stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Wie is Arie van der Voort, gehuwd met Lena Vrolijk (Vrolik), Scheveningen +-1770

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Arie van der Voort en Lena Vrolijk krijgen kinderen die gedoopt worden te Scheveningen

  • 23-02-1772, Neeltje
  • 23-01-1774. Willemina
  • 17-05-1778, Neeltje (2). Deze Neeltje trouwt met Paulus de Kiep

Dit allemaal gevonden op de fiches bij FS: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L9QV-W98D-R?i=6575&cc=2037907

Ik ben op zoek naar de details van de vader Arie van der Voort die met Lena Vrolijk trouwde.

 

Op http://www.allemaalscheveningers.nl, menu genealogieen, letter V, de genealogie van  Arij Cornelisz Vrolijk.pdf. De vader van Lena Vrolijk. Op pagina 5 geeft die onderzoeker aan dat Arie van der Voort, ged 06-10-1740 zv Nicolaas van der Voort & Cornelia 's-Gravenmade.

 

Ik heb de overtuiging dat dit de onjuiste Arie van der Voort is. De aangegeven Arie vdV, (met patroniem Arie Claes vdV) is nl 15-06-1775 te Monster gehuwd met Maria Kerklaan. Het overlijden van deze Arie Claes vdV, 11-09-1811 te Loosduinen zegt: ouders=Nicolaas vdV & Cornelia 's-Gravenmade en ev Maria Kerklaan. 

 

Dan is de vraag: wie is dan wel de Arie van der Voort die met Lena Vrolijk trouwde? De kinderen heb ik dan 3 gevonden, het trouwen zelf heb ik (ook) niet kunnen vinden. 

Alex van de Voort

Heb je doopgetuigen bij de drie dochters? Zonodig opzoeken via zoekakten. Hoevheet de moeder can Lena Vrolijk?

niepoort

@niepoort : de moeder van Lena vrolijk is Neeltje Cornelisse Vlielander gedoopt 21-11-1694 in Scheveningen 

Kim

Kim, je bent  me net voor. De moeder van Lena Vrolijk was (zoals te verwachten) een Neeltje. (Neeltje Cornelisse Vlielander). Meteen maar de vader erbij: Willem Dirkse Vrolijk.

Ik heb geen begraven/overlijden van deze pappa Arie kunnen vinden, dus verwacht ik dat hij begraven is VOOR de BS. Ik tast volledig in het duister.

Alex van de Voort

"Ik heb geen begraven/overlijden van deze pappa Arie kunnen vinden, dus verwacht ik dat hij begraven is VOOR de BS."

Of op zee gebleven

Jan Clavaux

Jan, dat kan altijd. Dus geen begraafnotitie waar (toevallig) zijn ouders en/of leeftijd bij staat. 

Dat trouwen tussen Arie vdV en Lena Vrolijk, dat zou toch +-1770 moeten zijn. Ik zoek en blader, kijk ik er zo over heen? 

Alex van de Voort

Op de volgende site staat info die misschien als aanknopingspunt gebruikt kan worden.

https://gw.geneanet.org/pbal?lang=en&pz=pieter+maarten&nz=bal&ocz=0&p=arie+claasse&n=van+der+voort

volgens de plaatser:

Is Arie (Claasse) van der VOORT

  • Gedoopt 6 October 1740 - Den Haag,Zuid-Holland
  • begraven  31 December 1783  - Scheveningen,Zuid-Holland

ze zouden zijn getrouwd op 14 Januari 1770 , Scheveningen,Zuid-Holland

Weet natuurlijk niet of het klopt maar misschien wel te checken.

Kim

Moeder van Lena geboren 1694 en Eerste kind van Lena in1772? Daar lijkt me toch iets niet te kloppen.

het Zou wel kunnen als Lena pas geboren werd toen haar moeder al een jaar of 40 was en Lena ook niet bepaald jong trouwde, maar al te waarschijnlijk lijkt me dat niet

niepoort

@Kim, Dat is precies de verkeerde informatie. Lijkt gekopieerde informatie. De aangehaalde Arie Claas vdV (noemen we dan maar even Arie-2), is een ANDERE. NL de Arie vdV die met Maria Kerklaan trouwt. Dat is ruim gedocumenteerd in de vermelde overlijdensakte 11-9-1811 van Arie-2.

Alex van de Voort

Ja dat is waar Niepoort. De genoemde ouders van Lena zouden zijn getrouwd op 16 mei 1723. Misschien klopt daar dan ook iets niet. 

Kim

@alex welko info bedoel je? 

Kim

Kim,

In mijn inleiding schreef ik; "Het overlijden van deze Arie Claes vdV, 11-09-1811 te Loosduinen zegt: ouders=Nicolaas vdV & Cornelia 's-Gravenmade en ev Maria Kerklaan." 

https://www.openarch.nl/show.php?archive=rzh&identifier=add1a37f-a757-408d-82f6-3f594ba4a266&lang=nl

Die Arie-2 (Arie-Claas vdV), is overleden 11-9-1811, het was deze Arie-2 die trouwde met Maria Kerklaan, Met als ouders Nicolaas vdV & Cornelia 's-Gravenmade. Arie-2 is geboren 6-10-1740 te Loosduinen, en niet Arie-1. Het is dat Arie-2 in zijn overlijdensakte zo duidelijk zijn ouders en zijn echtgenote heeft staan, anders was hij inderdaad de perfecte kandidaat. 

 

De internetpublicaties die Arie-1 (die met Lena Vrolijk trouwde), koppelen aan 06-10-1740 en deze ouders kunnen derhalve niet correct zijn. Komt op mij over als gekopieerde foutieve informatie. 

 

Dus de vraag is simpel, maar het antwoord is aanzienlijk moeilijker. Wie is toch die Arie-1?

Alex van de Voort

Er is inderdaad (bericht @Kim 21:08) wel op 31.12.1783 te Scheveningen een Arij van der Voort begraven, zie hier, de 2de pdf.

Edit: Op de verder gesuggereerde trouwdatum 14.1.1770 te Scheveningen is geen een trouw ingeschreven in het NH register van Scheveningen, zie bovenstaande link. Helaas lijkt het lidmatenboek van Scheveningen niet online, zie hier.
Verder is er bij de doopinschrijving van Neeltje in 1772 geen doopgetuige vermeld, de latere registers zijn via bovenstaande link niet online beschikbaar; bij andere dopen in 1772 staan meestal wel getuigen.

Peter S2

@ Peter S2, dank voor deze waardevolle informatie.

Voorlopige conclusie/samenvatting; Arie-1 is mogelijk 14-1-1770 te Scheveningen getrouwd met Lena Vrolijk, en is mogelijk overleden 31-12-1783. Wat blijft is: 

  • hij NIET Arie Claas vdV is geboren is op 6-10-1740 te Loosduinen. Maar welke Arie is hij dan wel?
  • De benodigde (lidmaten en doop) registers van Scheveningen zijn niet online beschikbaar, om getuigen te filteren

Alex van de Voort


De benodigde (lidmaten en doop) registers van Scheveningen zijn niet online beschikbaar, om getuigen te filteren


Dat is eenvoudig op te lossen, door van betreffend register via de knop Scannen op verzoek  [Scannen op verzoek] digitalisering aan te vragen.

Willem Hak




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!