stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Meer info gezocht: Arend Gover(t)s en Lucretia Weijer - huw. 1815 Amsterdam/Haarlem

Volgens "Dave Verdooner" (boekdeel UU6_1 - pag. 1560) wonen op de Haarlemmerdijk:
​Arent Govers, buitengewoon commies, geb. 4.2.1784, Ned. Herv., overleden op 26.1.1854,
​Maria Catharina E. Govers, geb.15.5.1825, ongehuwd, van 0.7.1851 tot 31.7.1851, en
​Lucretia Carolina Weijer, geb. 21.4.1792 in Haarlem, vertrokken: 2.9.1854.

G.Karssenberg

Johann Rudol(f)(ph) is dus kennelijk op 16.8.1822 (en niet op 16.8.1820) in Hesepe geboren als zoon van Johann Heinrich Niehaus en Helene Catharine Hetlage - die op 23.4.1812 in Bramsche huwden.

G.Karssenberg

Mogelijk nog een kind vd  zoon , zie hier

=

   

Vader

Johan Rudolph Niehaus

Moeder

Maria Chatrina Elizabet Govers

Kind (mannelijk)

 

Bronvermelding

 

Het Utrechts Archief, Utrecht, BS Geboorte
Oudewater, archief 481, inventaris­num­mer 74-09, 4 november 1864, aktenummer 84

 

Bovenstaande gegevens zijn voor het laatst bijgewerkt op 16 maart 2015.

 

Misschien kunt u met deze beheerder contact zoeken

Mütterlicherseits - Ahnenforschung Florian Möckel

florian-moeckel.de/al-muetterlicherseits.html

U zou contact  kunnen zoeken met de beheerder/ster van deze site

Vertaal deze paginaNiehausJohann Heinrich, Heuermann, * Bramsche - Achmer - Grünegras 18.03.1781, + Hesepe ... oo I. Bramsche 23.04.1812 Helene Catharine Hetlage, II.

Elisabeth

Dank iedereen die tot nu toe informatie heeft gevonden om dit meer volledig te maken.

Blijkbaar klopte de eerder bekende overlijdensdatum van Arent Govers niet, deze zie ik nu was ik vergeten te vermelden, maar dat zou 1829 zijn waardoor de twee jongste kinderen dus niet mogelijk zouden zijn vandaar de vraagtekens. De juiste datum 26, jan. 1854 ["Dave Verdooner" (boekdeel UU6_1 - pag. 1560), dank G.Karssenberg] is dan dus ook achteraf logischer. 

De grote hoeveelheid informatie over hun ouders en grootouders waardeer ik echt enorm dit heeft zeker m'n muur weer deels doorbroken. Het is erg interessant om te zien dat beide wortels hebben in de omgeving van Drenthe. Ook wist ik helemaal niet dat er zo veel informatie bekend is over de burgers van Amsterdam qua beroep en woonoord. Tot nu toe is Amsterdam nog nauwelijks in mijn stamreeksen voorgekomen, het is mooi dat andere mensen elkaar hiermee kunnen helpen.

Voor Johan Rudolph Niehaus, heb ik tot nu toe 3 mogelijke jaartallen voorbij zien komen, 1800, 1820 en 1822. Aangezien bij zijn huwelijk in 1860, als leeftijd 40 vermeld staat lijkt mij 1820 de meest accurate optie. De verdere vier generaties vanaf Johan Rudolph zijn overigens sinds kort geheel compleet. En Elisabeth bedankt voor het meedenken over mogelijke afstammelingen, ik stam trouwens af van deze Johan Marinus Rudolph Niehaus.

Rose van Ginkel - Niehaus

Arent Harms Govers/Geuvers en Beertjen Hendriks Vos laten in Hoogeveen nog twee kinderen dopen:
Johannis (2.8.1750) en Hend. Arents (11.4.1756)

Ik vermoed trouwens dat de huwelijksinschrijvingen van die tijd absent zijn.
 

G.Karssenberg

Beertien Hen..., geboren in Hoogeveen, werd op 1.1.1728 gedoopt als dochter van Hend... Vos en Femm... Harms.

G.Karssenberg

Dank je wel! Beert(i/j)en kon ik zelf niet vinden, heb wel haar man Arent gevonden.

Arent (Herms Gövers) gedoopt te Hoogeveen op 14,sep. 1732. als kind van Hermen Arents en Grietjen Jans.

Rose van Ginkel - Niehaus

Harmen Arents en Grietjen Jans laten in Hoogeveen op 31.10.1734 hun zoon Jan Fijlippus dopen (inage 73).

