stamboomforum

Forum logoLeeshulp, transcriptie, vertaling » Data doopregister 1787


Profiel afbeelding

Is er iemand die deze gegevens uit het doopregister zou kunnen vertalen ? Vooral de data zijn van belang. Voor zover ik het begrijp zou Walterus gedoopt zijn op 22 november (1887). In het bevolkingsregister van Bladel van 1810 staat evenwel dat hij op 14.12.1887 zou zijn geboren. 2 officiële bronnen dus met verschillende data. Maar ik ga ervan uit dat de data uit het doopregister betrouwbaarder zijn en dus mag worden aangenomen dat hij op 22.11.1887 is geboren (minstens gedoopt). 

 

bart vosters

1887 = 1787 neem ik aan?

Mark de Vries

Is er een link naar de volledige akte en dat bevolkingsregister? Doopinschrijvingsdatum werd vaak overgenomen als "geboortedatum" in de BS, maar soms stond bij de doopdatum in de kerkboeken ook echte geboortedatum. Die is niet altijd meegegaan naar de BS.

Mark de Vries

het juiste geboortejaar is 1783 (ik had mij in mijn oorspronkelijke post miskeken op een andere akte in de lijst)

Bevolkingsregister 1810 : https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=332&miadt=48&milang=nl&misort=last_mod%7Casc&miview=ldt&mizk_alle=bevolkingsregister%20bladel%201810&mistart=16

(eerste naam bovenaan)

Doopregister 1783 : https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&miadt=0&mizig=310&miview=tbl&milang=nl&micols=1&mip3=vosters&mip1=walterus

(laatste naam onderaan linker pagina)

bart vosters

In de bevolkingsregisters staan geboortedata dikwijls verkeerd genoteerd.

Ik zou toch maar uit gaan wat in het doopregister staat geschreven.

Gr.

Everardus Rollema

Gemelli baptizati sunt 21a 9bris Wilhelmus filius legitimus Wilhelmi Vosters et Mariae Elisabeth Geerts ex Tilborg: susceptores Joannes Vermeulen et Cornelia Vermeulen

22a novembris Wolterus filius legitimus superiorum parentum susceptores Walterus Goijaerts et Maria Anna Pauwels

Tweelingen, zijn gedoopt op 21 november Wilhelmus wettige zoon van Wilhelmus Vosters en Maria Elisabeth Geerts uit Tilburg: doopheffers Joannes Vermeulen en Cornelia Vermeulen

de 22ste november Wolterus wettige zoon van bovenstaande ouders, doopheffers Walterus Goijaerts en Maria Anna Pauwels

 

Maar, 14 november als geboortedatum en 21 / 22 november  als doopdatum hoeft elkaar toch helemaal niet te bijten?

Joop Huijssoon

Heel erg bedankt voor de vertaling. 

 

De data conflicteren toch wel denk ik aangezien het doopregister spreekt van data in november en het bevolkingsregister december aangeeft, tenzij ik dat verkeerd lees. 

Bovendien blijkt uit hetzelfde bevolkingsregister dat de tweeling waarvan in de doopakte sprake, Willem, zou zijn geboren op 12 december 1783, wat dus ook weer afwijkt van 14 december die voor Walterus is genoteerd in het bevolkingsregister. Toch maar het doopregister als uitgangspunt nemen ?  

bart vosters


Je hebt gelijk, Bart. 14 d... had ik als 14 dito geïnterpreteerd, wat dan volgens de voorgaande inschrijving 14 november oplevert. Bij vergelijking en vergroting staat er 14 dbre, dus 14 december ("décembre"). De klerk gebruikt het woord dito niet. Dat kan dus niet met de doopdatum kloppen. Ik zou inderdaad de datum van de doopinschrijving aanhouden, omdat die veel dichter bij de "datum delict" staat.

Joop Huijssoon







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu