stamboomforum

Forum logoLeeshulp, transcriptie, vertaling » 1809 - Vertrek ledematen Bobeldijk en Langedijk van Winkel naar????


Profiel afbeelding

In het lidmatenregister van de Gereformeerde Gemeente te Winkel (NH) staat geschreven :

zie de url : https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89QV-BHYD?i=83&wc=SM9W-ZJ8%3A1293193204%2C382757901%2C383592502&cc=2037985

Arien Bobeldijk

Lijbeth Ariens Langendijk   meid

Jacob Bobeldijk   zoon   vertrokken 

met attestatie naar ???Telzoog???

in Juli 1809.

Lees ik het woord tussen ??? goed? Ik ken deze plaats c/q dit gebied niet terwijl ik uit de omgeving kom.

Arien Bobbeldijk is weduwnaar sinds 1797 en trouwt in 1815 met Lijsbet Langedijk, maar woonde vanaf 1793 tot 1809, en woont na 1811 steeds in Winkel en sterft daar in 1830.

Voor mij is van belang is waar Jacob gaat wonen. Hij overlijdt op 03-05-1815 volgens de huwelijksakte van zijn weduwe, Trijntje Klaasd Oosterman met Pieter Simonsz Langedijk op 24-12-1817 te Petten op genoemde overlijdensdatum, maar de bijlagen ontbreken bij FS en ik wil weten waar hij is overleden. 

Ik heb de tienjarige tafels van enkele omliggende plaatsen al doorgelopen, maar niets gevonden.

Mogelijk kan de oplossing van het bovenstaande hulp bieden.

Louis de Wit - 25 nov 2021 — 14:03 (laatst bijgewerkt 25 nov 2021 — 14:06 door auteur)

Misschien Valk(k)oog, een dorp in de gemeente Schagen.

Zie ook hier .

Anje B. - 25 nov 2021 — 15:44

In 1809 wordt "J. Bobeldijk" aangesteld in Valkoog, zie hier

Anje B. - 25 nov 2021 — 16:24

zie [hier] het lidmatenregister van Valkkoog in 1809, waarin Jacob Bobeldijk, van Winkel, wordt genoemd; in de lijst van 1810 staat aangetekend [ver]trokken [hier]

en [hier] het registre civique van Sint-Maarten, Valkoog en Eenigeburg

Peter B - 25 nov 2021 — 16:43 (laatst bijgewerkt 25 nov 2021 — 16:55 door auteur)

in het registre civique stond overigens "conscrit"... nog even verder gezocht en gevonden in het archief van Vincennes het stamboek van Jacques Boebeldijk [hier] in het 126e régiment d'infanterie de ligne

Peter B - 25 nov 2021 — 17:21

Zullen we het maar op lidmaten houden? Het vertrek van ledematen (= armen, benen etc.) lijkt me toch wat merkwaardig :-)

Liesbeth Niepoort - 25 nov 2021 — 20:12

Zullen we het maar op lidmaten houden?

@Liesbeth: volgens het Instituut voor de Nederlandse Taal [hier]:

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Peter B - 25 nov 2021 — 20:33

Dat in het lidmatenregister van Valkoog van 1810 staat dat hij is vertrokken heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat hij per 06-11-1811 dienstplichtige is bij de infanterie.

Mogelijk is hij in 1815 ook als dienstplichtige overleden. 

Louis de Wit - 25 nov 2021 — 21:08 (laatst bijgewerkt 25 nov 2021 — 21:21 door auteur)

Hij overlijdt op 03-05-1815 volgens de huwelijksakte van zijn weduwe, Trijntje Klaasd Oosterman met Pieter Simonsz Langedijk op 24-12-1817 te Petten op genoemde overlijdensdatum, maar de bijlagen ontbreken bij FS en ik wil weten waar hij is overleden.

de huwelijksbijlagen van Petten uit 1817 zijn bewaard gebleven, zie [hier] de akte waarnaar wordt verwezen. Dit is geen overlijdensakte van Jacob, maar een akte van vrijstelling van de nationale militie van Cornelis Bobeldijk d.d. 03.05.1815, waarvoor bewijs van het overlijden van Jacob zou zijn overlegd (i.e. Jacob is niet 03.05.1815 overleden)

Peter B - 26 nov 2021 — 00:59


Peter, 

Je hebt helemaal gelijk. Het stuk betreft de vrijstelling van Cornelis i.v.m. het feit dat zijn oudere broer is overleden en hij daarmee de enige zoon is. Een document waaruit blijkt wanneer en waar Jacob is overleden komt misschien nog te voorschijn. Ik zoek verder. Misschien kan het Waterland Archief mij op het goede spoor zetten.

Met dank aan allen.

Louis de Wit - 28 nov 2021 — 20:27







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu