stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Laederer, Maastricht 1758.

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Beste lezer,

Al een tijdje loop ik vast met Henricus Laederer. Hij wordt in 1758 als vader genoemd van Johanna Barbara Laederer. Johanna Barbara is een illegitiem kind van hem en Maria Elisabeth Vaes. Dit is de enige keer dat zijn naam genoemd wordt in een akte, buiten dat krijg ik niets over hem boven water. 

Over Johanna Barbara is nog niet alles bekend (zie https://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/57920/0) maar toch wil ik me even concentreren op vader Henricus. Over Maria Elisabeth Vaes is wel al meer bekend, namelijk haar doopdatum (en daarmee haar ouders): 22-07-1717 te Maastricht. 

Het enige voor mij bekende aanknopingspunt voor Henricus is dus de volgende akte: 

Baptizata est Joanna Barbara filia illegitima Henrici Laderer et (Brab:) Maria Elisabetha Vaes ita declaravit Elisabeth van Heusden obstetrix
Susceptoris: Nicolaas Mouchas nomine Ferdinand Ludovici Perrusset et Anna Barbara van den Bergh.
Bron: zoekakten.nl > Limburg > Maastricht > Film M9W1-FPL: Dopen 1723-1771 > Bladzijde 575 van 761

Opmerking: de achternaam van Johanna Barbara wordt op diverse manieren geschreven. Ervan uitgaande dat dit bij Henricus ook het geval is, heb ik zelf al gezocht op diverse spellingswijzen, zoals: Laederer, Laderer, Loederer, Lederer, Ladderer, Labrée etc. 

Heeft iemand nieuwe aanknopingspunten voor Henricus?

Met vriendelijke groet,

Carola

Mogelijk was hij een Oostenrijkse of Duitse soldaat

niepoort

Een kwart van de mannelijke Maastrichtse bevolking was destijds militair, en gezien de omstandigheden zal Hendricus daar ook wel bij gehoord hebben.

De naam lijkt bovendien van oorsprong Duits(talig) te zijn.
Dat wordt bevestigd door het huwelijk in Arnhem van een Johannes Laderer, die pijper was in een regiment Zwitsers, op 12-2-1709.

Gezien het feit, dat Johanna Barbara de naam van haar vader draagt, ziet het er naar uit, dat Henricus en Maria Elisabeth Vaes na 1758 wel zijn getrouwd.
Aangezien dat niet in Maastricht was, loont het mogelijk de moeite om het huwelijk in andere garnizoensplaatsen te zoeken

P.S. Om je een algemene indruk te geven, klik hier

Jan Clavaux

Het is maar een schot in het donker, gegeven het hoge aantal regimenten in Maastricht - als deze lijst van garnizoensplaatsen compleet zou zijn (edit: en het zou om een regiment Zwitsers gaan) zou wat Zwitsers in 1758 te Maastricht alleen het regiment IR697a in aanmerking komen, die later in Breda is gesignaleerd. Nou ja, dat was toch al een plaats waar je zou zoeken dus daar heb je niet zoveel aan - en de "als.. en .. als" in dit bericht geeft al aan hoeveel regimenten er waren in Maastricht.

Peter S2

Dat schot in het donker was wel raak Goed !

De Johannes Laderer, die trouwde in Arnhem in 1709, zat in datzelfde regiment

Jan Clavaux

Soldaten in Maastricht trouwden meestal voor de legerpredikant.
Daarvan is niets bewaard gebleven.
In een groot aantal gevallen trouwden ze later ook nog voor de RK kerk. Daar konden soms jaren overheen gaan.
Dat schijnt in dit geval gewoon niet te zijn gebeurd.

Het is logisch, om te veronderstellen, dat Henricus en Johannes op de een of andere manier familie van elkaar waren.

Aangezien dat regiment zich voortdurend verplaatste, en ook in het huidige België verbleef, valt daar denk ik gewoon niet meer achter te komen.

Jan Clavaux

@Niepoort en @Jan Clavaux, zou mooi zijn als het inderdaad een Zwitser betreft, dan heb ik twee Zwitsers in de familie :) Maar een Duitser of Oostenrijker is ook leuk :D
Wat betreft de achternaam van Johanna Barbara, goed om te weten dat dit kan betekenen dat de ouders alsnog gehuwd zijn na die doop. Ik ga kijken of ik kan uitvinden waar. En ik ben benieuwd of de Johannes Laderer uit het bericht van 11:13 (en 11:36) ook familie is..

@ Peter S2, al het meedenken wordt gewaardeerd, ook schoten in het donker ;). Ik ga kijken of ik dit regiment kan "volgen". 

Toevoeging: 

@Jan Clavaux: het tweede bericht kruiste met deze reactie, vandaar deze toevoeging>
Jammer dat er van die legerpredikant niets bewaard is gebleven! Of misschien zijn ze in een andere plaats RK gehuwd? 

Carola

@Jan, bedankt voor dat inzicht aangaande Maastricht, dit wist ik niet. Nog een vraagje - werd er door militairen wel eens overgestapt naar een ander regiment? Neem nu bovengenoemd regiment, dat was in ca. 1763 te Namen; deze stamboekinschrijving van een Henrich Leeder betreft een ander regiment - ik meen, IR742a - welke in 1762 te Namen zou zijn gesignaleerd. Maar diens "laagste jaar" was 1754 - betekent dit dat die Henrich al in 1754 in IR742a diende?

Peter S2

Soldaten wisselden in principe nooit van regiment.
Zeg nooit nooit, maar het aantal keren, dat zo iets gebeurde moet volgens mij te verwaarlozen zijn.

Hierbij nog een voorbeeldje uit een Maastrichts RK trouwboek, met het "herhalen van de huwelijksbelofte" van een aantal soldaten,
die tot dan toe alleen maar door de legerpredikant waren getrouwd.

Jan Clavaux

Ik heb in 3 plaatsen gekeken waar regiment IR697a destijds was, maar daar niets van Henricus aangetroffen (Breda 1760, Bergen op Zoom 1762, Maastricht 1771). Dit bewijst natuurlijk niet dat Henricus niet bij dit regiment zou kunnen zitten.

Echter: ik las de bijdrage van Peter S2, waarin een "Henrich Leeder" genoemd wordt en dat zette me aan het denken. Zou het zo kunnen zijn, dat regiment IR742a vanuit Namen naar Grave ging, via Maastricht? Volgens deze bron (http://web.archive.org/web/20080525181048/http://www.milwiki.nl:80/dutchregiments/index.php?n=RepInf.IR742a) was het regiment in 1754 in Namen en was het in 1760 in Grave. Ik weet niet met welke snelheid een leger indertijd reisde, maar ik kan me voorstellen dat dat niet heel erg snel ging. Bovendien; als die route die ik nu noem, een belangrijke handels/verkeersroute was, kan ik me voorstellen dat het mogelijk zou zijn dat dit leger via Maastricht reisde, bijvoorbeeld om daar voorraad in te slaan. 

Weet iemand of dit een mogelijkheid is?

Overigens ben ik ook benieuwd naar de betekenis van dat "laagste jaar"...ik wacht met spanning af op diegene die het antwoord weet :)

Carola


Limburg heeft geruime tijd onder Oostenrijks bestuur gestaan. De naam Lederer komt iig in Oostenrijk wevoo. Ik heb een boek van een Oostenrijkse schrijster met die naam in de kast staan.

niepoort




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!