stamboomforum

Forum logoFora » Moderatie » Kan iemand die meer ervaring heeft eens kijken?

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Dit onderwerp is gesloten, u kunt dus niet (meer) reageren.


Hallo, 

Ik ben onlangs met mijn stamboom begonnen, mijn intuitie  zei mij dat ik dat maar eens moest doen.

Ik ging binnen enkele dagen via de gratis myHeritage naar 251 en heb me een premium aangeschaft om toch een jaartje verder te gaan

Nu staat de teller op 2182 en ben ik als het tot zover klopt directe familie van Leopold van Habsburg van Oostenrijk en daarmee ook dus van het huis van Savoye

Amadeus van Savoye 1290 -1323 is een directe voorouder in de 22e generatie 

Leopold van Oostenrijk, ook genoemd Leopold 1 van Habsburg Hertog van Oostenrijk 1290 -1326 eendirecte voorouder in de 21e generatie

De lijn DeLattre in mijn stamboom is inmiddels bevestigd wederzijds.

Bovenstaande zou dus aannemelijk kunnen zijn,

Ik moet nog verder terug in de tijd met de familie Six, ben gestrand bij Charles Guillaume Jean Six IV 1525-1595  

Dan is er nog steeds de onvindbare Johannes Wolterbeek von Halberstadt. Het kan een vernaming zijn van Waterbeek, Waterleben, Wasserleben.

Waterbeek zou voor de hand liggen, want elders in stamboom is een Neomagus getrouwd met Emilia Waterbeek

Voor degenen die zin hebben een kijkje te nemen, https://www.myheritage.nl/site-492423221/de-ridder 

ik sta open voor advies, schrik niet soms is het hier en daar onoverzichtelijk heb sommige stamvaders echt een keer 4 als stamvaders via div lijnen > 4 x ten Cate, 2 x Cremer en 2 x Six, ik ben dan ook een neef van mezelf in de 9e generatie 

gr Rob 

Rob de Ridder

Oef! Er zullen weinig forumleden zijn die je dit na zullen doen.

Bij nader inzien valt het toch wel heel erg tegen. Als ik de Ridder zou heten zou ik de draad oppakken in 1873 waar het onderzoek naar deze naam al stopt.

Frank Fransz

Ik denk eigenlijk niemand... In enkele dagen vele generaties terug en een neef van uzelf zijn, is vragen om misverstanden en fouten.

W. van der Kooij

Ik zou maar niet blindvaren op my Heritage of soortgelijke sites. Er circuleren heel wat creatief samengestelde stambomen. Beperk je bij het maken van je stamboom tot personen en  gebeurtenissen die je aan de hand van documenten kunt verifiëren.

niepoort

Ik zou er toch eerst zelf maar eens serieus naar kijken en beginnen met e.e.a. alles zelf te controleren a.d.h.v. originele inschrijvingen (BS, DTB).
Een gezin bestaand uit 4 "tweelingen" en een "drieling", een vrouw die op haar 59e moeder wordt ? Nee schuddend

Willem Hak

Zoals de mensen met veel ervaring voor mij raad ik u aan alleen te vertrouwen op primaire bronnen. Er circuleert zoveel onzin op het internet. Een vrouw die op haar 59e moeder wordt zoals Willem constateerde is natuurlijk onzin. Dat is biologisch onmogelijk behalve in de bijbel. Verifieer dus alle gegevens aan de hand van primaire bronnen!!!!!

Annemarie57

Het meeste uit mijn stamstoom is al wederzijds gematched, zowel  van Rietman,, van Motman, ten Cate en de Latre hebben al bevestigd dat de stamboom klopt.

Ik heb contact gehad met deze families.

Ik heb zelf heel veel gevonden door intensief te googlen , te snuffelen in online archiefstukken om sommigen dingen te kunnen aanvullen...

Het is dus een vaststaand feit dat zowel de Ridder kant als mijn moederskant Wolterbeek om de families ten Cate, Cremer, van Delden heen blijft draaien. Ik heb de informatie gecontroleerd op de goede genealogische sites van Motman, van Rietman, Neomagus, en eigenlijk alles wat ik tegenkwam. ik ben dan wel kort bezig, maar de uren die er inzitten zijn extreem veel.

Zie de opmerking de Ridder stopt in 1873? De Ridder gaat voor 1873 richting Denemarken, waar ik blijf hangen tussen de 17e en 16e eeuw

Wel is er nog een keer sprake van een de Ridder namelijk Elisabeth Johanna de Ridder, die getrouwd was Johannes Bernardus Cremer er moet dus nog de Ridder tak zijn die rond 1771 in Nederland was. 

Met zoveel voorouders en vele belangrijk van naam, is het moeilijk om ze allemaal  zorgvuldig te doen en ga je dus eerst voor datgene wat eenvoudiger terug te vinden is. Uiteraard ga ik zoveel mogelijk proberen om ook van diegene waar ik nog weinig van weet uit te zoeken. 

Ik zag opmerkingen over leeftijd, iemand van 16 die al kinderen krijgt, ja helaas die informatie is gecontroleerd, dat is dus echt waar. 

Wel zoek ik nog een oplossing hoe ik alles beter in de stamboom krijg zonder dat namen dubbel gaan worden, denk dat ik dan moet gaan denken aan terugwerken en dan verbinden met bestaand persoon, dan blijft het overzichtelijker. Maar dat is mega veel werk. 

Primaire bronnen archiefstukken, geboorte registers is wat ik gebruik, er is in mijn familie een tendens door de eeuwen heen dat men op oudere leeftijd nog kinderen krijgt, mijn vader en ik schelen 61 jaar, mijn moeder was 40 toen ik geboren werd... ergens sta ik mbt tot mijn familie nergens meer van te kijken.

Verder lees ik me helemaal suf, over de geschiedenis ten tijde van de reformatie en de 30 jarige oorlog, eigenlijk alles wat ik tegenkom. 

Het feit dat ik dus een 9e neef van mijzelf ben is geen fout, maar een vaststaand feit, het is dus echt zo en dat heb ik tot de bodem gecontroleerd, Ik had namelijk in het begin bij Buschman getrouwd met Catharina von Wildenrath bij beide een drie staan omdat ze 3 keer in de stamboom terugkwamen als directe voorouder, ik heb dat enigszins aangepast, moet zoals eerder gezegd dat nog zo zien te veranderen dat het overzichtelijk word, maar dit is dus bevestig door de familie ten Cate als zijnde correct.

In de Keuchenius lijn zitten weinig fouten en die brengt mij toch al snel terug naar Buschman en de stamvaders ten Cate, dus hoe ik de stamboom ook bekijk, het maakt niet veel uit, ik kom dus steeds bij dezelfde families uit, dat lijkt fout en incorrect maar dat is nou net datgene waar ik zeker van ben dat het klopt. 

Rob de Ridder

Toch alles nog maar even opnieuw doen. Er staan dubbelen in. Pieter Hendrik Adrianus de Ridder uit 1873 bijvoorbeeld.

klik bij My Heritage op het tabje Extra/ Stamboom Samenhangcontrole.

En dan:

Soort akte:
 

Overlijdensakte

Aktenummer:
 

20

Aktedatum:
 

1816

Gemeente:
 

Goes

Overlijdensdatum:
 

20-2-1816

Overlijdensplaats:
 

Goes

Overledene:
 

Pieter de Ridder

Geboorteplaats: Niet vermeld
Geslacht: Mannelijk
Burgerlijke staat: Gehuwd
Leeftijd: 66 jaar
Beroep: Winkelier
Partner:
 

Johanna Wilhelmina Thiel

Vader:
 

N N

Moeder:
 

N N

Bij jou is dat een of andere Deen, geboren in 1793.Verbaasd 

Frank Fransz

Die website bekijkend val ik echt van de ene verbazing in de andere.

Ik zie bijvoorbeeld, dat Elizabeth Johanna de Ridder is geboren in 1856,
vervolgens in 1792 is gehuwd met Johannus Bernardus Cremer, en vanaf 1795 kinderen kreeg.

Johannus Bernardus Cremer presteerde het om te overlijden in 1828, 28 jaar vóór de geboorte van zijn vrouw.
Maar in een familie, waarin dames op hun 59e nog kinderen kregen, is dat misschien heel normaal.

Het is vast allemaal driedubbel gematched, maar volgens mij is zo'n Premium abonnement toch gewoon weggegooid geld.

Nou ja, dankzij dat gematch ben je familie van Leopold van Habsburg van Oostenrijk, dus dat mag best een paar tientjes kosten.

Jan Clavaux

De Ridder gaat voor 1873 richting Denemarken, waar ik blijf hangen tussen de 17e en 16e eeuw


Dat is nu de wondere wereld van MyHeritage.

De vader van Pieter Hendrik de Ridder (1812 te Goes), Pieter de Ridder, geeft bij de geboorte-aangifte op 62 jaar te zijn.
Een jaar eerder geeft Pieter de Ridder op geboren te zijn te Kats, een kleine 10km van Goes, waar hij sinds 1777 woont.

Dat lijkt naar mijn idee toch erg weinig op Hans Peter (Piet) pedersen. geb. 20 nov 1793 te Åkirkeby, Bornholm, Denmark. Onschuldig

Willem Hak

Dan kan die tak er alvast afgehakt worden.( dat scheelt weer dik 70 personen)

Frank Fransz

Misschien al bekend: 
WOLTERBEEK in Nederlands Patriciaat 6e jrg. p. 396 (1915). 
Dat is wel een degelijke bron.
Ik ken de familie door het huwelijk Van Wesel - Wolterbeek. 
Van mijn eigen website wordt veel overgenomen, maar geregeld verbeter ik data en relaties die fout blijken te zijn. Met leedvermaak zie ik dat de fouten op andere sites rustig blijven staan. Inderdaad, het kost vele jaren om alles zelf op te bouwen en te controleren, je kunt best voorlopig zaken overnemen maar als het mogelijk is moet je ze verifiëren; en soms zijn ze niet verifieerbaar (met name gegevens uit oude stambomen, waarvan de bronnen verdwenen zijn).   

(En een van de dingen die mij bij MyHeritage altijd ergeren: dat vrouwen altijd de achternaam van hun man krijgen, ook als ze die nooit hebben gebruikt.) 

August de Man

Bedankt Jan, daar zal ik naar kijken ... met de consistentie checker probeer ik te werken maar het is inderdaad heel lastig, want je bent afhankelijk van hoe mensen dingen hebben vertaald en hebben geïnterpreteerd, een storende factor is idd de manier hoe de namen van vrouwen gebruikt worden, ook vertalingen van voorvoegsels en dan de namen niet of juist wel lijdt tot verwarring. Wat ik doe ik match tot zover ik kan, probeer simpele fouten te corrigeren zoals plaatsnamen of als sommigen registers met hetzelfde feit met 2 verschillende namen of datums komen.. Google is mijn grote vriend.. evenals wikiapedia... Van veel van deze namen is heel veel bekend, dus dan valt het aan elkaar te breien.

Ik weet dat ik onervaren ben, maar logica brengt je een heel eind, het is ook daarom dat ik hier hulp bij vraag. Immers ik verzin deze dingen niet.. Het zijn de gegevens ingevoerd door velen die het tot dit gebracht hebben. Ik ga er niet vanuit dat die mensen nog minder ervaren zijn dan ik, dus als ik soms tot de dezelfde conclusies kom, nog voordat ik de match in Myheritage heb gewoon door onderzoek op internet, zoeken in online archieven of door logisch nadenken overnamen en dan vanaf daar een nieuw onderzoek starten, dan moet er dus wel iets van waar zijn. 

Rob de Ridder

Willem Hak..

Nergens in dat  register staat dat die Pieters Hendriks dezelfde zijn. Dus dan bazeer ik me wat ik gevonden heb over de persoon met wie hij getrouwd was Catharina Franscisca Cremer. Dan ik heb terug gewerkt vanaf de zonen omhoog, als ik dan zou aannemen dat jij gelijk hebt en er twijfel is over de vader van Pieter Hendriks dan zou de informatie bij de kleinzonen al fout zijn, maar daar word gezegd moeder Francisca Cremer, wat ook terug te vinden in de registers, als de moeder Cremer is dan kan onmogelijk de vader Pieter de Ridder uit Katz zijn. 

Ik mag aannemen dat  de informatie over de Ridder redelijk correct is, Hendrik Willem was directeur van de post, mijn grootvader Pieter Hendrik Adrianus de Ridder was Generaal-majoor, wat betekent dat in het nationaal archief en het archief van defensie veel te vinden is. 

En August inderdaad in het Nederlands Patrichiaat kom ik uitvoerig de namen Wolterbeek, Neomagus, Keuchenius tegen. 

Rob de Ridder


Dus dan bazeer ik me wat ik gevonden heb over de persoon met wie hij getrouwd was Catharina Franscisca Cremer.


Zou er dan een fout in hun huwelijksakte gemaakt zijn ? Onschuldig

Soort akte:    Huwelijksakte
Aktedatum:    24-04-1834
Aktenummer:    18
Huwelijksplaats:    Goes
Bruidegom:    Pieter Hendrik de Ridder
Geboorteplaats:    Goes
Leeftijd:    21
Beroep:    Deurwaarder
Bruid:    Katarina Francisca Cremer
Geboorteplaats:    Middelburg
Leeftijd:    24
Beroep:    Naaister
Vader bruidegom:    Pieter de Ridder
Moeder bruidegom:    Johanna Willemina Thiel
Beroep:    Winkelierster
Vader bruid:    Joannis Bernardus Cremer
Moeder bruid:    Elisabeth Johanna BOGAERDS
Gemeente:    Goes
Toegangsnummer:    25 Burgerlijke Stand Zeeland (1796) 1811-1980, (1796) 1811-1980
Inventarisnummer:    GOE-H-1834
(jammer genoeg zijn de huwelijksbijlagen in 1877 verloren gegaan door menselijk falen)

Willem Hak






Dit onderwerp is gesloten, u kunt dus niet (meer) reageren.
Plaats een nieuw bericht in dit forum.