stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Nederland (personen) » Gelderlandse broers Wouter en Wilhelm van Schaardenburgh * circa 1670 ?


Profiel afbeelding

Wouter van Schaardenburgh (getrouwd met Gerritje Jansen Eik/van Eck/ Eick) en Wilhelm van schaardenburgh (getrouwd met Uicken van Dans) zijn allebei rond 1670 in Gelderland geboren. Ik vermoed dus dat zij broers of gewoon dichte familie zijn, heeft iemand enig bewijs voor dit?

Matthis Tauritz Bakker

Even wat extra (ontbrekende) info:

Wouter heet voluit Wouter Brantss van Schaardenburgh. Hij krijgt met Gerritje 7 kinderen in de periode 1697-1709: Hendrijntje, Jan, Hillebrand, Anna Judidt, Adriaentjen, Jan en nog een Hillebrand. Alle kinderen worden gedoopt in Ingen.

Gerritje van Eck is dochter van Jan van Eck en Geertien Jans, gedoopt in 1667 in Ingen.

Bron: genealogieonline (niet gecontroleerd)

Edit: een huwelijk is in Ingen niet te achterhalen. De inschrijvingen in het trouwboek beginnen pas in 1772.

Bedet

Geen antwoord op de vraag maar wat extra info:
De naam ‘van Schaardenburg’ werd pas later aan de naam toegevoegd, mogelijk tussen 1705 en 1707. Wouter Brantss van Schaardenburgh heette dus in eerste instantie gewoon Wouter Brantss. Brants is afgeleid van Hil(de)brand. Als Wouter en Willem broers zijn dan zou je dus naar Willem Brantss of Brantsz kunnen zoeken. Heb je ook namen van kinderen van Willem en Uickjen? Als daar de naam Hildebrand voorkomt heb je een aanwijzing.

(NB: een dochter van Wouters dochter Anna Judith is mijn voormoeder)

 


 

A. Brom

Geen van de kinderen van Wilhelm van Schaardenburgh heten jammer genoeg Hil(de)brand... ze gaan als volgt:

- Wilm van Schaardenburgh geboren: 19 maart 1700 Tiel

- Harmen van Schaardenburgh geboren: 19 maart 1700 Tiel

- Kornelia van Schaardenburgh geboren: 14 juli 1702 Tiel

- Helena Maria van Schaardenburgh geboren: 24 september 1705 Tiel

- Jan Gerard van Schaardenburgh geboren: 17 april 1709 Tiel

Matthis Tauritz Bakker

van Wilhelm hebben we trouwens wel een huwelijksdatum en plek: 29 november 1698 in Heerenwaarde

Matthis Tauritz Bakker

Zoals je in de huwelijksinschrijving van Wilhelm kunt lezen, was hij j.m. te Thiel.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89W2-9XN2?i=127&cc=2038506&cat=7771

Het lijkt me zinvol om daar eerst eens te gaan zoeken!!!!

Bedet

Onder de dochters ook geen zelfde namen, dus mogelijk geen broers.

Annemarie57

En als je dan in de index op dopen gaat kijken komt Willem daar in voor!!!

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89W2-3SDF?i=370&cc=2038506&cat=43001

Verwijzend naar fol. 6, img 123 rechter blz, 2e inschrijving.

De doop van Willem, zoon van Willem van Schardenburg, 13 juni 1651.

Daarmee is dus bewezen, dat Willem en Wouter geen broers waren. Wouter is immers een Brandts en Willem een Willems.

edit: via de website van het RAR kun je echter zien dat er meer Willems in Thiel werden gedoopt. O.a. eentje met een vader Gerrit. Welke is de juiste?

Bedet

Vader Willem huwt in Tiel.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L9WK-B9SF-S?i=649&cc=2038506&cat=43001

Op 12 april 1634 huwt Willem Willems van Schardenborgh j.g. met Neeltje Schul, j.d. beijde van Thiel.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L9WK-B1X9?i=497&cc=2038506&cat=43001

Bedet

Om meer van de familie van Schardenburg in kaart te brengen, kun je verder zoeken op de website van het RAR. 

https://www.regionaalarchiefrivierenland.nl/personen?mistart=20&mivast=102&mizig=100&miadt=102&milang=nl&misort=dt%7Casc&miview=tbl&mip1=Scha*b*

Bedet

Als het de Willem in 13 juni 1651 is dan zou hij op zijn 47ste hebben getrouwd, hoewel dit niet compleet onmogelijk is lijkt het me dat dat hem niet was

Matthis Tauritz Bakker

Lijkt me ook. Op je 47e ben je niet echt een j.m. meer.

Bedet

J.m. of J.d. geeft, voor zover ik hier geleerd heb, alleen aan dat iemand nog niet eerder gehuwd is geweest en zegt niets over de leeftijd.

Karin Kerkhof

Als we er van uit gaan dat hij na 1651 is geboren/gedoopt blijft er maar één over in ieder geval op de RAR: ene Wilhelmus van Schaerdenborch zoon van Wilhelmus Dirck Simonis op 28-06-1674 in deil. Is het eigenlijk bekend waar de naam vandaan komt? Misschien helpt dat bij het zoeken van de primogenitor te vinden

Matthis Tauritz Bakker


Aan Karin Kerkhof: Je hebt gelijk hoor; ik sluit het dan ook niet uit, het lijkt me gewoon onwaarschijnlijk :)

Matthis Tauritz Bakker







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!