stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Wettig huwelijk gezocht wijde omgeving Bodegraven 1707

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Op 7-11-1707 zijn RK getrouwd te Woerden Petrus Jansen ver Hoef en Maria Huijbers van der Laan, zonder verdere bijzonderheden.

In het weeskamerarchief van Bodegraven uit 1721 zijn de namen genoteerd zoals gebruikelijker was:
Pieter Jansz Verhoeff en Marij Huberts Verlaan.

Pieter is in het RA Bodegraven tussen 1685 en 1690 meermalen vermeld als koper en verkoper van grote partijen land in de Meijepolder, de Noordzijderpolder, een boerderij in de polder Weijland en een huis in het dorp Bodegraven.

Vermoedelijk waren Pieter en Marij weduwnaar en weduwe, en was Marij eerder gehuwd geweest met Cornelis IJsbrandtsz Ho(o)ge(n)boom, bouwman in de polder Snelrewaard onder Linschoten, en eveneens katholiek.

Om te kunnen zien of dat klopt ben ik op zoek geweest naar een "wettige" inschrijving van het huwelijk van 1707, maar ik kijk er denk ik overheen.

Is er iemand, die meer ziet dan ik?

groeten, Jan

Jan Clavaux

Oempf. Ik kan slechts deze vermelding aandragen waarin familierelaties van een Pieter Jansz Verhoeff in 1685 te Bodegraven uitgebreid worden toegelicht. Ik begrijp niet op welke basis daar een verband wordt gelegd met van der Laan. [Bericht gecorrigeerd - bij nader inzien zal dit allemaal reeds bekend zijn. Ter aanvulling dan maar.] [Edit 2: Daar wel een referentie naar huwelijkse voorwaarden maar onduidelijk waar die op gebaseerd is; wel een referentie naar Ons Voorgeslacht van 1995. Dat heb ik hier voorhanden maar de vraagsteller zelf wellicht eveneens. Er staat een hele stamreeks in van deze familie incl. gezochte persoon maar of er wat nieuws in staat voor Jan is niet duidelijk.]

Peter S2

Hallo Peter,

in ieder geval bedankt voor het werk, dat je er in gestoken hebt, want het is een hele lastige.
De publicatie in Ons Voorgeslacht is me bekend. Jammer genoeg, zou ik haast zeggen.
Voor het gemak plak ik het stukje er hier even bij

Het gaat me vooral om het bewijs, dat Marij Huberts Verlaan in 1707 weduwe was van Cornelis IJsbrandtsz Hogeboom.

Ik zal voor de volledigheid even zeggen, waarom ik dat denk.

  • Cornelis IJsbrandtsz had een zoon Huijbert, naam van de moeder nergens vermeld
  • Maria Huijberts Verlaan was met vernoeming doopgetuige van een van de kinderen van Huijbert (RK Oudewater 16-10-1723)
  • IJsbrandt Hogenboom (zoon van Cornelis IJsbrandtsz) is in 1721 voogd over het dochtertje van Marie x Pieter Verhoeven.

Omdat de secundaire bronnen het laten afweten, hoop ik gewoon een trouwinschrijving uit 1707 te vinden, waarin expliciet vermeld staat,
dat Marie toen weduwe was van Hogenboom.
Die zou toch moeten bestaan, zou je denken Zeer verbaasd

groeten, Jan

Jan Clavaux

Opmerkelijk

Pieter Jansz Verhoef doet op 13-7-1721 te Bodegraven aangifte van het overlijden van zijn vrouw Marij Huberts van der Laan
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L9QJ-WSD5
Voogd over hun dochter was IJsbrandt (Cornelisz) Hogenboom

Maria Huijbers van der Laan is op 16-10-1723 doopgetuige te Oudewater bij Maria, dochter van Hubertus Cornelisz Hogenboom
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99QJ-YJQV

Ik kan mij moeilijk voorstellen, dat het er twee waren.

Jan Clavaux

Ter aanvulling wat de Verlaan-kant betreft, voor wat het waard is: op 5/20.11.1712 zijn getrouwd te Camerik Dirk Claese Verburg(*) en Crijntie Huiberts Verlaen J.D. van Camerik met att. van Sluijpwijk (link, middels districtklappers ZH voor Woerden e.o.); verder woonde ene Huijbert Janse Verlaan te Wilnis in 1717. Misschien suggereren deze plaatsnamen nog wat registers die nog niet ingezien zijn n.a.v. de vraag.

(*)Edit: Wat de betrouwbaarheid van gegevens betreft: volgens de gaarder betrof dit Dirck Jacobsz Verburg (link)

Peter S2

Dank je wel, Peter.

Het vervelende is, dat ik me op al die districtsklappers in de afgelopen jaren al een paar keer heb zitten blindstaren.

Ik denk, dat ik dat testament van 15-6-1721* maar eens ga bestellen bij het streekarchief. Dat lijkt me de enige manier om verder te komen
EDIT: verzoek is de deur uit

groeten, Jan

* Op 8-9-1721 wordt voor de weeskamer van Bodegraven het testament vertoond van Pieter Jansz. Verhoeff en Marij Huberts Verlaan voor notaris D. van Beke op 15-6-1721, waarin Ysbrand Hogenboom en Willem van den Berg tot voogden gesteld zijn over hun dochtertje Marij Pieterse Verhoeff

Jan Clavaux

Ik ben al een poos in de diverse archieven aan het zoeken (in Bodegraven, Woerden, Harmelen, Rietveld, Zegveld, Wilnis). Waar ik echter steeds weer over struikel is het overlijden van Marij van der Laan in Woerden op 22-08-1721 (NH). Dit was reeds bekend? Of is dit weer een andere Marij dan degene die in Bodegraven werd aangegeven door echtgenoot Pieter Verhoef?

