stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Echtpaar Nicolaas Sloot en Elisabeth van der Heijden

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

In mijn vorige vraag kwam naar voren dat Nicolaas Sloot en Elisabeth van der Heijden op 08-01-1715 te Nijmegen een zoon hebben gedoopt Nicolaas Sloot.

Van Nicolaas Sloot ( gedoopt  08-01-1715 )  zijn de meeste gegevens bekend.

 

Heeft iemand verdere informatie over Nicolaas Sloot en Elisabeth van der Heijden ?

 

Groeten,

 

Frans

Frans Zwinenberg

Ter aanvulling, de eerdere vraag is hier en de scan van de RK doopinschrijving van 8.1.1715 te Nijmegen is hier. Getuigen: Joes Hendrixen (Everardus Egman) en Aleidis van der Heijden (Elisabeth Claessen).

Peter S

Bedankt voor deze aanvullende informatie.

Bij het regionaal archief te Nijmegen waar deze info vandaan komt is geen verder info te vinden over dit echtpaar.

De zoektocht naar dit echtpaar is moeilijker dan ik had verwacht.

In mijn eigen data base van personen ( ca. 18000 personen  ) zie ik ook tot nu toe ook geen aanknopingspunten.

Er zijn misschien de volgende mogelijkheden.

Hij is gehuwd onder zijn patroniem .

Zijn voornaam was misschien eerst Claas / Claes / Nicolay en geen Nicolaas.

In de tijd van 1600 tot 1700 werd de achternaam Sloot op diverse manieren genoteerd .Zoals Sloots , Sloets , Slooth enz.

Ik kwam op het Stadsarchief Rotterdam nog wel het volgende tegen:

Claes Janssen Sloot ( j.m. van Dordrecht ) huwt 30-05-1689 te Rotterdam met Elisabeth Hermans ( j.d van Rotterdam ) Hij is zoon van Jan Claessen Sloot en Eighje Reiniers .

In het Regionaal Archief Dordrecht kwam ik tegen Claes Sloot gedoopt 05-10-1672 te Dordrecht , ouders Willem Claessen Sloot en Sara Jans.

 

Misschien zit hier aanknopingspunten bij ?

 

Groeten ,

Frans

 

   

Frans Zwinenberg

Nicolaus Sloot is gedoopt in de RK Statie der Jezuiten te Nijmegen .

Ik ben al op zoek geweest naar een lidmaten register van deze kerk.

Weet iemand waar deze in is te zien ?

 

Frans

Frans Zwinenberg

Een suggestie: Misschien is in die doopinschrijving van 1715 te Nijmegen de voornaam van de vader een vergissing (het is namelijk dezelfde als die van de dopeling, Nicolaas). Want:

Getrouwd te Tiel (NH) 3.10.1713 Arend Sloot, soldaat in het regiment van generaal Slangenburg alhier in garnizoen, met Lijsbeth van der Heijden alhier won. LINK

Dit zou een genationaliseerd regiment Schotten zijn, IR660a welke in 1715 te Nijmegen, Tiel en Zaltbommel zou zijn geweest en in 1716 te Venlo. LINK

Verder opmerkelijk is deze latere inschrijving van klaarblijkelijk hetzelfde huwelijk (1716) te Bergen op Zoom (RK) [voor latinisten: wat is dat laatste zinnetje? Misschien alleen maar: utraque part catholica - zoiets als beiden RK?]: LINK   LINK2

Overigens zullen er van de RK geen lidmatenboeken zijn. En zelfs als het een gereformeerden betrof is me al eens duidelijk gemaakt op dit forum dat soldaten daar vaak niet in staan.

Peter S2

Klopt als een bus.

