stamboomforum

Forum logoFora » Genealogische sites en publicaties » Verkeerde doopdatum: Antje Simons van Werven uit Boskoop

Ik kom geregeld fouten in genealogieen op het internet tegen. Vaak worden fouten uit het internet klakkeloos overgenomen op andere sites. In de toekomst zal ik daarom deze fouten in dit forum publiceren.

Volgens het gerefomeerde trouwboek van Hazerwoude huwde 2/18-5-1766 Dirk Munnik, j.m. geboren en wonende te Hazerwoude met Antje Simons van Werven, j.d. wonende en geboren te Boskoop.

Op de website https://rhgn.home.xs4all.nl/PK/981362560.html wordt gesteld dat Antje van Werven op 04-10-1744 te Boskoop gedoopt zou zijn.

echter bij controle blijkt dat de Antje die op die datum gedoopt werd een dochter van Teunis van Werven en Burgje Alberts Bruns was.

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99QJ-C9ZW-Z?i=161&wc=SMM2-HZN%3A1292923701%2C345844101%2C347430202%3Fcc%3D2037907&cc=2037907

4-10-1744 is dus waarschijnlijk de verkeerde doopdatum van Antje Simons van Werven

Ben Smit

Ben, beide data zijn foutief.

Teunis Klaasse van Werven en Burgje Aalbertse Brunt dopen inderdaad een Antje op 4 okt 1744, deze zal jong overleden zijn. Zij dopen nog een Antje op 28 nov 1751 in Boskoop. Deze is te jong om in 1766 te huwen

Sijmen Klaasz van Werven en Trijntje Cornelisse van de Tang dopen een Annigje op 5 dec 1745 in Boskoop

jan achterberg

Titel:

Geboortedatum is niet hetzelfde als een doopdatum.

Graag aanpassen.

Het is natuurlijk wel zo handig om de sitebeheerder op de hoogte te stellen van zijn/haar eventuele gemaakte fout.

Groet,

Everardus

Everardus Rollema

Ben Smit,

U moet elke site zien als een handvat en zelf de bronnen controleren. Dat er veel onjuistheden en fouten op internet staan is niet nieuw. Zelf ben ik met een totaal ander onderwerp bezig n.l. het overlijden en begraafgebeuren van een klein dorpje in de Hoeksche Waard. Als je de Impost begraven t/m 1805, register aangegeven lijken 1806 t/m 1811 en den burgerlijke stand 1812 t/m 1900 neemt blijken er zelfs in zo'n klein dorpje veel personen te zijn die b.v. verdronken gevonden werden of seizoen- arbeiders en arbeidsters die naamloos overleden en door de diaconie en later door de gemeente begraven werden. Er moeten m.i. veel genealogen zijn die wel een doop/geboorte datum eventueel een trouwdatum van die personen hebben maar nooit een overlijden hebben kunnen vinden. Ik krijg de indruk dat er voor dit genealogisch "probleem" weinig of geen kennis of belangstelling is. Op deze manier wilde ik dat eens onder de aandacht van de forum lezers brengen en Uw mededeling leek mij wel iets om op te reageren. 

A.M. Butterman

Ik ben het met Butterman eens.

Gebruik het als een handvat

Zelfs de meest ervaren genealoog maakt wel eens fouten en hoef niet altijd als kwalijk te worden bestempeld.

Het blijft mensenwerk.

Gr.

Everardus

 

Als moderator van het stamboomforum heb ik toch een bezwaar, als iedereen een fout in een publicatie, gevonden op internet, op dit forum gaat plaatsen, want dan krijg je een hoos aan berichten en dan worden de probleem vragen van andere leden snel naar beneden weggedrukt.

Anders is het, wanneer iemand twijfelt of een gegeven in een publcatie wel juist is.

Dus liever niet een fout in een publicatie op dit forum vermelden, maar rechtstreeks contact opnemen met de samensteller want dat geeft meer effect en neemt een sneeuwbal effect af.

Gr.

Moderator

Everardus Rollema

@ Jan:  ik zie overigens dat er nog meer fouten op die site staan. Zo wordt er beweerd dat https://rhgn.home.xs4all.nl/PK/981362559.html

Dirk Munnik (die met Annetje van Werven trouwde) de op 13-03-1746 te Hazerswoude  gedoopte zoon zou zijn van Cornelis Dirksz. Munnik en Sijmetje Izaake Zuidervliet. Echter: "3 April 1939 getrouwt te Hazerswoude den 19 April - Cornelis de Munnick weduwnaar van Sijmetje Isaaks Zuijdervliet met Marijtje Jacobsz van der Voet JD beijden van Hazerswoude het regt bet: 3 gld en 3 gld."

http://www.gahetna.nl/collectie/archief/inventaris/gahetnascan/eadid/3.04.16.047/inventarisnr/5.I/foto/NL-HaNA_3.04.16.047_5.I_0009/fotouuid/d112a495-aabb-4d8f-ae53-1b7a7d09bc35/scan-index/8

er klopt hier dus iets niet. 13-3-1746 is geen Dirk Munnik te Hazerswoude gedoopt.

@ Butterman: dat klopt. de sterf- en begraafdata is een aspect wat genealogen vaak vergeten.

@ Everard: ik heb wel een eigenaars van sites op fouten gewezen. Ik kreeg maar zelden een reactie.

Ben Smit

@Ben,

Nogmaals het verzoek de titel aan te passen. Geboorte datum is geen doopdatum.

Je schrijft:

Ik kom geregeld fouten in genealogieen op het internet tegen. Vaak worden fouten uit het internet klakkeloos overgenomen op andere sites. In de toekomst zal ik daarom deze fouten in dit forum publiceren.

 

Als iedereen de fouten gaat opsommen wat er genealogisch is gepubliceerd op internet, dan is het hek van de dam en dat is niet de bedoeling van ons forum.

Wellicht ga ik dan een apart subforum hiervoor opzetten om dit subforum recht te doen gelden.

Gr.

Moderator stamboomforum

Everardus Rollema

Ben'

ik ben het met Everardus eens. Ik wil ook niet iedere fout, die hier vermeld wordt gaan corrigeren. Dat wordt dan een dagtaak. Een apart subforum, waar die vermeldingen geplaatst kunnen worden lijkt mijn inziens een betere oplossing. Al dan niet met een zoekfunktie op namen. Als er eenmaal een paar honderd opstaan, heb je die zoekfunctie nodig. Maar in hoeverre zoiets uitvoerbaar is, laat ik aan de specialisten over.

jan achterberg

Beste Jan, 

dat zou inderdaad een dagtaak zijn. ????

 

Dit waren gewoon twee voorbeelden die ik toevallig tijdens een ander onderzoek zag. 

Ben Smit


Dit topic is verplaatst naar een nieuw subforum.

Namen, indien men daarin is geinteresseerd,  kunnen worden gezocht via het kopje "zoeken" rechtsboven oranje werkbalk

 Start   Forums     Samen zijn & doen          Diensten            Zoeken

Gr.

Everardus Rollema




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!