stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Nederland (personen), vermeld ook een naam, datum, plaats of regio in Uw titel) » Ouders van Gerrit Jan Egberink (op Beuvink) Losser geb. ca. 1776


Profiel afbeelding

Beste forumleden,

Ik heb lang gezocht naar informatie over de ouders van Gerrit Jan Egberink (Egbrink) op Beuvink, geboren in Losser (volgens de overlijdensakte) rond 1776 en overleden in Deurningen.

Volgens zijn overlijdensakte was hij 90 jaar oud.(overleden op 8 maart 1865 gemeente Weerselo)

Hij was gehuwd met Johanna (Janna) Beuvink. Zij is geboren op 30-7-1792 in Deurningen en overleden op 12 juni 1843 in de gemeente Weerselo.

Hun eerste kind, zover ik kon vinden, is Hendrika Beuvink (!) geboren op 13 december 1815 en overleden op 13-2-1816 in Deurningen. Dus het huwelijk heeft waarschijnlijk/mogelijk plaats gevonden in 1815? Noch in Losser noch in Weerselo heb ik een huwelijksdatum kunnen vinden.

 

Het maakt mij dus heel nieuwsgierig om te weten wie de ouders waren van Gerrit Jan Egberink (op Beuvink) en op welke datum hij getrouwd is met Johanna Beuvink?

Ik zou heel blij zijn met jullie suggesties, waarvoor al vast hartelijk dank.

 

Met vriendelijke groet,

 

Harry Tanke

Harry Tanke

Er was ook een dochter Susanna, gedoopt RK Deurningen/Weerselo 31.5.1811, haar huwelijk hier, huwelijksbijlage hier.

Peter S

Als HCO-vrijwilliger Burgerlijke Stand te Zwolle verwerk ik al enige tijd geboorteakten van Weerselo. Daarbij stel ik vast, dat in Weerselo vrij lang is vastgehouden aan de gewoonte in Oost-Nederland om als familienaam te hanteren de bewoonde boerderij.

Gevolg is, dat iemand in akten van de burgerlijke stand te Weerselo onder meerdere (familie)namen kan voorkomen: (Uiteindelijk toch gekozen) Familienaam, Boerderijnaam (vaak de familienaam van de vrouw) en een combinatie van beiden al dan niet voorafgegaan door "op" en "of". Daarnaast wordt een familie-/boerderij-naam nogal eens voorafgegaan door "oude" of "olde".

Martin Jongkoen

https://www.genealogieonline.nl/stamboom-tanke-arends/I27717.php

hier staat dat hij geboren is 12 juni 1790 te Hassloo

ouders Jan Egberink (in 't Ruhof ) en Gesina Sugtoen

Renee2

mogelijk was er een eerder huwelijk van Gerrit Jan; gevonden in Frank Stegginks transcriptie van Deurningen – Saasveld, transcriptie R.K. huwelijken 1795-1807:

22.06.1796 22 Junii matrimonio legitime juncti sunt Gerardus Joannes Egberink et Engelina Brinkhuis, testibus Gerardo Soppen et Maria ten Velthuis. Deuringe (uit dit huwelijk 2 dochters Anna & Hendrika)

08.09.1797 8va Septembris matrimonio legitime juncti sunt Gerardus Joannes Egberink et Gesina Gosselink, testibus Jo[ann]e Bos et Maria ten Velthuis. Hasselo (uit dit huwelijk een zoon Hendrikus)

07.11.1804 7ma matrimonio juncti sunt Gerardus Jo[ann]es Egberink et Euphemia Rötgerink, testibus Gerardo Groothuis et Gerardina van der Linde. ex Hasselo  (deze Gerrit Jan overlijdt 16-10-1815)

04.01.1806 4ta matrimonio juncti sunt Gerardus Joannes Egberink nunc Leerkotte et Hermina Busscher, testibus Lubberto Wilthuis et Maria Leerkotte. ex Deurninge (deze Gerrit Jan overlijdt 01-08-1853)

Peter B

Hasselo is volgens mij een onderdeel van Weerselo.

Martin Jongkoen

19 babtizata [1803] est Henrica, filia Gerardi Joannis Egberink op het Leerkotte et Angelae Brinkhuis,susc. Joannes Egberink et Aleijdis Post. Deurn. [link]

Peter S

Jullie lopen eigenlijk ook tegen de zelfde raadsels aan als ik. Nee, Renee, hij is niet geboren in 1790. De gegevens heb je uit mijn eigen stamboom tanke/arends. Deze gegevens zijn dus foutief. De verbetering dat hij in 1776 in Losser is geboren moet nog aangepast worden. Dat hij in Losser is geboren staat dus in zijn overlijdensakte, evenals de leeftijd waarop hij gestorven is. Alleen de namen van de ouders staan er niet bij. Mijn grote vragen zijn wanneer komt de naam Beuvink door een huwelijk in beeld en wie waren Gerrit Jan zijn ouders?

Aangezien hij in 1833 nog vader werd, heeft een huwelijk met Johanna Beuvink waarschijnlijk niet voor 1811 plaatsgevonden. Dan was Johanna ook een beetje te jong geweest (*1792)

Dat Gerrit Jan eerder getrouwd is geweest is goed denkbaar vanwege zijn leeftijd in 1811 toen hij trouwde met Johanna Beuvink.

