stamboomforum

Forum logoGezochte familienamen in NL » Ko(c)k uit Utrecht / Culemborg

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Profiel afbeelding

Wouter Kock trouwde RK op 16 aug. 1788 in Utrecht met Christina Bel. (doop en trouwakten bekend)

Later met Catharina (van) Kien.

Deze Wouter is op 17 mei 1762 in Utrecht RK gedoopt als zoon van PN (??) Kock en Margarita van Broekhuijse .

Kan iemand mij helpen aan meer info betreffende dit ouderpaar?

C.N. de Jong

Zie hier:

https://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/61725/0

Hij komt uit Horssen, Gelderland, zij uit Houten maar haar voorouders blijken moeilijk te traceren.

Maria van Afferden

vervallen

Peter S2

Dank voor deze uitvoerige info. Ik kan weer verder.

C.N. de Jong

Antonia (Tuniske) Jansen is in Tiel RK gedoopt 27 feb. 1682. Haar ouders zijn Renier Jansen en Driske Jansen

Met Theodorus de Kock kreeg zij in Horssen  oa Joannes   RK gedoopt: 8 sep. 1730

Gezien het grote leeftijdsverschil is het aannemelijk dat Antonia  eerder kinderen heeft gekregen.. Met Theodorus de Kock ?

of een eerder huwelijk.

Ben op zoek naar de geboortedatum van Theodorus de Kock  (Tiel , Horssen ????????) en naar de huwelijksdatum met Antonia (Tuniske).

C.N. de Jong

Er zijn m.i. in ieder geval andere kinderen gedoopt RK Horssen: Catharina 3-3-1720, Wouterus 17-9-1725, Henricus 15-6-1733 en Anna 20-2-1736.
Ik zou zijn geboorte circa 1690 en haar geboorte 1695 plaatsen.  De katholieken hadden het zeer moeilijk rond die tijd in het land van Maas en Waal en er zijn als ik het me goed herinner ook gegevens verloren gegaan. In ieder geval zit de dtb vol hiaten en zijn er maar zeer weinig dopen te vinden in Horssen zelf.  Ik heb de hoop op het vinden van het huwelijk (<1720) lang geleden opgegeven. 
Waar komt die doop te Tiel vandaan?  Gezien de bovengenoemde namen van de kinderen lijkt dit onwaarschijnlijk of er moet nog een dopeling Reinier opduiken.

Maria van Afferden

Dank, De meeste  andere dopen waren bekend. De doop van Antonia (Tuniske) Jansen in Tiel heb ik gevonden door in het zoekprogramma van  Openarchieven   Tuniske Jansen in te typen en dan vind je Tiel en ook Horssen.

Ben benieuwd naar uw reactie.  Is dit dezelfde ????????????????

Namen en leeftijdsverschil wijzen er niet op, maar Tiel ligt vlak bij, dus ........... ?? 

C.N. de Jong

Ze zal toch niet op haar bijna 54e nog een kind hebben gekregen?  Zoals gezegd, ze zal van circa 1695 zijn en ik denk uit Horssen.  En, zoals gezegd, ze laat geen Reinier dopen dus kortom: niet het goede spoor.
bedenk dat Jansen wel een heel erg veel voorkomende naam is.
 

Maria van Afferden

Ja die berekening heb ik ook gemaakt en daar mijn twijfels bij geuit. (maar het is niet onmogelijk).

Maar ............

Als je alle RK Cock(en) uit Horssen bekijkt dan denk ik het volgende:

"Onze" Theodorus is een broer van Gerardus en Anna de Cock.

Tineke en Jacob zijn ook kinderen van "ons" echtpaar (gezien de getuigen)

en ...... op 31 mrt. 1736 in Horssen laat Jenneke Jansen een kind dopen. (Tuniske Jansen uit Tiel !!! heeft een zus Jenneke)

Getuige is Derck Gerrits de Cock  (en Gerridt de Kock is getuige in Tiel)

Twee vragen:​ Is de vader van "onze" Theodorus : Gerrit de Cock ? en is onze Theodorus met een (veel) oudere vrouw uit Tiel getrouwd.

Of heb ik teveel fantasie en is dit allemaal toeval? Maar bewijzen zijn natuurlijk welkom.

C.N. de Jong

Ik kan het bewijs daarvoor niet leveren. Ik weet ook niet of Tuniske ouder of jonger is dan Theodorus maar ik weet wel dat ze niet van 1682 kan zijn.
Het probleem met "alle" de Cock uit Horssen is dat er bijna geen dopen zijn genoteerd in de periode waar wij over spreken.
Het paar laat ook geen Gerrit dopen dus ik betwijfel of zijn vader Gerrit heet. Echter, zolang de huwelijksdatum niet bekend is kan er nog best een Gerrit zijn die voor 1720 is geboren maar waarvan de doop dus niet bekend is.  Een mogelijk ouderpaar van Theodorus dat wel past bij de gevonden kinderen is Henricus x Catharina Jansen genoemd hier: https://www.genealogieonline.nl/stamboom-terheerd-buurman/I505782.php, maar dan is hij wel een nakomertje. Niet zomaar overnemen hoor!
Antonia en Jansen zijn zoveel voorkomende namen dat ik zeker niet zou afgaan op een naamgenoot uit een andere plaats. Daarvoor is nog wel meer bewijs nodig.  De DTB van Horssen mag dan incompleet zijn maar hoe zit dat dan in Tiel?  Als zij uit Tiel komt zal het huwelijk daar zeker zijn ingeschreven of zelfs voltooid. Mocht je het daar vinden dan is het bewijs geleverd maar dan nog weinig kans gezien de doop in 1682 dat je daarmee de goede Antonia te pakken hebt.

 

Maria van Afferden

Ik ben zo langzamerhand overtuigd dat verder zoeken in Tiel niet zinvol is.

Horssen:  Interessant het schema van Terheerd - Buurman.  Dijn de overlijdensdata van Derck (2/2/1754) en Tuniske (3/2/1754) correct? en het geboortejaar van Derck ?  1690 

Begrijp ik goed dat vader Hendrik en grootvader Gerrit speculatief zijn en zonder bewijs.??

C.N. de Jong

Even wat anders:  "Onze" Derck trouwt met Tuniske Jansen. Zij krijgen oa Joannes 1730.

In mijn schema staat dat hij getrouwd is met Grietje van Broekhuise (mede dankzij u verkregen)

In het "dubieuze" schema staat dat hij getrouwd is met Mechtilda Lamers en dat zij een kind Hermanus kregen. Ik mag toch aannemen dat dit niet juist is.

C.N. de Jong

Er is inderdaad een Jan Dirkse de Cock die te Druten trouwt met Metje Lamerts 8-12-1754. Er zijn dus twee personen met die naam uit diezelfde buurt en geboren in dezelfde periode.  De huwelijksinschrijvingen te Houten en Maarssen zijn de bron voor het patroniem (Dirkse) en afkomst (Horssen).  Bij het huwelijk in 1752 worden de echtelieden meerderjarig genoemd.  bij nader inzien is de in 1730 gedoopte Jan de verkeerde persoon en moet zijn doop eerder gezocht worden.  Meerderjarig was destijds volgens mij al gauw 25 jaar. Dit wordt een moeilijke zoektocht gezien de fragmentarische dtb van Horssen.

 

Maria van Afferden

DUS:  Derck de Kock (Cock) en Tuniske (Antonia) Jansen zijn niet de ouders van "onze" Joannes die naar Utrecht ging?

Als hij het wel is, was hij 22 jaar  (1730, dopen - 1752, trouwen). Weet u het zeker dat 21 jaar niet "meerderjarig" was..

C.N. de Jong


Omdat "onze" De Cocken altijd RK waren, meen ik dat Joannes Dirkse de Kock, die naar Utrecht ging om Grietje van Broekhuijse te trouwen (1752) een zoon is van Theodorus de Kock en Antonia Jansen uit Horsen (RK gedoopt 1730, Horssen). Dus niet de Joannes Dirkse de Cock die naar Druten ging om Metje Lamers te huwen (Geref. 1754).

Als dit juist is waren ze dus bij 21 meerderjarig 

C.N. de Jong







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!