stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Nederland (personen) » Data kloppen niet, wie kan helpen? Betreft Hartog Eliazer Hammelburg(h) te A’dam


Profiel afbeelding

In mijn stamboom heb ik een Hartog / Hirsch Eliazer / Leizer Hammelburg(h) ook wel Hartog Eliazer Hammelburg(h) en daar heb ik online gegevens van gevonden. Hij was getrouwd met familie van mij, Ester Salomon Omroeper.

Geboortedatum (25 Feb 1786 Amsterdam) wordt vermeld op https://dutchjewry.org/genealogy/ashkenazi/15380.shtml

Bij zijn begrafenis (28 maart 1849) wordt vermeld dat hij 73 jaar werd. https://archief.amsterdam/inventarissen/inventaris/5009.nl.html#BUSA01894000102

Maar 1849-73 is 1776 en niet 1786. Dat is 10 jaar verschil. Iemand een idee hoe ik de geboortedatum kan verifiëren?

Misschien iemand die inzage heeft in 'Circumcisions and Births in Amsterdam 1697-1811, by Jits v.Straten'?

Ik ben benieuwd of iemand me verder kan helpen.

Vriendelijke groet,

Hans M. Roeper

Hans M. Roeper

Volgens de huwelijksbijlagen van zijn huwelijk in 1815 is hij in 1785 besneden, zie deze linkhttps://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939K-2PQF-2Y?i=1496&wc=10708383&cc=2020117

Anje Belmon

Helaas niet op film Jits van Straten Zie ook afbeelding 1503 uit de link van Anje

mvg_Ben

Ben Wegman

Overlijdensakten kloppen heel vaak niet. Leeftijden kunnen veel verschillen en ook namen ouders zijn vaak fout. Reden? De aangevers kenden de ouders vaak niet en wisten de precieze leerftijd niet. Iemand had misschien ooit gezegd 72 jaar te zijn, maar 10 jaar later realiseerde men zich niet dat hij dat al zolang geleden verteld heeft. In het geheugen van die mensenbleef die 72 hangen..............

Annemarie57

Hallo Anje,

Dit is interessant! Weer een andere datum, maar dit keer wel met een document. Knap gevonden! Thanx!

Met vriendelijke groet,

Hans

Hans M. Roeper

Hallo Ben,

Ik houd me voorlopig wel vast aan het document van Anje. Is wel weer een andere datum, maar m.i. realistischer.

Bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Hans

Hans M. Roeper

Hallo Annemarie57,

Dat was me al eerder verteld. En er zit wel wat in ook! Maar 10 jaar vind ik wel een groot verschil. En dit forum blijkt toch een bron van informatie, gezien het document dat Anje nu weer heeft gevonden.

Bedankt voor het mee denken. Kijken of er nog meer tevoorschijn komt...

Met vriendelijke groet,

Hans

  

Hans M. Roeper

Ik vrees dat je met iets te moderne maatstaven kijkt en redeneert. Als je ziet dat mensen in oude verklaringen jarenlang(tot wel 5 jaar)  zelf doorgeven dat ze omtrent 55 jaar oud zijn, dan wordt het misschien duidelijk dat men er weinig belang aan hechtte en dat het voor anderen (de aangevers) gewoon "giswerk" was. En hoe goed ben je zelf in het inschatten van de leeftijd van ouderen? Soms zie ik op tv een oudere van 90 en dan denk ik: die geef ik 70. Ik bedoel maar...............

 

Edit bij mijn voormoeder werd opgegeven dat ze 79 was bij overlijden, maar ze was "pas" 73. Ouders onbekend, geboorteplaats onjuist. Heeft me 30 jaar gekost om de waarheid te achterhalen. Dus gewoon doorgaan met ademhalen en zoeken!!

Annemarie57


Ga ik doen Annemarie!

Het leuke is dat antwoord van Anje we toch weer verder heeft geholpen.

Vriendelijke groet,

Hans

Hans M. Roeper







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!