Echter, om op de link met Hogenboom te komen, vind ik het volgende:

Op 15-09-1721 is doopgetuige bij de doop van Elisabeth Maria Hogenboom, (RK in Oudewater) Maria van der Laan

Dit doet mij vermoeden dat er 2 dames Marij/Maria van der Laan zijn, aangezien de ene al begraven is, als zij als doopgetuige optreedt.

Er zijn echter zoveel Maria's van der Laan in die omgeving. Het duizelt gewoon. Is de Maria die overlijdt in 1721, de Maria die getrouwd was met Pieter Verhoef?

edit: ik vind in het Utrechts archief wel een overlijden van een Cornelis Hogeboom op 30-09-1707 in Polsbroek. (Oud katholiek). Echter geen patroniem of echtgenote vermeld.

Bedet

Dank je wel voor het werk, dat je er in gestoken hebt, Bedet.

Als ik de originele bronnen mag geloven, waren er twee dames met de naam Maria Huijbers van der Laan
Zie mijn bericht van gisteren om 20:14.

Dat lijkt mij sterk, dus daar heeft ergens iemand een fout gemaakt.
Ik heb het testament uit 1721 opgevraagd in Woerden, en bericht terug gekregen, dat dat wel twee weken kan duren, ivm verbouwingen.

Hopelijk geeft dat meer duidelijkheid, want met de beschikbare gegevens op internet blijft het in het duister tasten.

groeten, Jan

Jan Clavaux

In afwachting van die notariele akte, alsnog voor de volledigheid van bovenstaande de vermeende doop van het dochtertje van Verhoeff en Verlaan, te Woerden (RK) op 11.12.1708 (link), de doopgetuige lijkt de moeder te zijn (ervan uitgaande dat het niet haar vermeende naamgenote is). Enfin, daar hebben we dus ook niets aan en zal daarom wel niet ter sprake zijn gebracht. Ben benieuwd of er wel iets zinvols uit die notariele akte komt. 

Peter S2

Dank je wel, Peter, want die doop hoort toch bij mijn onderzoek, dus ik ben blij, dat je die gevonden hebt.

De puzzel lijkt alleen maar groter te worden, want als de doopgetuige de moeder is,
verwacht je niet, dat haar naam nog eens voluit geschreven wordt, maar dan zou er zoiets als
susc: mater infans of zoiets gestaan hebben.
Nog afgezien van het gegeven, dat er in een stad als Woerden altijd wel een doopgetuige voor handen geweest zal zijn.

@Bedet,
wat betreft de achternaam Hoogenboom, die is ontleend aan een gehuchtje onder Linschoten.
Daardoor wemelt het in die omgeving van de families met die achternaam, uiteraard met de nodige Cornelissen.

Jan Clavaux

In het Notarieel archief van Utrecht vond ik nog een akte, waarin twee zoons en een schoonzoon van Cornelis IJsbrandtsz Hogenboom zijn vermeld. LINK

Samenvattend:
Op 16-8-1728 compareerden Arien Kornelissen Blokland (x Maria Hogenboom, J.C.), IJsbrand Hogenboom en Gerrit Hogenboom, met betrekking tot een bedrag van 500 gulden, die hun moeder respectievelijk schoonmoeder schuldig is aan pacht voor tweemaal 12 morgen land in de Lange Linschoten, behorend tot de Commanderij van Oudewater en zij staan borg om deze schuld te voldoen.

Of de duvel ermee speelt: de naam van hun (schoon)moeder is in de akte doodleuk niet vermeld, en bovendien lijkt ze nog in leven te zijn Kwaad.

Jan Clavaux

Maria Huijberts van der Laan is doopgetuige te Oudewater 16 10 1723 RK (dus kan nog niet zijn overleden)

bij Maria dochter van Huberti Cornelis Hogenboom en Adriana Dircx van Vliet.

Kan uw Maria  een dochter zijn van Huijbert Crijnen Verlaan zoon van Crijn Gerritsen Verlaan en Merrichjen Gijsen.

met vriendelijke groet Marijke

leeuwen

Dank je wel voor je reactie, Marijke.

Zoals ik hierboven op 6 feb 2018 om 20:14 al schreef is Maria inderdaad doopgetuige te Oudewater in 1723.
Bovendien is haar overlijden in Bodegraven in 1721 aangegeven door haar man.

Er zijn dus meerdere bronnen nodig om te zien hoe het precies zit.
De archivaris in Woerden gaat volgende week voor mij op zoek, schreef hij me.

Maria kan inderdaad een dochter zijn van Huijbert Crijnen Verlaen, maar ik moet eerst maar eens afwachten of ik wel van haar afstam.

groeten, Jan

Jan Clavaux


Update

Vandaag kreeg ik van het archief te Woerden een scan van een A4-tje toegezonden (kosten € 12,40)

Het bleek niet de notariële akte te zijn, waar ik om had gevraagd (het testament van 8-9-1721),
maar de korte notering in de weeskamer, dat dat testament was overlegd.
Zo ver was ik zelf ook al.

Ik wacht wel, tot dat testament gewoon een keertje online komt,
en laat dit stukje kwartierstaat tot die tijd maar rusten.

Overigens verliep de correspondentie met het archief prima en zeer vriendelijk en
behulpzaam, maar ze zijn daar nu aan het verbouwen, dus dan loopt er wel eens iets fout.

Jan Clavaux




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!