G.Karssenberg

Let op, nu gaan jullie een verkeerd spoor volgen:

Deze Harmen Arents en Grietjen Jans horen niet bij deze familie.
Harmen stamt uit het geslacht Boer alias Boertien, maar gebruikt deze naam zelf niet.
Hij gaat verder als Muski en is de stamvader van het geslacht Muskee.
 

Harmen Arents trouwt (1) met Grietjen Jans, (dochter van Jan Filips en Mettien Hendriks);
ze laten 4 kinderen dopen: Arent, Jan Fijlippus, Hendrik Harmens en Lijsbet; de naam Boer
of Boertien wordt echter nergens meer teruggevonden; hij trouwt (2) met Derkjen Outen en
heet dan Harmen Arents Muski (ook Muskee); ze laten 3 kinderen dopen: Lijsbet, Elsjen en Evert;
als Derkjen Outen hertrouwt in 1761 wordt tot Hoofdmomber benoemd Jan Boer en tot
Medemomber Roelof Kreeft (broer en zwager van de overleden Harm Muskee).

Harm Arents Muskee is eertijds ook opgetreden als Momber over de kinderen van zijn broer Jan Boer. 

henk elsinga

Dit is het goede spoor:
Kies Arend Tiemens 1.2.5.3.3. ;
Arend Tiemens is volledig vernoemd naar grootvader van moederskant, maar gaat later verder als Arent Harmens. 
De zogenaamde volledige vernoemingen waren soms niet bestendig.

1.2.5.3. Hermen Jannes Goverts, geboren ± 1695; begraven 17 juli 1767 te Hoogeveen; lidmaat der kerk Hoogeveen 13 april 1727;
vermeld als Hermen Jannes in het Zuidwoldiger Rot van 1721 t/m 1740, betaalt ƒ.2-0-0; idem als Harm Goverts in 1742, 1755 en 1764,
betaalt ƒ.4-0-0; 
hij trouwt met
Aaltien Arents Tijmens, geboren ± 1700, dochter van schipper Arent Tijmens, van Colderveen en Geessijn Geerts.
 
Kinderen gedoopt te Hoogeveen:
1. Jannes 30-11-1721 verder 1.2.5.3.1.
2. Arend Tijmens 21-05-1724 jong overl.
3. Arend Tiemens 00-02-1729 verder 1.2.5.3.3.
4. Annegjen geb. ± 1732 begr. 20-07-1776; trouwt Berent Jans Bakker
5. Jantjen 28-02-1734 trouwt Jan Jans Smit
6. Geesjen H. 03-02-1737 d.v. Harmen J. Goverts en Aaltien Arents; trouwt met haar neef Gerrit Klaas Goverts;
    verder 1.2.5.1.6.
7. Froukjen 19-06-1740 in het register inwoners 1798 Hgvn vermeld op Sloodsche Rot 240, Vrouke Govers, 58 jr,
    Spinnen, Wede Jannes Sieders
8. Govert 30-06-1743 verder 1.2.5.3.8.

henk elsinga


Hier volgt een correctie en aanvulling op Beertien Hendriks Vos.
Het doopboek Hgvn geeft aan: (Datum) 31 Oct. 1728 (Vader) Hendr Vos  (Moeder) Femm: Hagen (Kind) Beertien Hendr
Na aanvulling luiden de namen der ouders: Hendrik Hendriks Vos alias Sconewil en Femmegien Jans Hagen.

-De vader is een zoon van Hendrik Schonewil alias Henneman en Albertien Hendriks Vos.
Hier is dus ook weer sprake van een volledige vernoeming van de grootvader van moederskant.
Deze vorm van vernoemen naar moederskant kennen veel mensen niet, waardoor men vastloopt.
In het Noorden was deze vorm heel gewoon en hierdoor ontstonden soms dubbele achternamen.
De naam Vos is hier overigens wel bestendig gebleken, terwijl de naam Sconewil slechts 1 keer vermeld is.
In het geslacht Vos ontstaan namen zoals Oudevos, Jongevos, Jongevos de eerste, Jongevos de tweede,
Grootevos en Groote. Sommige van deze namen waren persoonsgebonden, terwijl andere nog steeds bestaan.

-De datum vermeld in de transcriptie op de site van het Drents Archief is fout.
De vrijwilligers waren niet allemaal vertrouwd met het lezen van oud schrift.
Soms werd er gewoon met de pet naar gegooid.
Ze zagen geen verschil tussen een letter f en een staf-s. Zo trouwde iemand in Asfen in plaats van Assen. 
Als een datum moeilijk leesbaar was werd er niet gekeken naar de aangrenzende data, maar werd
net als in derdewereldlanden waar geen burgerlijke stand is, de datum gesteld op 1 januari van dat jaar.
Dat is in ons geval dus ook gedaan. Zo zijn er veel data foutief ingevoerd op hun site. 

henk elsinga




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!