stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte familienamen in NL » Pancreas van Rhijn getuige doop Jacobus van Rhijn op 22-3-1691 Delft vader Arij van Rhijn

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Ben op zoek naar gegevens over Pancreas van Rhijn en Arij van Rhijn. 

Bij de doop van Jacobus van Rhijn op 22-3-1691 te Delft was Pancreas van Rhijn getuige samen met Cornelia Egmont .De ouders van de dopeling zijn  Arij van Rhijn en Agatha ( Aechje) Willemse van Roon. Arij is bakker van beroep in 1694 te Delft. Arij is rond 1674 geboren te Leiden. Wie zijn zijn  ouders en is Pancreas een zus? Bijzondere naam Pancreas. Groeten Yvette

Yvette Ververs

Ik kom Jacob van Rhijn ook tegen als Jacob Pancrasz van Rhijn, dus het was waarschijnlijk zijn vader.

En dan nog deze akte uit het jaar 1715 te Delft waarin verschijnen Pancras van Rijn 59 jaar en Adriaan van Rijn 57 jaar (dus geboren rond het jaar 1658 en niet 1674), beide wonende te Delft.

Dan deze akte uit het jaar 1701 waarin verschijnen Adriaen Jacobsz van Rijn, koopman en grutter, tezamen met zijn schoonvader Willem Willemsz van Roen gewoond hebbende in Veur en thans wonende te Delft. In 1703 een testament van deze Willem Willemsz van Roen, waarin Adriaen Jacobsz van Rijn en Aegie Willems worden genoemd.

Dan deze akte uit 1687 waarin Arij van Rijn als erfgenaam wordt genoemd van Jacob Banckersz van Rijn.

Zekere Jacob Banckersz van Rijn wordt genoemd in het verpondingskohier te Delft over de periode 1632-1640 [link]. Wordt in de index onterecht Jan Vranckensz van Rijn genoemd.

Uit het comparitieregister ald. blijkt dat Jacob Banckerisse van Rhijn broodbakker was te Delft en dat hij gehuwd was met Neeltgen Ariens van der Corper [link]. Zij zijn getrouwd te Delft op 27.10.1647, hij jongeman aan de gasthuijslaen te Delft en van beroep bakker, zij jongedochter van het ambacht van 's-Gravenhage. In 1680 leeft Jacob nog, want dan is hij getuige bij de doop van een kind van Cornelis Jacobsz van Rijn en Maria Dircks van Noort.

Deze familie was katholiek.

JP Ouweltjes

Zekere Pancraes Cornelisz van Rijn testeert op 1.1.1647 voor notaris Hendrick van der Nyburgh. Zie ONA 's-Gravenhage inv.127 fol.47.

In het Haagambacht woonde zekere Adriaen (Arien) Dircxz Korpor op het kleine loo. In 1646 was hij gehuwd met Leuntge Dircx en 67 jaar oud. Zie ONA 's-Gravenhage inv.164 fol.283 d.d. 24.3.1642 en inv.56 fol.139 d.d. 8.4.1646. 

En reeds in 1573 zekere Cornelis Pancrasz van Rijn als neef van Hendrick Ariensz van Rijn [link].

JP Ouweltjes

En is de "titel" staat het jaar 1961...

G.Karssenberg

Da's 1691 op zijn kop!

JP Ouweltjes

Zekere Pancraes Cornelisz van Rijn testeert op 1.1.1647


Volgens de index Notarieel archief Den Haag was hij toen getuige.

In 1652 was Pancras Cornelisz van Rijn (eveneens volgens de index, not. Pieter van Groenevelt, inv. 105, fol. 309) 78 jaar en woonde hij te Eijckenduinen. Die zal in 1691 geen doopgetuige zijn geweest.

Willem Hak

Willem, misschien neem ik ten onrechte aan dat testeren hetzelfde is als getuigen? In dat geval heb ik wat geleerd.

Dacht aan een Pancraes Cornelisz van Rijn als vader van Jacob Banckerisse van Rhijn. Wat natuurlijk nog geenszins vaststaat (sterker nog: met jouw vondst eigenlijk onmogelijk wordt), maar ik dacht ik meld het toch maar.

JP Ouweltjes

Bij de doop van Cornelia in 1686 was Aefje Cocq (met Cornelis van Rijn) getuige.
Aeffgen Cocq, wed. van Gerrit van Bohemen, trouwde in 1683 met Pancras Barends van Rhijn.

Register
archiefnummer    0014
inventarisnummer    00133
type    Doop, Trouw en Begraaf Registers
Akte
pagina    37v
diversen    Getrouwt voor de geregte deser stad
type    Trouwakte
datum    25-07-1683
datum ondertrouw    03-07-1683
Personen
Bruidegom naam    Pancras van Rijn
woonplaats    Binnenwatersloot
beroep    bakker
type    j.m.
Bruid naam    Aeltge Cock
woonplaats    Geerweg
type    wed.
Eerdere relatie vrouw naam    Gerard van Bohemen

Willem Hak

Ik twijfel aan het patroniem Barendsz. Kom het in de trouwakte zelf niet tegen [link]. Denk eerder dat het hier om de broer van Arij gaat.

JP Ouweltjes

Cornelis Jacobsz van Rijn woont later te Leiden [link, Cornelis van Rijn broeder van Pancras van Rijn] alwaar hij het beroep van peldegerstmolenaar uitoefent. [Poorterboek ald. d.d. 4.9.1692]

JP Ouweltjes

De vermelding waar Barents zou staan als patroniem komt uit AR0014_00122, Register van huwelijksproclamaties, 1678 april 10 - 1800 augustus 24.
Dat staat niet online bij Archief Delft, maar wel bij FamilySearch, zie :  https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G9QJ-4VKK
 

scan :  https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89QJ-4VQT

Willem Hak

-

JP Ouweltjes

Het lijkt ook mij geen patroniem, dat staat bij de overige inschrijvingen telkens voor de achternaam. Het is wel in het beroerdste handschrift van het hele register geschreven. Wat er dan wel staat, ben ik nog niet uit.

Willem Hak

Hierbij gemakshalve de link naar de doopakte via familysearch image 31 van 76, Remonstrants = fout, lees R.K. dopen 22 maart 1691 te Delft, ->

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G9QJ-WKD5?i=30&wc=SMMK-K65%3A345829701%2C345829102%2C345844701&cc=2037907

Citation : "Netherlands, Zuid-Holland Province, Church Records, 1076-1916," images, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G9QJ-WKD5?cc=2037907&wc=SMMK-K65%3A345829701%2C345829102%2C345844701 : 21 August 2014), Remonstrant > Delft > Dopen 1674-1809 > image 31 of 76; Rijksarchiefdienst Nederlands, Zuid-Holland (Netherlands National Archives, Zuid-Holland). = fout op de site familysearch = R.K. dopen; zie verder bij deze discussie op stamboomforum volgende pagina dat gaat over deze foutieve vermelding bij deze bron, link van familysearch daarom laten staan; gevonden via openarch.nl

M.C. Deden-Kazenbroot


Het lijkt met Bac te beginnen.

JP Ouweltjes







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!