stamboomforum

Forum logoFora » Leeshulp/transcriptie gevraagd » Walmoet(d) Zutphen/Amsterdam

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Goedemiddag

Ik ben op zoek naar de ontbrekende schakel (geboorte) van Hend(e)rik Walmoet(d)  rond 1725 ,en Engelina Luising rond 1724 .

Hij is gehuwd op 23-07-1751 in Amsterdam met Engelina Luisink 27 jr (ook wel Lusing , luesink , lussing etc.) . Aanwezig zijn Truitje Schuring (ook wel Schuijrink , Schuuring etc. en Dirk Luisink (vader) .

Hendrik is op 23-06-1749 uit Zutphen vertrokken naar Amsterdam (NH lidmaten)

Ouders zijn waarschijnlijk ; Jan walmoet x Geesken Schuijrink Zutphen 15-07-1725 NH trouwboek . Daarop volgt wel de aangifte van Dirk Willem 30-12-27 , Derrekse 30-10-29 en Jan Willem 21-09-32  .

Geeske treedt daarna bij diverse dopen in Amsterdam op als getuige , Jan is dan al overleden . Geeske hertrouwd 07-12-1738 in Zutphen met Jan Christoffel Hekman .

Ben benieuwd ....

Groet,

Bert Nijkamp

Bert Nijkamp

Aanwezig zijn Truitje Schuring


"sijn moij"
Zij zou een zus kunnen zijn van Geesken Schuijrink.

Willem Hak

hallo Willem

 

Ik ben die Truitje (of iets dat er op lijkt) verder nergens tegen gekomen . Kan dit een vergissing zijn en zal hier toch Geeske(n) hebben moeten

staan ?

Of is er naast die Jan Walmoet toch nog een broer .... Walmoet waarvan Hendrik afstamt ?

Bert Nijkamp

Misschien dat de weeskamer Zutphen uitkomst brengt?

In de index komt voor:

Schuijrinks Geesken Jan Walmoet XII, blz. 364

Annemarie57

Ik vond nog wel deze doop in Zutphen:

18.10.1733 HENDRIK, kind van Hendrik Walmout - Hendersken Rutgers.
Predikant - Laur. le Brun.

Annemarie57

Gedoopte kinderen van het echtpaar Walmoet x Lusing in Amsterdam: in de Noorderkerk, in de Westerkerk en in de Nieuwe Kerk: Jan Gerrit (18.7.1753), Dirk  (19.10.1755), Geesken (18.11.1757), Marija (23.11.1759), Aaltijen (18.1.1761), Hendrika (11.12.1763 en 28.4.1765).

G.Karssenberg

Ik ben die Truitje (of iets dat er op lijkt) verder nergens tegen gekomen . Kan dit een vergissing zijn en zal hier toch Geeske(n) hebben moeten staan ?


Truitje is vermeld als zijn tante (mo[e]ij). Anders zou er moeder hebben gestaan, vergelijk met bijv. de onderste inschrijving op dezelfde pagina.
Truitje - Geertruida ?

Jan Walmoet en Geesken Schuijrink als ouders lijkt wel aannemelijk, zeker aangezien haar tweede man ook meerdere keren als doopgetuige vermeld is.

Jan Gerrit 18-07-1753, get. Dirk Schuring, Geesje Schuring
Geesken 18-11-1757, get. Jan Christoffel Hekman, Giesken Sewerenk  *)
Marija 23-11-1759, get. Derk Luesink, Marija Luesink
Aaltjen 18-01-1761, get. Engelina Luesingh, Jan Christoffel Hekman
Hendrika 11-12-1763, get. Hendrik Walmoet (de vader zelf, of een uit het bericht van Annemarie57 ?), Hendrika Walmoets
Hendrica 28-04-1765, get. Jan Christoffel Hekman, Gooske Schuuring

*) Sewerenk lijkt me verkeerd te zijn gelezen/overgenomen van het doopbriefje, waar mogelijk iets als Scuierenk op heeft gestaan.

Willem Hak

Dank Willem , begrijp wat je bedoeld . Ik ga nog even verder zoeken bij die weeskamer , kan zijn dat Hendrik daarom niet in het doopregister van Zutphen staat in relatie met Jan Walmoet x Geesken Schuring 

Bert Nijkamp

In dat laatste rijtje kinderen ontbreekt dus Dirk, gedoopt in de Noorderkerk op 19.10.1755, zoon van Hendrik Wielmoet en Engelina Buesingh - getuigen: Dirk en Maria Lusingh. Verhaspelde namen dus.

G.Karssenberg

Had al van alles bekeken in Zutphen , bijvoorbeeld ook notariele akten maar nog geen link met de weeskamer gemaakt . Dat ga ik nader onderzoeken .

Bert Nijkamp

BINGO

In het archief van de weeskamer wordt Hendrik in 1738 genoemd als 13 jarige zoon van de dan overleden Jan Walmoet . Ik kan niet alles ontcijferen maar sluit nog wel een kopie bij met het verzoek om leeshulp .

Dank voor jullie ondersteuning .

Bert Nijkamp

Mooi gelukkig dat er van Zutphen zoveel bronnen beschikbaar zijn.

Annemarie57

Inderdaad , zeer uitgebreid .

Wel vreemd dat ik geen doop inschrijving kan vinden . Misschien toch van elders afkomstig , Walmoet klinkt

niet als authentiek Nederlands.

Overigens staat het huwelijk van Jan en Geesken wel in het NH trouwboek (1725) van Zutphen maar doen

ze pas in 1737 beiden de belijdenis .

Bert Nijkamp

Misschien moet je aan een Duitse herkomst denken? Walmuth ofzo?

Het komt wel vaker voor dat een doopinschrijving niet te vinden is, ik heb er zelf ook diversen.

Soms omdat de ouders doopgezind waren, soms omdat er gewoon geen dominee of pastoor was.(hiaat)

Annemarie57


Ter aanvulling de door Bert gevonden inschrijving in de weeskamer van Zutphen, in het Regionaal Archief Zutphen (link, image 308).
Edit: Een van de voogden was dus Henrick Walmoet - dat zal toch wel dezelfde zijn als die door Annemarie te Zutphen was gevonden. Is daar al een trouwinschrijving van gevonden?

Peter S2




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!