stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Vrijhoeve(n) of Brock ?

Ongeveer 1661 wordt de zoon van Wilhelmus Peterszn Vrijhoeven (1635 - 1692) en Maria Andriesse de Ridder (1627 - na 1706) geboren. Hij krijgt de naam Joannes Petrus Brock Vrijhoeven. en sterft 16-1-1703 te Baardwijk. Zijn nazaten laten de naam Vrijhoeven vallen en starten aldus in de regio Drunen - Loon op Zand een familietak Brock. Vraag: kiest deze zoon gewoon een willekeurige naam en laat zijn echte familienaam voor wat het is of waren zijn voorvaderen Brocken die te (Sprang) Capelle Vrijhoeve woonden en deze plaatsaanduiding ook als familienaam gebruikten?

ACS van Heck

Het kwam wel voor dat iemand werd vernoemd naar een grootvader of overgrootvader en dan niet alleen vernoemd qua voornamen maar ook met toenaam/familienaam. Je zou dus verwachten dat de naam Brock ergens voorkomt in het voorgeslacht van zijn vader of moeder en hij  die naam belangrijker vond en dus eigenlijk zijn 3e voornaam gebruikte als achternaam. Het was tenslotte allemaal nog niet officieel geregeld in die tijd.

 

Een voorvader van mijn man heette Jan Vanderweijden Korpershoek, waarbij Jan Vanderweijden zijn voornamen waren. De ambtenaar van de BS interpreteerde dat verkeerd bij zijn overlijden en maakte er en dubbele achternaam van...............

Annemarie57

Om dubbel zoekwerk te voorkomen: https://www.bhic.nl/page/35248

"Hij krijgt de naam Joannes Petrus Brock Vrijhoeven"

Mijns inziens blijkt uit geen enkele bron, dat hij "Brock Vrijhoeven" heette.
Er is geen enkele originele inschrijving, waarin ik dat tegenkom.

Het lijkt er sterk op, dat hij soms Vrijhoeven en soms Brock heette, en dat "Brock Vrijhoeven" uit een obscure genealogische publicatie afkomstig moet zijn.

Sterker nog: ik denk, dat hij zijn hele leven Brock heeft geheten, en alleen bij zijn begrafenis (als hij dat was!) Vrijhoeven is genoemd.
Er is dan geen sprake van, dat zijn nazaten de naam Vrijhoeven "hebben laten vallen"
 

Jan Clavaux

Je schrijft op het forum van het BHIC:
Petrus Johannes Brock Vrijhoeven trouwt 5-6-1689 te Baardwijk voor de tweede maal met Elisabetha Dingheman(s) van Eijck.

Kun je dat toelichten?

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99QJ-59MD-N

Of komt dat hier vandaan: https://www.genealogieonline.nl/genealogische-gegevens-tilburg-goirle/I39446.php ?

Jan Clavaux

De informatie over beide echtgenoten is afkomstig van de stamboom Vrijhoeve van Mr. A. Th. M Vrijhoeven, te vinden op Stamboom. Jouw web.nl en 25 bevestigde Myheritage smart matches.

ACS van Heck

Dat is dus http://vrijhoeven-stamboom.jouwweb.nl/

Volgens die website zou Joannes Vrijhoeven zijn getrouwd met Elisabeth Dingemans te Drunen op 5.6.1689, het geloof wordt niet gemeld. Ik heb dit niet kunnen vinden - voor 1689 Drunen RK zie hier image 400/827 en Drunen NG in 1689 zie hier image 138/291, trouwen voor schepenen te Drunen begint op zoekakten in 1696(*). Dit echtpaar heeft kinderen laten dopen in RK Baardwijk zie hier. Trouwboek RK Baardwijk begint pas in 1691; voor die van NG Baardwijk zie bericht @Jan Clavaux hierboven. 

(*)Volgens het Repertorium DTB zouden er nog wat losse eerdere trouwinschrijvingen moeten zijn voor schepenen te Drunen, indertijd in het rijksarchief. 

Peter S

Volgens het Repertorium DTB zouden er nog wat losse eerdere trouwinschrijvingen moeten zijn voor schepenen te Drunen

Hallo Peter,

die staan hier: LINK

De beweerde trouwinschrijving uit 1689 staat er volgens mij niet bij (zie scan 2 en 3 van de 7).

Jan Clavaux

Ik weet niet of hier nog wat bruikbaars in staat (alle 36 images), m.i. de regeling voor de in 1703 door Jan Willemsz Vrijhoeve nagelaten kinderen.

Peter S

Aangezien ik aan de lopende band fouten tegen kom, heb ik besloten om te werken vanaf de beweerde doop van Johannes op 2-3-1686 te Drunen en me niets aan te trekken van wat er op diverse plaatsen op internet is gepubliceerd.

In Drunen vond ik op 2-3-1686 alleen de RK doop van een Joannes, zoon van Petrus Woutersz en Maria Diris, uxoris. (zie afbeelding)
In het gereformeerde doopboek van Drunen vond ik geen doopinschrijving op die datum.
Mocht het onverhoopt zo zijn, dat zelfs de doop van Joannes Brock niet correct is, dan heeft het geen zin, om onderzoek te doen naar mensen, die niet eens zijn ouders zijn (in casu Wilhelmus Petersz Vrijhoeven en Maria Andriesse de Ridder.)

