Gelderland en dan Huissen) gezocht?

L. Loef

Hoezeker is dat geboren in 1690? Is dat een keihard feit of een schatting?

Het lijkt me vooral belangrijk om de huwelijksinschrijving van Willem en Jannetje te vinden. Mogelijk staat daar iets in dat helpt.

En waren ze hervormd of katholiek?

Annemarie57

Het probleem is dat de RK dtb registers van Huissen omstreeks 1703 aanvangen [link]. Geboortejaar 1690 zal dus een schatting zijn.

Wat wel mogelijk helpt is kijken naar de doopgetuigen

  • Theodora ged. Huissen rk 5 feb 1714, get. Jörien Hermssen, Aeltjen Derksen [link]
  • Wilhelmus ged. Huissen rk 12 okt 1717, get. Anna Derksen, Hermen Kösters

Doop kind Hermanus in 1716 vind ik zo snel niet. 

Door vervolgens de gangen van de doopgetuigen na te gaan wordt mogelijk een familieverband mogelijk.

JP Ouweltjes

Herstel: er zijn voor 1703 al wel registers [link]

JP Ouweltjes

Het is geen schatting van de geboorte van mijn voorvader Willem. Ik heb hieronder meer gegevens van mijn voormoeder Johanna Hendrix en weet alleen niet, wanneer en waar die is geboren. vVan beiden isniet bekend wanneer ze zijn overleden en waar, ebvenals hun kinderen Theodora, Hermanus en Wilhelmus.

Willem Mulder

1690–Deceased • KC7W-DSL​

Johanna Hendrix

1692–Deceased • K42R-MKQ​

Marriage: 1713

Huissen, Holland

Children (3)

  1. Theodora Mulder

    1714–Deceased • M26K-G6G​

  2. Hermanus Mulder

    1716–Deceased • KZ63-62J​

  3. Wilhelmus Mulder

    1717–Deceased • M26K-GX4

.Misschien dat iemand al iets heeft gevonden?

Arthur Mulder

R.K. dus. Lastig zonder huwelijk. Huissen was lang een katholieke enclave in de Betuwe. Herkomst uit Duitsland ( Kleve e.o) lijkt voor de hand liggend maar met een zoveel voorkomende naam als Mulder/Muller is het natuurlijk zoeken naar een speld in een hooiberg.

Misschien zijn er Notariele of Rechterlijke archieven waar iets in te vinden is? Voormoeder Jannetje Hendrix is natuurlijk ook lastig. De vraag is of Hendrix in haar geval al een vaste achternaam is of dat het een patroniem was. In het laatste geval dan zou ze gedoopt zijn als Jannetje of Johanna dochter  van een Hendrick (Jansz, Derksz, Pietersz of wat dan ook) en dan wordt het nog lastiger. Als er maar 2 of 3 kinderen waren wordt het ook lastig met vernoemingen. Theodora zal in het dagelijks leven wel Doortje of Dirkje genoemd zijn.

Ik zou ook zeker eens kijken in de Notariele Archieven van bijvoorbeeld Nijmegen of Arnhem. Veel mensen gingen liever naar een notaris elders i.p. v in hun eigen dorp. Dat worden alleen wel studiezaal bezoeken vrees ik, want er staat nog niet veel online.

Het zijn maar een paar mogelijkheden, veel is het niet, helaas. Héél veel sterkte met uw onderzoek.

Annemarie57

De Wilhelmus van 1717 had een andere moeder of is dat een fout in de index?Edit: Nee geen fout in de index, persoonlijk nog even nagekeken.

Doopdatum:
 

12-10-1717

Doopplaats:
 

Huissen Stad

Dopeling:
 

Wilhelmus Mulders

Moeder:
 

Catrijn Jacobs

Getuigen e.a.:
 

Hermen Kosters

 

Janna Dercksen

Vader:
 

Willem Mulders

Kerkelijke gemeente:
 

Huissen Stad

Toegangsnummer:
 

0176

Inventarisnummer:
 

982

Pagina:
 

97

Volgnummer op pagina:
 

3

Annemarie57

@ Arthur Mulder,

Zou u de onderwerptitel iets specifieker kunnen maken. U zoekt namelijk een bepaalde familie die leefde in een bepaalde streek in Nederland in rond 1700. Op die manier kunt u misschien ook beter aan gegevens geholpen worden.

Bedankt. mvg-Ben

Ben Wegman

@ Ben Wegman

 

IS aangepast. Blij

Arthur Mulder

@ Annemarie57

De persoon is een ander: ik zoek Wilhelmus Mulder (zonder "s")

Arthur Mulder

@ Arthur,

Hartelijk dank.

Ben Wegman

In die tijd waren ze niet zo precies hoor met namen. Mulder/Muller, een s of geen s allemaal één pot nat in die tijd. Maar ik gaf al aan dat het wellicht een ander echtpaar was. Of Willem was twee keer gehuwd, ook een mogelijkheid. Ik heb me overigens ook nog kleurenblind gezocht naar de doop van Hermanus, maar niet gevonden helaas en het huwelijk ook niet in 1713. Ik zal wel blind aan het worden zijn of zo. Sorry, het lijkt een onoplosbare puzzel op dit moment.

 

De Wilhelmus die ik postte is de enige in 1717 gedoopt met die naam. Ben ik nou gek aan het worden?

Annemarie57

@ Annemarie,

Helaas voor vraagsteller vind ik ook alleen Theodora en Wilhelmus terug in het RC doopboek van Huissen.  Geen Hermanus en inderdaad slechts 1 Wilhelmus in 1717.

mvg-Ben

Ben Wegman


@ Annemarie57

De moeder in het bericht heet Catrijn Jacobbs. Mijn "voormoeder" heette echter Johanna Hendrix, dus deze Wilhelmus is niet de juiste persoon.

Arthur Mulder




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!