stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Nederland » Doop van Jan gerritsz (van Staveren) Den Haag in 1637 of Voorburg 1640, welke is juist? [opgelost]


Profiel afbeelding

Die "Rotterdamsche Geslachten" staan in Nederland's Patriciaat (1925) :


Peter S

Precies: ik heb kopie van deze bladzijden gekregen en daar staat dat Jan geb is op 19 Jan 1637.  Maar waar haalden ze die wijsheid vandaan ? Terwijl een paar maanden later de tweeling in Voordorp wordt gedoopt

C.N. de Jong

Mogelijk is de bron voor die geboortedatum dezelfde als die wordt aangehaald in voetnoot 1 op het eerste blad: " ... naar eene [handschrift of handgeschreven] genealogie welke ons zeer betrouwbaar bleek".

Peter S

Het zit me toch dwars:  Gerrit Cornelis laat op 12 juli 1637 in Voorburg een tweeling dopen en op 19 jan 1637 wordt Jan geboren staat er (gedoopt zou wel kunnen)  en Als Cornelis de vader is van Gerrit en er wordt in 1638 een zoon Cornelis geboren is dat waarschijnlijk de oudste zoon en komt Jan later (en kan 1637 niet) 

C.N. de Jong

Met groot respect reageer ik op dit zoekwerk van Frans Angevaare. Het maakt het allemaal wat aannemelijker, maar die geboorte van Jan (1637) zit mij niet lekker.

C.N. de Jong

Claas Cornelis van Staveren, metselaar,  is dan waarschijnlijk de Nicolaas zoon van Cornelis blz 1 uit het Rotterdamse boek

C.N. de Jong

Maar je weet niet of de kinderen die je in Voorburg gedoopt vond werkelijk van Gerrit Cornelisz (van Staveren) waren. Ik zag daar bijv. ook dopen van kinderen van een Gerrit Cornelisz Barnevelt. Staan geen echtgenotes vermeld dus allerminst zeker dat het steeds dezelfde Gerrit Cornelisz was. Heb je nog latere vermeldingen van broers of zussen van Jan Gerritsz, bijv. bij de dopen van diens kinderen?

Frans Angevaare

Nee die heb ik niet. Wat ik heb is de info uit het Rotterdamse boek. Waar melding wordt gemaakt van de doop van Cornelis (1638), Jannetje (1640) en Jan (geb. 1637) en ik heb daarbij gevonden de doop van de tweeling in 1637. Het klopt de naam Van Staveren wordt hier niet genoemd

C.N. de Jong

na een nachtje slapen en een opmerking van Frans Angevaare ben ik er uit:

De info in het Rotterdamse boek over de doop van 4 kinderen van Gerrit klopt niet: Gerrit was metselaar in den Haag.  Hij heeft dus daar kinderen laten dopen en niet in Voorburg.In Voorburg is de vader Gerrit Cornelis (ZONDER van Staveren).  Dus Cornelis, Jannetje en "mijn" tweeling uit Voorburg vallen af en Jan en Cornelia (uit den Haag) blijven over.

Ik heb al een doop op 7 aug. 1637 in de Kloosterkerk gevonden Vader: Gerrit Cornelis; echter zonder naam dopeling.

Helaas is het zoeken in Den Haag "monnikenwerk"; maar ik heb goede moed dat ik meer zal vinden. Is er geen index ?

C.N. de Jong

Ik meen me te herinneren dat bij het archief in Den Haag er naamfiches zijn.

mvg-Ben

Ben Wegman

Ik vind geen naamfiches in Den Haag en zeker niet die online beschikbaar zijn. Of vergis ik me ??

C.N. de Jong

Nee, niet on-line (voor zover mij bekend). Anders had ik dat wel vermeld. En kijk eens hier. Wellicht staat hier een film vermeld die je nog niet hebt doorlopen. Let op: de koppeling naar indexen werkt niet meer. Wel staat er een goed overzicht van alle DTB boeken van Den Haag 

mvg-Ben

Ben Wegman

Ik maak op uit de vraag dat het uiteindelijk te doen is om de herkomst van Jan Gerritsen van Staveren, die trouwde met Apollonia van Zeestraeten? Dan stel ik voor eerst nu eens hier te melden wat nu precies over die Jan zeker bekend is uit 17de-eeuwse bronnen, dus zonder informatie te kopieren uit die genealogie van 1925.

NG Nootdorp (link) : 25 mei 1664 (niet 1663) - Jan Gerritsen van Staveren J.M. van Voorburch met Apollonia Cornelis van Zeestraeten J.D. mede aldaer met attestatie van Voorburch.

Kinderen te NG Voorburg :
Cornelis ged. 16 maart 1670 (niet 12 maart), get. Engeltje Wouters (link)
Johannes ged. 20 augustus 1673, get. Engeltje Wouters (link).

Zijn er nog meer dopen gevonden in de doopboeken zelf? NB er staan meer dopen vermeld in dat stuk uit 1925 maar die doopdata staan m.i. niet in het NG doopboek en beschouw ik die dus als waardeloos.

Peter S

Misschien (gegeven de Rotteveel-connectie) is die doopgetuige Engeltje Wouters dezelfde als Engeltje Wouters van Bogerije, getrouwd geweest met Cornelis Rotteveel, en in 1686, wonende te Leijderdorp, met Maerten Abrahamsen Binnenwegh, wonende te Seghwaert, wednr. van Maertje Jans Bleijswijck (link).

Peter S


Peter

Ik heb het nu niet nagekeken (komt uit mijn database, indertijd wel uit het doopboek van Voorburg) 

10-06-1668 Cornelis met dgt. Cornelis Jaspersz Rotteveel en Engeltie Wouters
02-08-1671  Claes geen dgt.

In de eerder genoemde akte uit ORA Voorburg van 17-07-1709 blijken er Gerrit, Katharina, Jan, Klaas en Arie te zijn als kinderen van Jan an Apolonia. Op 05-07-1731 zijn de laatste vier kinderen erfgenaam van hun broer Gerrit.

ORA Voorburg 10/230v 12-01-1680  Jan van Staveren een woning aan Adriaen Rotteveel uit Den Haag.

Groeten, Frans

Frans Angevaare







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu