stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Wie was Pop Mol

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

In 1952 meldde zich op de begrafenis van mijn vader, Adrianus Jacobus Wolterbeek 27-01-1901), een tot dan te onbekende 1e echtgenote. Hiervan hoorde ik pas eind vorige eeuw maar vragen hieromtrent werden niet op prijs gesteld en antwoorden bleven uit. Nu komt er soms wat boven water. Zo zou "tante Poppie" voor haar huwelijk in een parfummeriezaak in het centrum van Breda hebben gewerkt. Ik heb noch op de persoonskaart van mijn vader noch in de BS van diverse gemeente een huw.acte kunnen vinden. Was een kerkelijk huwelijk in België mogelijk in die tijd? Was dat een reden van zijn overstap van de katholieke kerk naar het protestantisme? Mijn ouders trouwde in 1939Ik hoop dat iemand mij verder op weg kan helpen maar weet dat het wel erg lang geleden is.

Tanja van der Woud

Als aanzetje in de speurtocht, het huwelijk uit 1939:

Bruidegom Adrianus Jacobus Jozef Wolterbeek
Leeftijd 37
Geboorteplaats Breda
Geboortedatum 27-10-1901
Vader bruidegom Simon Johannes Wolterbeek
Moeder bruidegom Anne Jacqueline Adrienne Wilhelmine Smits
Bruid Maria Henriette Johanna Roij
Leeftijd 26
Geboorteplaats Eindhoven
Geboortedatum 27-02-1913
Vader bruid Jan Abel Roij
Moeder bruid Paulina Godefrieda Maas
Datum huwelijk 24-08-1939
Plaats Eindhoven
   
Bron Huwelijksregister Eindhoven 1939
Toegangsnr. 405
Inv.nr. 171
Aktenummer 616

Bedet

Als er bij het sluiten van het huwelijk in 1939 geen melding is van een scheiding dan zou er geen ander huwelijk gesloten moeten zijn. 

Je zou eens het bevolkingsregister moeten raadplegen van de plaatsen waar jouw vader voor het sluiten van het huwelijk in 1939 heeft gewoond. Wellicht kom je dan in hetzelfde huis een vermelding tegen van een vrouw of huwelijksdatum.

mvg-Ben 

Ben Wegman

Hier is een inschrijving in het bevolkingsregister te Breda met uitschrijving naar Eindhoven.
Hier is de kaart te Eindhoven.
Hoewel wellicht reeds bekend, dus ter aanvulling dan maar.

Peter S2

Op http://www.archieven.nl/mi/48/?mivast=48&mizig=210&miadt=48&miaet=1&micode=10491&minr=15041802&miview=inv2

Scan 1235 en 1236 is de huwelijksakte van jouw vader in te zien. Er staat niet in dat hij eerder gehuwd is geweest.

Bedet

Wacht eens even - op de achterkant van de kaart te Eindhoven (link dus de volgende scan) staat dat hij aldaar inwoonde bij ene Mol. Korianderstraat 107, en dan ook nog Oranjestraat 15.

Peter S2

Annemarie57

Geweldig - op beide adressen was zij het hoofd van het huishouden (of is Hoofd een achternaam?) en er is de Breda connectie (misschien werkt deze link beter?).

Peter S2

Mooie vondst, Annemarie.

Ook op zijn derde adres woonde Adrianus in het zelfde huis als "Pop".

mvg-Ben

Ben Wegman

Bij een BR inschrijving van haar te Breda staat "A.R.K." Wat betekent dat? De utschrijving naar Eindhoven staat er daar niet bij.
Edit: Alleenstaanden Register?

Peter S2

De latere inschrijving te Breda is inderdaad in het alleenstaandenregister. Was eerst niet te vinden vanwege een fout in de online index in de eerste voornaam. link
[Edit: fout gemeld bij SA Breda]
[Edit2: J.J.M. Mol is blijkens genoemde kaart te Eindhoven in 1937 teruggegaan naar Breda, dit blijkt haar ouderlijk adres te zijn geweest. Begin 1938 is ze verhuisd naar Tilburg, Piusplein 24 (link). Een kaart te Tilburg is inderdaad te vinden, zie hier.]

Peter S2

Dit was dus het huwelijk van mijn ouders in 1939, desalniettemin bedankt.

Tanja van der Woud

Inderdaad bekend maar bedankt voor het meedenken. Helaas had de familie Mol geen dochter die qua leeftijd bij mijn vader zou kunnen passen.

Tanja van der Woud

Sorry, ik moet mijn mening herzien. Ik ga nu bij een nicht van ruim 90 eens proberen of daar nog een lichtje opgaat met deze informatie.

Iedereen bedankt.

Tanja van der Woud


De internetlink naar die kaart te Tilburg werk niet zo goed; anders deze maar of aldaar zelf even zoeken naar Ju* Mol. Op die kaart staat m.i. dat ze verbleef in (of zelfs is uitgeschreven naar) Bray-Dunes, bij Duinkerken, en daar werkte bij een Centre Maternel et Infantil. Dat zal wel moeilijk zijn geworden in de oorlog. Indien U meer wilt weten over haar verdere levensloop kunt U overwegen bij het CBG een persoonskaart/-lijst op te vragen voor haar, hoewel dit niet geheel gratis is.

Peter S2




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!