Jan Clavaux

Via een tip op het BHIC forum, die verwees naar het Streekarchief Langstraat Heusden Altena, inmiddels gevonden dat Elisabeth(a) Dingemans(s) (van Eijck) en Johannes Vrijhoeve(n) in ieder geval twee kinderen hebben laten dopen: Maria Vrijhoeven 5-4-1697 (Inv. Nr, Waalwijk03, Folionr. 11) en Johanna Vrijhoeven 31-8-1692 (Inv. Nr. Waalwijk03, Folionr. 3), beide te Baardwijk. Verder worden Johannes Brock en Maria Vrijhoeven als getuigen genoemd bij de doop van Maria van Loon, dochter van Adriana Brock en Petrus van Loon (Inv.Nr. Waalwijk03, Folionr. 27)

ACS van Heck

Maar Johannes Vrijhoeve(n) was niet de vader van Joannes Petersz Brock.
En Johannes Petersz uit 1689 is niet in 1689 met Elisabeth Dingemans van Eijck gehuwd.

Jan Clavaux

Voor wat het waard is, ik sluit me volledig bij @Jan Clavaux aan. Ik zie geen enkele relatie tussen Jan Peters Brock (die trouwde in 1713) met de familie Vrijhoeven.

Ik heb (...) de trouwinschrijving van 1713 er voor de zekerheid maar bij gehaald, wat niet meeviel, omdat de datum niet 15 juni 1713 is maar 15 januari 1713 (iemand zal de verkorte versie van "januari" voor "juni" hebben aangezien). Dit is een NG inschrijving in Loon op Zand (link, image 82/229). Er staat bij dat Jan Peters Brock geboortig is van Drunen, dus dat is in ieder geval een concreet aanknopingspunt. Dat zou dus evt. de Joannes kunnen zijn die gedoopt is op 2.3.1686 in het bericht van @Jan Clavaux (zou kunnen worden onderzocht adhv doopgetuigen bij zijn eigen kinderen bijvoorbeeld). Hoewel ik inmiddels geen enkele website meer vertrouw wat deze geschiedenis betreft, toch maar een verwijzing naar een stamboom (IV-C) volgens welke deze doopinschrijving gewoon via een vaderlijke lijn Brock verder terug gaat, geen spoor van de naam Vrijhoeven. NB Alle informatie te controleren in de oorspronkelijke bronnen.

Dus om welke reden houdt de vraagsteller vast aan een verband met de naam Vrijhoeven?

Peter S

Zoals geschreven komt de informatie uit de Stamboom Vrijhoeven, op Stamboom. jouwweb.nl, van Dhr. A. Th. M. Vrijhoeven. Daarin staan geen bronnen vermeld, zodat ik het niet kan verifiëren, en bestaat ook niet de mogelijkheid om contact met hem op te nemen. Een email aan zijn gegooglde naam kwam in een heemkunde centrum in Overijsel terecht. Mijn andere "bronnen" zijn de smart matches, van Myheritage, met de Website van de families Vrijhoeven, Smeets, Oude Breuil en Nijmeijer, die wordt beheerd door iemand met de zelfde naam.Op mijn poging, via deze wijze contact op te nemen, wordt ook niet gereageerd. Kortom, het is zoals ik geschreven heb: mijn vraag is gebaseerd op wat ik tot nu toe heb gevonden, niet kan controleren, en waarvan ik hoop dat het Stamboom Forum mij wel wat meer duidelijkheid kan verschaffen.

ACS van Heck

@ ACS Van Heck

Om gegevens gevonden op het internet te kontroleren houd ik - en de meeste anderen hier - een ijzeren stelregel aan: ik wil de oorspronkelijke akte zien.
Dat vraagt (soms) wat opzoekingswerk, maar het is de enige garantie dat de gevonden informatie juist is, en dat erop voortgebouwd kan worden

25 "smart" matches van MyHeritage - waarvan mogelijk 23 klakkeloos gekopiëerde - vormen geen enkele garantie voor juistheid.
Er wordt gekopieerd als de raven, fouten en op los zand gefundeerde aannames inbegrepen...

mvg - Dirk

Dirk Claessens


Tsja, in deze discussie zijn de oorspronkelijke bronnen wel aangereikt, en daaruit blijkt dat de informatie waar de vraag op gebaseerd is onjuist is. Ik probeer het hier maar even samen te vatten. Er is geen Jan Peters Brock op 2 maart 1689 geboren te Drunen als zoon van een Johannes Vrijhoeve(n), zoals in het aangehaalde bericht op het forum van BHIC wordt beweerd, maar een Joannes is toen gedoopt als zoon van een Petrus Wouters. De in 1703 overleden persoon was verder niet een Joannes Petrus Brock Vrijhoeven - zoals in de vraag staat - maar een Johannes (Willemsz) Vrijhoeven. Er is dus geen aanwijzing dat de leden van de familie Vrijhoeven zich Brock zijn gaan noemen; er blijken zelfs aanwijzingen te zijn dat de naam Brock via Petrus Wouters gewoon verder teruggaat hoewel ik dat wel zou willen controleren adhv oorspronkelijke bronnen, en te onderzoeken of dit wel de juiste Jan is. Dus de vraag naar een verklaring voor deze vermeende naamsverandering heeft m.i. geen zin, sorry.

Peter S




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!