Het regiment Slangenburg lag in 1715 uitgerekend in Nijmegen (een voorvader van mij zat in dat regiment en trouwde daar)

Het betreft in Bergen op Zoom zo te zien een rijtje van drie RK huwelijken van mensen, die eerder voor de gereformeerde kerk waren getrouwd. Je ziet dat veel bij soldaten. Dat de pastoor vaststelt, dat ze nog niet officieel RK getrouwd zijn, en dat hij dat alsnog doet.

Jan Clavaux

Ha Peter en Jan,

Bedankt voor deze aanvulling , deze vergissing in de naam had ik niet verwacht.

In de inschrijving in Bergen op Zoom gaat het zelfs om Arnoldus Sloot , enige jaren geleden was ik die inschrijving al een keer tegen gekomen.

In de link van Dutchregiments zie je alleen geen overzicht van de soldaten , is hier geen index van ?.

Heeft iemand nog verdere info over dit echtpaar ?

 

Groeten,

Frans

Frans Zwinenberg

"In de link van Dutchregiments zie je alleen geen overzicht van de soldaten , is hier geen index van ?."

Nee, absoluut niet. Met het aanleggen van stamboeken van militairen begon men pas bijna honderd jaar later, onder Napoleon.
Heel zelden kom je nog wel eens een rangeerlijst tegen. Dat is een lijst van soldaten in een bepaalde compagnie, waarop alleen hun lichaamslengte is vermeld en nog minder vaak ook een onbetrouwbare schatting van de leeftijd . Daar heb je dus verder helemaal niets aan.

Jan Clavaux

Ha Jan,

De door jouw genoemde rangeer lijsten die ken ik.

Het lijkt mij logisch dat er een overzicht van de soldaten was , er moest toch o.a. ook soldij betaald worden .

Of ging dit op zijn jan boeren fluitjes ?.

 

Frans

Frans Zwinenberg

Zie anders gewoon hier over archieven en het gebrek daaraan aangaande militairen voor 1795, ihb "In het algemeen kan worden gesteld dat vóór het jaar 1773 de kans op succes vrijwel nihil is".

Misschien kan @Jan Clavaux je wel verder helpen door te melden of hij informatie heeft gevonden (na 1715) over zijn voorouder die in hetzelfde regiment diende, het gaat dan alleen maar om waar dat was, niet de voorouder zelf - dwz over het betreffende regiment. Want op de dutchregiments site die ik aanhaalde is er na 1716 (Venlo) geen garnizoensplaats gemeld, terwijl het regiment pas in 1723 is opgeheven.

En @Frans, in Venlo niets gevonden neem ik aan? In de doopindices aldaar (zoekakten) zie ik hier niets over.

Indien verder geen antwoord zou ik aanraden te zoeken waar Jan Derk Steenbergen (de opvolger van Slangenburg in 1715) verbleef vanaf 1716, of misschien werd die ook nog vervangen? Ter herinnering, het gaat om IR660a LINK

Peter S2

Alles wat je bij toeval over een soldaat - of zelfs over een compleet regiment - in die tijd nog kunt vinden is meegenomen.
Er werd niets centraal gearchiveerd en ik vermoed, dat de boekhouding van een regiment niet langer werd bewaard dan zolang nodig was: tot en met de afsluiting van het boekjaar en dan kon het het kampvuur in.

Via Google valt er misschien na veel moeite nog wat te vinden over het regiment, dat ook na het overlijden in 1713 in de volksmond blijkbaar bekend bleef staan als Slangenburg.
Een vluchtige poging mijnerzijds leverde in ieder geval helemaal niets op.

Jan Clavaux


Ik ben even verder aan het zoeken geweest .

In Tiel , Nijmegen , Venlo , Bergen op Zoom zijn geen verder info te vinden , behalve wat reeds bekend is.

We kunnen wel vast stellen dat het gaat om Arend / Arnoldus Sloot.

 

Jan:

Is het jou nog bekent waar het bewuste regiment is geweest tussen 1716 en 1723 ?.

Omdat je voorvader in het zelfde regiment zat .

 

Frans

Frans Zwinenberg




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!