stamboomforum

Forum logoGezochte familienamen in NL » Gezocht: Alida, dochter van Aaltje Heger (1898-1959)

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Profiel afbeelding

Op 2 juli 1942 trouwde mijn vader Hendrik Ruchti (1917-1991) te Amsterdam met Alida van Ringelestijn (geboren te De Bilt, Utrecht), dochter van Aaltje Heger. Het huwelijk werd in 1945 ontbonden.

In 1925 trouwde Aaltje Heger te Utrecht met Theodorus Gerrit van Ringelestijn. Zij gingen in Amsterdam wonen.

Wie weet wat er van Alida van Ringelestijn is geworden?

Kortom: zijn er mensen die bekend zijn met de families Heger en/of van Ringelestijn die antwoord op mijn vragen kunnen geven?

Dit is de nieuwe versie van mijn eerdere bericht, dat ik om redenen van privacy heb ingekort.

Yvonne Ruchti

Aangezien u niet weet of de vrouw in kwestie is overleden betekent het dat haar gegevens nog binnen de privacytermijn vallen zoals die op dit forum gelden. Wellicht dient u de inhoud van uw bericht aan te passen.

mvg-Ben

Ben Wegman

blz 243 er staat niets over een kind naam gegeven ( geëcht )bij huwelijk Heger Ringelestijn  dacht dat het misschien vermeld was,

 

Mvg

Elisabeth

 Aanpassen van mijn bericht om privacy-redenen (zij zou nu 95 jaar oud zijn, als ze nog leeft) betekent dat ik alleen de vraag: "hoe kan ik achterhalen of iemand in de periode 1920-1950 een andere achternaam heeft aangenomen?" kan stellen. Ook interessant maar ik ben dus eigenlijk op zoek naar die specifieke persoonlijke informatie. Heeft u een suggestie hoe ik mijn bericht kan aanpassen zodat ik mijn doel zo dicht mogelijk nader zonder de privacy te schenden?

Yvonne Ruchti

Volgens de Woningkaart Van Woustraat 65-1 Amsterdam, het adres van de familie van Ringelestijn, vertrok Alida in 1949 naar Waardenburg in Duitsland.

Ik lees: "Maagdenburg Dl." (link).

Peter S

In het adresboek van Magdeburg van 1950 zie ik geen Ringelestijn (link) wel een paar maal Heger maar geen Alida (p.232). Misschien was het adresboek van 1950 al gereed toen ze daar kwam en moet er een latere editie bekeken worden?

Peter S

vervallen

Frank Fransz

Foutje van mij. Het is inderdaad Maagdenburg. Bedankt voor de correctie.

Yvonne Ruchti

Helaas weet ik ook niet hoe het beste e.e.a. te anonimiseren. Misschien als dochter van Aaltje Heger?

De archiefkaart van uw vader is officieel niet openbaar maar indien u het nog niet hebt gedaan kunt u stadsarchief Amsterdam vragen zijn kaart openbaar te maken. Wellicht geeft die kaart ook nog enige additionele informatie. 

Is een archiefkaart niet leverbaar en kunt u aantonen door middel van een schriftelijk bewijs dat de kaarthouder is overleden, dan kunt u in het Informatiecentrum van het Stadsarchief de scan van de kaart aanschaffen. Voor informatie kunt u contact opnemen met Peter Kroesen. Mail: info@stadsarchief.amsterdam.nl.​

Aanvragen kan per mail. 

Het bevolkingsregister van De Bilt kan ook info opleveren wat betreft de naamgeving/wijziging. 

mvg-Ben

Ben Wegman

Klopt. Dat is dus mijn vader, die in 1946 met mijn moeder trouwde.

Yvonne Ruchti

Wat de scheiding Ruchti - van Ringelestijn betreft, zie hier, rechterkolom; de scheiding is uitgesproken op 8.11.1945 te Amsterdam. Ned. Staatscourant 15.11.1945.

Peter S

Ik ga er van uit dat mijn vaders kaart in januari 2018 beschikbaar komt omdat dan (in volle jaren gerekend) de 100-jaars-periode om is. Zo niet, dan zal ik zeker het stadsarchief vragen om dat alsnog te doen. Ik neem aan dat men gewoon in de online Burgerlijke Stand kan vinden dat hij al in 1991 overleed.

Hopelijk geeft zijn persoonskaart inderdaad info over zijn scheiding van Alida.

Ik meende trouwens dat ik mijn bericht had verwijderd maar ik blijf reacties krijgen (wat ik op zich heel erg waardeer). Hoe kan dit?

Yvonne Ruchti

Ik heb nog even naar de diverse kaarten bij stadsarchief Amsterdam gekeken. Op de kaart van Alida Heger (de moeder) komt geen kind voor. Dat is logisch. Op de kaart van de evt stief/pleegvader komt ook geen kind voor, maar mogelijk is e.e.a. afgeplakt. Informeer eens bij stadsarchief Amsterdam daarnaar.

https://archief.amsterdam/indexen/archiefkaarten_1939-1994/zoek/query.nl.pl?i1=1&a1=Heger&x=0&z=a#A01232_0323_0370

https://archief.amsterdam/indexen/archiefkaarten_1939-1994/zoek/query.nl.pl?i1=1&a1=Ringelestijn&t1=van&x=0&z=a#A01233_0312_0107

Lees zijn kaart goed door- ook de achterzijde.

Kijk ook eens wat er nog meer bij het archief in Amsterdam on-line beschikbaar is over jouw vader. Vraag ook meteen om die openbaar te maken.

https://archief.amsterdam/indexen/archiefkaarten_1939-1994/zoek/query.nl.pl?i1=1&v1=Hendrik&a1=Ruchti&x=0&z=a

Het bewijs van overlijden kan een kopie van een rouwbrief zijn,een rouwadvertentie, een kopie van het ingeschreven overlijden in het trouwboekje oid. Zo'n verzoek kun je vanavond bij wijze van spreken al indienen. Dan is het binnen 2 weken beschikbaar.

Naamswijziging 20-03-1939. gezinskaart van Ringelestijn  Let ook op de data van vestiging in Amsterdam.

mvg-Ben

Ben Wegman

Peter S, wat een fantastische reacties allemaal! De Nederlandse Staatscourant! Waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht?! Zeer, zeer bedankt! Ook het telefoonboek Maagdenburg vond ik leuk gevonden, ook al levert het dan voor nu niks op.

Yvonne Ruchti


Ben, er zijn meerdere woningkaarten voor dat adres en jij hebt toevallig de laatst-nieuwe gekozen van na 1959. Toen was Alida inderdaad al lang uit huis en blijkbaar zelfs uit Nederland.

Op een oudere woningkaart staat ze wel, inclusief mijn vader (met een fout gespelde naam).

Op de gezinskaart van Theodorus Gerrit van Ringelestijn staat zij wel degelijk vermeld, met de naam Heger doorgekrast en in plaats daarvan de naam van Ringelestijn. Het viel mij nu pas op dat daar een datum bij staat (30-3-1939). Dat zal dan wel de officiële datum van naamswijziging zijn. Ik ga kijken of dat ook in de Nederlandse Staatscourant is terug te vinden.

Yvonne Ruchti







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!