Een huwelijk van Gerrit Jan met Engele Brinkhuis is een andere Gerrit Jan geweest. "Mijn"Gerrit Jan is in 1776 in Losser geboren en Engelines Gerrit Jan is geboren op 9-1-1768 in Deurningen.

Dank jullie hartelijk voor het meedenken.

Harry Tanke

Er is al vaak op gewezen dat informatie in 19de-eeuwse overlijdensakten vaak erg onbetrouwbaar is; leeftijden (vooral van hoogbejaarden) kunnen best 10 jaar fout zijn, geboorteplaats zegt evenmin zeer weinig - de aangevers wisten het nu eenmaal niet precies en gaven een schatting. Nog even wat puntjes op de i zetten :

Wat betreft de door @Peter B aangedragen G.J.Egberink x Gesina Goselink. Ten tijde van het huwelijk van hun zoon in 1825 waren die beiden reeds overleden. Hoewel openarch.nl misschien anders suggereert (link) blijkt dit uit de akte zelf (scan). Omdat het me van belang lijkt die naamgenoten beter in kaart te brengen en niet de informatie over hen meteen maar in de vuilnisbak te gooien, merk ik op dat in de huwelijksbijlagen een verklaring zit waarin ook de grootouders van de bruidegom genoemd worden (link) - hoewel ook hierin wellicht fouten zullen staan. Genoemde G.J. zou ca. 1813 zijn overleden volgens deze verklaring.

Verder was uit mijn bericht van 12:44 al gebleken dat Engelina Brinkhuis in 1803 nog leefde, dus diens G.J. is niet dezelfde als die van Gesina Goselink.

De trouwinschrijving is natuurlijk niet gevonden vanwege hiaten in de trouwboeken. Ze zullen in 1811 of net ervoor zullen zijn getrouwd, gegeven die dochter in 1811.

Ik vroeg me trouwens af of er geen volkstellingen en/of bevolkingsregisters zijn van Weerselo e.o. Ook niet offline?

Peter S

Hallo Peter,

Ook in de geboorteakten van enkele kinderen staat de leeftijd van Gerrit Jan. Terugrekenend kom ik dan toch uit op ca. 1776

Harry Tanke


 Ik vroeg me trouwens af of er geen volkstellingen en/of bevolkingsregisters zijn van Weerselo e.o. Ook niet offline?

er zou een registre civique van Weerselo moeten zijn [hier], maar onvindbaar bij het Archief in Overijssel (ik heb ze offline al de vraag gesteld waar het te vinden is)

Peter B

Lijkt me een goede tip voor iemand die in Twente zoekt.
Op Familysearch is wel de volkstelling van 1795, via hier, daarin het gericht Oldenzaal hier, dan bijv. hier voor Deurningen. Maar goed, dat is 1795.
Edit: Is ook zo, kan beter via hier.

Peter S

Overlijden op 13 februari 1816 te Deurningen (Weerselo)

=

   

Vader

Gerrit Jan Beuvink

Moeder

Janna Beuvink

Overledene (vrouwelijk)

 

Opmerking

9 weken oud

Geboorte op 20 november 1824 te Deurningen (Weerselo)

=

   

Vader

Gerrit Jan Egberink op Beuvink, 40 jaar oud, landbouwer van beroep

Moeder

Joanna Beuvink, 31 jaar oud

Kind (mannelijk)

Overlijden op 13 mei 1864 te Lonneker

=

   

Vader

Gerrit Jan Egberink op Beuvink

Moeder

Janna Beuvink

   

Geboorte op 19 augustus 1817 te Deurninge (Weerselo)

=

   

Vader

Gerritjan Egberink op Beuvink, 41 jaar oud, landbouwer van beroep

Moeder

Janna Beuvink

Kind (vrouwelijk)

 
       

Renee2

Erve Beuvink te Deurningen wordt al in Schattingsregister 1475 (Boving) genoemd.

Martin Jongkoen


http://www.oudheidkamertwente.nl/uploadfiles/file/Downloadboek%20-%20boerderij-onderzoek%20-%20Deel%204%20-%20Richterambt%20Oldenzaal%20(Versie%202).pdf

255 erve Beuvink gewaard erve allodiaal erve eig. fam. Alink Oldenzaal <1832-1849 eig. Albertus Egberink vanaf 1849 tienden eig. Jhr. Doterum Diepenv. 1626 1475 Boving, 2 s(chilt), my bet(aalt) 1½ golden r(ijnse) g(uldens), is en gewart erve hevet 2½ waer, sal men penden dair gewart, d. 1601 Boninck, is desolaet, Joan Reyners tobehorich. Toegevoegd: “7-0 na het olde”. 2 - 0 - 0. 1602 Boninck, is under die woeste gestelt, ungefehr 7 mudde. 1832 Kadaster gemeente Weerselo, sectie M nummer 135.

130 erve Egbertink leen Overijssel <1395-1454 eig. fam. de Greve 1419-1454 allodiaal erve vanaf 1454 perceelsgewijs verhuurd vóór 1601 eig. Kerk te Losser <1601>1832 stedigheid 14 schepel rogge aan Kapittel Oldenzaal <1450-1808 aan Kerk te Losser vanaf 1808 1475 Ecberting, gewart erve, 2 s(chilt), sal men penden, d. 1601 en 1602 niet genoemd. 1832 Kadaster gemeente Losser, huis verdwenen: sectie I nummer niet te traceren.

Renee2







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu