stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Nederland (personen) » Trijntjee Jans Nooij te Meppel, overl. A'dam in 1825, wat is haar doopdatum? [opgelost]


Profiel afbeelding

Als in de vorige vragen gesteld door @Peter van Markus is ook hier weer vooralsnog geen enkele reactie van deze vraagsteller.

Peter S

Inderdaad jammer, dat de vragensteller niet reageert. Ik heb het gevoel, dat de ouders genoemd in de overlijdensakte van Trijntje Jans (!) Nooij niet juist zijn, maar "bedacht" door Frans Hendrik Wakker, haar neef (?). Mogelijk heeft hij haar eens horen spreken over haar broer Albert Jans Nooij. Ik zie nu dat haar man Daniel Schikkendans bij haar overlijden nog in leven was. Trijntje was toen gehuwd en geen weduwe. Wist hij het ook niet (meer)? Wanneer is hij overleden?

Overlijden (Overlijden), Nijeveen, 25-03-1850, aktenummer 6
Overleden: Albert Jans Nooij; geboren te Wanneperveen; beroep: veehouder, overleden op 23-03-1850 te Nijeveen; oud: 76 jaar,  zoon van NN NN en NN NN .
Gehuwd geweest met: Arendje Jans (overleden;Overleden echtgenote)

Tineke Tjoelker

Jan Hilberts Mennik/Munnik is in 1761 geboren te Hoogeveen. In 1797 trouwde hij te Meppel Aaltje Alberts Touwen, dv Albert Laurens Touwen. De verklaring die hij gaf over de geboorteplaats van zijn tweede vrouw was toch niet zo gek; de Nooijen woonden in de Westercluft in Wanneperveen.

In 1795 is daar o.a. vermeld Femmigje Kiers, wed. van Albert Timme(!). Geen spoor van Jan Timens (Nooij) x Femmigje Alberts. Ik neem aan omdat ze naar Meppel verhuisd waren ondertussen.

eppe

Toen Trijntje Jans Nooij ondertrouwde te Amsterdam in 1791 werd gemeld in de ondertrouwakte dat haar ouders waren overleden!

De ondertrouwakte staat linksboven:

https://archief.amsterdam/indexen/ondertrouwregisters_1565-1811/zoek/query.nl.pl?i1=1&a1=schikkendans&af1=1&x=20&z=a#A25207000151

Tineke Tjoelker

trijntje trouwde enige dagen later na de ondertrouw op dinsdag 30 augustus 1791  zie link

Robert 2.0

uh, ben ik nu gek...wat is er opgelost dan?? volgens mij staat dat nergens enkel achter de topic naam. Enige uitleg graag.

Robert 2.0

Vervelend, dat de vraagsteller niet reageert en het uitlegt. Trijntje is naar mijn mening gedoopt te Wanneperveen als volgt:

10-10-1762 Trijntjen,dv Jan Tijmens Nooij en Femmegjen Alberts,get:Aaltjen Cornelis (HCO 617 bz 41

Wat mij betreft is het dus opgelost.

Tineke Tjoelker

Ja, alleen had ik die namen al vrij snel gezien..maar geen Smit en dus doorgegaan. Wil niet klagen hoor, maar uren besteden aan een onderwerp met uiteindelijk een veronderstelling vind ik zonde, maar zal de naam van de vragen steller noteren..kan ik die verder negeren bij zijn onderzoek. Vind het geen pas hebben en dus hoogst onfatsoenlijk hoe dit gegaan is. 

 

Maar goed, het is ook wel erg makkelijk,  om de zoektocht af te doen met een aanname fout,  dan zijnner toch meerdere fouten met dezelfde combi gemaakt. De naam Trijntje Jans kom ik vaker tegen in Drenthe...de naam Leentje Smit echter niet. Kan me niet voorstellen dat bii de ondertrouw en overlijden dezelfde mensen foutief werden genoemd. Kortom er is meer aan de hand...maar of ik nog blijf zoeken ???

Robert 2.0

IIk reageer toch nog even, want ik zie maar één fout, namelijk de namen van Trijntje's ouders, genoemd in de overlijdensakte. Verder klopt alles perfect. Ze vernoemt haar moeder Femmigjen en niet Leentje (?). Verder waren in 1791 bij haar huwelijk haar ouders al overleden. Heeft haar man haar ouders wel gekend? Hij was winkelier en was vermoedelijk zelf niet in de gelegenheid in 1825 aangifte van haar overlijden te doen en liet het anderen doen, die waarschijnlijk minder goed op de hoogte waren. Ik vond het een boeiende zoektocht, waarbij ik toevallig ook nog in Amsterdam andere familieleden van mij heb opgespoord.

Tineke Tjoelker


nog een paar opmerkingen van mijn kant uit ervaring: Ik ken meerdere huwelijken in Amsterdam van mensen uit Drenthe waarvan gemakshalve maar werd gezegd dat de ouders waren overleden. meestal leefde er nog wel ergens een oude moeder...

Neef was in die tijd een ruim begrip. Kon ook aangetrouwde neef zijn. Gezien de dubbele voornamen bij Schikkendans, lijkt ook van Duitse oorsprong.. zou dat een neef zijn van Frans Hendrik Wakker?

Toch lijkt mij ook Leentje (Heleen) Smid een foutje.

eppe







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!