stamboomforum

Forum logoFora » Moderatie » Kan iemand die meer ervaring heeft eens kijken?

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Dit onderwerp is gesloten, u kunt dus niet (meer) reageren.


"als je familie bent van ten Cate in al de 2e generatie, dat je dan waarschijnlijk ook familie bent van degene in de > ?? generatie... dus dan moet je dat bewezen gaan zien worden, al die stappen daartussen in, maar het is een leidraad, die je op weg helpt als je namen tegenkomt bij het moment dat er word overgeschakelt naar heer van xxxx etc... dus als je dan verder omhoog komt en de naam de Latre komt boven in combinatie met Heer van Coucy, is dit iets wat je aandacht trekt en daar op verder gaat in het onervaren maar logische enthousiasme .... dus ALS ik in mijn moederlijn via ten Cate verbonden word aan van Riemsdijk, dan verzin ik dat niet, uit van Riemsdijk volgt Six en ga zo maar door, het is dan simpel bijna volgen van geschiedenis ipv van de door jullie terecht ge-eiste feiten"

Je ziet het niet he? 
Wij eisen niks, de geschiedenis vergt het. Jij vult dingen in, verdedigt met hand en tand. "al die stappen ertussen in".
Het is niet slim om met generatie 1 en 11 te beginnen en die naar elkaar toe te werken. gewoon, onlogisch en onverstandig. 
Bovendien, dan haal je er weer stoommaatschappijen bij, doet de aanname dat iemand in Kralingen overlijdt omdat de boot daar geregistreerd stond??? En dan weer dat. Je verzint het en gaat dan zoeken. Maar zo werkt het niet, zoveel mag toch nu onderhand wel een keer duidelijk zijn??

Dan nog dit; bevolkingsregisters zijn foutgevoelig. In mijn optiek geen primaire bron. 
Begin nou gewoon even in het documenteren van de eerste 3 a 4 generaties... met bronnen...  

Eva Mulder

Met stijgende verbazing volg ik dit draadje al een aantal dagen. Zelden ben ik zoveel eigenwijsheid tegen gekomen, maar dit is enig om te lezen en ik word er erg vrolijk van. Dank, dank dank...

frank

Dan nog dit; bevolkingsregisters zijn foutgevoelig. In mijn optiek geen primaire bron. 


Wel voor woongegevens, niet voor persoonsgegevens.

Willem Hak

Zeker.
Maar voordat iemand hier adellijk bloed gaat claimen op basis van een adresboek ;-) 

Eva Mulder

Eva dat verzon ik niet, want het staat vermeldt in het archief van Kralingen, daar staat bij afkomstig uit het dagrapport van Stoomschip Sumatra. 

Rob de Ridder

Ik vind het grappig dit allemaal te lezen. Door dit soort mensen, sorry Rob, maak je schuldig aan geschiedvervalsing, iets wat je vaak ziet op het internet, zaakjes aan elkaar knopen en hopen dat het waar is. Het blijkt toch dat een een bord voor je hoofd heb. Je bent een goed voorbeeld voor latere nieuwe generaties genealogen die nu inzien dat ze niet jouw kennis moeten gebruikenKop tegen de muur

Alex Dragon 2

Eva dat verzon ik niet, want het staat vermeldt in het archief van Kralingen, daar staat bij afkomstig uit het dagrapport van Stoomschip Sumatra. 


Maar er staat nergens, dat het in Kralingen geregistreerd is, omdat de stoomvaartmaatschappij daar gevestigd zou zijn. Dat heb je zelf verzonnen.

Willem Hak

Ja dat klopt misschien idd ongewild onbewust, maar als ik jullie draadje zie over of de kinderen die geadopteerd zijn de naam mogen houden ja of nee, ivm de stamboom, zou betekenen dat die opbouw/theorie/fantasie  (hoe je het wil noemen) opzich niet vreemd is alleen je kan niet zeggen bloedverwant... dus zeg het maar... ik weet het af en toe ook niet meer en als ik zie dat jullie het er ook niet over eens zijn of datums in archieven 100% betrouwbaar zijn, daarnaast een namen die in archieven ook anders geschreven zijn, dan is het voor een leek helemaal moeilijk om door de bomen het bos nog te zien ... 

Ik wil even niet gaan nadenken wat dat voor gevolgen zou hebben,,, Wolterbeeks die ten Cate heten dus behoren tot ten Cate, terwijl sommigen toch echt Wolterbeek zijn ... Help ... lol  

Rob de Ridder

Wie zegt dat genealogisch onderzoek eenvoudig is? Jij weet inmiddels wel anders, denk ik.

We blijven van de hak op de tak springen. Ik houd het even op Ned Indië.

De Adolph Wolterbeek die op Roosje Roos vermeld wordt is m.i toch niet helemaal in tegenspraak met het bevolkingsregister?  Geboortejaar wijkt inderdaad af. Je zult uiteraard zijn ouders moeten checken en nagaan of dat ouderpaar inderdaad in Ned Indie was ten tijde van zijn geboorte. Opzoeken geboorteakte Batavia op film FS (vermoedelijk op de plank bij de Mormonen in Amsterdam en in te zien op vrijdagmiddagen (mocht je niet kunnen reizen kun je evt besluiten deze specifieke vraag betreffende controle geboorteakte te stellen op het forum van IGV.:

 

1855 hoofdregister 1357943   (item 7)
   id. bijregister 1208815   (item 4)
   id. bijregister 1208815   (item 4)

 

Uit Indische Navorser 2005INN18 Genealogie Young door Drs R.G. de Neve:  voor jou specifiek pag 136

Ellen Francis Theodora Young, geb. Semarang 16 juni 1886, overl. Deventer 7 febr. 1965, tr.
Ambarawa 9 mei 1917 Adolph (ten Cate, vanaf 8 febr. 1916) Wolterbeek, geb. Batavia 14 okt. 1889 en
erk. Semarang 8 febr. 1916, employé van de suikeronderneming Medari (Djokjakarta) (A - 1927),
tuinemployé ald. (A 1929-1934), ex-tuinemployé te Blabak (Moentilan, Kedoe) (A 1938), overl. Ngawi
(Madioen) 29 aug. 1945, begr. Surabaya (Nederlands ereveld Kembang Kuning), zn. van Petronella
Johanna ten Cate en erk. door Adolph Wolterbeek.
Dit huwelijk was kinderloos

mvg-Ben

Ben Wegman

mijn vaders ex-vrouw de dochter van een baron, bewezen primair, vaststaand terug te vinden overal


Dochter van een jonkheer. Haar geboorteakte <hier>, die van haar vader <hier> en zelfs ook nog die van haar grootvader <hier>.
De titel van baron (bij eerstgeboorte) is alleen verleend (in 1890) aan een oom van haar.
Maar goed, een ex-vrouw van je vader is natuurlijk niets van jou.

Willem Hak

Eva, dit even kort omdat ik wil proberen meer on-topic te blijven en minder hak op tak, 

De Nederlandse Stoombootmaatschappij opgericht te Rotterdam 10 november 1823, ben daar  recentelijk nog geweest, incl een rondtour langs de havens en de werven..

Rob de Ridder

De Nederlandse Stoombootmaatschappij opgericht te Rotterdam


Uit de akte : ".. Stoomvaart Maatschappij Nederland; Uittreksel uit het dagregister gehouden aan boord van het Stoomschip Sumatra ..".
De SMN, dus niet de NSbM, was gevestigd in Amsterdam.
 

Willem Hak

(Ah, Willem was dus weer net iets eerder)

Als je de overlijdensakte leest (hier dus) zie je dat er over Pauline van Slooten vermeld staat: "laatst gedomicileerd te Kralingen".

Dat lijkt me een veel zinniger reden om een overlijdensakte in te schrijven in Kralingen dan de vestigingsplaats van de boot in kwestie.

