stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » familienaam Feljepieck of Veljepiek 1700-1800 Barsingerhorn Kolhorn Noord-Holland

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Wat leuk!!! Dan zijn we heeeeeeeeeeeeeeeeel verre familie van elkaar! Ik stam namelijk af van Jacob Dirksz Pool (1724), de jongere broer van Cornelis Dirksz Pool (1719) en dus ook zoon van Dirk Albertsz Pool en Grietje Cornelis Veljepieck.

Mijn lijn loopt dan verder via: Dirk Jacobsz Pool (1748) - Cornelis Pool (1788) - Jan Pool (1823) - Cornelis Pool (1862) - Neeltje Pool (1888). Neeltje is mijn oma.

Nu heb ik nog wat gaten in jouw lijn van de familie. Zo heb ik bijvoorbeeld nog geen partner gevonden voor Pieter Pieters Pool. Klopt het dat hij van 1862 is? Verder heb ik voor jouw lijn als moeders: Maartje Trappel, Maartje Louis Roos, Antje Pieters Kok en Jannetje Vink staan. Klopt dat?

Heb je misschien het huwelijk van Dirk Albertsz Pool en Grietje Cornelis Veljepieck gevonden?

Kortom: zou je me alle details van jouw afstammingslijn willen sturen aub? Mag ook via een privé email als dat je voorkeur heeft.

Ik ben erg benieuwd!

Yvonne Ruchti

Dat klopt! Wij zijn verre verwanten! Een beetje meer gedetailleerd, mijn voorouderlijke lijn:

 

Dirk Albertsz Pool & Grietje Cornelis Veljepiek (ged. 16/11/1687) dochter van Cornelis Jacobsz Veljepiek en Anne Ariaens.

----

Cornelis Dirksz Pool (ged. 08/07/1719) & Maartje Jans de Waart (ged. 10/12/1719) dochter van Jan Sijmonsz de Waart en Neel Jans Bood.

----

Jan Cornelisz Pool (ged. 21/02/1748 – ovl. 09/04/1813) & Maartje Louris Roos (ged. 02/09/1765 – ovl. 23/11/1839) dochter van Louris Leendertsz Roos en Antje Pieters Vrientjes.

----

Jan Jansz Pool (geb. 23/12/1795 – ovl. 18/01/1874) & Antje Pieters Kok (geb. 29/05/1799 – ovl. 25/01/1854) dochter van Pieter Willemsz Kok en Maartje Dirks Otsen.

----

Pieter Jansz Pool (geb. 09/10/1827 – ovl. 09/07/1866) & Jannetje Maartens Vink (geb. 31/03/1828 – ovl. 01/07/1866) dochter van Maarten Cornelisz Vink en Trijntje Waligs Houtzager.

----

Pieter Pietersz Pool (geb. te Kolhorn op 21/03/1862 – ovl. te Firmat, Argentinië op 26/08/1937) & Geertje van den Braber (geb. te Andijk op 15/10/1879 – ovl. te Firmat, Argentinië op 20/03/1943) dochter van Jan van den Braber en Geertje Masereeuw.

----

Santiago Pool (geb. te Firmat, Argentinië op 31/01/1919 – ovl. aldaar op 17/02/1979) & Lorenza Valeri (geb. te Firmat, Argentinië op 07/05/1923) dochter van Francesco Valeri en Polonia Corvini.

----

Santiago Francisco Pool (geb. te Firmat, Argentinië op 09/07) & Susana María Crocco (geb. te Rufino, Argentinië op 26/12) dochter van Osvaldo Crocco en Victoria Nucci.

----

Ariel Santiago Pool (geb. te Rufino, Argentinië op 17/09)

Melania Ileana Pool (geb. te Rufino, Argentinië op 05/11)

 

Als u wilt, kan ik u dan persoonlijk mijn gedetailleerde genealogie sturen? Vergeef de fouten, ik gebruik de online vertaler! Mijn sympathie voor jou!

Ariel Pool

Ik heb een bericht naar je persoonlijke mailbox gestuurd. I have sent you a private message to your Stamboomforum mailbox.

Yvonne

Yvonne Ruchti

@ Ariel Pool. Hebben we nog contact?

Yvonne Ruchti

Er zitten een paar foutjes in de stamboom van Ariel aan Yvonne Ruchti.

Maartje Jans de Waart (Ged.10 Dec.1719 is gehuwd met  Cornelis Dirkzn. Veljepiek en NIET met Cornelis Dirkzn. Pool. Die was gehuwd met Lijsbeth Jans Spek. Zie image 126 Kolhorn in Family Search. Beiden staan op dezelfde pagina, dus een klein foutje dat de hele geschiedenis kan veranderen.

Bregitte Buyze

Dear Mrs. Bregitte: With all my respect and sympathy, according to the information that I have compiled and analyzed, in detail, for more than 10 years, I must refute your affirmations.

Firstly: Lijsabet Jans Spek married Jacob Dirksz Pool and not Cornelis Dirksz Pool as you quote.

