stamboomforum

Forum logoFora » Genealogische sites en publicaties » CBG Persbericht vernieuwde website

Zo nieuw is het niet. Het jasje is veranderd. De inhoud niet. En duur is het ook nog steeds.
Ik snap ook de opmerking over de familiedossiers niet zo goed. Deze zou voor genealogen juist heel belangrijk moeten zijn ! Er zitten vaak gegevens in die nergens anders te vinden zijn, maar kennelijk werken veel mensen liever alleen met bidprentjes en familieadvertenties. Voor het echte zoekwerk zijn de familiedossiers juist van onschatbare waarde. Ik raadpleeg ze al sinds 1982 en heb er heel veel waardevols uitgehaald.
Ik hoop dat ze alsnog snel gedigitaliseerd worden !

André Sijnesael

Ik kan op de site van CBG geen mogelijkheid meer vinden om een tegoed te kopen zoals voorheen. Je kunt alleen maar aangeven vriend te worden.

Groet, Jochem

Jochem IJmker

Kan het ook niet meer vinden, maar het moet ergens staan. Ik heb het een keer gezien; kost 6 euro (een soort dagpas).

Leo Bijl

Zie: http://cbgverzamelingen.nl/vrienden

Inderdaad een dagkaart aanschaffen voor 6 euro. Bij een eenvoudige opzoekaktie zou je als alternatief kunnen overwegen de vraag op stamboomforum te plaatsen met het verzoek op de site van CBG iets na te gaan.

mvg-Ben

Ben Wegman

Als iets niet helemaal duidelijk is, kun je ook een email naar het CBG sturen, anno 2016. Meestal heb je binnen een kwartier antwoord.

Jan Clavaux

Zal wel aan mij liggen maar, hoezo eenvoudiger?

ien lejeune

Mee eens. Het is niet eenvoudiger geworden. Men heeft meer bedoeld om een fancy site te presenteren. Zelf houd ik niet van centrale zoekmachines die
vervolgens een hele brij aan gegevens ophoesten. Zeker niet als die ook nog eens op een onduidelijke, veel te grafische manier, gepresenteerd worden.
Ik heb liever een eenvoudige "platte' website waarbij ik zelf kan bepalen in welke onderdelen ik zoek en waarbij ik liever veel gegevens krijg, dan prachtig gepresenteerde. Maar ja, tegenwoordig is alles gericht op presentatie en "vernieuwing". De uitdrukking "niet iedere verandering is een verbetering" doet nog altijd opgeld !

De website van het Belgische Rijksarchief (www.arch.be) is een toonbeeld van hoe het hoort. Netjes, eenvoudig en met alle mogelijkheden om gericht te zoeken via simpele hyperlinks. 

André Sijnesael

email van mij aan CBG:

Kort geleden is mijn computer gecrasht en ben ik al mijn inloggegevens kwijtgeraakt. Bij de meeste sites lukt het online aanmaken van een nieuw wachtwoord probleemloos, alleen bij CBG niet. Als ik daar mijn emailadres invul, toch echt ook het email adres waar ik uw informatie op ontvang, krijg ik de melding dat dit een onbekend emailadres is. Overigens, voor ik zover was dat ik een poging kon wagen had ik al heel wat tijd besteed aan het ronddolen op uw site om een inlogscherm te vinden. Bij binnenkomst op de home pagina is er wel een knop "vrienden" op de plaats waar de meeste sites een inlogknop hebben, maar in uw geval leidt die knop naar een reclameverhaal waarom ik me aan zou moeten melden als vriend. Helemaal naar onderen scrollen, links naar contact, bronnenzaal, pers en ga zo maar door, maar geen inloglink. Toen maar bij "Ontdek je familiegeschiedenis" een naam ingevuld waarvan ik weet dat jullie er een advertentie van hebben. Ja, die advertentie wordt gevonden, een thumbnail wordt getoond, maar erop klikken doet niks. Vervolgens iets anders geprobeerd, ik weet niet meer wat, daarmee kwam ik bij een link (nog altijd op de CBG site) die me naar WieWasWie leidde, de database pagina van diezelfde advertentie, maar ook daar geen scan... en op dit hele pad dus nergens een inlogknop voor CBG gevonden. Uiteindelijk bleek dat in mijn browser, onder de adresregel verstopt, een pull down menuutje naar bronnen was. Van daar af naar verzamelingen, weer die naam intypen, advertentie gevonden en als ik dan op download klik wordt me eindelijk gevraagd in te loggen... wat uiteraard niet lukt, maar gebruik maken van "wachtwoord vergeten" werkt ook niet...