De exacte locatie van overlijden was overigens hier (net voor de kust van Liberia)

 

De SS Sumatra die in 1887 vanuit Nederland op Indie voer was volgens mij deze (dus niet in Kralingen maar in Amsterdam geregistreerd):

Date/Name Ship

1882-08-00 SUMATRA

Manager:

N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Netherlands

Owner:

N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Netherlands

Shareholder:

 

Homeport / Flag:

Amsterdam / Netherlands

Callsign:

PTFM

Additional info:

 

 

Er was eerder een SS Sumatra in bezit van N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Batavia', Rotterdam, Netherlands maar die was in 1887 niet meer in Nederlands bezit en vaarde vanuit Londen als thuishaven:

Ship History Data

 

…..

Date/Name Ship

1873-08-03 SUMATRA

Manager:

N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Batavia', Rotterdam, Netherlands

Owner:

N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Batavia', Rotterdam, Netherlands

Shareholder:

 

Homeport / Flag:

Rotterdam / Netherlands

Callsign:

PTDH

Additional info:

 

 

Date/Name Ship

1876-03-00 SUMATRA

Manager:

Adamson & Ronaldson, London, Great Britain

Owner:

Adamson & Ronaldson, London, Great Britain

Shareholder:

 

Homeport / Flag:

London / Great Britain

Callsign:

 

Additional info:

 

 

Date/Name Ship

1882-10-00 SUMATRA

Manager:

Edward Francis Knottesford Fortescue, J.P., London, Great Britain

Owner:

Edward Francis Knottesford Fortescue, J.P., London, Great Britain

Shareholder:

 

Homeport / Flag:

London / Great Britain

Callsign:

 

Additional info:

 

 

Date/Name Ship

1882-12-00 SUMATRA

Manager:

John Lacy, London, Great Britain

Owner:

John Lacy, London, Great Britain

Shareholder:

 

Homeport / Flag:

London / Great Britain

Callsign:

 

Additional info:

 

 

Date/Name Ship

1883-04-00 SUMATRA

Manager:

Thomas Brooking Williams, London, Great Britain

Owner:

Thomas Brooking Williams, London, Great Britain

Shareholder:

 

Homeport / Flag:

London / Great Britain

Callsign:

 

Additional info:

 

 

Date/Name Ship

1883-07-00 SUMATRA

Manager:

John Thomas Matthews, London, Great Britain

Owner:

John Thomas Matthews, London, Great Britain

Shareholder:

 

Homeport / Flag:

London / Great Britain

Callsign:

 

Additional info:

 

 

Date/Name Ship

1885-04-00 SUMATRA

Manager:

George Humphreys, London, Great Britain

Owner:

George Humphreys, London, Great Britain

Shareholder:

 

Homeport / Flag:

London / Great Britain

Callsign:

 

Additional info:

 

 

Date/Name Ship

1887-03-00 SUMATRA

Manager:

John Thomas Matthews, London, Great Britain

Owner:

John Thomas Matthews, London, Great Britain

Shareholder:

 

Homeport / Flag:

London / Great Britain

Callsign:

 

Additional info:

 

 

Date/Name Ship

1887-07-00 SUMATRA

Manager:

Blyth Shipbuilding Company Ltd, London, Great Britain

Owner:

Blyth Shipbuilding Company Ltd, London, Great Britain

Shareholder:

 

Homeport / Flag:

London / Great Britain

Callsign:

 

Additional info:

 

 

A van Egmond

Hulde A van Egmond .. was niet mijn bedoeling om een discussie op te starten over stoombootmaatschappijen.. ik veronderstelde iets en het heeft zijdelings met elkaar te maken, laten we nu niet op alle slakken zout leggen, want dan ga ik me af vragen of jullie ook gaan betwisten dat een wiel rond is en dat bewezen willen zien. 

Ontopic

iemand die dit kan lezen? 

Rob de Ridder


April, maar hoe kijk je nu tegen die baron aan?

RoberT






Dit onderwerp is gesloten, u kunt dus niet (meer) reageren.
Plaats een nieuw bericht in dit forum.