stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte familienamen in NL » Gezocht doopinschrijving van Willemijn/Willemina Aarts Vis jd van Epe

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Aart Gerritsen Rekers  trouwt  4-5-1788 in Nunspeet met Willemijn/Willemina Aarts Vis jd van Epe, ze  is geboren ong 1757 te Epe  ze overlijdt  9-7-1832 te Nunspeet. Ik zoek haar doopinschrijving  tot nog toe vind ik haar niet in Epe of Oene.

Teunis hup

Haar leeftijd bij overlijden hoeft niet te kloppen. Ze was al voor die tijd behoorlijk oud als ze met 31 trouwde.Ik zou voor de zekerheid de hele periode van 1755 tot 1770 doorzoeken.

niepoort

Ze moet haast wel een dochter zijn uit dit gezin: link

JP Ouweltjes

Ik kom in het jaar 1757 geen doop van dit echtpaar tegen als ik het doopboek erop nakijk [link]. Hoewel een doop in dat jaar prima zou passen. Zou de registratie vergeten zijn, of is er mogelijk verwarring met dochter Hermina, gedoopt 21 december 1755?

JP Ouweltjes

Volgens deze site..https://www.genealogieonline.nl/genealogie-mouw/I37488.php

Persoonlijke gegevens Willemijna Aarts Vis Vrouwelijk

Janny Bijsterveld

https://www.hendrikvanboven.nl/genea/familygroup.php?familyID=F7635&tree=fam

Echtgenote | Vrouwelijk
Willemijna Aarts Vis

Zie ook    JP Ouweltjes - vandaag om 23:17  bericht aangepast

Geboren     
Gedoopt  21 dec 1755  Epe Zoek alle personen met gebeurtenissen in deze plaats
Overleden  9 jul 1832  Nunspeet Zoek alle personen met gebeurtenissen in deze plaats
Begraven     
Vader  Aert Hendriks Vis | F7636 Gezinsblad 
Moeder  Geertjen Kornelis | F7636 Gezinsblad 

Janny Bijsterveld

Hier de trouwakte zelf: link

Ik houd het erop dat er fouten zijn gemaakt in de overlijdensakte en dat het hier in feite om Harmina Aarts Vis gaat.

JP Ouweltjes

Ik sluit me aan bij de conclusie van JP, ik vind ook geen doop van een Willemien.

Wellicht ging zij door het leven met als roepnaam "Mien" of " Mina" en werd daar bij het aangeven van overlijden maar Willemina van gemaakt.

Bedet

Ze trouwt toch als Willemina? En hoe heet ze bij de dopen van haar kinderen? Ik heb ergens een huwelijk van een dochter gezien waarbij ze ook Willemina heet. Die naam lijkt dus wel correct te zijn.  Ik denk eerder dat in de doopinschrijving  een fout gemaakt is.

niepoort

Bij doop oudste dochter heet ze inderdaad Willemijna.

Dat is ook het geval bij de doop van dochter Aartje:

En hier bij een derde kind:

JP Ouweltjes

Dan begint het er toch op te lijken dat Harmina later als Willemijna/Willemina door het leven is gegaan.

JP Ouweltjes

Foutje van de dominee waarschijnlijk, die pas 's avonds zijn boeken bijwerkte en zich de naam niet goed meer kon herinneren. Of Willemina en Harmina waren tweelingen en de dominee is een van de kinderen vergeten in te schrijven. Is die Harmina ooit nog ergens opgedoken?

niepoort

Er was ook een ouder kind Harmina, gedoopt 9 november 1749. Dus waarschijnlijk geen vergissing bij de doopinschrijving in het jaar 1755.

Een vergeten inschrijving in geval van een tweeling kan ik me haast niet voorstellen.

Wel blijft het zo dat in de overlijdensakte van Willemina als geboortejaar 1757 wordt vermeld, en dat er in dit gezin ook inderdaad ruimte lijkt te zijn voor een geboorte van een kind in dat jaar. Dus het blijft nog steeds mogelijk dat er toen een doop is geweest die niet is geregistreerd. Maar daar is hoe dan ook het probleem niet mee opgelost dat Willemina bij haar trouwen Harmina wordt genoemd.

Harmina/Hermina komt in de boeken voor tot het jaar 1781 en lijkt dan uit beeld te verdwijnen [link]

JP Ouweltjes

Mogelijk herinnerde de dominee zich alleen dat het kind als Mientje door het leven zou gaan en heeft hij er in de doopakte Harmina van gemaakt.

In mijn familie is er vaak een soortgelijk misverstand tussen Willemina's en Jacomina's............

Annemarie57


Hier heet ze bij haar huwelijk kennelijk nog Harmina

Huwelijk Harmina Aarts en Aart Gerritsen, 19-04-1788
Huwelijksdatum:
 

19-04-1788

Huwelijksplaats:
 

Nunspeet

Kerkelijke gemeente:
 

Nunspeet

Bruidegom/bruid:
 

Harmina Aarts

 

Aart Gerritsen

Getuigen e.a.:
 

Annetje Hendriks

Toegangsnummer:
 

0176

Inventarisnummer:
 

694.1

Pagina:
 

34

Volgnummer op pagina:
 

5

niepoort







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!