stamboomforum

Forum logoFora » Archiefonderzoek en bronnen » Toegang geboorteakten Amsterdam jonger dan 100 jaar

Goedendag, Wie hier heeft ervaring met de situatie waarbij geboorteakten van onder de 100 jaar oud niet vrij worden gegeven voor genealogisch onderzoek? Dit speelt in Amsterdam en zij verwijzen naar een advocaat/notaris. In mijn geval gaat het om een jong overleden tante waarvan ik wel een vermoedelijke overlijdensdatum heb (aktedatum) en twee jaren weet waarin ze moet zijn geboren. Ouders etc zijn natuurlijk bekend. Wat is het beletsel van de gemeente? Ik heb reeds duidelijk gemaakt dat er geen geld te halen is. Valt de gemeentelijke blokkade te omzeilen? (anders dan wachten tot de akten 100 jaar oud zijn; dan volgt openbaarmaking vanzelf (!)) Uw tips zijn welkom! Bij voorbaat dank, Udo

Udo

Je zou hen wel om een uittreksel van de geboorteakte kunnen vragen. Houdt er rekening mee dat dit niet goedkoop is (ik vermoed rond de 12 euro).

Wel moet ik zeggen dat u erg weinig exakte gegevens hebt (blijkbaar 2 mogelijke geboortejaren en een aangiftedatum overlijden). U kunt ook een persoonskaart bij CBG aanvragen, maar ik neem aan dat die niet de informatie bevat waar u naar op zoek bent. Overigens als de tante ten tijde van haar overlijden nog in Amsterdam woonachtig was kunt u wel haar persoonskaart (bijgehouden tot 1994) opvragen. Uiteraard staat genoemde tante ook op de persoonskaart van haar ouders.

mvg-Ben

Ben Wegman

Het lijkt mij niet zo moeilijk. Zorg dat je de juiste gegevens krijgt van de overledene (rouwkaart o.i.d), maak daar een scan van en stuur die naar Stadsarchief Amsterdam. Verzoek dan om de blokkade op te heffen van de archiefkaart (persoonskaart) via de indexen. Ook is het mogelijk een afschrift van de persoonskaart op te vragen bij het CBG in Den Haag. Heb je geen juiste gegevens dan wordt het een moeilijk geval. Als die tante in Amsterdam woonde dan zou je via de gezinskaart van haar ouders kunnen zoeken. 

Succes met je zoektocht

Andre van Elmpt

@ Andre,

Ik heb het idee dat de vraagsteller specifiek de echte geboorteakte wenst en niet alleen een datum. En indien het een jong overleden tante betreft kan het natuurlijk zijn dat de ouders van de tante pas na 1940 zijn gehuwd en dan is er geen gezinskaart.

mvg-Ben

Ben Wegman

Ja, dat klopt als een bus. Maar de gegevens zijn wat beperkt in de vraagstelling. Ik wens Udo vel plezier met de zoektocht..

Andre van Elmpt

Dank voor de reacties...! Met wat gezoek heb ik de gezins/familiekaart van de familie kunnen vinden . Hierop staat vreemd genoeg wel de geboortedatum van het gezochte familielid (en nog wat meer details). Dus ik weet nog niet waarom de gemeente zo moeilijk doet. Het familielid is nu bekend met geboortedatum en aktedatum van het begraven. Klopt het dat de aktedatum meestal ook de overlijdensdatum is of moet ik nog achter de feitelijke akte aan?

Udo

Om met de laatste vraag te beginnen: de datum van de akte is niet altiijd de geboortedatum. Uit ervaring weet ik dat veel mensen de 10-jaren tafels gebruiken als juiste datum van geboorte en/of overlijden. Er kunnen zelfs een aantal dagen zitten tussen de dag van overlijden en de dag van de aangifte. Denk aan het weekend en feestdagen.Ben je al in bezit van de akte van overlijden of een ander bewijs van overlijden? Denk bijv ook aan een overlijdensadvertentie, rouwkaart, een kopie van een trouwboekje waarin het overlijden is genoteerd door de Burgerlijke Stand. Wanneer is de persoon overleden? 

Misschien kom je nu iets verder.

Groetend, André

Andre van Elmpt

Akte van overlijden is van 19-1-1933 (donderdag). Datum begraven is 21-1-1933 (zaterdag). Ik heb nog geen akten in bezit. Alleen de informatie van de indexen. De geboortedatum op de gezinskaart vertrouw ik wel.

Udo

Contact opnemen met Frans Rademaker van de genealogische vrienden dient is een optie.

Frans heeft voor mij  al belangrijke informatie bij het archief opgespoord.

Hennie Floors

OK, je gaat goed.

Ga naar www.stadsarchief.amsterdam.nl en klik op Archiefbank. 

Je ziet dan een kopje inventaris en klik daar op. Aan de rechterkant zie je een zoekvenstertje en zet daarin 5009 in en klik daaronder op toegangsnummer. Vervolgens klik je op inventarissen. Het moet dan niet zo moeilijk meer zijn om via de 1 jaarstafels de akte op te zoeken.

Succes

André

Andre van Elmpt

Dank voor de instructies. Ik kom dan uit op https://archief.amsterdam/inventarissen/inventaris/5009.nl.html. Aldaar vind ik alleen registers van akten en niet de akten zelf als het gaat om overlijdens.

Udo

Je moet wel de registers doorlopen. De aktes staan op alfabet in de registers. Het is even zoeken. Als je op naam zoekt van de overledene moet je het kunnen vinden. Als je in het register de naam vindt dan staat daar de aktedatum. Die gegevens noteer je en dan ga je naar de desbetreffende akte.zoeken.

Lees anders de toelichting eerst. Misschien wordt het duidelijk.

Succes, André

Andre van Elmpt

Als je een datum hebt gevonden dan staat er ook een register en aktenummer bij. Noteer beiden. Om de akten te zoeken kun je bij stadsarchief verder of je kunt gebruik maken van zoekakten. De laatste kan iets sneller zijn.

http://zoekakten.nl/ndx4film.php?id=8193168

Succes. O ja, toch nog een vraagje mijnerzijds: is er een speciale reden om de echte geboorteakte in te willen zien? Of ging het alleen om de datum?

mvg-Ben

Ben Wegman

Na nog eens kijken heb ik dan inderdaad de overlijdensakte gevonden.

De overlijdensdatum is één dag eerder, op 18-01-1933.

Dank!

 

PS: de datum was waarom het ging en in mijn beperkte ervaring is de akte dan de beste bron...

Udo


Je vroeg je nog af waarom je de geboorteakte niet mocht zien, terwijl de geboortedatum toch ook op de gezinskaart staat die je wel kunt zien en waarom de gemeente daar moeilijk over deed. Ze doen er niet met opzet moeilijk over; er zijn twee verschillende wetten in het spel: de openbaarheid van de registers van de burgerlijke stand wordt geregeld in het burgerlijk wetboek (daar komen dus de termijnen 100-75-50 vandaan). De openbaarheid van de bevolkingsregisters werd vroeger geregeld in het besluit bevolkingsregisters; de termijn was gesteld op 75 jaar; die termijn is gehandhaafd bij de huidige wetgeving op de basisadministratie (de opvolger van het bevolkingsregister). Dat gaat dus niet helemaal gelijk met elkaar op.

Leo Bijl




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!