stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte familienamen in NL » Jacob Cornelis van Es en Afina Meijer - ontbrekende gegevens

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Dag allemaal,

Ik ben op zoek naar de emigratiedatum van Jacob Cornelis van Es (geb. 22-05-1842 te Rotterdam, overl. 14-07-1925 te Lawang, N-Sumatra). Hij was fotograaf en had vanaf 1884 de fotozaak Charls&van Es&Co. te Surabaya.

Op 11-04-1872 is hij te Batavia getrouwd met Afina Meijer (6-08-1852, te Groningen). Ik neem aan dat ze gelijkertijd zijn geemigreerd, maar dat is niet zeker. Van Afina kan ik geen overlijdensdatum vinden.

Ik heb vele websites, delpher, gemeentearchieven etc. nagespeurd, maar zonder succes. Heeft iemand misschien meer gegevens over deze twee personen?

Alvast dank voor jullie reaktie!

Larissa

Larissa

Wellicht bekend, niet direct antwoord op jouw vraag.

Bron: Indische navorser 1997INN10-152
Sawah Loento 11-01-1913 Gerard Gerlach geb Pontianak 29 juni 1881, oud 31 jaar, controleur van het binnenlands Bestuur te Singkarah, zoon van Lucius Willem Carel Gerlach, gepensioneerd generaal majoor van het oost-Indisch leger, te 's Gravenhage en Maria de Bordes; met Stephanie Henriette van Es, geb. Soerabaja 4 jan 1889, oud 24 jaar dochter van Jacobus Cornelis van Es te Lawang en Alfina Meijer (vermeld RA1914:27)

mvg-Ben

Ben Wegman

Overledene: Afina Jacoba van Es overl.: 12-04-1934
Vader: Jacob van Es
Moeder: Afina Meijer
Partner:  
Geboren in: Soerabaja Plaats overl.: Amboina
Leeftijd: 48 jaar Burgerlijke staat:  
Opmerking(en): Ouders zijn overleden.. Overlijden vermeld in het eerste Bijregister.
Aktenummer: 1 Filmnummer: 1592412

 IN 1926 komt Afina Meijer als weduwe voor in de almanak.
In 1930 idem wonende te Malang. Daarna niet meer.

Uit Bataviaasch nieuwsblad 01-12-1930
21-11-1930 overleden A. van Es-Meijer te Lawang 78 jaar oud.  Overlijden Afina

mvg-Ben

Ben Wegman

Bedankt Ben, deze gegevens had ik inderdaad al, maar via een andere site. Ben wel benieuwd naar de Indische Navorscher - op de website zie ik niet een database waar ik kan zoeken, hoe kom je bij deze gegevens?

mvg Larissa

Larissa

Volgens mij had je het overlijden van Afina nog niet.

Gegevens van de Indische Navorscher en uit de regeringsalmanak komen van een DVD  http://www.igv.nl/publicaties/bronnen-dvd

10-03-1864 overlijdt een Susanne Boekhoud te Batavia. Kan het zijn dat de ouders van Afina Meijer dus naar Ned. Indie zijn gegaan? Zo ja, dan evt:

06-08-1869 te Semarang huwelijk van Jakob Meijer met Constance Elise Eulalie Degener (RA1870:181). Indien dit een juiste connectie is dan:

Overledene: Constance Elise Eulalie Degener overl.: 12-10-1924
Geboren in: Semarang Plaats overl.: Semarang
Leeftijd: 79    
Opmerking(en):  
Plaats aangifte:   Jaar aangifte:  
Bijregister:  
Aktenummer: 76 Filmnummer: 1357809

18-07-1845 geboorte Constance Elise Eulalie Degener te Samarang (RA1846:A319)

Wat betreft de vertrekdata naar Ned Indië: ik denk dat je daarvoor de bevolkingsregisters Groningen en Rotterdam moet raadplegen. Mogelijk is J.C. van Es als militair naar Indie gegaan en Afina met haar ouders. Passagierslijsten zou ook kunnen maar Meijer is een wel heel erg algemene naam.

mvg-Ben

Ben Wegman

Ben, dit is is briljant! Hier ben ik al zo lang naar op zoek, heel veel dank! Ik zie nu inderdaad de emigratie van Jakob in 1861 uit Groningen, kwam gewoon niet in me op dat zij eerst gingen. En ook veel dank voor de overlijdensdatum van Afina, die had ik inderdaad niet.

Nu ga ik verder zoeken naar de emigratiedatum en reden van J.C. van Es. Ik heb al gekeken in de emigratieregisters van het nationaal archief, maar niets te vinden, ga nog eens naar het archief in Rotterdam bellen, misschien is hij doorgehaald. Ik hoorde van het CBG dat de archieven van KNIL militairen op dit moment worden gedigitaliseerd, dus ze raadde me aan even te wachten met daarin te zoeken. Als je nog een tip hebt hoor ik het graag!

Mvg, Larissa

Larissa

Nee, op dit moment geen andere toegang voor je. Maar als hij naar Ned Indië ging als militair heeft hij in Harderwijk de opleiding genoten. Misschien dat je hem in Harderwijk tussen 1860 en 1870 terug kunt vinden. http://zoekakten.nl/plaatsen.php?id=GL%7C0243%7C&id=GL%7C0243%7C%23fb

O ja. Mogelijk komt hij dus ook voor bij de Indische pensioenen bij het Nationaal Archief (ik vind een J.C. van Es, maar weet natuurlijk niet of dat degezochte persoon is. http://proxy.handle.net/10648/ea63216c-ccd5-102c-b32f-005056a23d00contact opnemen met SAIP te Heerlen (stichting administratie Indische pensioenen). 

Dit laatste biedt nog een mogelijkheid: misschien is het in een iets te ver verleden voor deze stichting om het na te kunnen zien maar niet geschoten is altijd mis. Reken op een doorlooptijd van ca 2-3 maanden.  https://www.saip.nl/nl/content/pages/overige-werkzaamheden.aspx

Wanneer u een verzoek indient, verzoeken wij u uw eigen adresgegevens alsmede de naam, voorletters en geboortedatum van de persoon, waarvan de informatie wordt gevraagd, te verstrekken.

mvg-Ben 

Ben Wegman

vervallen, was bij nader inzien al bekend

Peter S

Ben, heel veel dank voor deze goede tips, ik ga ermee aan de slag.

Mvg, Larissa

Larissa

Is het ouderlijk gezin van Jacob Cornelis van Es al teruggevonden in het bevolkingsregister van Rotterdam gedurende 1850-1860? In hun inschrijving van ca.1860 staat J.C. er niet meer bij.

In die inschrijving staat dat ze toen woonden in de Korte Wijnbrugstraat en dat vader Cornelis Jacob van Es sjouwer was, getrouwd met Maria Paauw. Bij de inschrijving van de geboorte van hun dochter in 1854 te Rotterdam (image 325, akte 1243) staat dat de vader zeeman was en afwezig was; als adres staat Wijnhaven 2-238 hetgeen overeenkomt met het adres in bovengenoemd register van ca.1860; bij geboorte van een kind in 1849 is het adres Westnieuwland 4-113 en was de vader koopman, toen ook afwezig. Ik kan dit gezin echter niet vinden in de online index van het bevolkingsregister gedurende 1850-1860, misschien heb ik niet goed genoeg gezocht, of misschien stonden gezinnen van varenden in andere boeken, zie hier waar veel online staat (op wijknummer en adres, en bovengenoemde adressen zijn daar eenvoudig terug te vinden). Daar zijn verder ook andere registers vermeld die niet online staan, zoals een register van vertrokken personen.
In de volkstelling van 1849 zijn ze wel te vinden in Westnieuwland maar onder nummer 4-96 en de voornamen van de vader zijn verwisseld. link (image 205). J.C. staat daar wel bij maar hij was toen pas 7jr.

De kadastrale kaart met de Wijnhaven is hier te zien. NB de nummers zijn perceelnummers, niet huisnummers, maar indien van belang, de huisnummers zullen in de bijgaande leggers staan.

Verder zal op delpher.nl al wel zijn gezien dat een J.C.van Es 2de schiemansmaat was op Z.M.S. de Amstel, voor de kust van Guinea in 1869, zie o.a. hier.
Misschien betreft het hier de omgeving van hedendaags Komenda in Ghana zie ook hier. Het is me echter niet duidelijk of deze van Es dit incident heeft overleefd.

[Bericht meerdere malen aangepast. 13:15]

Peter S

Treffers van dit ouderlijk gezin over genoemde periode staan klaarblijkelijk in de "groene wijkregisters" op bovengenoemde inventaris te Rotterdam t.w. hier maar het spoor lijkt dood te lopen, alsvolgt.

Begin met 4-200 (dus wijk 4 bladnummer 200 niet huisnr.) want dit is Westnieuwland huisnr.96 waar ze woonden volgens de volkstelling van 1849 (zie mijn vorige bericht), waar ze inderdaad weer staan met als volgend adres 2-346. Dat is image 82/266 voor wijk 2. Daar staan ze ook weer met J.C. maar achter zijn naam geen nieuw adres. Toch is de laatste bijschrijving op dat blad van 1860 wat zou aansluiten op de inschrijving in het nieuwe register van ca. 1860 (mijn eerdere bericht) waar J.C. niet meer op staat.Triest Als men niet is vergeten zijn vertrek hier in te schrijven, zou hij dus net rond 1860 zijn vertrokken en in geen van beide registers staan - hoewel misschien wel in een ander register van vertrokken personen dat niet online staat (zie eerder bericht),

Peter S

Heel veel dank Peter, voor deze zeer uitgebreide zoekaktie! In de familie gaat het verhaal dat J.C. van Es ooit zeeman was, dus het krantenartikel dat je in Delpher hebt gevonden moet haast wel over hem gaan (hij heeft het dan overleefd) - grote klasse en zeer waardevol dat je dit hebt gevonden. Gek genoeg krijg ik met de zoekterm "j. c. van Es" dit artikel niet boven water in Delpher -  heb jij iets anders gebruikt?

Ik heb de vraag (opnieuw) doorgezet naar het stadsarchief Rotterdam in de hoop dat zij verder komen, anders hou ik het erop dat hij rond 1860 moet zijn vertrokken. Wat wel gek is: de eerste registratie van 1860 zit vol met fouten tav geboortedata (Maria Paauw is in 1815 geboren), en ook de naam van 1 kind klopt niet. Komt dit vaker voor?

Mvg, Larissa

Larissa

Bedankt voor de positieve reactie. Ben benieuwd of er in Rotterdam nog meer wordt gevonden - bijvoorbeeld, in een register van vertrokken personen, of in een register van tijdelijk afwezige personen - ik meen beide in inventarissen te hebben gezien, maar dat die enkel offline in te zien zouden zijn. Ik zou toch wel een slag om de arm houden wat betreft dat verhaal over Guinea, zie hieronder.

Die artikelen zag ik op delpher door inderdaad te zoeken op "j. c. van es". Daarna: "kranten" selecteren; uitgebreid zoeken; tijdspanne selecteren (bijv. 1868-1872); orden op datum (oplopend). Het aangehaalde artikel is dan het eerste in 1869. Soortgelijke artikelen in andere bladen een paar dagen later.

Eind juli 1869 zie je dan bijv. hier meer nieuws hierover (vaak in de lokale pers), dat doet vermoeden dat deze van Es dit niet lijkt te hebben overleefd, hoewel dit niet nadrukkelijk lijkt te worden gezegd in de paar artikelen die ik heb bekeken. Ik heb ook niet nog latere artikelen bekeken.

Wat fouten in het bevolkingsregister betreft - m.i. kwam dit inderdaad nogal eens voor.

Peter S

Veel dank weer Peter. Het moet inderdaad een naamgenoot zijn geweest, want ik kom nu de overlijdensadvertentie van J.C. van Es tegen in de Leeuwarder courant van 21-09-1869 - helaas!

Ik laat van me horen als het archief in Rotterdam nieuwe informatie heeft.

mvg Larissa

Larissa


Even een update: gisteren reactie gekregen van het archief - er is een registratie die niet online staat, daarin is J.C. van Es weer ingeschreven in 1869 bij zijn familie:

"De bevolkingsregisters zijn nog niet compleet ingevoerd in “Zoeken op Personen”.

Ik heb voor u even in de index gekeken en vond 3 inschrijvingen van Jacob Cornelis van Es: 6-346, 19-200 en 143-834.

Blijkbaar heeft u er al 2 gezien (die folionummers zijn bij u bekend).

Ik vermoed dat u de derde nog niet gezien heeft (143-834). De deze staat op de studiezaal op microfiche en ik voeg een scan bij.

Hierop staat niet ingevuld waarheen/wanneer hij vertrokken is, maar wel dat hij ambtshalve weer in het gezin was ingeschreven in 1869."

Ik weet nu dus dat hij tijdelijk in het buitenland was (ca. 1860-1869), en dat hij daarna in 1872 in Batavia is getrouwd - maar nog geen uitschrijvingsgegevens. Ik heb nu een vraag uitstaan of er nog een register van vertrokken personen is dat niet digitaal is.

Mvg, Larissa

Larissa







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!