stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte familienamen in NL » Hoe kan dit? Dood en toch getrouwd? fam. Sour Amby

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Goedemiddag,

Vraagje waar ik niet uitkom:

op 30-05-1843 wordt te Amby geboren Maria Hubertina Elisabeth Sour, dochter van Lambertus Sour en Maria Catharina Preveau (Prevaes).

Op 19-06-1843 overlijdt eveneens te Amby Maria Hubertina Elisabeth Sour dochter van genoemde ouders, 3 weken oud volgens de akte.

Dit lijkt niet vreemd.

Maar dan komt het:

Op 10-01-1876 trouwt te Amby Maria Hubertina Elisabeth Sour met Josephus Jacobus Mulders. Zij is de dochter van Lambertus Sour en Maria Catharina Pervaas en volgens de trouwakte geboren op 30-05-1843! Ik was nog even in de veronderstelling dat een zusje van de jong gestorven Maria Hubertina Elisabeth Sour dezelfde naam had gekregen, maar dat blijkt niet zo te zijn. Ook de geboortedatum is hetzelfde als de eerst genoemde M.H.E. Sour.

Zie ik iets over het hoofd? Hoe kan het dat iemand met 3 weken sterft en vervolgens doorleeft en trouwt?

Groeten en fijne dagen

Chrit

Chrit Damoiseaux

Er is maar één oplossing mogelijk, en dat is, dat bij het huwelijk de verkeerde geboorteakte erbij is gezocht.
Het zou bijvoorbeeld om de Maria Hubertina van 26-2-1853 kunnen gaan.
De bruid kwam uit een groot daglonersgezin, kon niet lezen en schrijven, en wist waarschijnlijk ook niet wat haar volledige voornamen waren.
Dat de verkeerde geboorteakte werd gepresenteerd was haar dus niet bekend.
Haar bejaarde vader was niet bij het huwelijk aanwezig, en heeft dus ook niets kunnen merken, en haar moeder was al overleden.
 

Jan Clavaux

Bedankt voor uw reactie. Dat zou inderdaad de enige mogelijke verklaring zijn. Het kan zijn dat de bruid wel wist hoe oud ze was, maar ze was analfabeet, de foutieve geboortedatum zei haar dan ook niets. Het valt me op dat er twee Maria Hubertina's zijn in dit gezin, om het nog maar wat ingewikkelder te maken. De eerste trouwt met Joannes de la Haije dat is duidelijk. Maar de tweede is verder niet te herleiden. geen trouwdatum, geen overlijdensakte. Dat maakt jouw gedachte dat twee dochters door elkaar zijn gehaald geloofwaardiger.

Ik blijf het een sterk verhaal vinden, maar ik denk dat dit de enige mogelijke verklaring is.

Of zou het interessant zijn geweest, bijvoorbeeld om financiele motieven, om een valse sterfakte op te maken? Al zou ik niet weten waarom...

Chrit Damoiseaux

Dat de ambtenaren van de BS, die belast waren met het erbij zoeken van de bewijsstukken, de verkeerde geboortakte uit de boeken hebben opgediept, is toch de enige oplossing.
Van opzettelijke fraude zal geen sprake zijn, volgens het Scheermes van Hanlon
"Schrijf nooit aan kwade opzet toe wat afdoende verklaard kan worden door domheid."

Overigens was ze sinds die tijd officieel geboren in 1843 en als ze op 12-11-1927 in Ulestraten overlijdt, wordt als leeftijd 84 jaar opgegeven.

Jan Clavaux


Dit soort fouten zijn we al heel vaak tegengekomen op het forum in de afgelopen jaren.

Geen opzet wan de ambtenaren, maar gewoon gebrek aan controlemiddelen (geen id-papieren etc) en gebrek aan interesse bij de bevolking (wat maakt het uit?)

Annemarie57







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!