stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Johannes Naas ... - 1821 Capelle

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Is iemand bij enig onderzoek ooit de persoon van Johannes Naas tegengekomen. Hij trouwt met Anna Maria Nouwens en is een zoon van Adriaan Naas en van Driesyna ( Josijna) van Dongen die op 4-5-1760 in Princenhage trouwen. Hij is dan afkomstig van Princenhage en zij van Klein-Zundert. Jan en Anna Maria krijgen kinderen in Capelle (Sprang-Capelle, Loon op Zand) rond 1800-1810. Ik zoek de doopdatum van Johannes Naas en de trouwdatum van Johannes en Anna Maria Nouwens. Wie kan helpen?

Gerrit van Heeswijk

Trouwen nh Princenhage 1746-1802 24v
Bron: Doop-, Trouw- en Begraafregisters (DTB)
Soort registratie: trouwakte
Aktedatum: 04-05-1760
Plaats: Princenhage
Bijzonderheden:
Datum ondertrouw: 1760-04-19
Bruidegom Adriaan Adriaan Naas geboren te Princenhage , wonende te Princenhage
Diversen: Jongeman
Bruid Josijn Cornelis van Dongen geboren te Elders , wonende te Princenhage
Diversen: Jongedochter, geboorteplaats: Klein-Zundert
https://stadsarchief.breda.nl/collectie/archief/genealogische-bronnen/persons?f=%7B%22search_i_datum%22:%7B%22v%22:%5B%2217590000%22,%2217709999%22%5D,%22d%22:%221759%20-%201770%22%7D,%22search_s_register_type_title%22:%7B%22v%22:%22Doop-,%20Trouw-%20en%20Begraafregisters%20(DTB)%22%7D%7D&ss=%7B%22q%22:%22jos*%20cornelis%20van%20donge*%22%7D&sort=%7B%22order_s_type_title%22:%22desc%22%7D

Trouwen rk Princenhage Martinusparochie 1741-1826 26v
Bron: Doop-, Trouw- en Begraafregisters (DTB)
Soort registratie: trouwakte
Aktedatum: 04-05-1760
Plaats: Princenhage
Bruidegom Adrianus Naes
Bruid Andreana van Dongen

Drisyna van Dongen 16-07-1816 Aktenummer 2r
Overledene Adriaan Maas
Datum overlijden 16-07-1816
Relatie Drisyna van Dongen
Vader Adriaan Maas
Moeder Jenneke de Graauw
Gemeente Vrijhoeve-Capelle
Bron Overlijdensregister
Periode 1813-1823
Inventarisnummer 597
Aktenummer 2r

Overledene Jan Naas
Datum overlijden 23-03-1821
Plaats Capelle
Geslacht Man
Relatie Echtgenoot van Anna Maria Nouwens
Vader Adriaan Naas
Moeder Driesijna van Dongen
Bron Overlijdensregister 1821
Toegangsnr. 50
Inv.nr. 1512
Aktenummer 11
Diversen Geboren te Vrijhoeve Capelle

Pauwel

Geregistreerde Jean Naas
Geboorteplaats Capelle
Geboortedatum 17-01-1763
Geslacht man
Geregistreerde Anne Marie Nouwens
Geboorteplaats Loon op Zand
Geboortedatum 10-08-1774
Geslacht vrouw
Geregistreerde Adrien Naas
Geboorteplaats Capelle
Geboortedatum 24-08-1797
Geslacht man
Geregistreerde Allegondus Naas
Geboorteplaats Capelle
Geboortedatum 12-09-1807
Geslacht man
Geregistreerde Josine Naas
Geboorteplaats Capelle
Geboortedatum 19-05-1805
Geslacht vrouw
Gemeente Capelle • Bron Volkstellingsregister • Periode 1810 • Deel 44 • Pagina 38 (Klik aan.)

Geregistreerde Jean Naas
Geboorteplaats Loon op Zand
Geboortedatum 17-01-1763
Geslacht man
Geregistreerde Annie Marie Nouwens
Geboorteplaats Loon op Zand
Geboortedatum 10-08-1774
Geslacht vrouw
Geregistreerde Adrien Naas
Geboorteplaats Capelle
Geboortedatum 24-08-1797
Geslacht man
Geregistreerde Allegondus Naas
Geboorteplaats Capelle
Geboortedatum 12-09-1807
Geslacht man
Geregistreerde Josina Naas
Geboorteplaats Capelle
Geboortedatum19-03-1805
Geslacht vrouw
Geregistreerde Antoine Naas
Geboorteplaats Capelle
Geboortedatum 15-01-1813
Geslacht vrouw
Gemeente Capelle • Bron Volkstellingsregister • Periode 1813 • Deel 45 • Pagina 39 (Klik aan.)

Pauwel

Inv.nr. 08 - Loon op Zand - doop- en trouwboek 1760-1795 (rooms-katholieke parochie) 82v
Bron: doop-, trouw- en begraafregister
Soort registratie: doopakte
Aktedatum: 09-08-1774
Plaats: Loon op Zand
Dopeling Anna Maria Nouwens
Vader Adrianus Nouwens
Moeder Antonia Deckers

Inv.nr. 42 - Kaatsheuvel - doopboek 1796-1810 (rooms-katholieke parochie) 6v
Bron: doop-, trouw- en begraafregister
Soort registratie: doopakte
Aktedatum: 25-08-1797
Plaats: Loon op Zand
Dopeling Adrianus Naas
Diversen: geboren in Capelle
Vader Joannes Naas
MoederAnna Maria Nouwens
Getuigen Adrianus Naas, Anna Nouwens

Inv.nr. 42 - Kaatsheuvel - doopboek 1796-1810 (rooms-katholieke parochie) 14
Bron: doop-, trouw- en begraafregister
Soort registratie: doopakte
Aktedatum: 13-04-1799
Plaats: Loon op Zand
Dopeling Cornelius Naas
Vader Joannes Naas
Moeder Anna Maria Nouwens
Getuigen Joannes Nouwens, Josina van Dongen

Inv.nr. 42 - Kaatsheuvel - doopboek 1796-1810 (rooms-katholieke parochie) 24
Bron: doop-, trouw- en begraafregister
Soort registratie: doopakte
ktedatum: 21-04-1801
Plaats: Loon op Zand
Dopeling Antonius Naas
Vader Joannes Naas
Moeder Anna Maria Nouwens
Getuigen Adam Nouwens, Joanna Naes

Aldegundis 1803
Getuigen Gerardus Dekkers, Adriana Naes

Josijna 1805
Getuigen Henricus Gubbus, Anna Maria van den Moerenburg

Aldegundis 1807
Getuigen Adam Nouwens, Joanna Naes

Antoine 1813
Cornelis 1818

Pauwel

Hij zal omstreeks 1763 geboren zijn te Vrijhoeven Cappel. Zoveel blijkt uit zijn overlijdensakte [link].

JP Ouweltjes

Kan dit een spoor zijn? Loon op Zand 18-01-1763.

Bron: doop-, trouw- en begraafregister • Soort registratie: doopakte • Aktedatum: 18-01-1763 • Plaats: Loon op Zand (Klik aan.)
Dopeling Joannes Maes
Vader Adrianus Maes
Moeder Francisca de Rooij

18 januarii [1763] bap[tiza]tus e[st] Jo[ann]es filius leg[itimus] Adriani Maes et
Franciscae de Rooij, suscep[erunt] Dingemannus Maes et
Joanna Maria van Donge de Rooij.

Pauwel

Dan is er wel van alles fout gegaan in de registratie, Pauwel.

JP Ouweltjes

Misschien heette ze Siena/Sientje. 

Pauwel

Houdt dit verband? Oosterhout.

HENRICUS PEETERS ex Baarle , bij doop 2 Petrus Henrici Peeters ex Uijlekoten,
3e doop als bij 1e, 4 Henricus Peeters ex Ulicoten
MARIA NAAS ex Capel, 2 Maria Naas ex Kapel, 3 Maria Naas ex Loon op Zand,
4 Maria Naas ex Waalwijk
1. Andreas 20.8.1798, Cornelius Aertsen, Andreas Naers
2. Joanna 19.12.1800, Petrus Vermeeren, Maria van Beurden
3. Anna 13.4.1802, Petrus Vermeeren, Maria van Boerden
4. Joannes 14.2.1805, Adriana Verschuren nomine Joannes Naas, Anna Peeters

Pauwel

Het lijkt me zinvol om wat beter te kijken naar die dubbele achternaam van Dongen de Rooij. Mogelijk dat Siena/Sientje ze ook afzonderlijk gebruikte.

JP Ouweltjes

Op de eerste plaats bedankt dat jullie  -zelfs 's nachts-  doorgaan met het zoeken naar gegevens. Deze meeste kende ik natuurlijk en de verschrijving van Naes in Maes heb ik ook al eens bekeken. Persoonlijk geloof ik niet in de doopinschrijving in 1763 die hierbij getoond werd want behalve de achternaam verschrijving lijkt Francisca de Rooij niet bepaald op Driesina (Josina) van Dongen. De naam Andreana kan ik wel rijmen met Driesina als afkomstig van Andreas. Ik ga maar eens een reconstructie maken met de gegevens die hier geboden worden en wat ik verder vind want we zijn nog niet bij de geboorte(doop)datum en trouwdatum van Jan en Anna Maria. Mogelijk dat niet alle doopboeken van kerken ingeleverd of gekopieerd zijn.

Maar ik waardeer jullie hulp en getoonde reacties zeer!

Gerrit van Heeswijk

Dag Gerrit,

De huwelijksgegevens van Jan Naas en Anna Maria Nouwens heb ik nergens kunnen vinden.

Zou het overigens zo kunnen zijn dat Jan Naas uit een eerder huwelijk twee dochters had, Joanna Naas en Adriana Naas? Het is dan wel vreemd dat ze in de Volkstellingsregisters van Capelle (nrs. 38 en 39) niet bij de overigen van het gezin onder Jan Naas vermeld staan.
Ik kwam op dat idee omdat ik een huwelijk tegenkom van Jan Naas x Aldegundis van Couwenberg († 1795).
Vgl. https://www.genealogieonline.nl/genealogie-spapens/I31319.php voor de details.

Voorts laten Jan Naas en Anna Maria Nouwens tweemaal een dochter Aldegundis dopen, en een Johanna Naas en een Adriana Naas treden bij die kinderen op als doopheffers. Als dat de dochters van Jan Naas en Aldegundis Couwenberg zijn, dan zijn ze wel erg jong; bij het Concilie van Trente was, las ik ergens, bepaald dat een doopheffer minstens 14 jaar oud moest zijn, al zal dispensatie altijd mogelijk zijn geweest.

Persoonlijk geloof ik niet in de doopinschrijving in 1763 die hierbij getoond werd want behalve de achternaam verschrijving lijkt Francisca de Rooij niet bepaald op Driesina (Josina) van Dongen.

18 januarii [1763] bap[tiza]tus e[st] Jo[ann]es filius leg[itimus] Adriani Maes et
Franciscae de Rooij, suscep[erunt] Dingemannus Maes et
Joanna Maria van Donge de Rooij.

De veronderstelling dat dit mogelijk de doopinschrijving van Jan Naas is, lijkt mij niet helemaal onzinnig.
Jan [Adriaansz.] Naas is volgens de Volkstellingsregisters van Cappelle (nrs. 38 en 39) geboren te Capelle resp. Loon op Zand op 17-01-1763.
Eén dag later, op 18-01-1763 wordt te Loon op Zand gedoopt Jan Adriaansz. Maes. Dat scheelt één letter, en een verschrijving M/N is niet zo moeilijk te accepteren.
Het lijkt mij op het eerste gezicht erg onwaarschijnlijk dat het hier niet dezelfde persoon betreft. Zo’n grote overeenkomst in naam, datum en plaats zou anders wel heel erg toevallig zijn.

De naam van de moeder in de doopinschrijving is een groter probleem. Je accepteert dat de naam van de bruid in 1760 de ene keer Josijn van Dongen luidt en de andere keer Andreana van Dongen, en dat zij in de overlijdensakten van 1816 en 1821 Drisijna van Dongen blijkt te heten, maar je hebt moeite met de naam Francisca in de doopinschrijving van 1763.
Toch kom je vaker tegen dat de naam van een vrouwspersoon in de DTB-boeken de ene keer als Josijna wordt genoteerd en de andere keer als Francisca. (Zie Prisma Voornamen onder ‘Sien’ en Google Search.) Ik denk dat het dan iemand betreft die Sina, Sijna, Sien enz. heet, wat door de pastoor in doop- en trouwboek kan worden genoteerd als Josijna, Drisijna, Clasijna of Francisca/Francijna.
Dat de moeder De Rooij heet is vreemd, maar anderzijds komt een alternatieve achternaam, afhankelijk van plaats en tijd, wel vaker voor in de achttiende eeuw.
Peetmoeder Joanna Maria van Donge de Rooij, denkelijk toch de zuster van de moeder, wordt hier zelfs genoteerd met een dubbele achternaam. Blijkbaar was zij zowel bekend onder de naam Joanna Maria van Dongen als onder de naam Joanna Maria de Rooij.

Bewezen is er natuurlijk nog niets!

Een Francisca de Rooij kom ik verder niet tegen, en ook een vader Adriaan Maes niet, althans niet met een De Rooij als echtgenote.

Heb jij nog naar een Josina Cornelis van Dongen gezocht in Klein Zundert? Dat zou misschien nog aanwijzingen op kunnen leveren.

Groet, Pauwel

Pauwel


Op de eerste plaats van harte bedankt voor het meedenken. Je merkt dat het een lastig geval is deze Naas-Nouwens-van Dongen-de Rooij combinatie. Ik wil best een heel eind met je meegaan in je gedachtengang maar we willen z graag een bewijs hebben dat onze ideeën goed zijn. En die bewijzen zie ik nog steeds niet. Ik ga maar dor met zoeken en hoop ooit nog eens iets te vinden over deze mensen.

De M-N verwisseling zou natuurlijk heel goed kunnen, het is maar hoe in die tijd de mensen de naam uitspraken, duidelijk of onduidelijk. Ook in mijn genealogie zie ik een ambtenaar de naam van Heeswijk opschrijven als van Hezewijk waardoor een heel nieuwe familie ontstaat. Ik zie die man voor me: "O, daar heb je die van Hezewijk weer aan!", en dan maar fout opschrijven want een vaststaande spelling had men nog niet. Je schreef op wat je hoorde en zelfs de mensen zelf schreven hun naam fout op (van Heeschwijk bijvoorbeeld). Bedankt zover Pauwel.

Gerrit van Heeswijk




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!