stamboomforum

Forum logoFora » Onderzoek in Indonesië » Geboortejaar Charlotte Wilhelmina Ponder in Indië 1861 of 1862?

Geachte forumleden,

Charlotte Wilhelmina Ponder is

- volgens van der Klaauw in "geslachtslijst Bruins uit Zwolle" geboren op 03.10.1861, maar

- volgens een archief-persoonskaart van Jacqueline Charlotte Bruins in het amsterdams archief geboren op 03.10.1862

Kan iemand in de Indische regeringsalmanakken nakijken wat het echte geboortejaar is van Ch. W. Ponder ?

Alvast bedankt voor jullie moeite,

Victor Bruins

Victor Bruins

Bij haar overlijden op 24.9.1941 in Soerabaja was zij 79 jaar.

G.Karssenberg

Hr. Karssenberg mijn dank voor Uw reactie. Het gegeven op de amsterdamse persoonskaart is dus onjuist. Ook de opgegeven geboortedatum van haar vader Jakob is onjuist, is me opgevallen. De opgegeven geboortedatum is die van mijn eigen opa Jakob Bruins !

Victor Bruins

Ik heb haar in de almanakken nog niet kunnen vinden.

Overledene: Charlotte Wilhelmina Ponder overl.: 24-9-1941
Vader: Johan Andries Nicolaas Ponder
Moeder: Johanna Loretta Beer
Partner:  
Geboren in: Banjoewangi Plaats overl.: Kalibaroe, Banjoewangi
Leeftijd: 79    
Opmerking(en): Woonplaats: Soerabaja; Partner overleden.
Plaats aangifte: Soerabaja Jaar aangifte: 1941
Bijregister: Eerste Bijregister
Aktenummer: 119 Filmnummer: 1357859
 

 eerder door Karssenberg aangegeven.

mvg-Ben

Ben Wegman


27-12-1879 huwelijk Jacob Bruins met Charlotta Wilhelmina Ponder te Batavia

Huwelijksakte te raadplegen bij familycentrum van de Mormonen in Amsterdam. Filmnummer 

1208808   (item 20)

 Staat in de geboorteakte van haar zoon in 1880 te Zwolle niet haar leeftijd? Kan geen geboorte in Ned Indie vinden van haar.

ps 07-07-2017:  correctie van de huwelijksmaand - oorspronkelijk vermeldt-  november, moest zijn december.

Ben Wegman

Beste Victor,

Het huwelijksregister van Batavia 1879, aktenr. 91 vermeldt:

27 dec. 1879. Jacob Bruins, geboren te Zwolle, prov. Overijssel, oud 41 jr., architect der eerste klasse bij de Burgerlijke Openbare Werken, wonende te Batavia, zoon van Jan Bruins en van diens echtgenote Geertje Hijner, beiden overleden, en vroeger gehuwd geweest met Hendrika Petronella de Koster, overleden; met Charlotta Wilhelmina Ponder, geboren te Banjoewangie, oud 18 jr., wonende te Batavia, dochter van Andries Nicolaas Ponder, opziener bij het etablissement van Landbouw te Soekaradja, Banjoewangie, aldaar wonende, en van diens echtgenote Johanna Loretta Beer, overleden. Getuigen: Heinrich Adolph Maximiliaan von Graney[?], oud 34 jr., particulier, en Jan Hendrik Beer, oud 59 jr., gepensioneerd ambtenaar en grootvader van de bruid, beiden wonende te Batavia.

Als C.W. Ponder op 3 okt. geboren is, is het geboortejaar, teruggerekend, dus 1861.

P.S. Overigens is het familiecentrum in Amsterdam gedurende de maanden juli en augustus gesloten omdat er geen vrijwilligers zijn.

leo

Beste Leo,

Bedankt voor je informatie, maar er treedt nu wel een ander probleem op: de huwelijksakte is van 27 dec.1879 schrijf je, maar in een advertentie in het Soerabaijasch handelsblad van10-01-1880 geeft het echtpaar op dat ze op 24 dec. zijn getrouwd. Hebben ze zich vergist of heb jij de akte verkeerd gelezen ? Of werd een huwelijksakte in Indië, anders dan in NL, pas dagen na de huwelijksvoltrekking opgemaakt ?

Ben benieuwd naar je uitleg,

vriendelijke groet van Victor Bruins

Victor Bruins


Ik bemerkte na controle aan de hand van de gegevens van Leo Janssen dat de door mij vermelde huwelijksdatum niet juist is. De regeringsalmanak geeft 27-12-1879. Sorry voor de verkeerde datum.

mvg-Ben

Ben Wegman




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!