Secondly: In absence of marriage and death books, and based solely on baptismal documents and the early fading of the Veljepiek surname, I concluded that Cornelis Dirksz Veljepiek and Cornelis Dirksz Pool were the same person. For unknown reasons, between 1743 and 1750 Cornelis Dirksz used his maternal surname, Veljepiek. From 1753 onwards - as recorded in the baptism's book of his last three children - Cornelis Dirksz returns to using her paternal surname, that is to say, the surname Pool.

Thirdly: Cornelis Dirksz's mother - Grietje Cornelis Veljepiek - was the only child of Cornelis Jacobsz Veljepiek. So, with no siblings, is very unlikely that the Veljepiek surname has extended beyond herself. Believe me, I searched intensely, but after Grietje the surname Veljepiek (or Feljepiek) disappears from Kolhorn and its surroundings forever.

Fourthly: Maartje Jans Waart (or de Waart) was the mother of seven children, all begotten by the same Cornelis Dirksz: Dirk (01-01-1743) Dirk (06-04-1744) Jan (21-02-1748) Sijmon (15-11- 1750) Grietje (02-09-1753) Neel (16-05-1756) and Gerrit (14-10-1759). My ancestor, Jan Cornelisz Pool - born in Kolhorn - died in Edam in April 1813 and, as the death certificate indicates, at 65 years of age. This tells us that he was born around the year 1748. The only Jan Cornelisz baptized near that date - February 1748 - was Jan Cornelisz Veljepiek, the son of Cornelis Dirksz Veljepiek and (as a strong point of affirmation) Maartje Jans Waart. Do not you think very casual that both, Jan Cornelis Veljepiek and Jan Cornelisz Pool had the same mother, Maartje Jans de Waart? Do not you think very strange that the surname Veljepiek has disappeared from future documents?

Finally: In absence of more complementary information and documentation, with a few reliable proofs and a few coherent deductions, we must tie loose ends to be able to proceed in the search. Also the patronymic informality and, in some cases, the constant change of surnames was quite common at the time. But, again for me, it's more than clear that both Cornelis were the same person. Maybe due to indecision or some kind of convenience or preference, Cornelis used his mother's surname before taking his father's one. That is my theory and the evidence that I have to support that both were the same person.

I'm Argentinean, and due to my poor knowledge of your language, I write in English, I hope you can read what is written.

My sympathy and cordial greetings!

Ariel Pool

Remarks withdrawn due to name mix up.

 

A van Egmond

Sorry Bregitte, maar Lijsbet Jans Spek was getrouwd met Jakob, niet met Cornelis.

En bij de dopen van de kinderen van Cornelis Dirksz en Maartje Jans Waart wordt de vader 4x Veljepiek genoemd (1743, 1744, 1748 en 1750) en 2x Pool (1753 en 1756). (FamilySearch pages 112, 117, 126, 130, 135, 140 of church records 1676-1811 (Kolhorn))

Overigens heb ik ook nog een doop van ene Gerrit Pool gevonden in 1759 te Kolhorn  ( FS Barsingerhorn dopen 1676-1811 p 145) met vader Cornelis Dirksz Pool en moeder Maartje Trappel. Gezien de naam van het kind vermoed ik dat deze Maartje een vader had die Gerrit heette. Over deze Maartje (Geriits?) Trappel kan ik tot nu toe verder niets vinden.

Volgens de verpondingen Kolhorn 1733 woonden Cornelis Jacobsz Veljepiek en Dirk Pool elk in de helft van het zelfde huis. Dat zijn dus zeer waarschijnlijk de vaders van respectievelijk Grietje Cornelis Veljepiek en Cornelis Dirksz Pool, die met elkaar huwden.

Waarom een zoon van Cornelis en Grietje zich Veljepiek zou noemen is mij ook een raadsel. Als ze niet konden schrijven kan het ook nog een (herhaalde) fout zijn van de predikant/scribent van de kerk. Vader Dirk wordt bij de doop van dochter Anna in 1717 Dirk Boos genoemd.

Er werden dus fouten gemaakt. Ook het ontbreken van trouw- en begraafboeken uit die periode maakt het er niet makkelijker op. Al met al ben ik geneigd om op dit moment Ariel Pool Crocco gelijk te geven.

@ Ariel Pool Crocco : i tend to agree with you

Yvonne Ruchti

Dear Ariel,

Thank you for your extensive clarification. It is very much appreciated and I welcome any correspondence regarding our ancestors. I also received comments from my sister Yvonne Ruchti and putting two and two together, I have come to the conclusion that I was the one who was mistaken or perhaps a bit too hasty. Thank you both for the information and I will adjust my information accordingly. We all aim to get our fact straight and you have given me enough food for thought.

Thank you once again for your information. It is nice to know that there are people out there who do really care where we came from.

Sincerely yours,

Bregitte

Bregitte Buyze


In Kolhorn komt het regelmatig voor dat er gebruik werd gemaakt van de bijnaam of patroniem.

Maartje Trappel is dus gewoon een alias voor Maartje de Waart

Pieter de Boer




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!