stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Nederland (personen), vermeld ook een naam, datum, plaats of regio in Uw titel) » Hulp nodig bij adressen Pieter Laros uit Delft tussen 1850-1860: lastige bevolkingsregisters


Profiel afbeelding

Ik heb een vraag over de verhuizingen van Pieter Laros (*01-07-1824 Noordwijk-Binnen †29-11-1882 Delft) en zijn vrouw Johanna Kriek (*28-01-1823 Delft †18-03-1912 Delft).

In 1827-1828 verhuisden Pieters ouders Gijsbert(us) Laros en Catharina Colijn van Noordwijk-Binnen naar Vrijenban en op 01-07-1835 verhuisden zij van Vrijenban naar Delft. In wijk 7, nr. 125 te Delft woonde Pieter nog bij zijn ouders. Vervolgens huwde hij in 1847 en ging hij met zijn echtgenote op 01-08-1847 in Delft, wijk 7, nr. 288 wonen. In 1848 verhuisden zij naar Delft, wijk 7, nr. 368/369 (bron: bladnrs. 219 en 303)

Tot zover is alles duidelijk, maar dan beginnen de Delftse bevolkingsregisters over de periode 1850-1860 en daar raak ik volledig de draad kwijt. Kan iemand mij helpen met de verhuisgeschiedenis van Pieter en Johanna Laros? Volgens mij heeft het echtpaar tussendoor even in Vrijenban gewoond, maar ik kan er geen soep van maken. Ik probeer zoveel mogelijk informatie te geven.

 

Het einde van de periode wordt wat duidelijker. Dit is wat is eruit op kan maken (bronnen/bevolkingsregisters tussen haakjes):

01-07-1857: verhuisd van Delft, wijk 7, nr. 290D, naar ’s-Gravenhage (bladnr. 422)

31-12-1857: verhuisd van ’s-Gravenhage naar Delft (bladnr. 681)

22-02-1858: verhuisd van Delft, wijk 7, nr. 96, naar Delft, wijk 1, nr. 352A (bladnrs. 681, 504)

Op 14-09-1858 woont Pieter in wijk 1, nr. 352 (dit zal bovengenoemde 352A zijn) en in 1861 woont hij daar nog steeds, zo blijkt uit de geboorte- en overlijdensakte van zijn dochter Gijsberta.

 

Tussen 1850-1860 zijn er enkele kinderen geboren en overleden, uit de aktes blijken deze adressen:

08-03-1850: Delft, wijk 7, nr. 290

28-01-1852: Delft, wijk 7, nr. 200

17-12-1852: Delft, wijk 1, nr. 329

24-01-1855: Delft, wijk 7, nr. 122

11-01-1857: Delft, wijk 7, nr. 299

14-09-1858: Delft, wijk 7, nr. 352

 

De bevolkingsregisters uit Delft 1850-1860 met de aantekeningen bij Pieter Laros:

 

Bladnr. 681 (Delft, wijk 1, nr. 352A):

Vestiging in de gemeente: 31-12-1857

Laatste woonplaats: ’s-Gravenhage 22-02-1858 van wijk 7

 

Bladnr. 103 (Delft, wijk 7, Zuideinde 132B in een slop):

Vestiging in de gemeente: 1840, 20-09-1853

Verlaten van gemeente: 01-08-1855

Laatste woonplaats: Vrijenban wijk 1

Vestigingsplaats: na

 

Bladnr. 183 (Delft, wijk 7, Singel buiten de Waterslootse Poort nr. 200 in een slop):

Vestiging in gemeente: 01-07-1835

Verlaten van gemeente: 01-05-1852

Laatste woonplaats: Vrijenban, Wijk 7 nr. 275

Vestigingsplaats: wijk 6

 

Bladnr. 256 (Delft, wijk 7, Buitenwatersloot z.z. nr. 275):

Vestiging in de gemeente: 01-08-1850

Laatste woonplaats: wijk

Vestigingsplaats: wijk 7, nr. 200

 

Bladnr. 422 (Delft, wijk 7, nr. 290D):

Vestiging in de gemeente: 1840, 01-11-1856

Verlaten van gemeente: 01-07-1857

Laatste woonplaats: Vrijenban nr. 206C

Vestigingsplaats: ’s-Gravenhage

 

Bladnr. 433 (Delft, wijk 7, 206C [eerder 166]):

