stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Foutieve gegevens stamboom Damen

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

In de stamboom van Antonius Damen (geb. 1803 te Loon op Zand) komt als vader voor Adrianus die geboren zou zijn in 1791.Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk aangezien hij dan op zijn 12-de vader geworden zou zijn.

Wie geeft duidelijkheid aangezien in nu bij Antonius "vast" zit

Ton van den Wijngaart

Ik vermoed dat u deze gegevens gevonden hebt  op het internet.
Daar is niks mis mee, en kan interessante startpunten geven, maar het is aangewezen van steeds alle gevonden data te kontroleren aan de hand van de originele akten in de betreffende archieven. 
Het aantal gepubliceerde foutieve stambomen die bekomen werden door het klakkeloos aan mekaar breien van internet info is niet te schatten...
In uw voorbeeld kan de originele auteur 1791 ingetoetst hebben waar het 1781 moet zijn. Alleen kontrole van de akte kan hier uitsluitsel geven.

mvg - Dirk

Dirk Claessens

https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/7465284

BS Huwelijk met Adriaan Damen

Huwelijk

Datum

12-09-1814

Gebeurtenisplaats

Loon op Zand

Bruidegom

Adriaan Damen

Geboortedatum

30-07-1791

Geboorteplaats

Loon op Zand

Bruid

Hendrika Lugters

Geboortedatum

03-04-1781

Geboorteplaats

Loon op Zand

Bericht bijgewerkt   https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/detail?serviceUrl=/genealogie/weergave/akte/layout/default/id/2295fa51-ab0b-8c9f-a2b7-6d51b1ca887c

Janny Bijsterveld

Ook bij open archieven ...Er klopt hier echt iets niet..

https://www.openarch.nl/show.php?archive=rat&identifier=8b08d5dc-3863-11e0-bcd1-8edf61960649&lang=nl

Huwelijk op 13 november 1823 te Loon op Zand

=

   

Vader van de bruidegom

Adriaan Damen

Moeder van de bruidegom

Hendrica Lugters

=

   

Bruidegom

Antonius Damen, geboren op 18 november 1803 te Loon op Zand, 19 jaar oud

Bruid

Waltera van Poppel, geboren op 15 maart 1806 te Loon op Zand, 17 jaar oud

=

   

Vader van de bruid

Pleun van Poppel

Moeder van de bruid

Catharina Moorval

Janny Bijsterveld

Ook bij ...

https://www.openarch.nl/show.php?archive=rat&identifier=2e6887a8-3865-11e0-bcd1-8edf61960649&lang=nl

Huwelijk op 12 september 1814 te Loon op Zand met inzien van Akte...

=

   

Bruidegom

Adriaan Damen, geboren op 30 juli 1791 te Loon op Zand, 23 jaar oud

Bruid

Henrika Lugters, geboren op 3 april 1781 te Loon op Zand, 33 jaar oud

 

Janny Bijsterveld

Zowel Dirk als Janny hartelijk dank.

Het lijkt er op dat het zowel in de doopakte van 1803 als in de huwelijk akte van 1814 om exact dezelfde ouders gaat van Antonie.

Blijft vooralsnog over dat het mysterieus blijft toch !

Ton van den Wijngaart

Op 2/2/1804 wordt nog een Antonius Damen geboren te Loon op Zand, fs. Gerardus Damen x Cornelia Van Poppel:

https://www.openarch.nl/show.php?archive=rat&identifier=5453a6d4-3863-11e0-bcd1-8edf61960649&lang=nl&six=10

Huwelijk 21/8/1791:

https://www.openarch.nl/show.php?archive=bhi&identifier=762f5060-25ee-f66a-9f8c-ff4871d1fb58&lang=nl&six=8

Misschien is dit het juiste spoor?
 

mvg - Dirk

Dirk Claessens

Beste Dirk,

 

Bedankt voor u nadere informatie.

Toch blijf ik op het spoor (hoe mystiek ook) van de ouders Adrianus Damen en Hendrica Lugters aangezien die beide voorkomen in de huwelijks akte van Antonie in 1823.

 

Met vriendelijke groet en prettig weekend,

Ton

Ton van den Wijngaart

In uw voorbeeld kan de originele auteur 1791 ingetoetst hebben waar het 1781 moet zijn.

Volgens de huwelijksakte van 1823 was vader Adriaan Damen (getrouwd met H. Lugters) overleden op 1.1.1818. In diens overlijdensakte (link image 512) staat dat deze 36 jaar was (de huwelijkse staat wordt niet genoemd), zoon van Antony Damen en Elizabeth van Wanrooij(*). Dan kom ik op deze doopinschrijving van 29.7.1781. [Een idee misschien de huwelijkse bijlagen te zoeken voor het huwelijk in 1823 maar die zijn niet op volgorde.]
Aanvulling: De aangifte van overlijden in 1818 werd gedaan door o.a. Francois Ligtvoet, 25jr., zwager van de overledene. Francois Ligtvoet, 20jr., is getrouwd op 4.11.1813 met Henriette Damen, dochter van Antoine Damen en Elisabeth van Wanrooij, beiden overleden. Toestemming tot dat huwelijk werd gegeven door een grootmoeder van de bruid, akte gepasseerd voor notaris Jan Gerlach Verbeek 22 of 25.10.1813.

Dit dus in tegenspraak met de huwelijksakte van Adriaan en Lugters in 1814 (image 702) waar andere ouders en geboortejaar worden genoemd (Adriaan Damen en Nicolasina Pagee dus daar zal deze doop bedoeld zijn). In de huwelijksakte (bijlagen zijn er niet op zoekakten) wordt verwezen naar een notariele akte voor de toestemming van de vader van de bruidegom - ik weet niet of het zin heeft of mogelijk is om die notaris (Jan Gerlach Verbeek 29.8.1814) zijn boeken op te sporen om te zien of daar echt in staat dat Adriaan (x Pagee) werkelijk de vader van Adriaan (x Lugters) was; bovengenoemde Antony kan geen toestemming hebben gegeven in 1814(*).

(*)Terzijde - Elizabeth van Wanrooij hertrouwde op 21.7.1804 te Loon op Zand met Hendrik van Dalen.

Peter S

Wat ook nog interessant is, is dat er in de doopinschrijving van Antonius uit 1803 eerst filius illegitimus stond. Het il- is later doorgehaald.

Klopt het verder dat Adrianus (x Lugters) overlijdt in 1835 als Christiaan Damen?

Met vriendelijke groet, André

Andre Jansen

Tsja, in het register van notaris Verbeek staat toch echt een verklaring van Adriaan Dame wednr. Clasina Pagie om toestemming te geven voor het huwelijk van zijn zoon Adriaan met Lugters in 1814. Zie hier.

pagie

Peter S

In 1810 bestond het gezin van Hendrik van Dalen en Elisabeth van Wanrooy uit hen beiden en de vier kinderen van Elisabeth uit haar eerste huwelijk [bron]:
1. Adriaan Damen, geboren 1773, (eigenlijk 1781, doop op 29 juli stemt wel overeen met aangegeven geboorte op 26 juli)
2. Joanna Damen, geboren 1787,
3. Hendriena Damen, geboren 1792,
4. Jenneke Damen, geboren 1795.

Andre Jansen

Ter aanvulling, de huwelijkse bijlagen uit 1823 van Damen x van Poppel zijn hier image 168. Lijkt consistent met de huwelijksakte en verwijst naar het overlijden van Adriaan Damen op 1.1.1818 zoals reeds gemeld.

Peter S

Als alle inschrijvingen correct zijn, zou m.i. de vader Adriaan in 1803 niet dezelfde zijn als die welke trouwde met Hendrika Lugters in 1814, hoewel beiden Adriaan Damen heetten. Dat hoeft ook niet; het ging zowiezo om een doop buiten een huwelijk (zie ook het eerste bericht van Andre). Het feit dat de vader Adriaan in 1823 al was overleden, terwijl Lugters nog leefde, hoeft dan nog niet in te houden dat de echtgenoot Adriaan toen al was overleden.

Dit alles staat nog los van het feit dat in 1803 de toekomstige echtgenoot van Lugters toen pas 12 jaar eerder gedoopt was.

Peter S


De Adriaan die met Clasina Pagie (ovl. 1794) was getrouwd overleed in 1814. Hij was in 1798 hertrouwd met Helena T(h)alen.

In het bevolkingsregister van 1810 komt dit gezin voor op blz. 234. Daar staat een zoon Christiaan (nr. 3036) die dan 19 jaar oud is. Boven deze naam is Adriaan geschreven.

Dus toch als twaalfjarige een kind verwekt?

In het bevolkingsregister van Loon op Zand uit 1810 kan ik Hendrina/Henrica Lugters en haar zoon Antonie uit 1803 trouwens niet terugvinden.

Andre Jansen




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!