stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Nederland » Overlijdens gezocht van het echtpaar Fredrik Mensink en Christina Wille



Profiel afbeelding

FREDRIK MENSINK (koekbakker en poorter) en CHRISTINA WILLE gaan in Amsterdam in ondertrouw in 1781.

Beiden zijn rk gedoopt in Amsterdam in 1758 resp. 1762.

Er worden uit dit huwelijk 8 kinderen in Amsterdam gedoopt.

Waar/wanneer is dit echtpaar overleden ? ; in ieder geval na 1799 want toen is kind nr. 8 gedoopt.

pieter van oostrum - 12 feb 2019 - 19:28 (laatst bijgewerkt 14 feb 2019 — 00:03 door moderator)

Zelf al goed gezocht, Pieter? ;-)

JP Ouweltjes - 12 feb 2019 - 19:42

Overlijdens van vader zal moeilijk worden. In 1816 wist men te melden dat hij al jaren uit het zicht verdwenen was. Moeder leefde nog [link]. In 1832 was zij overleden [link].

JP Ouweltjes - 12 feb 2019 - 19:52

Hier het extract van haar overlijden: link

JP Ouweltjes - 12 feb 2019 - 19:52

Al zo'n 20 jaar.

pieter van oostrum - 12 feb 2019 - 19:53

Verheugd dat het overlijden van Christine Wille via een huwelijkse bijlage uit 1832 is opgelost. 

Zij wordt daar wel vermeld als weduwe van Fredrik Mensink, terwijl de ondertrouwinschrijving vermeld dat vader afwezig is.

Het ene gegeven suggereert dat hij dus voor 1832 moet zijn overleden, het laatste zou betekenen dat hij nog wel in leven is.

In 1829 en 1833 zijn er overlijdens van ene Frederik Mensink maar deze betreffen niet onze Frederik.

Hoe nu verder zoeken?

pieter van oostrum - 12 feb 2019 - 21:51

In de huwelijksbijlagen wel een overlijden van moeder maar niet van vader. Vader is dus niet meer gevonden. Men zal ervan zijn uitgegaan dat hij is overleden, zonder daarvoor bewijs te hebben.

Dus tja, zeg het maar. 

Ik vind een Frederik Mensingh, soldaat in de periode 1795-1812. [link].

Maar eigenlijk is het zoeken naar een speld in een hooiberg.

JP Ouweltjes - 12 feb 2019 - 22:41 (laatst bijgewerkt 12 feb 2019 — 22:41 door auteur)

Interessant maar ook merkwaardig is de vermelding van Frederik Mensingh  in 2 notariele akten uit Amsterdam.

De akten passeerden op 8.9.1803 en 6.11.1803 bij notaris Egidius Cremer.

De 1e akte vermeld dat zoon Frederik op een boot van de Bataafsche Kaaprederij gaat vertrekken en dat zijn vader de gage etc. mag innen; zijn vader wordt vermeld als Fredrik Adolphius Mensingh, 

De 2e akte vermeld dat ook Frederik Adolphius Mensingh bij dezelfde rederij op een schip gaat vertrekken. Zijn vrouw, Christina Wille, mag de gage etc. van zowel haar man als zoon innen.

Waar komt die naam Adolphius ineens vandaan? 

De Bataafsche Kaaprederij werd overigens op 29 mei 1804 bij decreet opgeheven.

pieter van oostrum - 13 feb 2019 - 20:44

Heeft u een link naar deze informatie?

Wat is er verder van zoon Frederik gekomen?

JP Ouweltjes - 13 feb 2019 - 21:24

pieter van oostrum - 13 feb 2019 - 21:41

Frederik Adolphius Mensingh voer op Bataafsche kaper de Schrik [link]. Dat schip is rond 1804/05 samen met nog twee andere schepen spoorloos verdwenen. Een poging om voor de weduwen toestemming te krijgen weer te mogen hertrouwen, werd in 1805 door het Staatsbewind afgewezen, omdat de dood van de mannen niet was vastgesteld. Daarmee eindigde het laatste grote Nederlanse Kapersbedrijf [link].

Volgens mij is de vraag zo beantwoord wanneer hij is overleden. Waar zal wel nooit duidelijk worden.

JP Ouweltjes - 13 feb 2019 - 22:49

JP Ouweltjes - 13 feb 2019 - 23:06 (laatst bijgewerkt 13 feb 2019 — 23:10 door auteur)

Frederik Adolphius Mensingh voer niet op Bataafsche kaper de Schrik, zijn zoon Frederik wel. Hij moet het op een of andere manier hebben overleefd want hij huwt in 1815 en opnieuw in 1832.

Het is niet duidelijk op welk schip Frederik Adolphius Mensingh is aangemonsterd. De akte van 6 nov 1803 geeft daarover geen uitsluitsel. 

Ik ga daarom (nog) niet helemaal mee in uw conclusie maar waardeer uw onderzoek zeer.

pieter van oostrum - 13 feb 2019 - 23:09

U heeft gelijk. Ik had de akten beter moeten lezen.

Ik zie dat in de akte van 6.11.1803 wordt gemeld dat het schip waar F.A. Mensingh op vertrekt onder commando staat van Jean Saint Faust. Dat lijkt me de sleutel tot het achterhalen van de naam van het schip.

JP Ouweltjes - 14 feb 2019 - 07:33

Ik zie dat Jean St Faust prominent aan bod komt in het artikel waarvan ik eerder een link plaatste. Enkele passages:

Op 3 maart 1804 leverde hij zijn voornaamste gevecht, toen hij met zijn eskader voor de Noorse kust op het marinefregat "Amethes" onder bevel van kapitein Campbell stootte. De Brit voerde 20 kanonnen van 38 en 28 van 18 pond. St. Faust viel aan met de "Bataafsche Trouw", "de Unie", "de Deugd en "de Eer", die gezamenlijk 32 stukken geschut in stelling konden brengen. Na drie uur blies de Brit de aftocht, nadat hij 1144 pond had verschoten en 25 doden en 70 gewonden had opgelopen. 

[...]

St. Faust voerde het Bataafsche Flotielje nog steeds aan. Nu onder Franse richtlijnen. Hij hield zelfs Amsterdamse schepen aan, waardoor hem op 18 oktober 1804 door de regering de toegang tot het land wed ontzegd. Hij voerde toen het bevel over de "admiraal Bruix". Een later verzoek van St. Faust om als commandant op "De Eer", die door Van de Stadt en Teyler van Hall privé in de vaart werd gehouden na de opheffing van de rederij, werd afgewezen. Antoine Doudet werd aangesteld. Toen St. Faust op een ander schip bij een gevecht met een Engelsman gevangen werd genomen en een wissel van 65 pond op zijn voormalige opdrachtgevers trok, werd deze afgewezen. De schepen "de Wraak", " de Schrik" en "de Deugd" waren inmiddels spoorloos verdwenen. Een poging van Van de Stadt en zijn compagnon om voor de weduwen toestemming te krijgen weer te mogen hertrouwen, werd in 1805 door het Staatsbewind afgewezen, omdat de dood van de mannen niet was vastgesteld. Daarmee eindigde het laatste grote Nederlanse Kapersbedrijf.

Ik ben toch wel heel somber over de afloop. 

JP Ouweltjes - 14 feb 2019 - 07:44

Het gaat dus met de informatie van nu helaas niet lukken om de overlijdensplaats en datum van Frederik  Mensingh boven water te krijgen. Wat er werkelijk met hem is gebeurd zal gaan neerkomen op een toevalstreffer. Hoogstwaarschijnlijk is hij bij een treffen op een van de schepen om het leven gekomen. Zijn overlijdensmoment zou dan tussen november 1803 en oktober 1804.

Wel is intussen mijn genealogie met een extra stukje geschiedenis rijker geworden. De verhalen over De Bataafsche Kaaprederij zijn interessant en voor mij tot nu toe onbekend. Frederik die koekbakker was had bij de rederij een leidinggevende functie gekregen over de rantsoenen, commissaris de vivres.

pieter van oostrum - 14 feb 2019 - 21:54

Mooi verhaal, zeer zeker!

JP Ouweltjes - 14 feb 2019 - 21:56

 

Saint-Faust sailed to Bergen, Norway, with three ships, in december 1803. De Unie, de Schrik and de Wraak. Both de Schrik and de Wraak disappear in the storms during the last week of december 1803. All hands lost.

When he arrived in Bergen he took over the three Dutch ships that previously arrived there between july and december 1803. De Spion, de Eer, de Schnuffelaar. 

De Spion was the biggest ship, a corvet. Saint-Faust switched from de Unie (brig) to the corvet and she was renamed de Bataafasche Trouw. Siccama, the kaptein on de Spion, went back to Nederlands. De Schnuffelaar war renamed de Deudg.

No ship got lost in the fight again the frigate Amethyst on mars 3dr, 1804. De Bataafasche Trouw went back to Bergen for repairs and ended up disarmed and sold in the same city after november 1804. De Eer, capt. Braak, was sent with depeches to Amsterdam right after the battle again Amethyst. De Unie, capt. Simon Theunesse, was sent cruizing and took prises back and forth to Bergen before being captured by HMS Ethalion a few weeks later. De Deudg, capt. Zwart, was also sent cruizing, but vanished some time after 3rd mars 1804, probably before the middle of the month.

No one survived the aforementioned sinkings. If it is indeed the right person, Frederick Junior either served on de de Unie during the trip where de Schrik and de Wraak sank, or he served on de Unie, de Schrik or de Wraak on the cruise preceding the cruise of december 1803. Or he deserted, or he missed departure

Also worth knowing is that de Unie was taken in spring 1804, but the crew was quickly sent back to Holland. Theunesse from de Unie made the mistake on taking a new command in 1806, and this time the brits weren't mercyful, and he stayed in jail until he had to take service ine the Royal Navy. When de Eer was taken in spring 1805, Doudet, Saint-Faust and the inner circle would stay in the hulks in Chatham until 1814, considering the humiliating they inflicted the Royal Navy the year before.

 

The link posted about a saber and a gunboat de Schrik has nothing to do with the schooner de Schrik.

The National Archief links are dead

The article from de Telegraaf is interesting, but contains a few mistakes.

 

I am writing a master thesis about Saint-Faust, mostly about his Norwegian stay, and I am interested in particular in solid sources about his switch from french to dutch service and the presence of french marine troops on board his dutch ships. As well as everything about de Bataafasche Kaaprederij in the concerned period. Fereday used a lot of Dutch sources in his rather partial book "Saint-Faust in the North" from 1995, so I have a place to start, but it's not easy not knowing dutch language, to plan a trip to the Dutch archives without being certain of finding everything i want to find.

Greetings from Norway.

Thomas Moine - 5 jul 2020 - 19:54 (laatst bijgewerkt 5 jul 2020 — 19:55 door auteur)


Update about F. Mensink junior: sailed on de Unie with Saint-Faust, as a novice. He was registred on the roll on 1. november 1803, 1/2 shares, paid 30 guilders in advance. Sometimes between 7th and 23th april 1804 he was transferred on the prize The Michael, stonecoal-laden, british brig of 60 tons. Prizemaster 2. lieutenant J. Hartman (from Amsterdam) sailed it to Rotterdam. the ship is advertised for sale in dutch newspapers in september, for a sale in october. , For exemple here: Oprechte Haarlemse courant 20.9.04 https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010085382:mpeg21:p003

 

The prize is called "Maclay" "Mealy" "Meacly" and so on in various sources.

Thomas Moine - 9 mar 2022 - 15:59







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu