stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Waar is Sijmen Koter gebleven?

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Simon Kooter geboren te Zwaag, 9-6-1839, kocht in 1867 een cafe in Blokker, en verkocht dat weer eind 1871. Hij was toen al blijkbaar
uit Blokker vertrokken, want ik vond hem weer terug als Sijmen Koter, in de burgerlijke stand van Broek in Waterland.
Daar wordt hij op 1-2-1871 ingeschreven (beroep: knecht), en weer uitgeschreven op 1-5-1874 met als vertrekbestemming  Amsterdam. 
Gek genoeg is er voor de tussenliggende periode een huwelijksafkondiging in Amersfoort te vinden van eind september 1873 waarin zijn huwelijk met de 14 jaar oudere Woutera Brandsen uit die plaats wordt aangekondigd, en waarin zijn woonplaats als Gouda wordt aangegeven. Daarin wordt ook zijn beroep genoemd: Kastelein. Ook in Gouda is eenzelfde afkondiging te vinden. Hij trouwt echter niet met Woutera, die een slijterij in sterke dranken had, want van een huwelijk is in Amersfoort of Gouda niets terug te vinden. Wel trouwt Woutera 5 jaar later in Amersfoort (op 26-6-1878) met ene Pieter Cobelens, en in de akte wordt Sijmen niet genoemd. 
Er zal iets zijn geweest waardoor ze op het laatste moment van een huwelijk hebben afgezien, vermoedelijk. 
Waar Simon/Sijmen is gebleven, is onbekend. Hij is niet in Gouda of Amersfoort overleden voor 1912, noch in Amsterdam voor 1902.
Iemand die deze Sijmen in zijn stamboom heeft staan?

Cor Kooter

Simon Kooter werd in het Bevolkingsregister van Gouda op 4-6-1873 ingeschreven komend uit Zwaag en hij is op 7-5-1874 vertrokken naar Den Haag. Aldaar heb ik hem echter niet kunnen traceren.

Joop Huijssoon

Een 13-jarige dochter van Woutera Brandsen is in 1873 overleden te Woerden. Haar man was toen al overleden. [link]

JP Ouweltjes

Joop, hoe vind je dat zo snel? Heb je ook een link voor me?

Cor Kooter

Joop Huijssoon

JP Ouweltjes, dat was een dochter uit haar eerste huwelijk. 

Cor Kooter

Het ging me om de plaats Woerden. Dacht dat het een aanwijzing kon zijn.

JP Ouweltjes

Op deze site vermeld bij de kinderen, al bekend? (Mogelijk nog meer treffers via homepage zoekbalkje te vinden.)
http://genea.pedete.net/twisk/10552.htm

Marianne Christina

Simon Kooter werd in het Bevolkingsregister van Gouda op 4-6-1873 ingeschreven komend uit Zwaag en hij is op 7-5-1874 vertrokken naar Den Haag. Aldaar heb ik hem echter niet kunnen traceren.

Nog een levensteken van een S. Kooter te Gouda, een advertentie waarin hij een koffiehuis "De Kap" aankondigt te hebben geopend (zoek hier op "s. kooter"). Goudsche Courant 11.5.1873.

Peter S2

En hier (image 284/426) is een scan van de originele inschrijving in het bevolkingsregister te Gouda waarvan een transcriptie door @Joop gevonden was.
Edit: Overigens zijn er in de laatste kolom plaatsnamen later bijgeschreven, en sluit ik niet uit dat er bij Sijmen twee komma's staan hetgeen naar de opmerking erboven zou kunne verwijzen - Amsterdam - of dat er tekst is weggevallen of uitgeveegd; er staat in elk geval niet duideijk een bevestiging van de in de andere kolom genoemde bestemming, terwijl dat bij de andere personen op deze bladzijde wel het geval is. Maar slecht te zien.

Peter S2

Marianne Christina zijn familie heb ik allemaal al in kaart hoor!
Zus Maartje emigreerde met haar man naar Amerika, broer Johannes werd Zouaaf, maar overleed in Gouda al op 22-jarige leeftijd, broer Frederik werd landloper, leed aan "Syphilitischen Huidziekten" en werd naar Ommerschans gestuurd, en zus Antje verhuisde met haar man naar Amsterdam, maar overleed toen ze 24 was. De rest van de broers en zussen haalde de peuterleeftijd meestal niet. 

Cor Kooter

vervallen, verkeerd gelezen

Peter S2

Hij is niet in Gouda of Amersfoort overleden voor 1912, noch in Amsterdam voor 1902.

Ter info, de tienjaarlijkse tafels van Amsterdam na 1902 zijn ook online, zie hier. Maar daar zie ik hem evenmin in.

Peter S2

Peter S2  Hij was toch in 1874 naar Den Haag vertrokken? Dan wordt het al minder waarschijnlijk dat hij in Amsterdam overlijdt. 
Misschien dat hij in Den Haag voor de zoveelste keer een koffiehuis is begonnen. Hij is niet bepaald honkvast.

Cor Kooter


Staat wat mij betreft vooralsnog niet vast dat hij daadwerkelijk naar Den Haag is vertrokken. Die uitschrijving in Gouda is minder volledig dan die van anderen. Bovendien zie ik hem evenmin in de digitale stamboom te Den Haag. Akkoord, daarin is het bevolkingsregister van Den Haag enkel opgenomen vanaf 1913, dus hij kan daar eventueel wel hebben gewoond maar lijkt er niet te zijn overleden (overlijdens zitten wel vanaf 1812 tot 1959 in de digitale stamboom). Ik heb dus alleen maar Uw conclusie aangaande Amsterdam uitgebreid omdat gezochte persoon inderdaad niet honkvast lijkt te zijn geweest.

Edit: Het lijkt dus zaak om het bevolkingsregister van Den Haag van voor 1913 in te zien, maar die zie ik niet online.

Peter S2




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!