stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Mystery: Frans Truniee, Delft, en Johanna Schotting, 1803

Beste genealogen,

http://collectie-delft.nl/nadere-toegangen/q/persoon_voornaam_t_0/Frans/q/persoon_achternaam_t_0/Truniee

Op 04-03-1803 wordt Frans Truniee geboren te Delft.

Op 08-03-1803 wordt Frans Truniee gedoopt te Delft (getuige Maria de Fries).

Als vader wordt Frans Truniee genoteerd.

De moeder is Johanna Schotting.

Als bijschrift staat er; Frans Truniee reeds overleden, kind onecht.

Ik ben op zoek naar Frans Truniee en Johanna Schotting, ik kan niets over hen vinden, zelfs in Google geen hit op Truniee.

Heeft een forumlid nog een idee?

Alvast bedankt voor de moeite.

Frank Schotting

Beste Frank, ik heb het onderwerp van je berichten moeten aanpassen, want met alleen 'Mistery' is het heel onduidelijk. Graag de volgende keer een uitgebreidere omschrijving in de titel.

Yolanda Lippens

Hij heette Frans Truniee "volgens opgaaf" (van de moeder)
Dus Johanna Schotting kan er een beetje naast gezeten hebben met zijn achternaam, want als het kind op 23-9-1806 overlijdt heette de vader Francois Treinier (in de index staat foutief: Freimer) Er is daar ook wat geknoeid met de achternaam, dus het was voor Johanna nog steeds onduidelijk, hoe hij heette.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89QJ-WKHR

De kans is groot, dat het hier om een toevallig passerende franse soldaat ging.

Jan Clavaux

Sorry Yolanda, ik zal er aan denken.

Frank Schotting

Beste Jan,

In 1803 is Frans Truniee overleden, hij kan in 1806 niet nog een keer zijn overleden.

Ik vind het verschil in de namen wel erg groot.

Frank Schotting

Bij zijn overlijden in 1806 was hij drie jaar (lees de inschrijving even).
Dus het is niet meer dan logisch, dat het om het kind van 1803 gaat.

Jan Clavaux

Johanna Schotting

  • Register

  • archiefnummer 0014
  • inventarisnummer 00015
  • type Doop, Trouw en Begraaf Registers
  • Akte

  • pagina 182
  • type Doopakte
  • plaats Delft
  • datum 15-04-1783
  • Personen

    • rol Kind
    • naam Johanna Schotting
    • rol Vader
    • naam Gerrit Schotting
    • rol Moeder
    • naam Anna Liezen
    • rol Getuige
    • naam Johanna Verburg

niepoort

Jan,

In de akte lees ik duidelijk Freimer, de letter F van de voornaam is hetzelfde als dat van de achternaam.

Frank Schotting

Niepoort,

Dat is idd een Johanna(daar zijn er veel van), deze trad in het huwelijk op 07-12-1806 te Rotterdam met Philippus Boelaars.

Frank Schotting

Ik schreef:

als het kind op 23-9-1806 overlijdt heette de vader Francois Treinier

discussie gesloten

Jan Clavaux

Geachte heer Clavaux,

Ik neem niet alles zomaar voor zoete koek aan.

Ik ben het niet met u eens maar omdat ik het idee heb dat u geen tegenspraak duldt geef ik u gelijk.

Frank Schotting

Er zijn nogal wat argumenten die pleiten voor Jan Clavaux's suggestie dat de door hem gevonden vermelding van een begravene in 1806 inderdaad de in 1803 gedoopte is.

1. De leeftijd klopt, 3 jaar.
2. In 1806 staat dat de vader "wordt gezegd te zijn" dus dit betreft m.i.een kind dat niet binnen een huwelijk is geboren, zoals in de doopakte
3. Het adres in 1806 is de Nieuwe Langendijk - evenals in de doopakte.
4. Ik kan geen kind vinden gedoopt rond 1803 met de naam [voornaam][achternaam] Fr* Fr* te Delft die dan wel in 1806 zou zijn overleden.
5. (Latere toevoeging nav bericht Maria van Afferden hieronder) de naam van de moeder staat er bij in de akte van 1806, had ik ove het hoofd gezien Zeer beschaamd

De vraagsteller brengt hier tegenin dat de spelling van de achternaam beter moet kloppen tussen de inschrijvingen van 1803 en 1806(*). Lijkt me lastig, de persoon in kwestie was naar verluid al in 1803 overleden en dus niet beschikbaar om de spelling te corrigeren, en was wellicht van origine geen Hollander, dus zijn partner heeft maar wat van de naam moeten maken en dat is vervolgens wellicht op het gehoor opgescheven door iemand anders. Maar goed, ook dit is maar een mening.

Edit - Vraag: Is er dan zo duidelijk bewijs dat de in 1803 gedoopte wel ouder zou zijn geworden dan 3 jaar?

(*) Aanvulling - een soortgelijke discussie waarin een spellingsvariatie niet werd geaccepteerd door m.i. dezelfde vraagsteller is hier.

Peter S

Truniee of Treinier, de uitspraak is natuurlijk praktisch hetzelfde. (Treinier op z'n Frans uitgesproken dan.)

Pauwel

Volgens de uitspraakregels zou ik dan uitkomen op Trenier. Als ik google op de naam François Trenier dan blijkt die naam in Frankrijk nog altijd voor te komen. Johanna zal de voor haar vreemde naam wellicht niet helemaal goed hebben uitgesproken.....

Annemarie57


Het is niet duidelijk of de vragensteller de 3 jarige Francois als zijn voorouder ziet.  Wellicht kan het forum helpen een andere dopeling te vinden?

Bedenk wel even dat bij het overlijden de moeder staat genoemd (Johanna Schotting) en het adres dus het lijkt me ongeacht de exacte spelling van de naam van het kind en zijn vader buiten twijfel dat de in 1803 gedoopte in 1806 overleden is. Anders zoeken we ook nog naar een tweede Johanna op hetzelfde adres.
De naam van de overledene zelf lijkt wat mij betreft best wel Francois Freinier te kunnen zijn. Echter, de eerste letter van de voornaam en de achternaam van zijn vader zijn beide iets anders geschreven.  Waar bij het kind de hoofdletter F duidelijk een "dwarsbalkje halverwege" lijkt te hebben gekregen, is deze bij de vaders voornaam vervangen door een krulletje en bij zijn achternaam zelfs helemaal niet aanwezig waardoor er daar toch echt wel Treinier lijkt te staan. 

Maria van Afferden




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!