@Herman, neem me voor niet meer te reageren op je posts en de resultaten van de actie af te wachten. Hopelijk wordt vanzelf duidelijk wat er in de GEDCOM-standaard zou moeten veranderen om meer mogelijk te maken ook voor LHBTI-ers.
@iedereen die mee wil helpen meer mogelijk te maken voor LHBTI-ers, de oproep om mee te doen aan de actie!
Dit kun je doen:
- A) Bekijk in hoeverre het in jouw stamboomprogramma al mogelijk is om ...
- bij Geslacht iets anders dan man of vrouw in te vullen
- 'n partner te koppelen van iemand van 'tzelfde geslacht of iemand anders dan geslacht is man of vrouw
- kinderen te koppelen aan ouders van 'tzelfde geslacht of mensen waarvan geslacht anders is dan man of vrouw
- kinderen te koppelen aan meer dan 2 ouders met vastlegging van de aard van het ouderschap zoals biologisch, adoptie-, pleeg-, stief-, juridisch-, co-ouder
Zoals je ziet zijn de vragen iets aangescherpt n.a.v. de reactie van Pro-Gen.
- B) Mail de vragen en je bevindingen naar de makers van je stamboomprogramma o.v.v. "Maak Meer Mogelijk voor LHBTI-ers" of zoiets.
- C) Laat ons weten dat je die makers hebt gemaild. Liefst met je bevindingen, vooral als ze nieuw zijn in deze forumdiscussie, zodat we snel 'n overzicht hebben van wat in welk stamboomprogramma (on)mogelijk is.
- D) Laat ons weten hoe de makers van je stamboomprogramma reageren. Dan kunnen we de veranderkracht om meer mogelijk te maken inschatten:-)
Zoals je ziet heeft Pro-Gen al gereageerd. Het wachten is op jullie mails, inclusief de reacties van de makers van andere stamboomprogramma's.
Hier volgt de Engelse versie volgens Google Translate van vraag 4, 'n samenvoeging van de vroegere vragen 4 en 5:
"4. linking children to more than 2 parents with a record of the nature of parenthood such as biological, adoptive, foster, step, legal, co-parent"
TIP: Vind je het moeilijk de vragen te beantwoorden voor je eigen stamboomprogramma? Maak 'n paar testpersonen aan, die je vervolgens probeert te koppelen aan elkaar als partner, kind of ouder en varieer met veld Geslacht. Loop dan de vragen langs om ze te beantwoorden. Succes!😉