reactie van CBG:

Beste mevrouw Rond,Voor de nieuwe website CBGVerzamelingen.nl moet u eenmaal een nieuwe account aanmaken. De oude inloggegevens van de Digitale Studiezaal zijn niet meeverhuisd naar de nieuwe site. U mag deze nieuwe account wel dezelfde inlognaam en/of wachtwoord geven als in de oude site. U gaat naar de website CBGVerzamelingen.nl Klik rechts bovenin de pagina op de gouden knop ‘inloggen’. Kies voor de optie <Nog geen account?> om een account te maken. Na het aanmaken ontvangt u een e-mail om de account te activeren. Uiteraard hoeft u maar eenmaal een nieuwe account aan te maken. Log vervolgens in met uw e-mailadres en wachtwoord. Wij hebben geconstateerd dat de providers Ziggo, Chello, @Home en Casema soms de activerings e-mail blokkeren. Mocht u geen activerings e-mail (hebben) ontvangen, meld dit dan alstublieft aan ons, dan kunnen wij de betreffende account voor u alsnog activeren. Als u vriend bent van het CBG kunt u vervolgens kiezen voor de optie <Jaarpas activeren>. U wordt gevraagd een code in te voeren: deze code is identiek aan uw vriendnummer. Achter de schermen worden uw gegevens dan gecontroleerd. Vervolgens kunt u zoeken en afbeeldingen bekijken. Klik hiervoor op de thumbnail in de resultatenlijst.

Mijn reactie:

Bedankt voor de reactie. Ik hoop dat er met de rest van mijn kritiek ook iets gedaan wordt. Nog even een aanvulling:
Ik heb zojuist een stukje politieblad gedownload, dat doorloopt op de noch online zichtbare, noch gedownloade naastgelegen pagina. Met bladeren in het politieblad van 1889 zou het in theorie wel te vinden moeten zijn, maar bladeren door 12845 pagina's in kennelijk random volgorde is ondoenlijk! Welke gek heeft deze website gebouwd? Kunt u mij misschien per email pagina 1889010265.jpg sturen?
En ajb aan de websitebouwer doorgeven dat 'ie z'n werk over mag doen?

---einde email citaten

Maggy

Tenenkrommend taalgebruik van het CBG : "de account" "deze account", een "nieuwe account"....volgens mij is toch echt "het account", "dit account" en "een nieuw account"......

André Sijnesael

Tenenkrommend taalgebruik is ook maar een subjectief gevoel: https://www.google.nl/#q=%22de+account+of+het+account%22

Wat "Onze Taal" er over zegt: https://onzetaal.nl/taaladvies/engelse-woorden-de-het-weblog

Jan Clavaux

Het is geen gehoor "deze account". Beetje zoals "die meisje" en "deze huis", de bekende irritante krompraat van allochtonen.

André Sijnesael

Ik ben het met André eens: het is "het" account.|
​Ik ga al jaren lang heel veel met vluchtelingen om - en ik moet dus veel "krompraat" aanhoren.
​Maar ik zal nooit zeggen: "de bekende irritante krompraat van allochtonen".
​Dat is mij net te discriminerend.
​Mijn buitenlandse voorouders hebben net zo goed eerst "krom" gesproken...

En dan moet je soms in deze rubriek het "Nederlands" lezen dat "echte" Nederlanders produceren...

G.Karssenberg

Huisregels:

https://www.stamboomforum.nl/help/item.php/149

Ga niet in discussie over de spelling van een posting. Feit blijft dat de één nu eenmaal beter kan schrijven dan de ander. Het heeft derhalve weinig zin om iemand over zijn spelling aan te spreken. Binnen de kortste keren ontstaat zo een woordenwisseling tussen gebruikers zonder dat het eigenlijke onderwerp van de nieuwsgroep aan de orde komt.

----------------------------------------------------------------------

Discriminatie op dit stamboomforum wordt niet toegestaan en ik zal, indien geen aanpassingen worden gedaan, een tekst aanpassen.

Laten we de discussie wel zuiver houden, daar dit forum een genealogisch forum is.

Indien een zoekmachine te ingewikkeld is, vind ik een discussie hierover prima, maar blijf dan wel bij de kern van het onderwerp.

Groet,

Moderator

Everardus Rollema


Tja, kwam er ook net achter dat ze ervoor gekozen hebben om de al bestaande accounts te verwijderen en dus ook de geschiedenis.....

Pieter de Boer




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!