Vestiging in de gemeente: 1840, 01-08-1855

Verlaten van gemeente: 01-11-1856

Laatste woonplaats: Vrijenban nr. 132B

Vestigingsplaats: na nr. 290D

 

Bladnr. 504 (Delft, wijk 7, nr. 96):

Vestiging in de gemeente: 31-12-1857

Verlaten van gemeente: 22-02-1858

Laatste woonplaats: ’s-Gravenhage

Vestigingsplaats: wijk 1

S. Wierda

Het was een hele puzzel, maar ik geloof dat het me gelukt is om de inschrijvingen op chronologische volgorde te zetten. Overigens denk ik dat er tussen de inschrijving op blad 183 en de inschrijving op blad 103 nog een inschrijving ontbreekt.

Blad 256
Wijk 7, Straat: Buitenwatersloot ZZ
Nummer van het huis: 275
Vestiging: 1 augustus 1850
Op ? vertrokken naar Wijk 7, N200

Blad 183
Wijk 7, Straat: Cingel buiten de geweze Waterslootsche Poort (ingang in een slop)
Nummer van het huis: 200
Vestiging: 1 juli 1835
vorige woonplaats: Vrijenban Wijk 7, N275
Op 1 mei 1852 vertrokken naar Wijk 6

Blad 103
Wijk 7, Straat: Zuid-ande (in een slop)
Nummer van het huis: 132b
Vestiging: 20 september 1853
Vorige woonplaats: Vrijenban Wijk 1
Op 1 augustus 1855 vertrokken naar ?

Blad 433
Wijk? Straat?
Nummer van het huis: 166 206c
Vestiging: 1 augustus 1855
Vorige woonplaats: Vrijenban ? 132b
Op 1 november 1856 vertrokken naar N290d

Blad 422
Wijk ? Straat?
Nummer van het huis: 290
Vestiging: 1 november 1856
Vorige woonplaats: Vrijenban ? N 206c
Op 1 juli 1857 vertrokken naar ’s-Gravenhage

Blad 504
Wijk? Straat?
Nummer van het huis: 96
Vestiging: 31 december 1857
Vorige woonplaats: ’s-Gravenhage
Op 22 februari 1858 vertrokken naar wijk 1

Blad 681
Wijk? Straat?
Nummer van het huis: 352a
Vestiging: 31 december 1857
Vorige woonplaats: ’s-Gravenhage, 22 februari 1858 van wijk 7

Johanna C.

Duizendmaal dank Johanna! Dit helpt mij echt enorm vooruit. Ik heb alles nagelopen en het lijkt inderdaad logisch.

Het enige wat ik nu nog niet kan rijmen is dat Pieters dochter Josina Martina Laros op 24-01-1855 geboren is 'te zijnen huis' in Delft, wijk 7, huisnummer 122 [geboorteakte]. Volgens bevolkingsregister bladnr. 103 zou het gezin echter tussen 1853 en augustus 1855 op wijk 7, huisnummer 132B hebben gewoond.

En daarnaast mist er inderdaad iets tussen 183 en 103, de periode tussen 01-05-1852 en 20-09-1853. In 183 staat dat het gezin op 01-05-1852 naar wijk 6 verhuisde, en op 17-12-1852 overlijdt zoon Gijsbertus te Delft, wijk 1, huisnummer 329 aan het Achterom [overlijdensakte].

Tot slot staat in 103 het jaartal 1840 genoemd, toen zou hij uit Vrijenban wijk 1 gekomen zijn (dit vestigingsjaar 1840 wordt ook nog in 422 en 433 genoemd, zonder specifieke adressen). Zou men 1840 gewoon verward hebben met 1835, toen Pieters vader met zijn gezin van Vrijenban naar Delft trok?

S. Wierda


Waarom er in de geboorteakte van dochter Josina Martina huisnummer 122 is vermeld, kan ik niet goed verklaren. Het kan een schrijffout in de akte zijn. Het is ook mogelijk dat Pieter Laros zelf het huisnummer niet precies wist. Ik lees in de geboorteakte dat Pieter Laros niet kon schrijven. Of misschien is er een omnummering geweest die niet goed in het bevolkingsregister is vastgelegd.

Het jaar 1840 kan ik ook niet verklaren. Misschien is het de datum waarop het bevolkingsregister is begonnen en is 1840 een (administratieve) aanduiding dat men in dat jaar al in de gemeente woonde. Maar dat is zomaar een gedachte die bij me opkomt.

Johanna C.







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu